Rond de wereld nr 63 16-12,09 Mosselbaai Z-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr 63 16-12,09 Mosselbaai Z-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr 63 16-12,09 Mosselbaai Z-Afrika

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

16 December 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Rond de wereld
Nr.63
16-12,09
Mosselbaai
S-Africa

Al weer een héle tijd geleden dat de “Sea beryl achter anker heeft gelegen,dat was in een in Grand Bay op Mauritius en voor de rest in de volgende maanden in Marina,s.
Maar nu is het dan zover.Op 10 Dec. Vertrokken uit East London verder Zuidwaarts langs de zuid oostkust van Afrika ben ik belandt op de 12e Dec in de Mossel baai(Wat Nederlands hé)
Een verheid van 320 mijl en beloofde een leuke zeiltocht te worden maar dat pakte héél anders uit.
Al de weersverwachtingen lieten zien dat de wind uit oostelijke richting zou blazen maar eenmaal buiten bleek dat van korte duur te zijn en draaide de wind uit het Westen en ging de motor aan.
Ik was er al een beetje aan gaan wennen om de weersverwachtingen hier niet te vertrouwen maar was al blij genoeg om verder te kunnen want die tegenwind was niet zo krachtig.In totaal heeft de reis 52 uur geduurd en heeft de motor 43 uur zijn werk gedaan en de rest heb ik zeilend afgelegd.
1 uur voor aankomst heb ik de marina gebeld voor een box in de haven maar alles was vol zij de dame aan de telefoon maar ankeren buiten was geen probleem kreeg ik te horen dus mijn anker laten vallen nabij de haven.

De eerste dag was dat ook prima dus de dingy opgeblazen en de BB.motor aan en naar de kant en heb in de club een prima maal genoten en daarna moe naar de kooi.
We waren met 3 jachten vertrokken en één van de drie,de Double Dutch van Piet en Tory(zij wonen al 40 jaar in cape Town) zou niet verder gaan dan St.Francis om wat vrienden van hen te ontmoeten en de andere,de “Kind of blue”van Fred en Lorie zijn Knysna(40 mijl voor de Mosselbaai) binnengelopen en dat was véél verstandiger want zij liggen ook aan,t anker maar dan binnenin een baai.

Na Richards bay enige weken geleden zijn we naar Durban vertrokken.De “Sea Beryl”één dag later dan de twee anderen omdat ik vond dat de wind beter was voor die verheid van 90 mijl en ja dus zij hebben alles gemotord en ik heb alles gezeild.
In Durban hebben we een week liggen wachten om naar East London te gaan met een goede wind.
Durban is een vrij grote stad met véél hoogbouw en staat er om bekend een niet een al te veilige omgeving te zijn om er in de avond rond te dolen en vooral niet al te veel geld bij je te hebben.
Maar de marina was prima en ben daar één keer buiten geweest om in een shopping mall mijn boodschappen te doen.

In de jachtclub heb ik het verhaal gelezen van een elk jaar terug kerende zeilrace van Richardsbay naar Durban .
Die race van 1985 word vergeleken met de ramprace Fastnet 10 in de jaren 70. waarin vele slachtoffers te betreuren waren.
Het zelfde gebeurde hier ook,in die race ontwikkelde zich een storm van meer dan 70 knopen per uur(Bft 10)uit het westen dus tegenwind en dan ontstaan er hier enorme hoge golven van 12 meter en hoger.
Er zijn diverse jachten in moeilijkheden gekomen waarvan er enkele zijn gezonken en ook op de rotsen gelopen en 1jacht ia vergaan en van de bemanning is nooit iets terug gevonden.

Na aankomst in Durban hebben we gezamenlijk een stevige borrel genomen bij mij op de boot en elke andere dag deden we dat op de andere jachten,na 5 dagen wachten op de juiste weersvoorspellingen zijn we als een haas vertrokken naar East London zo,n 290 mijl verder zuid en na vele malen reven en ontreven en met weer de meeste wind tegen zijn we daar na 2 dagen aanbelandt.
Hier in East London is geen echte Marina dus moeste wij afmeren aan een hoge wal en naast mij aan B.Boord had ik de Double Dutch en verderop lag de Kind of blue.
Maar we hadden daar wel water en elektriciteit dus is het leven weer goed met een restaurantje onder handbereik.In de jachtclub aan de andere kant van de rivier hebben we een braai gehad op één van die dagen dus dikke pret daar en met de taxi moest je naar de “Pick and pay”voor de boodschappen.

14-12,09 1700 uur local time.
Volgens de gribfile,s en andere plaatselijke weerstations zou de wind hier in de Mosselbaai gaan aantrekken tot zo,n 30 a35 knopen en draaien vanuit het N.oosten,maar dan kwam ik aan lager wal te liggen dus ik belde of er toch een plekje in de haven was voor één nacht en dat was het geval.
Vóór mij uit ging een ander jacht ook naar binnen en vond een plekje in de vissershaven en liep daar behoorlijke schade aan zijn teak potdeksel op,zeker voor 2 duizend dollar schade.
Ik startte mijn motor en begon mijn anker binnen te halen maar na 1 meter liep de ketting vast op de trommel en na véle vruchteloze pogingen is het mij niet gelukt het te klaren dus had ik een probleem.
Jim van de”” Blue Sky” die voor mij uit was gegaan kon mij niet helpen die had het zelf véél te druk met zijn problemen dus heb ik de vrijwillige reddingsbrigade gevraagd mij te helpen mijn anker met de hand binnen te halen en een half uur later kwamen zij aan en was de klus in 5 minuten geklaard en lag ik even later in een box in de marina.

Terug denkend wat de oorzaak was werd het mij duidelijk.
Ik ben uit Nederland vertrokken met 40 meter ketting van10mm dik.en dat bleek hier en daar niet genoeg te zijn en in Pepete op Tahiti heb ik er 25meter erbij gekocht en aan elkaar laten lassen,maar die 10mm was toch iets verschillend van de oude maar had er geen probleem mee dus einde verhaal zou je zeggen.
In Mauritius dus 2 jaar later was het geheel behoorlijk gaan roesten en heb daar de héle ketting laten galvaniseren en heb hem niet eerder gebruikt dan hier.
Na één keer verhaald te zijn had ik geen probleem maar de tweede keer na een krabbend anker heb ik méér dan 40 meter gestoken dus in de nieuwe ketting en dat was net iets te véél dan wat de gibsea(trommel) aan kon.
De lip van de trommel die behoorlijk was verbogen heb ik in de marina kunnen repareren en het gat van de bout die dol was geworden door de grote kracht heb ik groter getapt en de bout vervangen door een grotere en is het probleem voor de eerste 40 meter opgelost en in Cape Town ga ik een hele nieuwe ketting aanschaffen om verdere ellende te voorkomen.

De “Sea Beryl”ligt weer voor anker en heb even geprobeerd of ik hem binnen kan lieren en dat was geen probleem meer.
Mosselbaai is een leuke kleine stad met wat museums en een strand waar vandaag véél mensen liggen te zonnen en de méér stoere zelfs zwemmen met een water temperatuur van 17 graden .Natuurlijk ben ik al de wal geweest in de jachtclub wat gegeten en wat boodschappen gedaan maar morgen wil ik wat méér zien.
De vooruitzichten om de laatste 220 mijlen naar Simons Town(vlak onder Cape Town) te zeilen zijn waarschijnlijk Vrijdag goed en ga dan ankerop en laat ik de Indian Ocean achter mij en bevind ik mij na 3 jaar weer in de Atlantische Oceaan maar dan in de Zuidelijke.

Ik wens een ieder een héél prettige feestdagen toe en vóóral een héél gezond en gelukkig Nieuwjaar.


Nog even wat bedankjes voor al de leuke reacties:
Jan Venema:Lekker tennissen is ook wel leuk,niks saai maar met mijn 3 hernia operatie,s begin ik daar maar niet meer aan.
Bertus

Roland en Tineke en de rest en miss X:
Zijn jullie daar met de boot of aan land en het beste met plurk2.
Bertus

Eugenie en theo:
Ja ik vermaak mij prima en nog even en kan dan weer tradewind zeilen en dat na al dat gemotor in de Indian ocean zal dat weer genieten worden.blijf volgen
Bertus

Alex en Astrid:
Ëén wintertje een beetje rust is ook wel leuk,véél plezier er mee en doe daar iedereen de groeten van mij svp.
Bertus

Kees den Heyer:
Ben ook blij met de goede afloop,zag ik die twee 10 sec.later, had ik een frontale aanvaring gehad en was het verhaal denk ik héél anders.
De koffie moet toch nog een jaartje wachten want ik kom dit jaar niet naar Holland.
Hartelijke groeten,
Bertus

Ruud en Irene:
Bedankt voor al de informatie en verhalen en zo te lezen kunnen jullie ook wel een” Chicky.waarbenjij.nu” beginnen zoveel maken jullie mee.
Bertus

Nogmaals allen tot ziens/horens/lezend.
Bertus a/b v.d “Sea Beryl”





  • 16 December 2009 - 14:00

    Lilian Lucas:

    Hi Bertus, vanuit een wit uitgeslagen Leidschendam wensen wij je een hele fijne kerst en een windrijk 2010 toe! Mooie foto's heb je bij je laatste bericht gevoegd, kan me helemaal voorstellen dat dit wel een heel bijzondere reiservaring is. Veel liefs en groeten, Tom en Lilian.

  • 16 December 2009 - 15:31

    Ferdi:

    He Bertus, jammer dat je er deze keer niet bij bent met de kerstdagen. Dan zal ik samen met Kim maar een extra borrel moeten drinken bij het kerstdiner...

    Zuid-Afrika is geweldig, geniet ervan!

    Gr. Ferdi

  • 16 December 2009 - 16:06

    C.den Heijer:

    beste bertus, wens ook jou fyne kerstdagen,en gezond 2010,en veel zeilplezier,we houden contact
    kees

  • 16 December 2009 - 16:06

    C.den Heijer:

    beste bertus, wens ook jou fyne kerstdagen,en gezond 2010,en veel zeilplezier,we houden contact
    kees

  • 16 December 2009 - 16:06

    C.den Heijer:

    beste bertus, wens ook jou fyne kerstdagen,en gezond 2010,en veel zeilplezier,we houden contact
    kees

  • 16 December 2009 - 17:53

    Deborneo@gmail.com:

    Bertus,
    Wij wensen jou nog een voorspoedige rijs!
    geniet ervan, mischien kom er van de feest dagen wijnig terecht?
    maar dan wel gezond en goed-voorspoedig nieuwjaar, leo jeannette cusell.

  • 16 December 2009 - 18:45

    Lucia Kees:

    Hoi Bertus,wij wensen jou een gezellige kerst en proost voor 2010.We gaan je niet zien deze feestdagen maar zullen op je toosten in het Spuigat. Nog veel plezier en vaar behouden 2010 in.Groeten van alle vrienden uit Scheveningen

  • 16 December 2009 - 19:02

    Rita:

    Hoi Bertus, vanuit een koud en gedeeltelijk wit Nederland wens ik je prettige Kerstdagen en een gezond 2010. Jammer dat je deze dagen er niet bent, kijken er naar uit je weer in het Spuigat te mogen ontvangen, dikke zoen Liefs Rita

  • 16 December 2009 - 19:37

    Jan Venema:

    Grote avonturier, goede en gezellige kerstdagen gewenst. Doe voorzichtig en vaar gezond het nieuwe jaar in, lees je avonturen met spanning. Veel geluk en groet. Jan Venema

  • 17 December 2009 - 10:23

    Eugenie En Theo:

    Hoi Bertus!
    Vanuit een winters en wit Zeeland wensen we jou een heel goed jaar 2010! Behouden vaart en genieten! Wij gaan in februari een maand naar Spanje, ook fijn, oude bekenden opzoeken! Liefs van ons beiden!

  • 18 December 2009 - 15:15

    Lida:

    Je hebt weer heel wat beleeft.
    Wij wensen je vanuit een echt winters Nederland gezellige kerstdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar met veel nieuwe zeilavonturen.

  • 20 December 2009 - 16:19

    Ruud + Ireen: Chicky:

    Hoi Bertus, Vanaf een koud,en wit besneewd Nederland wensen we je op deze manier een mooie kerst en een gezond 2010 toe.Het was heel bijzonder je aan de telefoon gehad te hebben.Ik ben best wel jaloers,ik had graag met jou een kerstbraai in SA.willen meemaken,maar helaas.We hebben even op internet gekeken maar het is financieel gewoon niet haalbaar.De vluchten zijn tegenwoordig zwaar boven onze begroting. Jammer,jammer.Ik geloof dat het met een auto +/- een uur rijden is van Simons Bay naar Cape-Town.Het is echt de moeite waard.Ook naar Cape-Point is niet al te ver.Een bijna rechte weg dus je rijdt er zo naar toe.Vergeet niet Links te blijven rijden en stoppen bij een stopstraat is echt stoppen.De regel is dat de voorang zo geregeld is dat je als eerste bij de hoek bent je voorrang hebt.Dan gaat de andere kant,en vervolgens gaat de auto achter je enz.Top regeling,moeten ze hier ook doen. het is gewoon een kwestie van tellen wie er aan de beurt is.
    Het laten passeren is ook leuk. Ga je niet te hard en word je ingehaald dan ga je even op de vluchtstrook rijden,even met je lichten knipperen en je gaat weer terug op je baan.Ja vriend wel gaat dit allemaal links van de weg plaats vinden. Heel apart,toch? Houtbaai is ook mooi ligt bijna tegenover SimonsTown(kort ritje)
    autokaarten voor weinig te verkrijgen bij de benzinepomp of V.V.V kantoor."Have a lot of fun in the area of Cape of Goodhope SA.
    zeilersgroet Ruud & Ireen

  • 21 December 2009 - 23:43

    Astrid Volkers:

    Ha Bertus!

    Wat een avonturen! Heerlijk om weer eens wat van je mee te beleven, maar je maakt het wel weer erg spannend. Zelf ben ik ook weer aan het zeilen. Heb net de ARC samen met mijn vriend en 6 gasten gevaren (Sun Odyssey 54, Felicita), 18 dagen, 23 uur. Mooie ervaring erbij (wel wat commercieel). In maart gaan we terug van St Maarten via Azoren naar Malaga. We verheugen ons er nu al weer op.

    Heel veel liefs van Astrid en Ralf uit ... Gaggenau (D).

  • 25 December 2009 - 15:26

    An En Jan :

    Bertus, we wensen je een paar fijne Kerstdagen toe en een heel goed en gezond 2010 en bovenal een veilige thuiskomst in dat jaar. groetjes Jan en An. Je schrijft gezellige reisverhalen!!

  • 26 December 2009 - 13:50

    Cor En Bea:

    nu weer gelegenheid gehad je verslagen te lezen en ervan te genieten. Wensen je nog fijne feestdagen en een voorspoedig 2010 met behouden vaart.

  • 01 Januari 2010 - 09:11

    Dia En At Scholtens :

    Vanaf sy Angelique II in Maleisie een gezegend jaar 2010 gewenst.Wat een avonturen beleef je toch met je ankerketting. Is niet leuk! We komen je achterna, januari Thailand-Sri Lanka-Malediven-Gachos-Reunion-Durban. Zul je voorzichtig zijn?

  • 02 Januari 2010 - 12:59

    Ruud + Ireen: Chicky:

    Hoi Bertus,
    Inmiddels is het 2010,man wat gaat de tijd hard.Een paar jaar geleden lagen we nog samen op de Kanaaleilanden en nu ben je al ruim de halve wereld rond gevaren.Hier en daar met een probleem(pje) maar toch steeds weer overwonnen,nogmaals petje af.Er zijn maar weinig zeilers die een goed zeeman zijn, maar jij bent het BEIDE en dat dwingt heel,heel veel respect af.Ireen en ik hopen dat je voorlopig verschoond blijft van problemen voor je volgende deel van de reis.Bertus je schrijft boeiend over de dingen die je meemaakt en dat houdt iedereen in spanning voor het volgende verhaal.Zovelen schreven het al,de foto`s zijn ook schitterend.Echt de moeite van het wachten weer waard.Nogmaals houdt een goede gezondheid in 2010 maar ook voor de volgende jaren.....!!!!Nog een vraag;heb je nog plannen voor Kaapstad, (Waterfront)? Bertus de groetjes uit een koud en wederom wit Nederland.En doen zich toch nog problemen voor:"alles sal reg kom"
    Ireen en Ruud sy.Chicky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 358098

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: