Rondje Atlantic - Reisverslag uit Stellendam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rondje Atlantic - Reisverslag uit Stellendam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rondje Atlantic

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

30 Mei 2006 | Nederland, Stellendam

Beste allemaal,hier een bericht van de Sea Beryl.

Na een lange tijd van voorbereiding was gisteren de grote dag om mijn
Lange zeil reis naar de Caribien te beginnen,de weersomstandigheden leken aanvankelijk niet mee te werken .
Maar eenmaal buiten de havenhoofden viel het allemaal wel mee.
In de eerste plaats wil ik alle mensen en in bijzonder mijn totale gezin en familie bedanken om met mijn vertrek aanwezig te zijn.
Ondanks het hevige weer toch nog twee schepen,de Linea van Pim en de Chicy van Ruud die mij vergezelden om er zeker van te zijn dat ik niet stiekem de vissershaven in zou schieten.
Dat vertrek vond ik toch best wel vrij emotioneel te weten dat het toch een flink jaar zo duren voor dat ik met de Sea Beryl weer Scheveningen zal binnenlopen.
Ik had graag op de steiger Hollandse Nieuwe haring willen uitdelen maar de weerselementen staken daar een stokje voor,maar de kwaliteit van de haring van Els ( mijn dochter) van de Haringhapper van de Boulevard deed mij dat totaal vergeten.
Maar ja, daarna moest ik toch wel echt vertrekken,ook al was dat met gemengde gevoelens,na iedereen een laatste hand of knuffel(afhankelijk van de sekte)gegeven te hebben,trossen los en met toestemming van de verkeerscentrale Scheveningen uitgevaren.
Met de eerste rif in grootzeil en half uitgevierde Genua door de behoorlijke branding gemotord en kon daarna hoog aan de wind richting
Hoek van Holland zeilen,eerst zonder motor,maar de laatste 3 mijl om hoogte te winnen met de tor aan.
Heb behoorlijk wat water over me gekregen maar na H v Holland kon ik ruimer gaan varen en ben via het Slijkgat naar Stellendam gevaren ,eenmaal door de sluis afgemeerd en lig hier uit te blazen van de kop van een lange reis,die de eerste maanden langs vele havens zal gaan,de golf van Biscay wil ik voor het eerst in mijn zeilers leven niet oversteken,maar de diversen havens binnenlopen.
Daarna de kust van Noord Spanje met zijn vele baaien aandoen en afzakken langs de kust van Portugal met Lissabon als soort van hoogtepunt.
De algarve(zuid-Portugal)is dan aan de beurt,de eerste grote oversteek naar Eilanden groep Madeira zal ik waarschijnlijk doen vanuit Vila-Moura,daarvandaan naar Canarische eilanden van waaruit de tocht naar Barbados in de Caribien zal gaan.
Nadere bijzonderheden in een later stadium.
Hartelijke groeten,Bertus

  • 30 Mei 2006 - 07:18

    Jacob:

    Bertus bericht gelezen. Leuk. Het werkt in ieder geval. Veel reisgenot en tot schrijvens. Doei

  • 30 Mei 2006 - 10:27

    Maaike:

    leukk opa , allemaal !! wel gaaf hoor zo een tocht , had wel graag mee gewild :) maarre mischien komen je wel opzoeken in de caribien !! succes opa kusss maaike

  • 30 Mei 2006 - 15:02

    Liza:

    haaj opa hele leuk rit ga je maken en ik kom zeker je is een keer opzoeken met mama heel veel plezier en kijk uit xxxxxx liza

  • 30 Mei 2006 - 17:20

    Rita:

    Hoi Bertus,
    Helaas was ik te laat zondag om je uit te zwaaien, dat komt door dat kleine feestje van zaterdagavond, maar ik wens je een hele fijne trip toe, dat de weergoden je maar wat beter gezind mogen worden dan tot nu toe. Vanaf de wal alsnog een dikke pakkerd en tot horens, liefs Rita

  • 30 Mei 2006 - 20:03

    Els:

    Your long forfilling dream has started..... make the most of it..daddy bertus.... love els

  • 31 Mei 2006 - 11:30

    M.kroezen:

    Toch was de eerste stop in Willemstad wel in N.Br.
    leuk om toe te voegen, goede reis en wwar ben jij nu is begrepen!!!

  • 31 Mei 2006 - 11:31

    M.kroezen:

    Toch was de eerste stop in Willemstad wel in N.Br.
    leuk om toe te voegen, goede reis en wwar ben jij nu is begrepen!!!

  • 01 Juni 2006 - 06:54

    Marga:

    Is het nog gelukt met de duiker, i.v.m. de schroef??

  • 03 Juni 2006 - 13:50

    Carin:

    Hoi Bertus

    gelukkig hebben we het probleem met de duikfles op kunnen lossen!
    Ik hoop dat je de duikset niet nodig zult hebben.

    knuffel

  • 04 Juni 2006 - 10:50

    Eugenie En Theo:

    Gelukkig heb ik eindelijk je site gevonden om je op je tocht te vergezellen! We hopen dat je geniet van schip, zee en land! Hoe lang droomde je al van deze reis? We zijn blij voor je! Liefs van Eugenie en Theo

  • 05 Juni 2006 - 06:55

    Marga:

    Hoe is het nu? Met U, WAAR BEN JIJ NU????

  • 05 Juni 2006 - 10:40

    Willem &Janine:

    Beste Bertus,
    Eindelijk je site gevonden dankzij hulp van Marga. Hopelijk blijvewn we nu bij. We waren ook al te laat bij je vertrek en stonden bij een lege kade te wuiven. Helaas. Maar een hele fijne mooie reis toe gewenst, dat je vooral maar veel kan genieten. dan genieten wij mee.
    Liefs en groeten Willem & Janine

  • 05 Juni 2006 - 19:14

    Marijke:

    Zeilboot "Saffie"wenst de Sea Beryl een goede reis.

  • 05 Juni 2006 - 19:16

    Rene En Liza:

    hallo bertus/opa
    hele goede vaart,heel veel plezier en kijk goed uit.
    neem het ervan. en we blijven je volgen.
    groetjes en kusjes van rene en liza

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 786
Totaal aantal bezoekers 358455

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: