Rond de wereld nr.75 02-09,10 Plymouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.75 02-09,10 Plymouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.75 02-09,10 Plymouth

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

03 September 2010 | Verenigd Koninkrijk, Plymouth

Rond de wereld
Nr.75
02-09,10
Plymouth, Engeland

Ja beste mensen,
ik ben natuurlijk al in Plymouth en zoals gewoonlijk heb ik weer enige tijd nodig om op verhaal te komen.
Ik moet zeggen dat de laatste grote oversteek van de Azoren naar hier bepaald niet even lekker zeilen was.
Het is natuurlijk bekend dat hoe later je op de N-Atlantic verkeerd hoe slechter en onstabieler het weer is en heb dat geweten.
De eerste paar dagen ging het nogal aardig met halve windse koersen maar de derde dag kwam er uit het zuiden een donkere hemel aanzetten en ben blij dat dat niet in de nacht was want in minder dan enkele minuten kwam ik in een wind terecht van 46 knopen (storm),ik was vrij op tijd om de zeilen omlaag te laten vieren en kon toen voor de wind met een puntje genua alles onder controle houden en na enige tijd nam dat af en kon met 30 a35 knopen de nacht in.

Maar de andere dag kwam er een bui aanzetten van een kracht van 50 knopen (zware storm) dus gauw motor aan en in de wind mijn zeilen er af en toen voor de wind weglopen,juist toen ik weer naar de mast klauterde om de zeilen vast te zetten met zeilbanden kwam er een enorme golf aan en toen voor het eerst in mijn zeilers leven kreeg ik een golf in de kuip en stond er zo,n 20 cm water in de kuip,even daarna toen ik weer terug was om wat genua zeil bij te zetten kwam er weer zo,n golf binnen maar toen ik wat snelheid kreeg gebeurde dat niet meer want door mijn snelheid is de aanraking met de achterop lopende golf veel minder en krijgt de “Sea Beryl”de tijd om zijn kont wat op te lichten.

In de haast van het gebeuren had ik de kajuit niet afgesloten en eenmaal binnen was het daar ook behoorlijk nat en mijn laptop die op de kaartentafel stond is dus naar de knoppen,ben vandaag naar een specialist geweest maar de harde schijf is nog intact,dus ik verlies niet mijn gegevens.
De volgende dagen steeds weer veel regen en onweer en de temperatuur ging hoe verder noord behoorlijk omlaag maar ik heb toch een behoorlijk gemiddelde kunnen maken met uitschieters van 140 en 150 mijl. De totale afstand is 1330 mijl en heb dat in 11 dagen kunnen doen.

Door die vele wind en niet zoals rond de wereld voor de wind maar grote stukken aan de wind heb ik op de een of andere manier veel elektrische problemen op gelopen en vooral over stuurboord varende krijg ik veel water binnen en tot overmaat van ramp stopte mijn bilgepomp er ook mee dus heb mijn douchwater pomp verlegt en was dit probleem ook weer opgelost maar de eerste dag dat ik veel water binnen kreeg heb ik dat met een emmer er moeten uithozen.
Mijn driekleuren toplicht alsmede mijn Navigatie verlichting en mijn binnenverlichting aan stuurboord is ook uitgevallen dus maar goed dat ik niet meer in de nacht hoef te zeilen.
Mijn stroom van de wal hier kreeg ik de eerste dagen ook niet voor elkaar ,ook sluiting ergens.
Ik word wel een beetje gek van al die problemen en heb de komende winter behoorlijk wat te doen,maar de Sea Beryl zelf is in een uitstekende staat zeiltechnisch gezien.

Het gaf een beetje een emotioneel gevoel om weer terug in Europa te zijn en dat zal nog meer het geval zijn als ik Nederland binnen kom zeilen.
Die binnenkomst in Scheveningen heb ik gepland op volgende week Zondag de 12e September tussen 1500 en 1600 uur Nederlandse tijd en hoop dan vele van jullie daar te zien want de steun die ik vanwege de vele reacties heb gehad van een ieder de afgelopen 4 jaar en 4 maanden moet zeker een borreltje op gedronken worden,

Voor diegene die niet al te veel aan de jachthaven komen,de volgende mededeling:De jachthaven is verplaatst naar de andere kant en de ingang is ongeveer waar eens de Norfolkline was wat ook inhoud dat als je misschien op de havenpieren wil gaan kijken moet je dat op het Zuiderhavenpier doen,dan ben je dicht bij de marina.

Waarschijnlijk vertrek ik morgen of 1 dag daarna en hop dan in dagtrips naar Scheveningen
Ps.
Ik heb zovele reacties gehad de laatste keer dat ik volsta met:hartelijk dank daar voor,elke keer wanneer ik op internet kom verheug ik mij daarop.

Aan allen de hartelijke groeten vanuit de R.W.Y.C te Plymouth.
Bertus v/d “Sea Beryl «

• 02 September 2010 - 21:36

Ruud + Ireen: Chicky:

Hoi Bertus.
    Ik neem steeds weer mijn petje af voor je prestaties.
    Het is goed te lezen dat je al zo dicht bij "honk" Scheveningen bent, want ik raak wel een beetje door mijn petjes heen. Je bent wel even door een stuk takke weer gezeild. Ik had de gribfiles hier open getrokken op de PC en dacht, dat is geen pretje, die krijgt het nog even op het laatst voor z`n kiezen. Maar de boot kan er tegen en de schipper heeft genoeg ervaring in al die jaren, en deze reis in het bijzonder dat het wel goed zou komen. Reken maar van YES dat we staan te kijken als je binnen komt. M.a.w. we zijn van de partij. Voor zo`n soloreis en aan het eind dit rot weer vraagt om de grootste waardering van de schipper "BERTUS BYUS". Hulde, maar je bent er nog niet. Eens zei je mij: "al zie je kerk en toren staan dan is de reis nog niet voldaan". Dus nog even volhouden en als je weer aan de steiger ligt ben je, hoop ik, al de nare dingen vergeten en komen de leuke dingen naar boven. Goede vaart voor de laatste loodjes doe voorzichtig en tot OP Scheveningen.

Zeilersgroet Ireen en Ruud s/y CHICKY

• 03 September 2010 - 08:27

Willem & Janine Kats:

Beste Bertus,
    Fijn dat je alweer zo dicht bij bent. En vervelend dat je nu wel veel soorten pech hebt. Maar nog even volhouden hoor. En net wat Ireen en Ruud al schreven. je bent pas op de steiger in Scheveningen echt binnen, dus tot daar blijven opletten. Ook wij proberen er volgende week zondag te zijn. Hele goede overtocht er komt nog wat wind aan dus voorzichtig. Groetjes Willem & Janine

• 03 September 2010 - 10:16

Eugenie En Theo:

Nou dit is voor ons de 1e keer dat we een petje voor je afnemen, geweldig dat schip en bemanning er zo goed doorgekomen zijn! Proficiat met deze enorme prestatie en dan hebben we het over de gehele reis met de Sea Beryl! Tot ziens in Holland, groetjes!

• 03 September 2010 - 12:08

Alex & Astrid:

Ha die Bertus, Wauw, weer in Europa met je bootje. Een beetje afzien qua weer, maar ja, dat hoort er dan bij.
    De laatste mijlen, zal wel een raar gevoel geven. Geniet er nog even van en dan zien we je volgende week!
    Ik zal de weergoden om een lekker zonnetje met een heerlijk briesje vragen.
    Groetjes, A&A

• 03 September 2010 - 17:27

Leen Kleyn:

Jammer dat er een einde komt aan je reisverslagen ik heb ze altijd met heel veel plezier gelezen maar wat zal je nog een hoop verhalen te vertellen hebben daar wil ik ook nog een stukje van horen, ik bewonder je nautische vaardigheden en je hebt het hem toch maar geflikt!! althans bijna, ik wens je voor de laatste paar dagen een hele goede vaart en wat ga je hier nadoen??

• 04 September 2010 - 11:20

Corrie,uit Nieuwkoop:

Hoi Bertus,
    Zo je bent nu bijna wakker en is je droomreis voorbij,'k heb je verhalen met spanning gelezen,een kleine buiging voor je,zoals je je door weer en wind staande heeft gehouden,je vertelde vroeger dat je nog geen spijker in een pakje boter kon slaan.Maar je hebt je dapper geweerd.
    Jammer dat je verhalen nu tot een einde komen,
    Geniet nog even van de mooie Engelse kustplaatsjes ik wens je een behouden thuiskomst.
    Corrie.

• 04 September 2010 - 12:48

Kees De Jong:

Mijn hoed af voor je, nog een paar dagen en hij zit er op, wat zal dat een feest wezen met de aankomst Scheveningen, ik zou graag eens om de hoek willen kijken maar dat is een beetje ver.
    Nogmaals groot respect voor je prestatie en een laatste groet van mij uit Kaapstad.
    Kees.

• 05 September 2010 - 10:04

Jan Venema:

je zal een hoop te vertellen hebben ouwe zeerover.

• 05 September 2010 - 17:05

Liza:

hey opa
    nog en paar dagen ben je weer bij ons heb je echt gemist...maar vindt het echt super knap en ben echt super trots op je..
    ik zie je volgende week zondag dikke kus

• 05 September 2010 - 17:09

Kees En Lucia:

We kijken zondag naar je uit!

• 09 September 2010 - 10:08

Rona:

tot snel! XXXX

• 12 September 2010 - 20:49

Cor En Bea:

Welkom thuis. Geweldig zoals je hebt kunnen genieten en ook wel af en toe de nodige toestanden het hoofd hebt moeten bieden. Bravo.Vanuit Zwitserland groetjes en kijken uit naar je laatste verslag van je aankomst in Scheveningen

• 13 September 2010 - 17:21

Jan En Ruth:

Helaas hebben wij je gemist bij je aankomst.
    Net pas keek ik weer eens op je site waarin je je aankomstdatum vermeld.
    Jammer we hadden erbij moeten zijn.
    Volgende week vertrekken wij weer naar Curacao waar we tenslotte wonen.
    Judith zou de "Queen of Hearts" in tip top conditie hebben gebracht voor de Bonaire regatta 3 oktober a.s.
    Neem een dezer dagen contact met je op.
    Jan/Ruth

• 14 September 2010 - 01:30

Hans En Jose:

Hoi Bertus,

WIJ ZIJN HEEL TROTS OP JE!!!

xxx van uit Malaysia

• 18 September 2010 - 04:24

Dia En At Scholtens:

We zullen je verhalen missen. Je zult nu inmiddels wel in je thuishaven Scheveningen zijn binnengelopen. Voor ons duurt het nog even, we zijn onderweg van Mauritius naar Port Elizabeth in Zuid Afrika met Angelique II.

• 19 September 2010 - 14:45

Cdenheijer:

bertus fijn dat je weer gezond in ons scheveningen ben hoop je binnnenkort de hand te schudden