Carib 11 07-09,06 - Reisverslag uit Muros, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 11 07-09,06 - Reisverslag uit Muros, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 11 07-09,06

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

07 September 2006 | Spanje, Muros

Beste Allemaal, Muros(Spanje)07-09,06

La Caruna is een grote stad gelegen aan de zuid kant van een grote baai,ik kwam daar op Woensdag 23 Augustus vanuit Vivera binnen gezeild,een verheid van 60 mijl die ik half zeilend en motorend met prachtig weer heb afgelegd vrij dicht onder kust langs witte stranden,afgewisseld met beboste heuvels en daar tussen in verscholen stadjes en dorpen,dus had het weer best naar mijn zin.
Het welkom in de grote marina was ook goed,zodra er een jacht komt binnen varen staat er een man al klaar om je een plek te wijzen en je landvast aan te pakken en krijg je meteen een map overhandigd met alle bijzonderheden van de haven en toeristische tips en een formulier die je ingevuld bij de havenmeester moet afgeven.
Er word nauwkeurig gekeken naar je scheepspapieren waar onder anderen de afmetingen van je schip op staan,dat heeft te maken met het liggeld per nacht en ook of je wel in de goede box ligt,na betalen van een voorshot van 50 euro krijg je de sleutel van het hek.
Er is daar nogal veel aanloop want komend vanuit Engeland of Frankrijk na de oversteek van de golf van Biscay is dat de meest logische haven om binnen te lopen en omgekeerd natuurlijk.
De zelfde dag meteen de firma,s in Nederland gebeld voor de nieuwe koelcompressor en het onderdeel van de stuurautomaat,en Maandag middag werd het keurig door de havenmeester aan boord bezorgd,zat maar 3 dagen tussen.
Ben dagen zoet geweest om alles in te bouwen maar het bier is weer koud en de stuurautomaat werkt weer en meestal als ik met succes een klus heb afgerond ontstaat er weer een nieuwe klus en ja hoor s,avonds kwamen de Engelse vrienden Stuart en Stef een borrel op de goede afloop vieren en zei Stuart: langs mij heen kijkend wat flikkert daar voor een rood en wit licht,dat bleek mijn EPIRB.(nood zender) te zijn die in mijn navigatie hoek hangt en die uit zich zelf met testen begon en kon hem niet meer afzetten,hij was gelukkig niet aan het uitzenden.
Na contact met correct marine in Rotterdam een adres hier in caruna gekregen en met de taxi daar naar toe waar hij werd uitgeschakeld en kreeg een adres in Vigo om hem daar te laten repareren,het gebeurde in Scheveningen 2 jaar geleden ook al.
Vigo zou ik toch al aan doen dus dat komt goed uit maar ben die pech toch wel een beetje zat.
Caruna is een heel mooie stad met prachtige wandelboulevards en heel leuke kleine straatjes waar ontelbare restaurants en tappas barretjes te vinden en dat voor geen geld dus koken hoefde hier niet.
Diversen keren naar de overdekte vismarkt gegaan en wel af en toe een stuk tonijn, sardien of gamba,s op de barbecue,wijntje erbij niks mis mee.
Maar na 9 dagen was ik het toch wel weer zat en ben op vrijdag 1 september naar Ria Bezantos gegaan een prachtige baai 10 mijl terug en heb daar 2 dagen aan een boei gehangen om wat bij te komen van alles,heerlijk gezwommen en geluierd en toen op weg naar Corme een klein vissersdorp een baai even boven kaap Finisterre,daar binnen varend bleek er een behoorlijke deining van de NW wind van de vorige dag te staan,dat ik maar door gevaren ben naar Ria de Camarinas een van de mooiste baaien tot nu toe er is een kleine vissershaven maar ben achter anker gegaan,totaal beschut voor bijna alle winden en omgeven door witte stranden en bomen partijen tot bijna in het water,de Sea Beryl heeft daar 3 dagen gelegen en met de dingy met bb.motor af en toe naar de wal te shoppen om het kombuis op peil te houden,lag hier met de Engelsen die ik in de baai van Corme tegen kwam en zijn een dag eerder uit Camarinas naar Ria de Muros vertrokken.Even iets overde vriendelijkheid van de Spanjaarden,ik had 5 liter benzine nodig voor mijn buitenboord motor en dat was 7 kilometer lopen.Ik leg het probleem neer bij 2 andere locale watersporters,een van hen nam mijn tankje aan en gebaarde dat ik rustig mijn biertje op moest drinken.Hij heeft dat even met zijn auto opgehaald,ik mocht alleen de benzine betalen en voor de rest niets,mocht wel wat aanbieden voor een drankje voor hem en z,n maat,goed he.
Als ik alle haventjes en anker plaatsen die in de pilots staan beschreven moet aan doen ben ik nog wel even bezig,naar Vigo is het nog maar 70 mijl maar er zijn wel 25 havens en ankerplekken dus die doe ik niet allemaal aan maar als het goed is heb ik nu wel de wind meestal in de rug dat is wel zo prettig zeilen.
Ik hou jullie op de hoogte en o ja ik heb vanwege de hoge telefoon tarieven in het buitenland een Spaans nummer:0034692705405
Allemaal de hartelijke groeten.
Bertus

  • 07 September 2006 - 17:43

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Jean Marie als je je emailadres op mijn site plaatst kan ik je bereiken,grt.Bertus

  • 08 September 2006 - 14:36

    FLOORRR:

    heyy opa!!
    Ik vind het echt leuk voor je , wat je allemaal meemaakt en doet:D Maar ik mis je wel hoor!!Nou nog heel veel plezier! kusjessssxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 358502

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: