Rond de wereld nr.64 09-01,2010 Simon,s Town S-A - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.64 09-01,2010 Simon,s Town S-A - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.64 09-01,2010 Simon,s Town S-A

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

09 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Rond de Wereld
Nr. 64
09-01,2010
Simon,s Town
S-Africa

Beste Allemaal,
In de eerste plaats iedereen een heel gelukkig Nieuw jaar met vooral een goede gezondheid en véél matige wind uit de juiste hoek.

Na één week in de Mosselbaai gelegen te hebben wilde ik(en andere)toch weer verderop dus naar…………..de meest zuidelijke kaap van de wereld kaap de goede Hoop.
De weersverwachting was goed en op de 18e Dec. Vertrokken met wederom een Zuid westelijke wind dus voorlopig tegen wind maar hoog aan de wind met de motor bij ging het goed en in de loop van de dag draaide hij naar het zuiden dus de uit de goede richting en na 120 mijl had ik het meest zuidelijke punt van Afrika bereikt nl:Cape Agulhas en toen was de koers meer noord westelijk dus met en knik in de schoot de laatste 90 mijl.
Onderweg nog een walvis gezien die alleen zijn staart liet zien alsof hij een afscheid van de Indian Ocean toe wuifde.(Foto).
Midden in de nacht lieten wij(de Sea beryl en Kind Of Blue)het anker vallen in de Valsbaai net buiten de marina van Simon,s Town.
Dus de kaap de goede hoop hebben we daarmee nog niet gerond maar die rond ik pas op weg naar St.Helena want de marina waar ik lig en véle andere rond de wereldzeilers is de méést gezellige van diverse andere en ook een beetje rustiger met winkeltjes en restaurantjes op loop afstand.
De andere dag kregen wij een ligplaats toegewezen in de marina en kwam er een einde aan het avontuur van de Indian Ocean van afgelopen jaar en betekende ook dat ik mij weer bevond in onze Atlantic Ocean maar dan de Zuidelijke.
De afstand van hier naar Nederland is Hemelsbreed slechts 5200 mijl dus elke mijl word dat steeds korter en kom steeds dichter bij het honk.

Ik ben er met de gehuurde auto erop uit getrokken om wat van de omgeving te zien en heb daarbij de kustweg genomen en dat was met zijn véle bergen en baaien een fantastische belevenis,zie de foto,s,ook van het nieuwe voetbal stadion voor de wereldcup van dit jaar,een investering van véle miljoenen voor slechts één week voetbal(hier)tel uit je winst.
Ik ben rond de tafelberg gereden en hoop daar nog naar boven te gaan maar tot nu word het uitzicht wat belemmerd door wat nevel en hoop dat later nog te zien.
Dichterbij op loopafstand van de marina heb ik een Pinquín kolonie bezocht vlakbij een restaurantje waar ik een kerstlunch genuttigd heb.
De pinquins zijn klein van stuk ongeveer 60 cm hoog en zijn héél grappig,op de galapagos eilanden heb ik de zelfde gezien.

Op de 31e Dec. Arriveerde de “Double Dutch »op zijn eindbestemming van rond de wereld van 7 jaar in de Gordon bay marina aan de oostkant van de valsbaai(zijn ligplaats).
Piet en Tory(DD) wonen al 40 jaar in Z-Afrika en de “Kind of blue” van Fred en Lorie en ik zijn daar naar toe gereden om hen met zijn andere vrienden te verwelkomen en hadden daar een braai na afloop.De avond van de 31e ben ik met de “Kind of Blue”naar de waterfront van Cape Town gereden om count-down te vieren maar van het vuurwerk hebben we niet genoten want we waren daar niet alleen,zo,n 100 duizend hadden dat plan ook maar in een goed restaurant daar hebben we zelf het juiste moment het glas geheven en bij elkaar een héle belevenis.
Na afloop op de “Kind of Blue”een afzakkertje genomen en beneveld het nieuwe jaar in gesnurkt.
Na een paar dagen zijn de”DD” naar Simon,s Town gereden en ben ik met hun ook een dagje wezen rijden in hun auto.zij moeten alles weer op de rails zetten in hun lege huis die in die tijd verhuurd is geweest.
Een paar dagen geleden is er een catamaran tegen de “Kind of Blue”aan geknald en hij staat nu op de kant om gelijk de héle romp te schilderen en zal een week duren.
Ik lig hier ook een beetje te wachten op een onderdeel van mijn vaantje in de mast waar een stuk vanaf is gewaaid.
Als alles goed verloopt wil ik aan het einde van de komende week vertrekken om in één keer naar ST.Helena te zeilen zo,n 1700mijl afstand.

Gezien de véle hartstikke leuke reacties(dus blij)bedank ik jullie alléén bij naam:
Lilian Lucas,
Ferdi en kim,
C.Den Heyer,
Lero Jeanette Cusell,
Kees en Lucia,
Rita,
Jan Venema,
Eugenie en Theo,
Lida’
Ruud en Irene,
Astrid Volker,
An en Jan,
Cor en bea,
Dia en At Scholtens,
Op zich al een héél verhaal.
En voor ieder nogmaals en goed 2010.





  • 09 Januari 2010 - 15:40

    Eugenie En Theo:

    Bertus van ons twee een fantastisch 2010 toegewenst in alle opzichten! Voorzichtig op Sint Helena, ik geloof dat een zekere Napoleon daar nooit meer weggekomen is? Of was dat een ander eiland! Toi toi toi!

  • 09 Januari 2010 - 15:59

    Lilian Lucas:

    Hi Bertus, ook voor jou een heel mooi en gezond 2010 toegewenst. We hopen dat je de wind flink in de zeilen krijgt op weg naar St.Helena. Ga je nu via de kust van Afrika terug naar Scheveningen of ga je de caribische route doen? Veel liefs van Tom en Lilian.

  • 09 Januari 2010 - 20:35

    Andre En Tonny:

    Bertus jij ook nog de beste wensen voor 2010 en vooral een goede gezondheid voor een veilige thuiskomst. We genieten elke keer weer van je reisverhalen. Deze brengen bij ons steeds goede herinneringen terug.
    Wij wensen je een goede zeiltocht komende week voor de volgende 1700 mijl. Andre en Tonny.

  • 10 Januari 2010 - 14:46

    Jan Venema:

    Je blijft me boeien gekke jongen met je avonturen. Lees elke keer weer met plezier je avonturen. Groet, en vaar veilig en gezond door 2010.

  • 11 Januari 2010 - 10:47

    Alex & Astrid:

    Hai die Bertus, Dat het maar weer een fantastisch zeiljaar voor je mag worden met vele fantastische plekjes en avonturen. Wij zitten hier ook in een avontuurtje. We gaan verhuizen met de winkel. Alex heeft een nieuw pand gekocht op het Goudenregenplein (oude ABN AMRO bank) 16 februari gaan we daar open. Drukke tijden dus. Vakantie zit er voor ons voorlopig niet in maar met jouw verhalen slaan we ons er wel doorheen. Denk maar bij ieder verhaal en foto een beetje aan ons. Liefs A&A

  • 11 Januari 2010 - 19:22

    Leen Kleyn:

    Hallo Bertus, Geweldig wat je allemaal doet, ik wens dan ook voor 2010 vele fantastische zeilmomenten, ben zelf net terug uit Kaapstad jammer dat ik je heb misgelopen. Voorspoedige thuisreis.

  • 12 Januari 2010 - 15:46

    Kees Den Heijer:

    bertus ook van ons een heel goed 2010 gezondheid ,en een goede wind richting scheveningen

  • 15 Januari 2010 - 05:13

    Hans En Jose:

    Hoi hoi Bertus,
    Een hele goeie reis naar St.Helena en doe ook voorzichtig. Bellen weer vanaf de Filipijnen
    kussen

  • 16 Januari 2010 - 20:47

    Happy Monster:

    Ha Bertus,
    Bijna voorbij de Kaap. Jeetje, wat ben jij al ver. Wij zijn nog steeds in Nieuw Zeeland en willen nog een seizoen meer van de Pacific zien, dus we gaan in mei weer zeilen.
    Groetjes van Hans en Dory en we houden je in de gaten.

  • 19 Januari 2010 - 14:09

    Ruud + Ireen: Chicky:

    Hoi Bertus,Ik heb je verhaal weer zitten lezen en gelijk me aangemeld voor de nieuwsbrief.Het verhaal is, zoals we van je inmiddels gewend zijn, weer levendig en boeiend.Zeker als ik al die prachtige ervaringen in South-Africa lees.Ireen en ik zitten in gedachte weer op de plaatsen waar jij nu ook geweest bent.Wij zijn aangenaam verast dat je niet achteroverhangt in je kuip maar dat je dit soort prachtige uitstapjes maakt.Het is een waanzinnig mooi land waar veel te beleven en te zien is.Jij hebt geluk gehad om op Tafelberg te komen. Wij hebben al 14 jaar de kans niet gehad vanwegen de dikke mist die boven en rond Tafel berg kan hangen.Ze noemen dit het Tafelkleed en kan soms meer dan een week blijven hangen,en het is dan zonde van de tijd en de centjes om dan naar boven te gaan.Je ziet geen moer.Maar er zijn andere dingen waar je oog op valt,bv.een das (dassie in S.A), en dat komt niet zo heel veel voor,dus je hebt een unieke foto gemaakt.Verder was het vijfkwartier skype gesprek met het bij zijn van Kees de Jong een giga verrasing.Ik hoop dat jullie na ons gespek nog genoeg stof overhadden om over je reis en andere dingen te praten.Kees is van huis uit een echte Hagenees en dat hoor je toch nog na 60 jaar Zuid Afrika.Ik zit eigelijk met een gezonde dosis jaloersheid en een beetje de pest in dit verhaaltje te tikken.Zoals je weet had ik graag je touwtjes aan gepakt in Cape-Town of Simons-Town.Maar ik heb je de reden verteld dat het er niet in zat.Bertus doe voorzichtig bij het ronden van Kaap de Goede hoop.Deze kaap doet niet z`n eer aan.Het kan daar lekker waaien er staan vanwegen de twee Oceanen veraderlijk zeeën.Dan op naar st. Helena.En de rest is volgens jouw weer een fluitje van een cent.Op naar Brasil.Dan nog een paar duizend mijl en je bent weer thuis.Bertus "keep on sailing and take it easy"

    vriendelijk zeilersgroet Ireen en Ruud

  • 21 Januari 2010 - 06:02

    Dia En At Scholtens:

    Geweldig Bertus! Je hebt het toch maar gedaan tot Kaapstad. Gefeliciteerd. We komen jou zsm achterna met de Angelique II, vanuit nu nog Thailand. Hou je haaks!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 358207

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: