Rond de Wereld nr.72 17-07,10 Anguilla - Reisverslag uit The Valley, Anguilla van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de Wereld nr.72 17-07,10 Anguilla - Reisverslag uit The Valley, Anguilla van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de Wereld nr.72 17-07,10 Anguilla

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

17 Juli 2010 | Anguilla, The Valley

Rond de Wereld
Nr.72
17-07,10
Prickly Pear Island
Anguilla

Beste Allemaal,
Hier dan een bericht van de “Sea beryl”.
Het zit een beetje niet mee de reis naar het Noorden,zoals jullie weten ben ik voor reparaties terug gegaan naar St.Maarten en dat zag er allemaal goed uit dus ben ik weer vertrokken op de 7e Juli,prima weer en een goed doorstaande wind.
De eerste dag kon ik 130 mijl noteren dus niet verkeerd en met goede moed de 2e dag ingegaan,alles leek goed te werken:de Profurl(rolsysteem) hoefde niet vervangen te worden want alleen de lagers waren versleten en die hadden zij op de plank liggen maar bij controle bleek de achterstag aan vervanging toe en ook de babystag was een tiertje van gebroken dus dat werd gelijk meegenomen.

Maar toen:::::::::::s,morgens de 8e ongeveer 10.00uur hoorde ik een luide knal en stormde naar boven en wat bleek,de babystag was van de mast losgeraakt en lag aan dek te zwabberen,niet gebroken dus maar uit de mast gerukt.Als je alleen voor de wind vaart kun je hem wel missen maar aan de wind moet hij de mast stabiliseren,dus en probleem.
Terwijl ik op dek bezig was om hem aan dek los te maken keek ik naar voren en zag iets vreemd aan de Profurl dus kroop naar de voorpunt en zag tot mijn verbazing dat de(drum) roller waar de reeflijn op zit naar boven was geschoven en dat is ook niet zoals het hoort.
Na een telefoontje met mijn tuiger in Holland(Hans Jansen)heb ik besloten na 260 mijl weer terug te keren dus na 2 dagen op Zondag lag de “Sea Beryl”weer bij de tuiger FKG voor de deur.
Ik had hun te voren gebeld en gemaild dus Maandag morgen konden zij weer aan de slag.

Ik was er toch, dus heb het drama Holland-Spanje ook gezien dus ook niet iets om vrolijk van te worden maar de andere dag stond de tuiger klaar en hebben we het onderste gedeelte van de Profurl er af gehaald en wat bleek.
Het was niet alleen de roller,nee iets anders.
De onderkant van de profurl bestaat uit twee gedeelte die met een soort veerring in een groef bij elkaar worden gehouden en bij het vervangen van de lagers heeft hij ook die ring vervangen
Maar mijn Profurl is 15 jaar oud en hij heeft een veerring ring gebruikt van de nieuwere versie en dat paste niet, een beetje dom dus maar kan gebeuren.

Daarna een nieuwe plaat gemaakt en op de mast geplaatst om de babystag weer aan vast te maken ,dus de Sea beryl was weer klaar voor de grote reis
Op Dinsdag weer verse boodschappen en Woensdag de 14e om 11.30 door de brug voor de derde keer maar ik had al gezien dat er wat wind stond en eenmaal buiten in de baai bleek er een 30 knopen wind stond dus heb mijn anker hier in de baai laten vallen.
Mijn Gribfile,s lieten zien dat dat nog wel twee dagen zou duren dat die depressie weg zou trekken maar vanmorgen de 15e ben ik toch vertrokken en alles werkt weer naar behoren(maar mijn vertrouwen is nog niet helemaal terug,logisch of niet?).
Onderweg bleek er toch nog veel wind te staan met vooral buien met uitschieters naar 35 knopen (bft 7) maar na het passeren van Prickly Pear island na 25 mijl kwam er in de verte een zware bewolking aan zetten dus rolde mijn genua alvast behoorlijk naar binnen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt,normaal als je met een wind zeilt van pak weg 20 a25 knopen kun je verwachten dat je in een bui 35 knopen kunt verwachten,maar de wind nam in één ogenblik toe tot 50 knopen(kan dat zien op mijn memorie) ,mmmmaar dat is zware storm dus de Sea beryl lag behoorlijk op één oor.
Zo snel mogelijk mijn grootzeil naar beneden gesleurd en ben voor top en takel naar Prickly Pear island terug gestormd(verheid slechts 3.5 mijl)en lig daar nu aan,t anker beschermd voor de wind en golven.
Door al de pech ben ik wel behoorlijk uit mijn schema geraakt want de 29e Juni was ik voor de eerste keer vertrokken,dat is 16 dagen geleden en het weer was uitstekend en had er dan een kleine 1800 of meer mijlen op zitten,maar ik moet tenminste 500 mijl noordelijker wil ik wat rustigere wind uit een betere richting krijgen.

Gisteren de 16e terug gevaren naar St.Maarten want in de morgen bij inspectie bleek mijn oude genua die ik voor de overtocht zou gebruiken er behoorlijk er van langs had gekregen die al meer dan 14 jaar zijn best heeft gedaan en op is en heb hem hier achter gelaten, heb hier mijn andere genua gehesen en ook mijn kotter zeil aangeslagen voor het méér zware weer.
Morgenochtend ga ik er weer vandoor,maar dan echt voor de laatste keer,als dat niet lukt gaat de “Sea Beryl”hier de kant op en ga volgend seizoen verder.

Groeten aan allen vanuit de “Sea Beryl”






  • 18 Juli 2010 - 03:37

    Dia En At Scholtens:

    Wat een pech Bertus. Maar als rechtgeaarde Hagenaar, moet je de kop er wel voor houiden, nietwaar? Goede reis gewenst.

  • 18 Juli 2010 - 11:39

    Eugenie En Theo:

    Inderdaad veel pech en verstandig dat je teruggegaan bent met die storm! Hopelijk gaat het de komende etappe allemaal voor het lapje, in elk geval wensen we je een behouden vaart! Toi toi toi!

  • 19 Juli 2010 - 16:49

    Leo Cusell.:

    Bertus, averij en nog eens pech. volgens mij als het zo door gaat kom je met een als nieuw gerenoveerde Sea Beryl terg in holland. ik blijf hopen dat je de eindstreep haal.
    groetjes leo cusell.

  • 21 Juli 2010 - 18:28

    Alex & Astrid:

    Ha die Bertus, Wat een pech. Meestal is 3x scheepsrecht! We hebben je afgelopen maandag, de 19 juli nog geprobeerd te bellen maar je nam niet op! Je krijgt in ieder geval de groetjes van Peter en Sophie. Hier is het geweldig zomerweer. Lekker warm en broeierig met een heerlijk zwoel windje. Succes met je volgende vertrek actie. Dit keer gaat het helemaal lukken. Succes! Groetjes A&A

  • 25 Juli 2010 - 13:16

    Gerrit En Lies:

    Stoere bertus,

    Wat een pech weer.
    Maar gelukkig begin jij aan je laatste etappe.Ben jij nu weer onderweg of zit jij in Nederland en zien wij jou gezellig bij Ben.
    Ik hoop dat wij jou daar niet zien want dan is alles gelukt met je verstaging. Verder is alles hier prima en genieten wij van een Nederlandse zomer!!!
    Veel liefs gerrit en lies

  • 04 Augustus 2010 - 01:44

    Hans En Dory:

    Ha Bertus en heel veel sterkte en hopelijk minder pech bij je volgende poging.

    Groetjes van Hans en Dory uit Savusavu in Fiji
    www.happymonster.nl

  • 06 Augustus 2010 - 08:51

    Kees De Jong:

    Bertus, je kan wel zien dat je aan de laatste etappe bezig ben, wat kan er nog meer fout lopen!!!!. Ik hoop dat dit zo'n beetje je laatste problemen zijn, zeilen is veronderstelt om een ontspannende sport te zijn, niet om van te sressen.
    Groeten uit Kaapstad en Fair Winds.
    Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2052
Totaal aantal bezoekers 358191

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: