Rond de Wereldnr.48 Port Douglas Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de Wereldnr.48 Port Douglas Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de Wereldnr.48 Port Douglas Australie

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

01 September 2008 | Australië, Sydney

Rond de wereld
Nr.48
Port Douglas(Austr.)
Great barrier Reef
01-09,08

Hier ben ik dan weer eens,al weer enige tijd geleden maar zoals jullie weten is geen nieuws goed nieuws en ik ben niet altijd even snel met mijn verhalen.
Maar kom,ik moet even kwijt dat ik enorm heb genoten van de 1276 mijl naar Cairns,de eerste dag eerst een paar uur gemotord om uit de lei van santos te kunnen ontsnappen maar gaande weg namen de zeilen de voortstuwing over en kon ik na 24 uur zo,n 120 mijl in het logboek noteren.
De 2e dag viel de wind een beetje weg en kon ik slechts 90 mijl bij schrijven,maar daarna bleef de wind uit de juiste hoek(ZO)waaien tussen de 15 en 20 knopen en met 1 rif in het grootzeil(beter voor de windvaan stuurinrichting)stoof de “Sea beryl” op zijn doel af met dagafstanden van af en toe 175 mijl per dag en dat is dan denk ik de reden dat ik 2 kunstvisjes met haken en al verspeeld heb.

De eerste vis was waarschijnlijk zo groot en mijn lijn zo sterk dat de hele lijn ondanks dat ik de rem op de molen helemaal had geblokkeerd gewoon bleef uitrollen,dus die was ik kwijt en de 2e keer een andere dag had ik hem zo geblokkeerd dat de lijn gewoon knapte,dus geen vis op het menu.
Maar ja het zeilplezier vergoede alles en na 1276 mijn liep ik tussen de riffen door na 8.5 dag s,nachts om 12 uur Cairns binnen en liet mijn anker op 100 meter van de marina in het water plonzen en dan smaakt een lekker drankje dubbel lekker en daarna te kooi.

De andere dag Marlin marina opgeroepen en kreeg een ligplaats voor de “Sea beryl”aangeboden.
Liep daarna na binnen en kort daarna kwam de douane en de gezondheid inspecteurs aan boord en werd al het fruit en groente en alles wat vers was in beslag genomen(zij beschermen hun grenzen uiterst goed)en na een veelheid aan formulieren ingevuld te hebben liet ik de gele douane vlag zakken en mocht ik Australié betreden.
Ik lag naast een Nederlands jacht de Gibsy Rose van Peter en Carla die al jaren in Australié wonen en al jaren met hun jacht rond de wereld zeilen en na een paar dagen kwam er nog een Nederland jacht de `Bannister`bij, ook weer een Koopmans jacht van 45 voet,ook heel aardige lui zij komen oorspronkelijk uit Scheveningen en wonen nu op oude Wetering aan het Brasemermeer,na jaren een verzekeringsbedrijf te hebben gehad aan het Bezuidenhout hebben zij het houtje doorgegeven aan een ander en zeilen al 9 jaar rond de wereld en zijn niet van plan kortelings terug te keren naar Nederland alleen wel elk jaar om de familie te bezoeken maar dan weer snel terug.

Ik had in Cairns weer heel wat te doen aan de Sea Beryl, de drinkwaterpomp deed het nog wel maar als hij stopte(wat goed was) liep het water wat onder druk was weer terug de tank in en dan begon hij weer uit zich zelf weer te pompen binnen een 5 a6 minuten,heb hem eerst uit elkaar gehaald,schoongemaakt rubbers nagekeken maar hij bleef het doen dus een nieuwe gekocht die na twee dagen er gewoon mee stopte dus weer uitbouwen en een nieuwe halen.
Ook de pomp die er voor moest zorgen dat de koelkastmotor watergekoeld werd had het ook begeven en dan doet de koeling het niet meer ( dus geen koud pilje)maar als voorlopige oplossing had ik daar de dekwaspomp voor gebruikt
Mijn backup computer deed het niet meer en na veel zoeken na hem eerst weggebracht te hebben bleek dat de 12 volt charger het niet meer deed maar dat koste wel veel tijd en steeds met de taxi want het was te ver om te lopen.

Ik heb daar ook maar en 2e hands laptop voor weinig aangeschaft en daar heb uitsluitend de maxsea zeekaarten op staan.
En dat is dan een hele geruststelling want zoals echt iedereen navigeer ik uitsluitend op de computer maar de papieren zeekaarten liggen ook op de navigatie tafel want als alles uit valt dan is dat je werkelijke backup.

Cairns is een prachtige grote stad van ongeveer 180000 inwoners met een prachtige wandelpromenade vol met restaurant terrasjes en barretjes en heel het jaar door word het overstroomd door toeristen uit alle wereldstreken maar vooral door Japanners,trouwens veel Japanse bedrijven zijn hier vertegenwoordigd.
Er is geen strand want dat zijn rifstranden maar aan de boulevard hebben zij een zwembad gebouwd met een strand van zand er omheen en daar omheen is veel gras en daar kun je heerlijk op zonnen.
Er is ook gelegenheid om te BBQeen ,
Die zijn speciaal aangelegd en kan door iedereen gebruikt worden,je drukt op een knop en jouw BBQ word dan elektrisch verwarmd en zo zijn er 4 naast elkaar met afdak en al met tafels er omheen en zo zijn er een stuk of 5 van.
Ik heb er een paar keer met een aantal jachten heerlijke avonden gegeten en af en toe nagetafeld aan boord van een van de schepen.
Na een paar maanden op de eilanden te hebben rond gezworven heb ik behoorlijk genoten van deze prachtige stad en heb geen toeristische uitstapjes ondernomen.

30 Augustus,dus twee dagen geleden heb ik mijn reis voortgezet en na een 40 mijl heerlijk zeilen zonder veel golfslag,want je zeilt binnen het rif met ongeveer 15 meter diep water ben ik in Port Douglas aangekomen,ook een leuk plaatsje maar daar blijf ik niet hangen.
Ik zou eigenlijk de volgende dag weer vertrekken want ik heb zo,n beetje 800 mijl voor de boeg met alleen dagtochten en die dan maak je niet meer dan 50 mijl of zo iets want in de nacht is te gevaarlijk.
Maar vanmorgen heb ik even mijn oliepeil van de motor gecontroleerd en tot mijn schrik zat er denk nog een 1.5 liter in en in Opua heb ik alles ververst en heb sinds dien slechts 134 uur mijn motor gebruikt(meestal om stroom te draaien)dus gauw olie en reserve gekocht en alles nagelopen tevens en dus was het te laat om nog te vertrekken want ik heb een 60 mijl voor de boeg voor Coocktown of ik ga eerder voor anker ergens in de beschutting van een rif.
Dus morgen weer verderop en hou jullie natuurlijk op de hoogte van mijn vorderingen,veel plezier aan de zomer daar,want het is hier winter met niet meer dan 25 en 30 graden,niet om uit te houden dus .
Groeten vanuit Great barrier Reef .
Bertus

Nog even van harte bedankt voor de vele reacties,misschien vergeet ik er een paar maar ik zit hier aan boord zonder WiFi en ga straks naar het internet café dus kan hier niet lezen wie.

Maar:
Goede reis met de Linea Pim en Meta
Ruud en Irene schrijf eens wat over jullie belevenissen
Bertus

Stefan en Natascha,wat een goed nieuws dus van harte gefeliciteerd
met julie Max,julie hebben in de toekomst wel een groter schip nodig.Ha Ha!
Bertus



Theo en Eugenie,leuk weer eens wat te horen,ja maar zo lopen daar wel met mobile telefoon aan de oren.
Bertus

Ruud en Irene,
Ik kijk ook wel eens op google maar ik mijn schip nog steeds in de box van Scheveningen liggen.
Vertel mij eens hoe ik het wel kan zien waar ik ben,Groeten Bertus

Joost en Ilse,
Dus het gaat super goed met jullie en met de toekomstige zeiler of ster.
Nu ja je leest nu waar ik ben en heb het enorm naar het zin.
Waar gaat de reis naar toe of bljven jullie daar vanwege de bevalling en hoe gaatie hieten!!!!!!!!!!!!!
Bertus

Voor allemaal,ik heb inmiddels op de vorige aflevering nog wat foto,s geplaatst,op de deze geen foto,s maar ik hoop wel op veel reacties.









  • 02 September 2008 - 03:08

    Corrie:

    Hallo Bertus,ik ben op de website een trouwe medereisigster en geniet van je verhalen.'k wens je nog vele mooie momenten toe.groetjes,corrie uit Nieuwkoop

  • 02 September 2008 - 09:30

    Ruud & Ireen:

    Hoi Bertus,
    Terwel ik je verhaal lees sta ik tevens m`n tassen te pakken om 2 weken naar het IJsselmeer te gaan. Maar ik kon het niet laten even te kijken hoe het met je gaat, en waar je op dit moment uithangt.
    Als ik weer terug ben zal ik een verslagje schrijven van onze vakantie belevenissen en natuurlijk de trip op het IJsselmeer. Ik overdenk om een dagje te wachten met vertrekken. Waarom? Het waait vandaag dinsdag 2 september een stukje of 6 a 7 zuidwest, en morgen 5 a 6 dus ik ben niet gek ik ga beter morgen weg. Voor de wind lijkt het dan ook niet zo veel wind. Maar met 7 bft. staat er ook te veel zeegang naar m`n zin. Moet wel leuk blijven, Toch.... ? Ik ga eerst even naar de HISWA en dan naar de vries voor een buiskap reparatie. Er moeten ook nog wat andere dingetjes bij de VRIES gedaan worden dus dat pakken we gelijk even mee. Allemaal ouderdoms slijtages. Maar het komt wel weer in orde. Heb inmiddels wel een nieuw kottwerzeil laten maken voor de vakantie. Mooi biradiaal gesneden, ziet er heel gelikt uit. Beide voorzeilen hebben inmiddels ook een UV bestendige rand/bies gekregen. Kleur grijs. Het wordt toch vuil en op grijs zie je daar net ietsje minder van, vandaar. Bertus we blijven je volgen als een jachthond en over 2 weken ben ik weer thuis. Dan ga ik er eens voor zitten en laat de rest weten. OK?

    Vriend het gaat je voorlopig goed en vermaak je.

    vriendelijke zeilersgroet Ruud

  • 04 September 2008 - 20:41

    Jan Van Donselaar:

    Leuk weer iets van je te lezen.Ben naar doop van Nw. Olle P geweest en daarna weekje ziekenhuis. Inmiddels weer gezond en popel om op 30 sept. weer naar Curacao te gaan.
    Queen of Hearts klaar maken (Nw. electrische lieren etc) Kijk maar eens naar SYQueenofHearts.com.
    Ook namens Ruth all the best Jan@vandonselaar.com

  • 06 September 2008 - 10:29

    Hans En Lida:

    Leuk weer een bericht van je te ontvangen. Zo te lezen heb je het nog steeds goed naar je zin en geniet je van je zeiltochten. Ook wij hebben een mooie reis gemaakt. We zijn in Canada geweest en dat was echt grandioos oftewel "awsome" zoals de Canadezen zeggen. Daarna ben ik met Alie muzikaal gaan genieten, maar daar hoorde ook heerlijk eten bij. Dat heb je vast al van Alie gehoord.
    Groeten en geniet maar van het rif.

  • 17 September 2008 - 11:35

    Sjerp:

    Hoi Bertus

    ik ben blij dat alles goed gaat , ga je nog lekker duiken op het great barrier rif , dat is wel aan te raden heb ik gehoord.

    veel plezier ook van pa en hennie

  • 17 September 2008 - 15:09

    Marianne En Bobbie:

    zo te lezen heb je het naar je zin met al je zeiltochten we lezen nog steeds je verhalen groetjes marianne en bobbie

  • 03 Maart 2009 - 19:01

    Liza:

    heyy opaa
    het was echt super gezelig vakantie enzo. ik mis je heel erg.
    mijn skie foto's staan op een site en dat is www.hyves.nl/scheveningeuh en dan moet je op mijn foto's klikken. als dat nou niet lukt moet je dat zeggen dan stuur ik ze op. komen jou ski foto's er ook op te staan??
    nou een hele dikke kus en groetjes van michael.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxx en een knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 358750

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: