Rond de wereld nr.46 02-07,08 Port Vila - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.46 02-07,08 Port Vila - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.46 02-07,08 Port Vila

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

02 Juli 2008 | Vanuatu, Port Vila

Rond de Wereld
Nr.46
02-07,08
Port Vila
Island Efate
Vanuatu

Beste allemaal,
Het weer liet zich goed aanzien voor de trip naar Vanuatu,alleen de laatste dag zou er wat door gaan waaien maar wel uit de juiste hoek nl.SE 4 tot 5 bft.en ben op de 21`Juni vertrokken voor 550 mijl.
Ik moest eerst 30 mijl naar het zuiden binnen het rif varen en zat aan de hoge wal dus geen wind dus op de motor en na zo,n 5 uur het rif uitgevaren.
De navigatie is vrij gemakkelijk de alle tonnen liggen goed aangegeven op de juiste positie,buiten gekomen bleek er totaal geen wind te staan dus de motor bleef aan,wel met een rustige snelheid om lang met mijn diesel te kunnen varen.
De Sea Beryl heeft een tank van slechts 120 liter maar aan dek vast gesjord 6x22ltr en in de bakskist 4x22 litr.dus bij elkaar 330 litr. En met rustige vaart kan ik daar mee ongeveer 100 uur mee varen met een gem.snelheid van 4,5 mijl en met de currents van zo,n ½ mijl een totaal bereik van 500 mijl maar heb dat tot nu tot nog niet hoeven gebruiken.

De gribfile,s gaven aan dat later op de dag de wind weer kwam opzetten en na totaal 70 mijl diende hij zich aan en ging de motor uit en met een gangetje van 5 mijl over de grond met wind uit het ZO 10 knopen en vol tuig op werd het leven aan boord weer rustig.
De vislijn laten vieren om de voorraad weer aan te vullen ging de “Sea Beryl”de nacht in,normaal haal ik de lijn bij donker in om niet s,nachts uit bed vandaan te moeten maar nu niet want ik had geen lekker vlees kunnen kopen en warempel s,nachts om ongeveer 4 uur hoorde ik de lijn uitlopen en dat beloofde weer een kanjer te worden want via de molen kreeg ik hem niet binnengehaald dus mijn ovenhandschoenen aan en zonder gebruik van de molen maar met de hand heb na zeker 20 minuten een mao mao binnen kunnen sleuren.

Zeker een knaap van een meter en ongeveer 20 pond lag daarna te spartelen in de kuip en met daglicht heb ik hem schoongemaakt en gefileerd en in partjes in de diepvriezer gedeponeerd die ik in Fiji had laten repareren,dus had voor de rest van de reis genoeg te eten.
De wind ging wat meer doorstaan en na 11/2 dag het eerste rif in het grootzeil en de genua wat ingerold en met een gang van 7 mijl per uur ging stoof de sea beryl recht op zin doel af en na de eerste dag slechts 90 mijl afgelegd te hebben in 24 uur ging het beeld er nu toch anders uitzien.
De volgende 24 uur 165 mijl dus dat schoot lekker op en de laatste dag met een wind van 7 bft de genua helemaal weggerold en 2 reven in het grootzeil en na 92 uur varen voer ik s,nachts om 05 00uur de baai van Port Vila binnen waar ik het anker liet vallen bij de quarantine
Boei en de gele vlag gehesen en naar bed.

De volgende morgen me gemeld via VHF kanaal 16 en in no time kwamen er 2 man aan boord om te kijken of je geen groente en vlees en planten aan boord had,na deze eerste formaliteiten mocht ik aan wal en heb een plek aangewezen gekregen bij de waterfront waar ik met een boei achter en 2 lijnen naar voren met behulp van het marina personeel ben afgemeerd op afstand van nog geen 50 meter van het restaurant en bar.
Daarna zoals gebruikelijk naar de douane en immigratie dienst om de nodige papieren in te vullen maar aan alles komt een eind en de mensen zijn hier zoals in de hele Pacific uiterst vriendelijk.
Ik had in Fiji 2 planken van een hardhoutsoort gekocht en die planken heb ik aan BB.en SB binnen de zeerailing aan de scepters bevestigd en daaraan de olietanks aan vast gebonden,
Ik had ze eerst in de voorkajuit onder de bedden gestouwd maar samen met de 70 meter ankerketting van 10 mm plus anker was dat toch te veel gewicht aan de punt en kreeg nogal veel water over met golvend water.

Nu is het gewicht veel beter verdeeld maar ik weet niet wat voor soort hout ik heb gekocht maar na 2 dagen varen en veel water over dek en regen was mijn hele dek ter plaatsen van de tanks bruin gekleurd en ook de romp zag er niet uit maar met chloor en handy Andy heb ik het er af weten te krijgen en heb hier ander hout besteld en reeds aan gebracht en ben benieuwd wat er nu gebeurd.
Ben eergisteren met een toeroperatorbusje mee geweest om het eiland te verkennen en aan de noordkant van het eiland zijn we met het hele gezelschap(9 man)in een houten twee romp kajak over gestapt en zijn een rivier op gevaren en na 1 uur peddelen door twee inboorlingen aan wal gedropt bij een klein dorpje en werden we met veel geschreeuw en gedans door een groep warriors(krijgers)in vol ornaat omsingeld en werden er onthaald op een dans voorstelling,geweldig.
Daarna een lunch en weer terug met de bus en hier en daar gestopt voor wat foto,s.

Ik verwacht dat de Ëmilia”as.Vrijdag arriveert,zij zijn niet samen met mij mee gevaren zij ontmoette wat vrienden en zijn wat later vertrokken.
Ik heb gisteren olie getankt en mijn schip verder in orde gebracht voor een tochtje van 130 mijl naar een kleiner eiland Tanna genaamd om daar een nog werkende vulkaan te bewonderen en het eiland ook te verkennen en daarna naar het Noorden naar het eiland Ambryn(100 mijl vanaf hier) daar schijnt eens per jaar een groot festival te zijn in de derde week van July en wil daar misschien wel bij zijn .
Ik heb de foto,s geplaatst van het vorige bericht nr 45
Maar de foto,s van dit bericht zijn wel klaar maar mijn account was op dus heb een paar dagen geduld.
De allerbeste groeten vanuit een zonnig Port Vila.
Bertus





  • 03 Juli 2008 - 16:24

    C.den Heijer:

    een geweldige prestatie
    groet kees

  • 04 Juli 2008 - 20:46

    Jan En An:

    je hebt ons door je verslag weer leuk mee laten varen. Smaakte de vis lekker? groeten jan en an

  • 06 Juli 2008 - 18:32

    Jacob:

    Ha die zwager. Ik heb weer met interesse je verhaal gelezen. Wat een belevenis. We zijn met de groep net terug van 14 dagen vissen in Noorwegen. Maar zo groot hebben we ze niet gevangen,laat staan zo bruin gebakken. Hou je taai en blijf genieten. De groetjes van mij en ook natuurlijk van Mieke. Tot lezens.

  • 08 Juli 2008 - 14:03

    Ruud En Ireen:

    Hoi Bertus. Wij zij net terug van vakantie en heb je verhaal weer met veel bewondering gelezen. Je hebt het weer prachtig en levendig geschreven echt een lust om je zo te volgen. Ik las dat die planken van je bruin afgegeven hebben. Dat gebeurd nog wel eens bij mahonie en dat noemen ze dan "het hout gaat huilen". Dit gebeurd nog wel eens met meubelen en als dat op je nw. karpetje komt ben je niet blij, gaat er nl. nooit meer uit. Dus een beetje mazel heb je wel dat het met chloor en andy wel van je poyester is gegaan. Bertus blijf zo schrijven je weet we volgen je per nml. zeilersgroet Ireen en Ruud a/b SY. CHICKY


  • 10 Juli 2008 - 23:17

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Ha die Kees de Heijer,
    Hoe gaat het daar in het spuigat,word er nog veel gevist?
    Ik heb hier geen klagen maar ik vis alleen als ik het nodig hebt.
    Ik zie wel eens die snelle visboten binnen komen met af en toe merlijnen en tonijnen van over de honderd kilo,groetjes Bertus

    ha die Jan en An,hoe is het daar in het Noorden,ten minste ik neem aan dat jullie daar veel rond varen met jullie boot.
    Ik heb wat wind aangaat geen klagen gehad de laatste zeiltocht van het eiland Tanna naar port Vila (135 mijl).
    Ik had meer dan 40 knopen (Bft 8)op de teller staan maar wel voor de wind.Ik ben op dat eiland naar een werkende vulkaan wezen kijken en dat midden in de nacht,werkelijk prachtig.de foto,s komen wel bij het volgende bericht.grt.bertus

    Ja Jacob,jullie hebben natuurlijk weer volop vis binnen gesleurd daar in Noorwegen met de nodige verhalen natuurlijk en de heerlijke kibbelingen van Piet er bij moet het weer een succes zijn geweest.
    Ik vis dus niet zoveel maar snorkelen wel veel dus ik zie dan de meest fantastische creaties voorbij zwemmen,jammer dat ik geen onderwatercamera heb maar misschien kan ik er wel eén kopen ergens.goeten aan het helé thuisfront.
    Bertus

    Hé Ruud en Ireen,
    Jullie zijn toch in het verre noorden geweest als ik het goed heb,dan hebben jullie behoorlijk wat mijlen gemaakt.
    Ja dat hout bleef maar afgeven en heb hier in Port Vila(Vanuatu)een soort teak op de kop weten te tikken en dat is prima,ik heb dat gekocht om mij 6 olietanken uit mijn voorpunt te verplaatsen naar midscheeps aan de BB en STB.railing en nu duikt hij niet meer zo erg in de golven,een hele verbetering.
    Binnen 2 weken ga ik weer verderop en ga dsan naar het geroemde great Barrier reef en dan richting Darwin,je leest het wel weer.
    grt.Bertus

    Allemaal bedankt voor jullie reacties,doet mij goed.

  • 12 Juli 2008 - 13:34

    Marianne Boymans:

    Zit je helemaal aan de andere kant van de wereld, maar we weten je toch weer te spotten. Wat een schitterende reis, Bertus! Heel hartelijke groeten van Frans en Marianne Boymans. En eh ... we houden je in de gaten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 358861

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: