Carib 10 26-08,06 Za La Caruna - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 10 26-08,06 Za La Caruna - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 10 26-08,06 Za La Caruna

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

26 Augustus 2006 | Spanje, Madrid

Beste allemaal, La Caruna(Spanje),26-08,06 Za

Vrijdag 18 Aug. Eindelijk weg uit Gijon en zou gaan naar Cudillero in de pilot staat een leuke haven maar niet al te groot en de wind was pal tegen dus hoog aan de wind laverend kwam daar aan met lagerwal en dorst daar vanwege de nauwe ingang waar je amper kon keren niet naar binnen en ben toen doorgevaren naar Vivero een 75 mijl verderop en moest de nacht doorvaren.
Kwam daar s,morgens aan en heb mijn anker in de baai uitgegooid want ik was bekaf vanwege slaap tekort en toen naar de kooi.
Heb daarna naar de Forga van Kees en Anja een sms.gestuurd met de vraag waar zijn jullie,ik lig in Vivero 50 mijl voor La Caruna en kreeg onmiddellijk een sms.terug van hun: en wij liggen 50 meter van jou vandaan in de haven.
Later op de dag de haven binnen gegaan,in dat stukje motoren is mijn elektrische stuurmachine uitgevallen,het houd niet op want een paar dagen daar voor heeft mijn ijskast compressor het begeven.
Na contact met de leverancier word de compressor naar La Caruna opgestuurd.
S,Avonds Kees en Anja aan boord gehad en Stuart een Engelsman die ik in Gijon heg ontmoet,zij hebben een Rival 42,een prachtig zeiljacht.
Na een gezellige avond met de kleine uurtjes naar bed.De Forga is na 2 dagen weer verder gegaan,zij zouden samen met een ander jacht een ankerplek opzoeken.
In vivero ben ik voornamelijk aan de stuurmachine bezig geweest en dacht het gevonden te hebben en ben na een paar dagen weer door gegaan voor de laatste 60 mijl naar La caruna maar de laatste 5 mijl begaf de automaat het weer en als solist kun je zo,n ding gewoon niet missen.
De`Sea-Beryl heeft er 2, een windvaan stuur inrichting,die is nog perfect maar de elektronische die hoofdzakelijk op de motor gebruikt word daar is een onderdeel van stuk(de rudder feedback,die controleert de stand van het roer)
Gelukkig gebeurde het voor La Caruna want na contact met de verschillende leveranciers word door U.P.C.alles in een keer hier bezorgd.
Het weekend zit er tussen dus het word Maandag en dan moet ik het nog inbouwen en doet hij het wel of niet.
Ontmoette hier in La Caruna Tom en Ireen ,heb in Vivero leren kennen zij zijn met hun 1 jaar oude Halberg Rassy 43 op weg naar Zuid Portugal.
Op hun uitnodiging na de borrel of ik zin had mee te eten bij hun aan boord samen met Bart ook een Solist ging grif op in,de andere dag zijn zij vertrokken.
Ik heb met vallen en opstaan toch de golf van Biscay rond gemotorzeild
Want de wind heeft het hier behoorlijk laten afweten en meestal tegenwind.
Het volgende traject na het ronde van kaap Finisterre (60 mijl)is de Portugese kust, een kleine 400 mijl pal zuid en als het goed is heb je wind hoofdzakelijk van achter dus voor de wind maar ook vaak met wat meer kracht maar ik hoop wel wat meer te zeilen.
Tot dus ver 1350 mijl afgelegd waarvan 150 motor uren maal 4.5 MPH
Dus 675 op motor en 675 onderzeil.
Heb genoten vooral van de Noord Spaanse kust met zijn hoge bergen en diepe baaien met zijn vele witte stranden en mooie havens .
De`volgende haven die ik wil aanlopen is Cormê,daar ben ik in 1982 binnen gelopen na mijn 500 mijl kwalificatie voor mijn eerste OSTAR in 1984 en kwam daar na mijn eerste storm(Bft.10)bekaf binnen strompelen.
Maar dat is weer een ander verhaal.
De groeten allemaal,
Bertus

  • 27 Augustus 2006 - 07:25

    Eugenie En Theo:

    Hola Bertus!
    Wij zijn de eersten op de vroege zondagmorgen zie ik! Ik heb je verhaal alweer uitgeprint, want Theo heeft er een aparte map voor gemaakt, leuk! Leuk al die ontmoetingen met andere zeilers, roept mooie herinneringen op voor ons oudzeilers! Jammer dat je nu weer pech hebt, hopelijk gaat het verder zonder sores! Groetjes Eugenie en Theo.

  • 27 Augustus 2006 - 10:40

    Liza:

    hoi opa je maakt ook weer veel dingen mee zeg.
    leuk dat je andere zeilers onmoet.
    met mij gaat alles goed moet alleen weer naar school nou opa ik spreek je gauw weer en doe voorzichtig xxxxxxxx liza

  • 29 Augustus 2006 - 21:54

    Ruud (Chicky):

    Bertus te gek dat jij zo dicht in de buurt van Kees en Anja van de Forca lag. Wel jammer van je stuurautomaat. Dat was de rede dat ik twee automaten bij mij had. Een had er inderdaad ook de geest gegeven, veel te vroeg tussen Dover en Brighton al. Het verlengstuk was gebroken. Maar ik kon het kapotte deel er af halen en omwisselen met de andere automaat. Gelukkig hetzelfde merk. Wat een mazzel. We hebben overal geprobeert dat verlengstuk te kopen maar overal was een week levertijd. Pas in Les Sable d`Olonnes konden ze zo`n dding de volgende dag in huis hebben. Kun je nagaan pas na 10 havens konden ze dus pas helpen.Schoot dus lekker op. Wel 5 euri goedkoper dan in Ned. Dacht bij Vrolijk nog zo`n ding te kopen voor de zekerheid maar zij hadden toen 3 weken levertijd. Duurde veel te lang over 4 dagen gingen we weg.Je begrijpt het al ik leef met je mee.Zonder automaat is het geen doen,niet solo maar ook niet met z`n tweetjs.Ik weet niet of je nog in Sines terecht komt maar zoek dan maar ene Ed (Ewout) op. Hij heeft daar pernanent een Suncoast 40 liggen die hij aan het opknappen is,en kent idereen.Hij heeft ook een handeltje in bootspullen schreef hij mij. Makkelijk voor als je nog wat nodig hebt. Doe zeker de groeten van Ruud uit Schev. en alle deuren gaan voor je open. Hij is een wandelende enceclopedie. Hij heeft daar ook een camper en brengt je graag naar de shop en de stad.Het is een oud cafebaas van een van de waddeneilanden. Ook de tent verkocht en er lekker tussen uitgeknepen. Jullie doen het goed beste vriend.
    Bertus zie ook je mail.
    mvr. zeilersgroet Ruud a/b. CHICKY

  • 03 September 2006 - 13:06

    Jean-Marie Schmitter:

    Even Nieuwsgierig. Ik heb toch een heleboel herinneringen uit scheveningen en ik was heel blij om ze weer naar boven te halen van mijn gedachten, toen wij samen probeerden deze ouwe tijden ons te herineren.
    heb jij islas Cies bezocht ? vlak voor Bayona. Mischien ben jij al in Portugal ? Groetjes

  • 03 September 2006 - 22:25

    Ruud Den Breems:

    Hoi Bertus, Na je berichten gelezen te hebben hoop ik nu dat je weer een voorspoedig reis gaat krijgen. Bij jullie is de temperatuur niet slecht voor zover ik dit op WINDGURU zie hier is het rond uit klote van de bok (herfst dus) Diegene die varen zijn mesjokke er staat regelmatig 6/7 bft. met regen en onweer.
    Bertus nog een vraagje ik heb al een paar keer een mail gestuurd maar onverricht ter zake van de provider retour gekregen.De mail naam zou neit kloppen of zelf niet actief meer zijn . Klopt dat of is er ergens anders een foutje ingeslopen. De laatste mail van jou was uit Gijon. Het reis verhaal van jouw onvangen we prima en zitten er echt van te smullen. Als je in Sines bent zoek dan ene Ed (Ewout) op die is van allemarkten thuis , hij heeft daar een Suncaost 40 liggen en hij is een wandelende encoclopedie. Div.mensen zijn al door mij met hem in kontact gekomen en ze waren allen zeer entousiast. Een gezellige vent waar je een stevige borrel mee kan drinken. Oud kroegbaas van Texel. Moet toch geen verkeerde kerel zijn toch? Bertus laat even via e-mail of zo even weten of dit is aangekomen. En wellicht wat antwoorden op mijn vragen.
    Grote vriend een vriendelijke zeilers groet van Ruud a/b/ CHICKY
    p.s. uit een half verzopen Nederland. Soms kan je over de straten een rakje trekken. Shit weer.

  • 07 September 2006 - 17:41

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Jean Marie als je je e-mailadres op mijn site plaatst kan ik je bereiken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 358502

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: