Rond de wereld nr.58 17-07,09 Mauritius - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.58 17-07,09 Mauritius - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.58 17-07,09 Mauritius

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

17 Juli 2009 | Mauritius, Port Louis

Rond de wereld
Nr.58
17-07,09
Port Louis Mauritius



Beste allemaal,
Al weer enige tijd geleden na mijn vorige bericht maar hier dan een niet al te spannende aflevering van mij rond de Wereld tour.
Maar helaas moet ik hier nogal lang blijven rondhangen vanwege de piraterij op de Seayellen die ik daardoor heb moeten overslaan en daardoor nog meer eilanden zoals Chagos en Rodrigues.
Maar het is hier goed toeven,de kleine marina is heel gezellig er kunnen hooguit een 20 boten in en dat zijn meestal dan rond trekkers zoals ik en dan enige plaatselijke plezier motorboten.
Maar er is water op de steiger en elektriciteit en de was en douche ruimte op 50 meter.
Per nacht betaal ik voor de “Sea Beryl”slechts 250 Rupees= ongeveer 5.5 Euro,s.de marina is eigenlijk ingebed in een grootschalig toeristen centrum met heleboel barretjes en restaurantjes en vele souvenir winkels,het geheel word hier ongelofelijk goed bewaakt door een particulier bewaking bedrijf .

Via een wandeltunnel kom je dan in de stad terecht waar vele gezellige marktstraten te vinden zijn en ook de overdekte versmarkt met veel verse groente en vis en vlees stallen is voor mij een dagelijks terugkerend ritueel voor de boodschappen en op 10 minuten afstand is een prima supermarkt te vinden.
Ik lig hier met de “Sea Beryl”aan de kade en heb enige dagen geleden naast mij de” Double Dutch”met Piet Hein en Tory als buurman begroet,zij zijn Nederlanders de al bijna 40 jaar in Z-Afrika wonen en ook rond de wereld zijn geweest in 8 jaar en dus bijna thuis zijn.
Heel gezellige mensen die ook van een drankje houden.
Piet Hein(een regelrechte afstammeling van de legendarische “Piet hein”)heeft mij geholpen met mijn anker ketting die ik hier heb laten galvaniseren want hij was behoorlijk aan,t roesten maar héél veel schakels zaten aan elkaar vast en heb daar en halve dag over gedaan om met een hamer die los te timmeren want zij konden niet door de ankerwinch heen maar alles is dus goed gekomen.

Afgelopen week is mijn nieuwe genua vanuit Nederland gearriveerd met ook nog wat andere reparatie spullen en ook mijn nieuwe mobile telefoon dus ben weer helemaal op orde en als ik weer zee kiest heb dan mijn nieuwe zeilen op dus weer een plaatje waard.
Het wachten is op mijn nieuwe accu,s want die zijn ook op maar zij zouden eind Juni arriveren maar dat zal wel het eind van deze maand worden,hoop ik.
Ik had mij voorgenomen om wat tochtjes rond het eiland te varen naar wat baaien maar zie daar vanaf want het water is hier toch wat koeler geworden om te snorkelen dus ga ik maar met de bus hier en daar na toe of met een reisgezelschap.


En de andere reden is dat ik dan ook mijn plekje aan de wal behoud want het word hier steeds drukken met jachten die net als ik naar Z-Afrika gaan en hier op de juiste tijd voor vertrek liggen te wachten.
2 weken geleden stonden hier 4 Nederlanders op de kade één daar van was een vrouw en was de kok aan boord en wat bleek,zij waren hier met een nieuwe sleepboot gearriveerd vanuit Taiwan om hem hier af te leveren voor de haven van Mauritius.
Zij zijn in dienst van een Nederlands scheep uitzendbedrijf,3 van hun vertrokken de andere dag naar Holland terug maar de kapitein Bart een 35 jarige leuke vent bleef nog een paar dagen om de sleepboot officieel over te dragen en hij kwam elke dag langs voor een drankje maar bracht elke keer in zijn rugzak blikjes heineken bier mee die zij over hadden en op zijn laatste ronde naar mij had hij ook nog 8 kilo Hollandse koffie bij zich en ik had zeker 45 blikken bier gehad.
Ik heb een dineetje aan de wal aangeboden op de laatste dag en is inmiddels weer thuis.Alle 3 hadden zij een eigen zeiljacht in Holland.


Vandaag heb ik trouwens de helft van de koffie aan de “Double Dutch”gegeven en waren daar héél blij mee, prima dus.
Ik heb nog overwogen om via de Noordkant van madagascar naar het Zuiden te varen maar de westkust zijn geen leuke baaien en ik kan dan daar de “Sea beryl “niet zo maar achterlaten om mijn boodschappen te doen want het is nogal een arm land en ik zou niet de eerste zijn de inbrekers aan boord zou krijgen dus dat sla ik maar over en aan de Somalische kust wil ik ook niet zijn dus ga ik als de tijd ervoor rijp is via Reunion naar Z-Afrika en zo langs de kust hoppend naar Cape Town.
Heb begrepen dat het in Nederland prima weer is dus alle zeilers wens ik een héél goed zeilseizoen en iedereen véél zonplezier.
Dus…………..tot de volgende keer .
De hartelijke groeten vanuit een Zonnig Mauritius.
Bertus a/b van de “Seaberyl”






  • 21 Juli 2009 - 11:12

    Cor En Bea:

    Hallo Bertus.
    Wij zijn net terug van een cruise naar de noordkaap, die we hebben gemaakt samen met marc, betty en onze 2 kleinzoons. Op een andere manier maar toch ook op het (grote)water.
    Zijn benieuwd, wanneer je door kunt gaan naar Z.Afrika. In elk geval wensen we je dan ook weer behouden vaart en voor nu groetjes van ons beiden. cor en bea.

  • 21 Juli 2009 - 12:07

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Wat leuk Cor en Bea,ik kom net het internetcafe binnen en zie dat jullie 47 minuten deze reactie hebben verzonden.Wat leuk met z,n allen naar de Noordkaap. is dat een grote boot en hoe lang duurt zo,n reis en van waar is de start.
    Ik lig hier ook nog op nieuwe accu,s te wachten.Hier zijn nog meer Nederlanders en ik ga een beetje lobbien om met wat andere jachten te gelijk naar Z-Afrika te gaan,lijkt mij wel gezellig.Doe svp aan allen de groeten van ons clubje.Tot de volgende keer dan maar en bedankt voor jullie reactie(doet mij goed)groeten,Bertus

  • 26 Juli 2009 - 09:54

    Cor En Bea.:

    bedankt voor je vlotte terugschrijven. Het was inderdaad een groot cruiseschip waar zo"n 1800 passagiers en 900 bemanningsleden opgaan. We hadden mooie hutten met een veranda, zodat we onze ëigen"stek hadden"
    Het vertrek was uit amsterdam en marc en betty en de kleinkinderen kwamen rechtstreeks uit Nice aangevlogen en van schiphol met taxi naar amsterdam en wij waren door onze buurman naar de terminal gebracht.De kleinkinderen wisten van niets dus het was een complete verrassing. Alleen al om die koppies te zien was geweldig. We hebben met zijn zessen een prachtige reis gemaakt met meerdere zeedagen en nachten en stops op de mooiste plekken van noorwegen, wat zo wie zo een geweldig mooi land is. Wij nkenden van onze vroegere zeilreizen en ook autotochten al een deel, maar dit noordelijke deel was ook voor ons nieuw. Natuurlijk is het voor ons uniek om met de hele familie 14 dagen samen te zijn, want dat komt niet zo vaak voor.
    Gisterenavond waren we bij Alie waar we zoals je wel zult weten de traditionele Paella hadden. Was erg gezellig en de tijd vloog om. Voor ons kwam het heel goed uit om onze vriendenclub bij elkaar te kunnen ontmoeten, want a.s. zaterdag vertrekken we weer naar Zwitserland, waar we voorlopig weer blijven.Alie had zoals gebruikelijk alles samen met Eugenie en Theo grandioos geregeld, petje af!
    Horen graag wanneer je verder kunt, maar begrepen, dat dat nog wel even kan duren. Toi,toi groetjes bea en cor.

  • 27 Juli 2009 - 15:22

    Andre En Tony:

    Hoi Bertus,
    Nog een hortje en dan ben je weer op de veiliger Atlantic.
    Maarre....voor je daar bent,zorg je toch voor boter en kopspijkertjes op je dek ? Schijnt voorheen prima gewerkt te hebben tegen ongewenst bezoek.
    Zoals je ook van Cor en Bea vernam hadden we weer een kostelijk samenzijn op de Lindelaan
    Paelle als vanouds heerlijk.Vele verwennerijen van Alie ook en de stemming opperbest.Genoten!!!
    Nou,houd de boel heel
    dan kan je de reis nog afmaken.Verwachten je volgende zomer thuis.
    Ben trouwens benieuwd waar je je laatste oversteek naar Europa gaat voorbereiden.
    St.Maarten lijkt mij voor de hand te liggen.
    Alles verkrijgbaar en alle technische bijstand
    beschikbaar.We horen het wel.Wees intussen danig gegroet van ons beiden en Goede vaart>


  • 28 Juli 2009 - 19:03

    Lies Vroege:

    Hallo Bertus,
    Net je laatste reisverslag gelezen.
    Lekker relaxed. Zo stel ik het me voor want die stukken over zee lijken mij moeilijk. Jammer dat jij er zaterdag niet niet bij was. Het was een super paella avond in jullie schitterende tuin.
    Blijft toch een heel bijzondere groep bij elkaar.
    Veel liefs van Gerrit en lies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 358127

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: