Rond de wereld Nr.61 10-10,09 - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld Nr.61 10-10,09 - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld Nr.61 10-10,09

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

10 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Richards Bay

Rond de wereld
Nr.61
10-10,09
Halverwege Reunion en Richard Bay Z-Afrika

Beste allemaal,
Hier ben ik dan weer met mijn bescheiden verhaal over het reilen en zeilen van de “Sea beryl”tussen Reunion en Z-Afrika,een tocht die zoals ik al zei in mijn vorige verhaal behoorlijk tegenop gekeken werd en word.

Een zeiltocht van 1420 mijl(even een slokje wijn want 12.00 uur had ik
precies de helft afgelegd,proost).
Afgelopen Zaterdag de 3e Oct. In de morgen vertrokken met samen met 7
andere jachten die het zelfde doel hebben.

Vertrokken met niet al te véél wind maar zzo,n 200 mijl verderop zou er wat wind komen dus de eerste 2 dagen hier en daar de motor erbij om wat voortgang te hebben. Voor de “Sea beryl”betekend dat 1000 rpm met een gebruik van 1.5 ltr.per
uur met een snelheid van 4.5 knopen per uur.Aan boord 300 ltr.diesel dus een 6 a700 mijl kan ik dan vooruit,dat heb ik tot nu toe nog nooit hebben te moeten doen maar je moet er wel rekening mee houden.ook mijn accu,s hebben diesel nodig om gevuld te blijven.

De eerste dag dan ook 20 uurgemotorzeild met een verheid van 102 mijl. Dag 2 slechts 8 uur de machine aan en met wat wind uit het oosten een 86 mijl. Maar daarna,zoals de gribfile,s dat aangaven kwam er de werkelijke wind opzetten en werd de motor alleen gestart om de accu,s bij te houden. De daarop volgende dagen met wind uit Oostelijke richtingen van zo,n 10 tot 15 knopen logde mijn meter tussen de 115 en 130 mijl per dag af en dat was lang niet slecht want we hadden dagelijks om 08.30(Reunion
time)een radio praatje en werden de positie,s aan elkaar doorgegeven en
bleek dat er twee grote jachten van zo,n 55 a60 voet voorop lagen en tot
verbazing van mij lag ik op de derde plaats en dat voor mijn “Sea beryl
die de kleinste van de overige jachten is niet slecht. Let wel,het is geen race waar we mee bezig waren maar zo,n beetje elke schipper haalt zo,n beetje alles uit de kast om zo spoedig mogelijk aan
de overkant te zijn.

Dus had ik het erg naar zin na al die reparatie,s en vernieuwingen die
ik heb moeten uitvoeren. In Mauritius nieuwe accu,s,mijn morse éénhendel bediening,nieuwe zeilen(grootzeil en genua) die echt op waren. In Reunion heb ik mijn voortdurende slippende drijfriem verbeterd,heb de alternator er afgesleuteld en de beugel laten verlengen,mijn gebroken reefhaak laten vernieuwen en verbeteren(in Nieuw Zeeland al laten doen,maar te zwak) en op één van de laatste dagen een lekkage laten verhelpen aan de grandstofpomp,dus een héle waslijst. En alles werkte naar behoren dus wat kan er dan nog gebeuren!!!!!

Ja,wat dan…………dat bleek op Vrijdag(ojee)de 9e Okt. De 6e dag na 665 mijl
positie: 27.33 Zuid en46.13 Oost 1300uur over stuurboord zeilende met een zwak
windje met een speed van 4 mijl over de grond .Na 3.5 jaar zeilende rond
de wereld geen enkele walvis te hebben waargenomen gebeurde het volgende
ik kwam net de kajuit uit met een boek en nestelde mij achter het
stuurwiel en net toen ik wilde gaan zitten hoorde ik een vreselijk
geblaas en naar opzij (SB)kijkende kwamen recht op mij af 2 enorme grote
walvissen aan zwemmen.Ik kon één ding doen:stuurautomaat af(onder hand
bereik)een snelle naar Bakboord zwenk maken om in de zelfde richting mee
te gaan,net op tijd om een frontale aanvaring te vermijden maar met een
niet al te hevige bons tegen mijn sb.romp lagen wij zij aan zij.
Met véél water geweld(hoe het precies ging weet ik gewoon niet meer,het
ging zo allemachtig snel)verdwenen zij onder en langs de boot en vervolgde zij hun zwempartij en de schipper met ongelofelijke schrik en verbijstering achterlatend. In die actie had ik ook mijn motor gestart,had en gehoord dat zij daar niet van houden,na het schip op koers gelegd te hebben naar binnen
gegaan en alles op lekkage,s gecontroleerd maar dat bleek niet het geval te zijn,de bons was niet zo hevig geweest. Weer naar buiten en keek om mij heen of zij niet terug kwamen(zou niet
de eerste keer zijn dat zo iets gebeurde).In Ostar 1988 is er een jacht
enkele male na aanvaring in elkaar gebeukt en gezonken.

Maar dat was niet het geval,de motor liep nog en ik wilde vanwege de
matige wind en stroom tégen met de motor er bij verder gaan maar de schroef wilde niet rond komen dus die is gekraakt onder het geweld en waarschijnlijk is ook de schroefas verbogen want die draait binnen in de boot met de hand moeizaam rond of de P-bracket(waar de watergesmeerde lager in zit is verbogen..
Maar ik vreesde het meest voor mijn roer,maar ik voel daar geen enige
hapering in zitten en draait héél licht wat ik gewend ben. Na enige uren toen ik mijn windpilot in werking wilde stellen bleek dat het houten blad er af was gebroken maar had een reserve en ook een
reserve schroef heb ik in mijn voorraad aan boord dus werkt de windpilot
weer als van oudst en alleen is de as een groot vraagteken.

Ben nu één dag verder en ben over de grootste schrik héén mede ook doordat ik het van mij af kon praten bij Piet en Tory van de Double dutch via email en SSB en via het net om 08.30 uur.De afgelopen dag door de hevige stroom tegen heb ik slechts 84 mijl kunnen doen maar ben uit de tegen stroom en klok nu met bft.5 uit zuid-Oost met de stroom mee 7.5 tot 8 mijl over de grond.
Over 3 a4 dagen gaat de wind afnemen en kan dan niet met de motor verder
dus maar afwachten hoe ver de wind het laat afweten maar ik heb voldoende proviand aan boord om het lang uit te zingen.

Genoeg voor deze keer,hopelijk een volgend bericht wat leukere verhalen.
Jammer dat ik jullie reacties niet hier aan boord kan lezen,maar emailen
mag natuurlijk maar ook op mijn site natuurlijk.

Groeten aan ieder,Bertus

  • 11 Oktober 2009 - 10:44

    Jan Venema:

    wat een wonderlijke avonturier ben je toch maatje. Doe je voorzichtig !!!!

  • 11 Oktober 2009 - 15:26

    C.den Heijer:

    bertus,wat een spanning!
    het is aan boord geloof ik nooit saai

  • 16 Oktober 2009 - 10:25

    Karin Kampschreur:

    Hoi Bertus,
    Ik zit zo je verhaal te lezen en dan dit! Wat een angstaanjagend avontuur zeg, ik kan me heel goed voorstellen dat je ontzettend geschrokken bent....gelukkig kan je gewoon verder zeilen, had ook anders kunnen zijn. Fijn dat je dan zo een oversteek niet alleen maakt! Succes en weg met die walvissen!
    Groetjes, Dick en Karin.

  • 19 Oktober 2009 - 11:21

    Alex En Astrid:

    Ha die Bertus, Wat een verhaal weer. Volgens mij wordt het tijd dat je aan je boek begint. Dat wordt geheid een bestseller! Een klein nadeel: moet je wel even een stukje terugvaren om die walvissen + situatie te fotograferen! Maar je hebt weer schitterende plekjes bezocht gezien je foto's. Geniet ervan, wij genieten op een afstandje met je mee. Zucht! Groetjes A&A

  • 27 Oktober 2009 - 11:28

    Ruud En Breems:

    Hoi Bertus,Ik zit net een heel verhaal de deur uit zenden maar op de een of andere manier is het niet verzonden.Ik ga het dus weer proberen.Gefiliciteerd met de aankomst in Richard Bay S.A. Klote van de bok die aanvaring met die walvissen. Ik kan me voorstellen datje even de schrik van je leven had.Jammer van het stuurvaanblad maar zo zie je maar je kan nooit genoeg spareparts bij je hebben. Ik hoop niet dat je schroofas erg beschadigd is.Ook top dat jij niet zoals vele ander de reserve schoef ooit een zwieper gegeven hebt.Je ziet maar hoe nuttig zo`n reserve ding is.Bertus als je in Cape-Town aankomt woont daar een vriend van ons. Jij kent hem ook nog wel. Die Zuidafrikaner die van Kaapstad via Brasil naar Schev. is gevaren en weer terug.Jullie hebben nogal eens op de steiger staan babbelen en volgens mij ben je ook nog bij hem aan boord geweest.Via skype heb ik hem al laten weten dat je over een paar maanden Kaapstad aan gaat doen. Je kunt hem bellen en dan kan hij je wat wegwijs maken en desnoods een mooie sitseeing met hem maken. (nultarief).Zijn naam Kees de Jong,en telf. te berijken: 0215589358 Ik ben net terug van een rondje IJssel meer.Een paar vriendjes bezocht.A`dam,den Oever,Texel,Hindeloopen,Lemmer.Lelystad,A`dam en toen weer naar Schev.
    Volgende keer ga ik je weer een verhaaltje schrijven en kijken of het dan de deur uit wil. Dan zal ik vertellen hoe het was in Portugal daar gaan op de boot van Ed Stiekem,een vriend bivakeren.We hopen op mooi weer en dat hopen we voor jouw ook.In S.A. begint nu de zomer dus koud zal je het de komende tijd niet hebben.Bertus,
    "Have a nice time in good old South-Africa"
    Had ik de centjes dan had ik je touwtjes in Kaapstad aangepakt,maar je weet maar nooit.Bertus hier laat ik het even bij;
    vriendelijke zeilersgroet Ireen en Ruud (SY.CHICKY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 358075

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: