Rond de wereld nr.45 Fiji 08-06,08 - Reisverslag uit Suva, Fiji van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.45 Fiji 08-06,08 - Reisverslag uit Suva, Fiji van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.45 Fiji 08-06,08

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

08 Juni 2008 | Fiji, Suva

Rond de wereld
Nr:45
05-06,08
Fiji


Beste allemaal,
Eindelijk vertrokken uit Opua NZ.Heb het hier ontzettend naar mijn zin gehad,maar na 6 maanden werd het wel tijd om er vandoor te gaan.
Het orkaan seizoen is voorbij en dus was het wachten op de juiste weersverwachting en op 18 mei was het zover
De dagen daarvoor veel afscheid genomen van diverse bemanningen waar mee ik meer dan een jaar ben opgetrokken.
De meeste jachten blijven in deze Oceaan een beetje rond zeilen en komen dan het eind van het jaar weer terug in New Zealand of Australie.
Slechts enkele gaan verderop zoals ik naar Indonesië en dan Thailand,De “Muline” de “Yagoona”,twee Duitse jachten en de “Chulugi”,en de Ëmilia”waar ik momenteel mee optrek en nog een paar jachten die ik hier en daar hoop tegen te komen.

Ik ben eerst naar Tonga gezeild om afscheid van de “Pim”en “Happy monster te nemen waar ik in het afgelopen jaar veel mee opgetrokken heb.
De “Pim”blijft hier in deze Oceaan rondhangen en eindigt het eind van het jaar in Sidney Australië om volgend jaar via de Filippijnen naar Japan te zeilen en dan zien ze verder wel hoe en wanneer zij weer verder richting west zullen gaan,maar zij zijn voorlopig nog niet van plan om naar Nederland terug te keren en de “Happy monster” van Hans en Dory gaan ook naar australié om wat werk te vinden om de scheepskas wat te spekken.

Dit deel van Tonga was ik nog niet eerder geweest.
Ik was eerst in de Vava,u group in de noord en nu ben ik naar Nuku álofa in de zuid gezeild, een prachtige zeiltocht van zo,n 1050 mijl die ik in 8dagen heb afgelegd samen met de “Pim “ de na 2 dagen met slechts 15 knopen wind zijn grootzeil verspeeld heeft,gewoon helemaal aan flarden zonder dus niet meer te repareren.
Zoals gezegd daar afscheid van hen genomen na wat feestjes in een soort restaurant Disco.
Ook nog een rondtoer over het eiland gemaakt en heb nog wat foto,s geschoten die ik wat later op mijn site zal zetten.
Ik lig hier achter anker in één van de vele baaien van één van de vele eilandjes van Fiji waar ik deze week naar toe gezeild ben,een afstand van slechts 400 mijl,dus een dag of drie gezeild en liep in de ochtend van 30 Mei de hoofdstad Suva binnen van het eiland “Viti Levu en heb daar de nacht doorgebracht maar om dat de douane en de emigratie diensten in het weekend niet werken dus kon ik niet van boord af en ben dus de andere dag door gezeild naar Lautoka en zeiltocht van 125 mijl aan de andere kant van het eiland waar ik mijn anker heb laten vallen en met de rubberboot naar de wal waar ik dan ben ingeklaard.

Dat kost behoorlijk wat tijd en heel veel geschrijf,ik denk wel 10 formulieren ingevuld te hebben om gek van te worden en daarna komen ze aan boord of je geen vers fruit en groente en vlees dat land binnen brengt.
Ik was heel karig geweest met inkomen dus had gewoon niets over.
Eindelijk kon ik daar de wal op om wat rond te wandelen en wat boodschappen in te slaan alsmede water in te nemen,ik moest daar eigenlijk voor betalen net als in Tonga (25 eurocent per liter).
Maar ik heb daar afgemeerd naast een groot cruise schip en de schipper daar van vroeg aan mij hoeveel ton water ik dan wel nodig had,op mijn antwoord dat ik 400 liter nodig had begon hij hard te lachen en hij gaf mij een slang in de hand en zij: vul hem maar vanuit mijn tank dan ben je gauw klaar.

Ben daarna naar een klein eilandje gevaren zo,n 25 mijl verderop en heb de ochtend in het water doorgebracht al snorkelend en heb hier aangehaakt met de Emilia van een amerikaans echtpaar Gene en Jennifer en hun 2 zonen
Als het goed is gaan zij ook naar Thailand dus misschien kan ik dan aanhaken maar hoop wel dat ik nog wat andere schepen tegen kom.
Ik denk morgen of de dag daarna weer uit te klaren en na inkopen te hebben gedaan naar port vila van eilandgroep Vanuatu te zeilen weer een niet al te lange zeiltocht van 500 mijl maar wel richting west dus al met al scharrel ik steeds verder weg de goede richting heen.

Ik heb nog geen beslissing genomen of ik via het great barrier reef en dan de torrestreet ga of dat ik wat de meeste doen via Noord Papua Nieuw Guinee
En dan zo naar Indonesié ik laat me een beetje leiden door de gebeurtenissen en door andere jachten waar ik hoop mee aan te sluiten.
Inmiddels is één van mijn koelmotoren uitgevallen dus heb nu alleen mijn 12 volts koelkast maar de in Opua nieuw aangeschafte compressor die via de hoofdmotor mijn vrieskast bediend doet hget niet meer,ik denk een lek ergens in het systeem en hoop dat in Vanuatu op te lossen
Heb op mijn tocht naar Fiji een grote vis van wel 1meter (20 pond)gevangen dus had genoeg te eten elke dag.
De hartelijke groeten aan ieder en tot de volgende keer.
Bertus v/d “Sea Beryl”

  • 08 Juni 2008 - 14:32

    Kees En Lucia:

    Hoi Bertus,
    De haring is dit jaar fantastisch.Gisteren was het hier vlaggetjesdag en mede door het weer heel erg druk.Veel kraampjes,muziek,bootjes en veel heerlijke haring.
    Ik denk dat het,ook voor Els,een topdag is geweest voor alle ondernemers.Heb je echt niet een beetje heimwee?
    NEE,hoor ik je zeggen en gelijk heb je.Deze fantastische reis willen we allemaal wel maken.
    Succes verder en we kijken uit naar je volgende bericht.

  • 09 Juni 2008 - 07:15

    Kim:

    Hee opa, ik ben blij weer wat van je te horen. Succes met je trip en doe the great barrier reef, dat is echt heel mooi om te snorkelen! x x xkim

  • 11 Juni 2008 - 04:23

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Ha die Kim,Kees en Lucia,ja die haring mis ik zeker maar ik eet veel op z,n Fijiaans en is ook lekker en ik heb het best naar zin en verheug mij op Indonesie en Thailand maar moet dan toch een kleine 5000 mijl onder de kiel laten door laten stromen maar hoeft niet te zwemmen

  • 11 Juni 2008 - 04:30

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Ha die Piet en Anneke en Floor.
    Leuk weer eens van jullie te lezen(horen)alles gaat goed hier en weer een andere cultuur en er zullen nog vele volgen,best wel spannend.
    Groeten aan iedereen,Bertus

  • 11 Juni 2008 - 07:48

    Jan Van Donselaar:

    Leuk om uiteindelijk weer wat van je te lezen.
    Dacht al dat je was blijven hangen in Nieuw Zeeland.
    Je krijgt ook de groeten van Olle P (Hans van Hest) Wij lagen o.a. in Bonaire naast elkaar en hebben daar veel plezier gehad.
    Zijn momenteel weer in N.L. Gaan sept. weer terug naar Cur. en dan met Queen of Hearts naar St. Maarten.
    Succes Jan en Ruth van Donselaar.

  • 11 Juni 2008 - 22:36

    Liza:

    hey opa ben blij weer wat te horen van je tijdje geleden, ben wel benieuwd naar de foto's.
    ik mis je en een hele dikke kus xxxxx liza

  • 13 Juni 2008 - 03:33

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Ha die jan en Ruth van donselaar.
    Met welk schip zijn jullie op bonaire geweest,en je hebt Hans van Hest v/d Olle P ook ontmoet maar met welk schip want hij zou een nieuw jacht laten maken.
    is dit de dan nieuwe Olle P.Fijne vakantie gewenst op St.Maarten.

    Beslissing genomen,de sea beryl gaat via Cairns
    het great barrierreef in,dan via de Torrestreet naar Darwin,dan Indonesié en voor dit jaar als eindbestemming Thailand.Wacht momenteel op Fiji(Vuda Point)op gerepareerde genua en dan weg.Groeten aan iedereen.
    Bertus

  • 15 Juni 2008 - 20:19

    Jan En An:

    Lezen met veel plezier je reisverslag.Je hebt dus je plan gemaakt hoe je verder gaat varen.We kijken uit naar je volgende reisverslag. Groeten en geniet van je reis,

  • 16 Juni 2008 - 11:40

    Eugenie En Theo:

    Hallo Bertus!
    Nét je uitgebreide reisverslag gelezen, jij maakt wat mee!! Fijn dat alles tot dusver goed verloopt! Wij zijn gisteren uit Zwitserland gekomen, niet vanwege de voetbal, maar van Bea en Cor waar we met de jou bekende zeilploeg een aangepaste paëlla zouden hebben.Die paëlla bestond uit een 4sterren diner, werkelijk fantastisch, ter ere van hun 50-jarige bruiloft! Het waren werkelijk heerlijke weken, we hebben genoten. Liefs van ons beiden!

  • 19 Juni 2008 - 05:42

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Ja Jan en An,de route is bepaald en wat ik onderweg weer voor mooien dingen ga zien ligt verscholen achter de horizon en dat is maar goed ook anders is het geen verassing meer. de groeten vanuit Vuda point Marina,bertus

  • 19 Juni 2008 - 05:49

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Ha die Eugenie en Theo,wat kan een idee van paella eten met vrieden zo kan uitgroeien tot een diner in Zwitserland,werkelijk geweldig.doe ze allemaal de groeten van mij.
    Een hele goeie zomer gewenst met veel zon.
    Bertus

  • 22 Juni 2008 - 22:41

    Jose:

    Hi Bertus,

    Heb jij voor mij het emailadres van de boot "de Lavinia"
    gr. jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 358424

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: