Rond de wereld nr.59 24-09-2009 Reunion - Reisverslag uit Le Port, Réunion van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.59 24-09-2009 Reunion - Reisverslag uit Le Port, Réunion van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.59 24-09-2009 Reunion

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

22 September 2009 | Réunion, Le Port

Rond de wereld
Nr.59
24-09,09
Port-des-galets
Reunion

Beste allemaal,
Eindelijk was het zover dat ik Mauritius kon verlaten,zo heb ik mijn nieuwe zeilen op Dinsdag 15 September gehesen voor een overtocht van 135 Mijl naar Reunion en het werd tijd want ik was het na vier maanden wel goed zat,je hebt het allemaal wel een beetje gezien maar ja enige weken voor ik ben vertrokken is mijn één hendel morse bediening voor de scheepsmotor onklaar geraakt dus moest ik weer even wachten.maar na 2 dagen vertrokken via DHL lag het pakketje bij de douane te wachten maar na 4 dagen daarna had ik het in handen en alles werkt weer naar behoren.
Mijn accu,s had ik al enige tijd daarvoor binnen gekregen dus de boot is weer in orde.

Aan de andere kant wilde ik niet te vroeg op Reunion aankomen want het is hier een stuk duurder dan Mauritius want het is Frans grondgebied.
De laatste weken waren al diverse andere schepen vertrokken en ik ben met twee andere schepen(Double Dutch en een Noors jacht) met een prima weerbericht vertrokken BFT 4 a 6 dus prima met de wind uit ZO dus voor de lap met een uitgeboomde genua maar wel met 2 reven in het grootzeil en na 26 uur liep ik daar probleemloos op de dag aan.
T,was wel weer even wennen dus van slapen kwam niet veel terecht want ik wilde elke mijl bewust beleven na zo,n lange tijd en mijn nieuwe Genua van hagoort en mijn grootzeil van Rolly Tasker uit Thailand zien er goed uit en lijken de goede snit te hebben,maar dat kun je pas echt beoordelen als je aan de wind zeilt maar het ziet er goed uit.

Een paar weken geleden heb ik een motorfiets gehuurd om de omgeving te bekijken.Ik ben over de Noord naar Grand Bay gereden waar ik al eerder met kim en Ferdie achter anker heb gelegen om nog even de baai van een ander kant te zien maar het regende die dag nogal maar het is gewoon leuk om weer eens op een motor te rijden,onderweg heb ik een oude fabriek van de suikerplantage bewonderd wat nu een museum is,heel interessant.
Mauritius is een héél belangrijk land wat betreft de uitvoer van suiker,samen met de toeristische industrie is dat een belangrijke inkomstenbron.
De andere dag ben ik naar Moka gereden waar Kim en ferdie al geweest waren,daar was een toeristische trekpleister een oud koloniaal huis te bewonderen van anderhalf eeuw geleden hoe de Engelsen daar leefde.
Heb Daar ook een prachtige waterval gezien en gefilmd,dus kijken!!
Ook ben ik nog een dag naar het zuid-oosten van het land met de bus gegaan om daar een oud Hollandse begraafplaats te bewonderen en wat oude ruïnes van een fort van die dagen.
De Hollanders kwamen daar als eerste aan in 1598 die eigenlijk door wat hevige stormen uit Indonesië de weg waren kwijt geraakt en gebruikte dat land voor lange tijd als stop voor proviandering en in 1638 namen zij het eiland in en de toen opgerichte VOC heeft het land daar behoorlijk ontwikkeld en gehandeld om later weer verdreven te worden door de Fransen vandaar dat de voertaal Frans is.

Inmiddels hadden zij(de Hollanders) al de Dodo,s(lijkt op een eend)opgegeten dus uitgeroeid,goed van ons hé, maar het is nog steeds het symbool van Mauritius en recente opgravingen door Naturalist uit Leiden hebben een heleboel skeletten blootgelegd.
Heb daar ook een foto van kunnen nemen,alles bij elkaar toch héél interessant.

Ik heb hier in Reunion een auto gehuurd om de omgeving te bekijken en ben de eerste dag de bergen in geweest wat een héél leuke tocht was met op een hoogte van 2060 meter prachtige vergezichten over het land en de oceaan.
De komende dagen wil ik een nog werkende vulkaan in het Zuiden gaan bezoeken,moet een waar plaatje zijn.
Ik denk dat hier zo,n 15 jachten liggen te wachten om in ongeveer twee weken een goed weatherwindow te krijgen en er dan vandoor te gaan naar Richard Bay Z-Afrika een verheid van ongeveer 1500 mijl.
Inmiddels hoop ik mijn grootzeil reefhaak terug van reparatie te krijgen die ik in New Zeeland heb laten vernieuwen maar kennelijk toch niet sterk genoeg was want op mijn tocht hierheen is hij afgebroken.
Het houd niet op wat er al niet kapot kan gaan.

Nu beste mensen ik ga er weer eens mee stoppen en verheug mij er op om weer eens verder te trekken na zo,n lange tijd en zal dan zeker meer te kunnen vertellen en in elk geval wat met kortere tussenpozen,maar eerst wat verhalen over Reunion wat een héél mooi land is bij de eerste indrukken.
Groeten aan allen van…………..
Bertus a/b v/d “Sea beryl”
In een prachtige marina




  • 22 September 2009 - 14:16

    Floor:

    Opa mis je wel hoor!! wanneer kom je ons weer bezoeken in nederland?? kuss floor

  • 23 September 2009 - 13:36

    C.den Heijer:

    bertus veel succes e`n goed weer,hoop op scheveningen een kop koffie te drinken
    garnalen vriendje kees

  • 23 September 2009 - 13:58

    Lilian Lucas:

    Hi Bertus, leuk weer iets van je te horen. Zo te lezen is dit absoluut geen vervelende reis, je beleeft en ziet veel en daar was het je natuurlijk in beginsel om te doen! Ben benieuwd wanneer we je weer hier zullen zien, met de kerst wellicht? Veel liefs, Tom en Lilian.

  • 23 September 2009 - 18:06

    Leo Cusell:

    Bertus, veel succes.
    ik begrijp uit jou verhaal dat alles goed verloopt.
    ik hoop dat voor de rest,dat het voor de wind gaat. groetjes leo jeannette cusell.

  • 23 September 2009 - 19:30

    Bea En Cor:

    vanaf 1600 meter even een groet van ons beiden'Leuk dat je toch weer even een zeereis hebt gemaakt en op naar een langere afstand. wensen je daarvoor goed weer en behouden aankomst. bea en cor

  • 25 September 2009 - 10:36

    Bertus Buys:

    Hier bertus van de Sea beryl even,Reunion is een prachtig (Ei)Land,voor ik vertrek hoop ik nog een bericht te plaatsen.
    Ik denk te vertrekken binnen een week als het weer goed blijft.
    Maar heb nu de ontbrekende foto,s geplaatst die bij dit verhaal horen.groeten en bedankt voor alle Reacties.Bertus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 358269

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: