Carib 17 10-11,06 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 17 10-11,06 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 17 10-11,06

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

10 November 2006 | Spanje, Madrid

Beste allen. Vr 10-11,06 Mogan,Gran Canarian Carib 17

Is weer een tijdje geleden dat ik in de lucht was,maar alles heeft een oorzaak.
Het goede nieuws is:het nieuwe zeil is aan boord en alles is gerepareerd,wat bedoel ik daar mee.
Ik heb in mijn verslagen iets niet vermeld en ga dat nu uit de doeken doen.
Na het voorval van mijn zeil en aanlanding in Safi(Marokko)ben ik daarna naar Essaouira in de mist gevaren(zie vorig verslag)zag daar een jacht die achter anker lag en heb ook mijn anker laten vallen tegen het strand aan en wat verder van de haven af dan dat andere jacht,fel elektrisch licht ontstoken t,was 01.30 in de nacht en ben naar de kooi gegaan om de volgende morgen de haven in te gaan.
Om 03.30 donderde ik door een heftige bons op mijn schip uit mijn kooi,stormde naar buiten…………Een vissersboot had mijn schip aan bakboord ter hoogte van de baby stag geramd,zij waren zich aan het los maken van mijn schip met veel lawaai van hun motor en met vol gas stoven zij weg en ik kon geen naam of nummer lezen van hun schip.
Op dat moment was de mist niet zo erg meer dat zij mij zelfs zonder mijn ankerlicht zouden kunnen zien liggen.
De hele vissersvloot ging vanuit de haven stuurboord uit om tussen de rotsen naar zee te varen en hij voer achteraf gezien recht door achter dat andere jacht door en ramde mij daarna.
Zoals te begrijpen was ik nogal hevig ontdaan en ben de haven ingegaan en afgemeerd naast een ander jacht.
De schade viel aanvankelijk mee,een verbogen scepter en voetrail en het stukje teak van mijn oude teak dek dat daar nog onder lag en een deukje in het polyester,binnenin geen lekkages
Dus dat was alleen zicht schade en kan dat zelf ooit eens zelf repareren,maar de volgende dag bleek dat het schot tussen de voorkajuit en het toilet aan bakboord(dus niet het hoofdschot)omhoog was geknald doordat hij waarschijnlijk tegen de babystag aan was gevaren met zijn lange boegspriet.
Dus heb daar een horizontale scheur inzitten en bij nadere inspectie bleek ook mijn bakboord hoofd want beschadigd.
Ik heb toen besloten na de vele pech verhalen dat nog niet op mijn site te zetten,ik moest het allemaal eerst zelf verwerken en een plaatsje geven in mijn hoofd.
Daarvoor excuus,ik heb toen ik weer een beetje was bijgekomen van de schrik kontact gezocht met Hans van Hest die in Mogan (Gran Canarian) ligt met zijn Olle P en daar de weg weet of het een en ander daar gerepareerd kon worden en dat werd bevestigd beantwoord.
Ik heb ook nog even geprobeerd via de haven autoriteiten de dader te achterhalen maar die schepen zien er daar zo slecht uit dat een kleine aanvaring niet te zien valt en de gemeenschap houd de kiezen op elkaar dus heb dat opgegeven,de schade valt binnen mijn eigen no-claim .
Ben daar weer weggevaren nadat ik wat vallen naar het voorbeslag heb verplaatst een ook het bakboord want heb versterkt en ben toen naar de canarians vertrokken(zie verslag 16).
Nu terug naar het begin, de 2 stagen zijn vervangen en op het schot heb ik roestvrij stalen platen laten aanbrengen en alles ziet er weer keurig en stevig uit en ben weer helemaal tevreden .Ik ben hier de 20e Oktober binnen gelopen en lig hier al weer 3 weken voor dat alles voor elkaar is gekomen maar ben hier in Spanje en moet geduld op brengen.
Wat leuk is dat Pim Blokland van de “Linea”hier op vakantie is en dat geeft behoorlijk wat afleiding,hij huist in een prachtig hotel en hebben dagelijks kontact en plezier,Hans van Hest is momenteel naar Holland en komt volgende week weer terug en vertrekt voor de 5e maal naar de Carib .
Mogan is geweldig en er werken en wonen hier veel buitenlanders waaronder diversen Nederlanders maar vooral veel Duitsers zijn hier vertegenwoordigd,wat opvalt dat veel schepen uit de scandinavische landen de grote oversteek maken waarvan enkele de A.R.C gaan doen .
Maandag gaan Pim en ik een auto huren en gaan dan naar Las Palmas om daar even rond te kijken en ook om voor mij te provianderen bij de Makro,ja die is hier ook dus komt mijn pasje te pas…….
Rona,Ga ervoor wat je aan het leren ben,kan je mij ondersteunen als ik weer terug ben in Holland .
Bart van de “Orca”leuk weer eens wat van je te horen,wanneer kom je deze kant op want je doet de oversteek toch ook dit jaar? En een buiskap heb je hier niet nodig wel een biminie tegen de zon.
Bart Ijzerman,ben jij hier ook in de buurt,ik ga inderdaad naar die dwazen van de A.R.C kijken op aapjes dag .Hoop je nog ergens tegen te komen,mail me anders seaberyl@planet.nl
Op de oversteek seaberyl@skyfile.com .
In de Zoo ben ik een paar maal geweest met Hans en Pim en ze hebben ter ere van mij “O.O.den Haag mooie stad enz.gedraaid
De uitbater Tim was klant van de Haringkoning,de wereld is klein.
De volgende week wil ik met Pim naar Tenerife wat haventjes aan doen en denk vanaf eiland Gomera naar de Carib te zeilen ,maar leg me daar niet aan vast.
Ga morgen naar internet cafe om ook wat foto,s te versturen van de schade en daarna.
Steffi and stu
I send you an e-mail Yesterday,see you.
Els,bedankt voor de overheerlijke haring,is prima aangekomen.
Heb gelezen dat er weer een motor race zoals vroeger op het scheveningse strand staat te gebeuren ,zal jij ook wel een graantje van mee pakken ,kusjes.
Chantal en Jan Gerrit van de “Pinical”
Leuk jullie hier in Mogan ontmoet te hebben en al jullie verhalen aangehoord te hebben van jullie wereld reis van 2 jaar geleden ,als jullie weer thuis zijn hoor ik je wel.
Heb alles van mij af geschreven en voel mij daar goed mee,nogmaals excuus voor de late berichtgeving maar moest het eerst een plekje geven en alles is weer prima voor elkaar en ga er helemaal voor.
Groetjes Bertus

  • 10 November 2006 - 16:50

    Bertus V/dSea Beryl:

    Ik kan de locatie helaas van hier niet invoeren,heb al gemeld aan de directie maar nog ñiet gelukt.grt.bertus

  • 10 November 2006 - 17:15

    Eugenie En Theo:

    Eindelijk weer een berichtje van jou, nou wat heet een berichtje...4 bladzijden om uit te printen! Gelukkig ben je er zelf goed van af gekomen van die aanvaring met die vissersboot, je hebt er wel patent op zo langzamerhand! Nu nog even genieten van de rust vóór de oversteek! Leuk dat je vrienden ontmoet daar en nieuwe maakt zo te lezen! Bertus we reizen met je mee, het ga je goed! Liefs van ons beiden!

  • 12 November 2006 - 15:30

    Kees En Lucia:

    Hoi Bertus
    Jee wat een pech man,ze moeten jou weer uitzoeken om je boot aan te varen.Ik begrijp je diepe dip.Aan de foto's te zien is het allemaal weer stevig gerepareerd en kan je met een gerust hart de oversteek maken.Het Scheveningse bericht is dat er vandaag geen ijspegel gevaren kan worden. W-ZW 6 tot 8 geen feest dus en het regent pijpestelen.De kade heeft inmiddels ook al twee keer onder water gestaan vanwege een noordwester storm en springtij.Het is hier dus echt herfst terwijl jij daar heerlijk onder de bimini haring zit te eten!!!! Geniet er van Bertus,er is geen beter leven dan een goed leven.Verder een behouden vaart en tot het volgende bericht.Groetjes.

  • 13 November 2006 - 21:56

    Dennis (Aeolus):

    Bertus, ondanks de tegenslagen lees ik met jaloezie jouw verslagen. Moest direct denken aan je vorige ontmoetingen met vissersboten tijdens de OSTAR! Ze moeten jou wel hebben zeg. Ik wens je veel plezier en geluk.

    Groet,
    Dennis

  • 14 November 2006 - 16:20

    Bart Orca:

    Ha die Bertus
    Wat een afschuwelijk verhaal. Maar mooi dat je het weer gerepareerd hebt. Joshua Slocum had ook al problemen in deze buurt. Hij zeilde alleen zo hard dat de Barbarijsche bandieten hem niet te pakken konden krijgen. Zij braken hun mast. Zo zie je maar weer, een zeeman gaat beter niet voor anker in zulke gevaarlijke contreien. De volgende keer schiet je ze gewoon een magnesium vuurpijl in hun reet, dan rammen ze je nooit meer.
    Mijn plannen zijn nog steeds dezelfde, alleen heb ik wat vertraging opgelopen, want ik ben inmiddels in gezelschap van mijn lady. groet Bart

  • 16 November 2006 - 10:28

    Karin:

    Ha die Bertus. Ik wil je nog bedanken voor de gezellige avond en het lekkere eten dat Pim klaar heeft gemaakt. Door alle drukte die er later volgde, hebben wij je niet meer gezien. De volgende dag hebben wij nog even gekeken of je aan boord was maar.. helaas. Wij wensen je veel succes en houden je in de gaten.
    groetjes van de "2 wijzen uit het oosten" Marja & Karin

  • 18 November 2006 - 20:26

    Tien, Roland, Leonie:

    Hé Bertus,

    We volgen je avonturen op de voet en zijn blij dat je je boot zo goed hebt kunnen repareren. Geniet er volop van, succes met de overtocht en standby on 8100 USB (hi hi)!

    Groeten uit een koud Amsterdam

  • 24 November 2006 - 14:42

    Astrid-Eindhoven(!):

    Vanuit een koud & nat Eindhoven - wat een verschil met Mogan! - wil ik je een hele fijne, goede oversteek met veel zeilgenot wensen! Voor nu nog even veel pezier op La Gomera en we houden contact. Enne... nogmaals bedankt voor t laatste avondmaal :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 358298

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: