Rond De Wereld nr.53 Malasia en daarna Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond De Wereld nr.53 Malasia en daarna Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond De Wereld nr.53 Malasia en daarna Thailand

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

11 December 2008 | Thailand, Bangkok

Rond de wereld
Nr.53
11-12,08
Malaysia en daarna Thailand

Ik heb de vaart er in zitten want ik wil zo spoedig mogelijk in Phuket(Thailand)zijn om de “Sea Beryl”op de kant te zetten en naar Holland te vliegen voor de feestdagen daar te vieren.
Ben vertrokken op de 22e Nov. Voor en tocht van 146 Mijl naar Port Dickson(Malaysia) dus een dag en nacht doorvaren en zal die rit niet gauw vergeten want de Malacca strait is ongelofelijk druk met niet alleen de grote schepen maar ook de vele vissersschepen en die zijn niet altijd verlicht dus behoorlijk oppassen en geen moment tijd om een tukje te doen.
En alles op de motor want de wind(Bft.2a3)pal tegen en opkruisen was niet aan de orde wegens de vele drukte.
Maar veilig met veel slaap aan gekomen in Port Dickson,al weer een uiterst moderne marina met alle luxe die je maar kan wensen.

Op één van de dagen dat ik daar was ben ik met de taxi naar de stad Malacca geweest en keek mijn ogen uit daar. Naast veel traditie veel moderne gebouwen maar met vele gezellige straatjes en ben eerst naar het scheepvaartmuseum geweest waar van het eerste gedeelte op een groot galjoen werd tentoongesteld.
Werkelijk prachtig hoe dat schip er van binnen uit zag en tot mijn verbazing kwam ik bij een foto galerij terecht waar ik inééns een Hollandse vlag met het embleem er in van de V.O.C(verenigde Oostindische Compagnie)want die zijn hier belandt in 1641 na de Portugezen er uitgewerkt te hebben die er van 1511 t/m 1641 heer en meester waren,maar de Nederlanders werden er op hun beurt weer uitgezet door Britten in 1795 en er bleven tot 1941 en in de oorlog van 1941-1945 waren de Jappen er de baas maar daar kwam een eind aan na de oorlog en waren de Britten weer de baas t/m 1957 en werd Malaysia onafhankelijk. En dat word daar uitvoerig gewag van gemaakt met overblijfselen van die tijden.
Ik ben daarna gegaan naar de Hollandse begraafplaats van toen ergens buiten de stad en bleek een waar toeristisch trekpleister te zijn van uit heel de wereld maar vooral veel Japanners.

En ja hoor veel gedenkstenen van uit die tijd heb ik daar bewonderd en ik moet zeggen dat terwijl ik dat allemaal aanschouwde er toch een beetje trots gevoel over mij heen kwam dat Nederland daar zo,n 154 jaar lang een belangrijke rol hebben gespeeld in dat grote land en zo ver weg van Nederland.
In het centrum van de stad hadden de Nederlanders een hele wijk opgebouwd met winkelstraten en woningen en kerken,die hele wijk bestaat nog steeds en is heel gezellig wandelen daar want alles is nog in goede staat en het leuke is alles wat de Nederlanders daar gebouwd hebben rood is geverfd zodat vooral iedereen kan zien en moet gezegd het centrum van dat toeristisch gebeuren ademt Nederlands uit,werkelijk prachtig hoe daar mee omgegaan word.
En hoe kan het ook anders:ik kwam een Holland Café tegen”Dutch Harbour cafe”en heb daar een heerlijke kroket met een broodje gegeten en het smaakte nog ook.
Moe maar voldaan heb ik mij daarna met een bedja(fiets met aanhang waar je in kan zitten)naar de Taxi laten rijden.
Hoop dat de foto,s goed overkomen zodat het te zien is.

Maar genoeg getreuzeld en verder gaat de reis en nu naar het verderop gelegen eiland Langkawi met een 275 mijl verder Noordwaarts gelegen alweer een aardige Marina waar ik weer een aantal bekenden ben tegen gekomen.
Maar eerst de reis,ik wilde de tocht in één keer doen dus twee nachten doorvaren en dat in een heel druk gebied,maar vooral de eerste nacht was een ware beproeving ,ik heb wel zo,n 400 vissersschepen tegen gekomen en dat in de nacht en ik moest gewoon een doorgang zien te vinden tussen al die vissers en heb natuurlijk geen oog dicht gegaan maar gelukkig was de volgende dag Zaterdag en toen was de Malacca strait zonder vissers want net als overal willen zij vóór de Zondag thuis zijn dus dat kwam mij goed uit dus had alleen te maken met de grote schepen maar mijn nieuw aangeschafte A.I.S sijsteem werkte niet meer dus kon toen ook die nacht niet aan rusten toekomen maar zoals ik altijd zeg iedere mijl is er één dus ook daar kwam weer een einde aan en ik heb zowaar nog een behoorlijk deel van de tocht nog kunnen zeilen en op een prachtige zonovergoten dag voer ik een prachtige baai binnen en kon mijn touwtjes vastknopen de ponton E ligplaats 59,ik had eerst een mail gestuurd dus wist waar ik zijn moest en daarna viel ik om van de slaap,maar weer volbracht.


In Langkawi moet je uitklaren van Malaysia en vaar je zo Thailand binnen maar het bijzondere van de regels in Thailand omtrent het inklaren is dat je moet je weer uitklaren in de zelfde haven waar je bent ingeklaard en dus krijgt iedere schipper de gelegenheid om in 7 dagen in Phuket te varen om daar in te klaren want daar vertrekt een ieder weer naar andere bestemmingen en klaar je daar uit.
De afstand is slechts 135 mijl maar de meeste jachten willen onderweg natuurlijk diversen eilandjes aandoen die er werkelijk prachtig zijn.

Ik heb in Langkawi het Duitse jacht de”Muline”van Stefan en Martina die ik al ken van La Rochelle en die ik steeds weer tegen kom en zijn op één van de avonden naar de stad geweest om een heerlijk Maleis te gaan eten en dat was weer eens bijzonder gezellig en met andere jachten van de Bleu Water Rally heb ik ook eens met hun zitten eten in de club.

In de stad(10 minuten met de taxi €4.)heb ik bij een copy shop alle zeekaarten voor de reis naar Z-Afrika besteld en opgehaald.
Copy,s zijn natuurlijk veel goedkoper dan originele en net zo goed.
Ik gebruik ze amper want je doet alles op de computer maar je wilt ze toch aan boord hebben in geval dat.
Na 4 dagen had ik het daar wel weer gezien en alle bekenden waren al vertrokken en na water en olie en proviand aan boord genomen te hebben ben ik er vandoor gegaan en verheug mij op kleine dagtripjes van enkele uren per dag.
De eerste dag slechts 18 mijl naar het Noordoostelijke gedeelte van het eiland naar een plek tussen wat kleine eilandjes heen wat daar de “Hole in the wall”heet.
Daar het anker laten vallen en ben daar niet aan de wal geweest en ben de volgende dag op 5 Dec.naar Ko Bulan Le gevaren,35 mijl verderop helaas alles op de motor maar wel goed de ijsblokjes bij de whisky.

En verder gaat de reis maar nu met wat wind dus af en toe wat zeilen maar wil wel voor donker in Ko Rok Nok aankomen de verheid bedraagt ook slechts 38 mijl en ik besloot daar twee nachten te blijven om wat te gaan snorkelen en mijn nieuwe onderwatercamera uit te proberen en wat een verassing de “Muline”kwam daar ook aan zeilen en dus besloot ik om er nog een derde dag te blijven want het is al weer een mooi eiland en is tevens en nationaal park en mag allen bezocht worden door mensen die daar voor betaald hebben maar dat geld dus niet voor ons zeilers maar wij mogen helemaal niet aan de wal komen in Thailand want we zijn nog niet ingeklaard en mogen geen voet aan wal zetten maar er is niemand die daar op let.

Dus met de dingy,die al tijden niet is gebruikt en hebben daar wat over het strand gewandeld en bij de kleine nederzetting van het park gekomen zagen wij daar een grote lichtmast waarvan wij eerst dachten dat het iets met navigeren te maken had maar bleek een mast te zijn met 4 grote luidsprekers die een signaal uitgeven als er weer eens een Tsunami word gesignaleerd en word verwacht want de Tsunami van 2004 is hier ook geweest maar er zijn hier geen doden gevallen want er woont hier niemand maar alles is wel weggemaaid.
En er is ook een vluchtroute aan gegeven om je bij naderend gevaar naar hoger gelegen te kunnen vluchten.

Deze beveiliging sijstemen zijn overal aangebracht door de overheid na die vreselijke ramp van toen.

Daarna heerlijk gesnorkeld bij het rif maar er was geen zon dus de foto,s zijn niet al te mooi maar ben wel blij dat ik hem heb.
Daarna een heerlijke maaltijd bij de “Muline”aan boord gehad,ik had de wijn meegenomen dus werd een gezellige avond en de volgende dag de 9e Dec.een gezamenlijke zeilreis van 38 mijl naar een eiland Ko Phi Phi Don genaamd en dat was afwisselend zeilen en motorzeilen met wel prachtig weer en een rustig zeetje.
De “Sea Beryl”is iets groter dan de “Muline”en liep steeds verder weg van hem maar tijdens het motorzeilen kwam hij weer dichter bij dus kwamen wij samen tegelijkertijd aan in een grote baai waar veel vissersschepen maar ook kleine en wat grotere cruiseschepen liggen.
Het één en ander ziet er vanwege de grote drukte na die heerlijke rustige eilandjes die we hebben aangedaan niet zo landelijk uit maar vanmorgen ging ik even naar de wal waar wij aan,t anker liggen om de dingy even uit te proberen want gisteravond weigerde hij.
Bij het kleine strandje dus aan gekomen(slechts 100 meter van de “Sea Beryl”liepen daar een stelletje apen rond,zeker een twintigtal en mijn dingy en van die van Stefan dreef langzaam naar het strand maar de aapjes bleven gewoon door spelen en kwamen ook steeds dichterbij en ik had mijn camera bij dus heb een aantal foto,s gemaakt en plots sprong er één op de rand van mijn dingy en daarna nog één dus heb nu een echte close-up van zo,n aap.

Dat zijn wel leuke ogenblikken en de motor van de dingy doet het weer en zijn daarna naar de kant gegaan,het staat hier bekend als het Íbiza van de Balearen van Spanje.
En dat klopt ook wel want het geluid van de muziek wat er s,avonds van de wal over de baai uitwaaiert liegt er niet om.
En het merendeel van de toeristen van wat ik tot nu toe gezien heb was niet van de locale bevolking maar hoofdzakelijk Europeanen en Amerikanen en wat Japanners.
Dit vakantieoord is met de grond gelijk gespoeld met de Sunami en er zijn hier 630 doden gevallen en dus ook hier zijn overal geluidssignalen aangebracht met vluchtroutes dus alles is hier nieuw en er word nog volop bebouwd maar het toerisme is weer toegenomen en het is hier een gezellige drukte met al die kleine traditionele bootjes met speciale motors met een heel lange schroefas van wel 3 tot 4 meter met aan het uiteinde de schroef met aan de onderkant een ijzeren plaat zodat de schroef nooit een rots raakt,heel bijzonder.

Er word hier heel veel gedoken en de duikbedrijven hebben hier hun handen vol en s,avonds en s,nachts worden al de duikflessen weer gevuld aan boord van die schepen en maakt een behoorlijke herrie maar dat hoor je niet meer als het feest aan de wal weer losbarst.
We`gaan vanavond aan de wal een hapje eten met z,n drieén.
Misschien blijf ik nog een dag om daarna de laatste 20 mijl naar Phuket te varen om op tijd in te klaren bij de douane en Immigratie dienst en meld mij dan bij de Phuket boatlagoon marina waar ik de 22e Dec.op de kant word gehesen.
11 Dec.
Lekker gegeten in een knus restaurant en een drankje na afloop op een terras en weer terug naar de Sea Beryl.

Allemaal de hartelijke groeten vanuit Ko Phi Phi Don en mocht ik geen verhaal meer schrijven voor ik naar Holland vlieg dan héél prettige dagen gewenst.
Bertus a/b v/d “Se beryl “







  • 11 December 2008 - 09:29

    Bertus Buys:

    Reggie als ik chris tegen kom doe ik hem de groeten,groeten .Bertus

  • 11 December 2008 - 09:36

    Bertus Buys:

    Nicole,Erik en Karin,
    Ook ik vond het heel gezellig de paar keer dat ik jullie ontmoet heb en zoals jullie zien ben ik bijna in Phuket.
    Maar ook hier is het gaaf.
    Bertus

  • 11 December 2008 - 09:39

    Bertus Buys:

    Ja Maaike en Floor,
    Voor het eerst zo lang van huis en zover.
    Heel veel succes gewenst met jullie examen daar en zie jullie over een tijdje daar.
    Opa Beryl

  • 11 December 2008 - 12:36

    C.den Heijer:

    bertus veilige reis
    hoop je op scheveningen
    te zien
    kees den heijer

  • 11 December 2008 - 12:45

    Lilian Lucas:

    Hi Bertus, leuk je belevenissen te lezen en hoe herkenbaar. Wij waren in 2005 ook in Maleisie en hebben Malacca en Langkawi ook bezocht. Zo je beschrijft hebben wij het ook ervaren, zeker die oude grafzerken waren erg indrukwekkend en ook de oude heerenstraat met die winkeltjes erg hollands. De molen niet te vergeten ook een enorme trekpleister, zeker voor de japanners. Leuk je binnenkort weer in de levende vorm te zien. Groetjes, ook van Tom, Lilian.

  • 11 December 2008 - 15:44

    Eugenie En Theo:

    Hallo Bertus!
    Met veel plezier je verslag weer gelezen, interessant! Wij wensen je voor het komende jaar weer veel vaar/zeilplezier en het belangrijkste natuurlijk "Behouden Vaart!" Groetjes!

  • 17 December 2008 - 18:34

    Piet En Anneke:

    Ha Bertus
    Leuk om alles weer te lezen en mooie foto's erbij.Jij beleeft heel wat en we genieten mee.
    Goeie reis naar huis en tot spoedig ziens!
    groetjes van anneke en piet

  • 18 December 2008 - 22:28

    Sjerp Jr:

    Hoi Bertus

    nou je beleeft weer heel wat zo , fijne feestdagen en misschienb zie ik je nog wel als je in het koude NL beny

    groetjes

    sjerp jr

  • 18 December 2008 - 22:31

    Hans En Jose PIM :

    He Bertus,

    Willen je even fijne kerstdagen in Ned. wensen.
    Kijk je uit met skieen want Zuid Afrika ligt niet naast de deur.
    gr. en kussen

  • 09 Februari 2009 - 17:18

    Ruud:

    Hoi Bertus,
    WELKOM AAN BOORD. Door het misverstand over je vertrekdatum moet je het deze keer maar zonder aankomst SIGAAR doen bij de whisky. Sorry voor het ongemak. Maar steek er deze keer maar eens een pijpje bij op. Ook met pijp smaakt de drank, toch..... Wij hopen dat je een goede vlucht gehad hebt en dat de boot nog ligt zoals je hem achter gelaten hebt. Bertus nog een goed verblijf in Thailand
    En voor de rest van de reis een behouden vaart.
    Wij blijven je weer volgen op deze manier.
    vriendelijke zeilersgroet Ireen en Ruud.

  • 17 Februari 2009 - 17:08

    Sjerp En Henny:

    Hopenlijk alles wel aan boord.
    Wij wensen je een "geweldig/vrolijk/veilige , voortzetting van je reis en zien uit naar jou nieuwe "waar ben je...nu verhalen.
    groetjes Sj.+Hny

  • 06 Maart 2009 - 18:01

    Ruud:

    Hoi Bertus,

    Nog bedankt voor de windmolen. Ik ben bij de importeur geweest in Franeker en heb een kunststof onderschroefmoer meegekregen. Ook hebben ze het een en ander uitgelegd hoe het aangesloten moet worden. Inmiddels hebben we een RVS paal laten maken van drie mtr. hoog, toen aan boord de maat genomen, met de molen erop en dat ding gaat ineen keer geweldig draaien. Bijna niet te houwen met twee handen. Dus snel weer stop gezet en de hele boel weer uitelkaar gehaald. Nu alleen nog een grondplaat laten lassen en de hele zaak weer optuigen. Niet voor proef maar in een keer goed, hoop ik.......Het is wel een heel huishouden achterop maar het staat stoer en het werkt. Tenminste dat neem ik aan als de draadjes op de juiste manier verbonden zijn met de accu`s. Je leest Bertus we zijn weer druk bezig met de boot. Jammer dat de boot in Hellevoetsl. ligt. Niet een ritje om even wat te meten en dan weer af te taaien. Nee, die schuit moet maar snel weer naar Scheveningen, niet dan ?
    Bertus ik hoop dat het in Thailand beter weer is dan hier. Er staat een ijskoude 25 tot 30 kn. wind met een knobbel zee. Dus maar even wachten. Ja toch.!!!!!
    Bertus vermaak je tot de volgende keer.

    zeilersgroet Ireen en Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 358466

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: