rond de wereld nr.40 Niue Nw.Zealand - Reisverslag uit Alofi, Niue van Bertus Buys - WaarBenJij.nu rond de wereld nr.40 Niue Nw.Zealand - Reisverslag uit Alofi, Niue van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

rond de wereld nr.40 Niue Nw.Zealand

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

13 Oktober 2007 | Niue, Alofi

Rond de wereld
Nr.40
Vrijdag 12/10,07
Niue
Cook Islands

7 sept. Eindelijk kunnen ontsnappen aan Tahiti en ben voor de 2e keer naar morea gevaren om de juiste wind op te pakken want ik hoorde dat veel jachten aan het motoren waren en had daar gen zin in maar ik heb mij uitstekend vermaakt en vooral veel gesnorkeld en ben met mijn nieuwe dingy dieper de baai in gegaan en van daaruit de bergen in getrokken.

Maar na een paar dagen kwam er redelijke wind en ben er vandoor gegaan naar Huahine een eiland ook behorende tot de Societe groep.
Het ligt slechts 92 mijl van Morea en heb daar een nachttocht van gemaakt om overdag aan te komen en na een 20 uur zeilen liet ik het anker vallen vlak bij het dorpje Fare en s,avonds vond ik mij zelf terug aan een soort snackkar restaurant dicht bij de ankerplek en na een heerlijke tuna steak met patat heb ik de kooi opgezocht om de andere dag wat te wandelen en vooral te snorkelen bij het rif bij de Passe Avamoa waar ik ook binnen ben gelopen met de Sea Beryl en tot mijn schrik zag ik wederom een paar haaien vlak voor mij langs zwemmen,ik had mijn dingy bij me en ben er snel ingeklauterd en had het wel weer gezien.
Jammer dat je niet overal wat langer kunt blijven want de omgeving met al z,n leuke anker plekken rond het eiland (10 mijl lang en 5 mijl breed)is zeker een langer verblijf waard.

Maar bertus heeft een beetje onrust in zijn lichaam en ben er de andere dag weer vertrokken richting ja ja,eindelijk………….Bora Bora(Societe islands)slechts 50 mijl verderop dus een leuke dagtocht met veel wind maar wel uit de juiste hoek en met alleen de genua op liep ik net voor schemer de passe Teavanui binnen met heel goede geleidings lichten dus was niet zo moeilijk en liet mijn anker vallen bij het dorpje Vaitepe en werd promt uitgenodigd om te komen eten op de `Muline”van Stefan en Martina die daar samen met de `Dingo”van martin en Dilma (een Nederlands stel) aan t,anker lag.
Dus dat was weer een leuke ontmoeting na lange tijd maar zij gingen er de andere dag weer vandoor.
De andere dag naar de Bora Bora jachtclub gevaren want daar moet je dan ook geweest zijn,pikte daar een mooring op en melde me daar aan de bar en bestelde er een pilsje en betaalde maar gelijk en bleek ongeveer 7 euro te kosten en voor de mooring moest ik 20 euro per nacht te moeten neer tellen.
Dat biertje smaakte ineens niet meer en zodra hij op was ben ik er vandoor gegaan en ben aan de andere kant van de lagoon gevaren en vlak voor een beroemd restaurant”Bloody Mary”heb ik het anker laten vallen.
Daar lagen wat voor mij bekende andere jachten waar onder de”Moon shadow”en nog wat andere dus dat was weer heel gezellig.
S,avonds naar dat restaurant geweest die heel uitnodigend een lange aanloop steiger in het verleden heeft laten aanleggen dus heel sjiek mijn dingy daar aangemeerd,aan het eind van die steiger is de weg en aan de overkant daarvan het restaurant met aan de voorkant 2 grote verlichte houten borden waar tientallen beroemde namen op prijkte die daar ooit eens een vorkje prikte.
Vooral filmsterren waren daar veel gezien,ik heb wat foto,s van dat bord genomen en kan je zelf de namen lezen.
Maar het restaurant is werkelijk een plaatje,verscholen in de natuur en gebouwd zoals alle hotels in hout opgetrokken en bedekt met palmbladen.
Op de vloer fijn wit zand en het personeel loopt dan op blote voeten te bedienen,heel apart en heel sjiek toch.
Als je je tafel toegewezen krijgt word je begeleid naar de counter waar,als er meer gasten zijn die de zelfde taal spreken er in groep verband uitleg word gegeven wat er daar allemaal ligt te pronken en kun je je keus maken en word je begeleid naar je tafel.
Heb daar heel lekker gegeten en de prijs viel met inbegrip van de drank,dus voor mij als dessert koffie en cognac reuze mee en na afloop kreeg ik de sleutel mee van het luik aan het begin van de aanloop steiger waaronder de kraan voor vers drinkwater verborgen zat dus de andere dag mijn watertanken gevuld.
Elke keer als ik een eiland aan doe is een van de eerste dingen die ik wil weten is:waar kan ik water halen,waar kan ik olie tanken en waar kan ik gas voor het fornuis kopen.
Je ligt aan,t anker dus ga je met je lege jerrycans in de dingy je tanken weer vullen,de meeste jachten hebben watermakers aan boord dus die hebben dat probleem niet,maar ach je hebt zo wat te doen.

De andere dag een auto gehuurd en het eiland rondom verkend,slechts 35 kilometer dus stapvoets gereden en heel mooi leuke plekjes met uitzicht op de lagoon gezien,heb op de terugtocht een black parelfarm bezocht en heb daar een rondleiding gekregen hoe het een en ander in zijn werk gaat.
Er word uit een bepaalde rivier harde oesters aangevoerd en daar van worden kleine bolletjes gemaakt,de oester waar in ze naderhand geplaatst worden kweken ze zelf in de lagoon, in de zwaarte baard van de oester word de parel gestopt en na ongeveer 2a3 jaar is de black parel een feit.
De black parel hoeft niet perse zwart te zijn,kan eigenlijk ook wit of romig zijn maar ontleend zijn naam aan de kweek methode.
Daarna de winkel in waar alles te koop is voor een zacht prijsje maar had mijn creditcard vergeten mee te nemen(lucky me).
In het dorp met mijn dingy de meeste boodschappen gedaan en na een 10 dagen toen er, na ik dacht wat wind was er vandoor gegaan maar na 2 uur was ik weer terug,de weinig wind die er was stond recht op de kop,dus maar weer naar het restaurant om bij te komen.
Maar na 3dagen gaven de gribfiles een goed weerbeeld en ben er snel vandoor gegaan voor een zeiltocht van een kleine 500 mijl naar Aitutaki.
Dat werd een pracht van een 4 dagen zeilen met behoorlijk veel wind,maar alles voor de wind dus dan kan je veel hebben maar na 2 dagen nam de wind behoorlijk toe met uitschieters van 30 tot 35 knopen(bft 7)dus heb het grootzeil laten zakken en op alleen de genua de laatste 2 dagen verder gegaan en liet mijn anker buiten het rif vallen in 25 meter water dus had geluk dat ik in papeete nog 20 meter ankerketting erbij gekocht had en dat bleek daar nodig,je ankert altijd ongeveer 3 keer de diepte en ik had 75 meter ankerketting.
Ik had liever in de lagoon voor anker gegaan maar vanwege de ondiepe
Pas kon ik met de Sea beryl er niet in zoals de meeste jachten dus dan maar buiten blijven maar ligt er bepaald niet rustig maar het anker hield goed.

Aitutaki behoord tot de Cook eilanden en is new Zealands,wel onafhankelijk maar nauw verbonden met New Zealand en het leuke is dat er engels word gesproken en het verkeer rijd links en toen ik daar een motorfiets ging huren moest ik daar wel even aan wennen,trouwens met je rijbewijs kon je daar een plaatselijk rijbewijs kopen voor 1 dag en kon je de weg op.
Met de motor aan het eind van de dag nog even boodschappen gedaan na het eiland rond gereden te hebben en onderweg op een snorkellocatie nog het onderwater leven bewonderd te hebben het vehikel terug gebracht en de andere dag 4 Oktober weer vertrokken naar Niue een 600 mijl verderop liggend Cook eiland.
De weersvoorspellingen waren van dien aard dat ik alleen de genua heb gezet en dat kwam goed uit want de eerste 2 dagen woei het behoorlijk door tot wel 38 knopen(7 a 8 bft)maar het gemak van alleen een rolgenua is dat je kunt hem zo klein maken als maar nodig is,daarna zwakte de wind af tot normale proporties maar vanaf die dag viel de regen met bakken de lucht uit en na 5 dagen zeilen lig ik nu weer te slingeren op open water want er is hier geen lagoon en geen beschutte anker plek maar wel in de luwte van het eiland en lig nu aan een mooring dus wel zo veilig.

Kwam hier gisteren de 9 e aan en werd toen ik vandaag met mijn dingy naar de wal voer opgewacht door de commandor van de plaatselijke jachtclub en die gaf mij een beperkte rondgang door het dorp in zijn auto en die wist mij te vertellen na mijn vraag waarom zijn er zoveel wrakke en vernietigde huizen en andere bouwwerken aan de zeekant van de weg.
In 2004 is hier een tornado langs geweest met wind snelheden tot wel 250 kilometer per uur en de weg hier rondom het eiland is zo,n 35 meter boven zeeniveau en de golven sloegen hier overheen en verwoeste alles aan deze kant van het eiland.
Hij liet mij een huis zien aan de andere kant van de weg waar op een trailer een boot stond,die ging met een golf en wind dwars door het huis en toen de golf terug liep ging die boot er door de andere kant van het huis weer doorheen dus boot en huis verwoest dus bertus blijft hier niet zo lang.
Ik heb voor morgen weer een motor gehuurd en ga dan wederom het eiland verkennen,dat duurt wat langer want het is ongeveer 65 kilometer rondom en er zijn ook goede snorkelplekken dus mijn uitrusting gaat mee.
Ik hoop de andere dag wel weer te vertrekken want ik wil wel zo spoedig mogelijk op het koninkrijk Tonga aan te belanden zo,n 200 mijl verderop
Om op tijd de reis naar New Zealand aan te vangen,dat moet zo,n beetje eind Oktober begin November gaan gebeuren vanwege het hurrican seizoen hier maar ook niet te vroeg want het is nu in New Zealand winter en te vroeg starten betekend dan te veel slecht en koud weer op de tocht daar naar toe.
Iedereen bedankt voor de reacties en oh, ik heb nog wat foto,s geplaatst van de vorige site.

Astrid,
leuk weer eens wat van je te horen en heb ook je email ontvangen met de aankondiging over je boek die je geschreven hebt en zal hem zeker bestellen.
Doe de aankondiging ook op deze site als je wilt,inieder geval succes en tot horens,bertus.

Hoi jan en Ruth,
jammer van het azorenverhaal maar je hebt zeker niet stil gezeten en volgend jaar beter maar dan misschien in een swan 47

Kim,eindelijk mijn kaart onvangen maar heeft je vader er ook een ontvangen.
groetjes aan de hele familie.
OOOOOOOOOOOOP

Hoi Willem en janine,

Misschien dan weinig gevaren maar de winkel heeft dan wat meer aandacht en dat is dan ook nodig want met slecht weer blijven de meeste op binnenwater en is voor jullie prima.
vertrek binnen en paar uur richting Tonga en hoop dan weer wat kennissen in te halen die wat voor mij uit zijn gelopen,groetjes aan een ieder.
Bertus


Alex en Astrid,

Hoe is het weekend in Ijmuiden-amsterdam geweest,in ieder geval de ploeg waar mee jullie zijn gegaan moet zeker een hoop lol opgeleverd hebben,ik hoor het wel in je reacties hopelijk.
Groetjes aan die ploeg,
Bertus

heb nog wat foto,s geplaatst
maar mijn tegoed was op dus de volgende keer de rest.
Bertus

  • 15 Oktober 2007 - 02:27

    Happy Monster:

    Ha Bertus,
    Van Angus en Ruth van de DoIt hoorden we dat jij ook in Niue bent geweest. Wij zijn in Vavau, Tonga. Daar blijven we tot eind van deze week. Gaan we je zien? Ons emailadres vind je op www.happymonster.nl

    Groetjes,
    Dory en Hans.

  • 16 Oktober 2007 - 10:32

    Jan Valstar:

    hai bertus
    sinds kort lees ik je berichten. Leuk om dit allemaal te lezen. Met de Raspa was ook ook op Tahiti,Tahe, Bora Bora,Rarateia en Morea. Daarna Rarotonga ( en niet Aitatuki omdat je daar niet binnen hwet rif kon ankeren ), Palmerstone, Njiu. Jammerdat je niet op Palmerstone geweest bent. Had je de groeten kunnen doen aan Jed Masters ( zoon van het dorpshoofd ). Overigens hebben alle bewoners dezelfde achternaam: Masters. Na Njiiu zijn we via Tonga en de Fiji's in Nieuw Zeeland aangekomen. Wat me vooral is bijgebleven zijn de lokale dans- en muziekgroepen. Indrukwekkend, en ik luister nog regelmtig naar Polynesische muziek! Goede reis richting Nieuw Zeeland en Australie. Jan Valstar

  • 23 Oktober 2007 - 09:29

    Astrid Volkers:

    Hai Bertus,
    wat leuk dat je het boek ook hebt besteld! Voor anderen die ook nieuwsgierig zijn geworden en leesvoer zoeken voor bij de open haard om de koude wintermaanden door te komen, in afwachting van het nieuwe vaarseizoen: mijn boek is te bestellen op www.freemusketeers.nl, rubriek reisverhalen "Tegen alle winden in" - Astrid Danielle Volkers.
    Bedankt dat ik je site even heb mogen misbruiken, Bertus!
    Dikke kus en take care,
    Astrid

  • 24 Oktober 2007 - 08:09

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Haya, wil je je reactie svp even op nieuw plaatsen want op het bericht waar hij opstond heb ik verwijderd want hij was dubbel en onvolledig.groeten ,bertus
    Ik ben op dit moment op Tonga.

  • 26 Oktober 2007 - 13:55

    Alex En Astrid:

    Ha die Bertus, Het weekend Amsterdam was bijzonder gezellig. Uiteindelijk waren we maar met z'n zessen. Kees, Lucia, Henk, Carin, Alex en ik. Vrijdag namiddag aangekomen in de Sixhaven. Het weer zat ook mee, zonnig en warm. 's Avonds rondgewandeld met af en toe een korte tussenstop in een kroeg, een snelle hap in de vorm van een vreselijk zout patatje en uiteindelijk beland in 'de Blauwe Druif'. Gezellige volkskroeg met een hoog André Hazes gehalte. Helemaal geweldig. Toen we om een uur of 03.00 het pand verlieten waren we zelf ook iewat als een blauwe druif. Zaterdagmiddag door de stad geslenterd, terrasje gezeten en weer terug naar de boot. Drankje drankje drankje, geen zin om naar een restaurant te lopen dus maar verder gegaan met de drankjes. Zondags, nog steeds mooi weer, op ons gemak naar IJmuiden getuft. Je voelt hem al aankomen.... drankje, drankje daarna richting jachtclub gewandeld voor een goede maaltijd (op een gegeven moment moet je toch weer eens wat gezonds eten) tussendoor met Lucia en Carin stiekem de boot versierd voor de verjaardag van Alex (vond het erg leuk dat je een sms-je had gestuurd) die toen we om 24.00 uur terugkwamen bij de boot helemaal verrast was. Had nl. niets in de gaten gehad. Drankjes weer tevoorschijn getoverd en Alex mocht zijn cadeautjes uitpakken. Volgende dag weer richting Scheveningen. Qua weer was het ietsje pietsje minder, koud, regen, storm (tegen), op een gegeven moment ook stroom tegen. Die terugreis duurde lang lang lang. Onze Kees heeft met de terugweg de krant nog gehaald... hij is nl. onder begeleiding van de reddingsbrigade Scheveningen binnen komen varen. Hij wist niet of hij genoeg brandstof had en heeft toen als voorzorg om assistentie gevraagd. Onze Jorg was zo attent om te regelen dat Kees met naam en toenaam in de krant kwam 'de Smooth Operator' door de Jan van Engelenburg begeleid. Ach voor alles is een eerste keer.... Al met al een geslaagd weekend mag ik wel zeggen. En dan is inmiddels de IJspegel weer begonnen. Twee weken geleden de eerste. Viel niet tegen. Heerlijk zonnig weer. A.s. zondag de tweede. Helaas zijn de voorspellingen wat minder. Regen!!! Ik houd niet van regen. Ik wil ook naar Tonga. Volgens mij is het daar beter vertoeven, toch? Goed om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt. Als ik jouw was zou ik maar heeeeel lang genieten van je trip. Hier is het alleen maar koud. Bertus het gaat je goed. Tot de volgende keer. Groetjes A&A

  • 07 November 2007 - 17:05

    Kim:

    Opa, je hebt lang niet meer geschreven en moest aan je denken. Gaat het wel goed daar? Kom je gezellig met de feestdagen terug? Kusjes je kleindochter

  • 08 November 2007 - 22:42

    Jan Stolp:

    Hallo Bertus het is lang geleden dat je wat van ons hoorde, maar sinds kort volgen we je avonturen op de site. We genieten van je verhalen ,foto's e.d.
    In ieder geval geen "kouwe klauwen" zoals in de Scheveningse winters. Goede vaart groeten Jan en Liesbeth

  • 18 Maart 2008 - 16:51

    Paula:

    do you speak Inglish?
    If you do? Can you translate the word Rarateia?
    Please is very important to me?

  • 28 Mei 2008 - 15:45

    Jan Volttz:

    rarateia is raiatea is name name of a island.

  • 15 November 2009 - 13:55

    An En Jan:

    hoi Bertus, Het is weer een heel leuk reisverslag. We lezen het altijd met heel veel plezier. Tot de volgende keer. Goede vaart!! Jan en An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1387
Totaal aantal bezoekers 358109

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: