Rond de wereld Nr.73 07-08,2010 Horta Azoren(bijna - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld Nr.73 07-08,2010 Horta Azoren(bijna - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld Nr.73 07-08,2010 Horta Azoren(bijna

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

07 Augustus 2010 | Portugal, Lissabon

Rond de wereld
Nr.73
07-08,2010
Horta
Azoren(bijna)


Beste allemaal,
Hier is,t eindelijk weer eens en wel op de Oceaan met een Positie van N
39.38/W 36.30 en nog 375 mijl te gaan naar Horta na 18 dagen zeilen.
Ben uiteindelijk de 19e Juli vertrokken na alles nog eens goed nagelopen
te hebben en heb mijn anker weer bij Prickly Pear(25 mijl)laten zakken
en ben de volgende morgen de 20e vertrokken voor de tocht van 2200 mijl
maar omdat ik de golfstroom volg word het ongeveer 2500 mijl.

Zou ik recht op mijn doel af gaan kom ik in vele windstilte,s terecht.
De Noord Atlantic pilot zegt vaar eerst Noord tot naast Bermuda(ongeveer
900 mijl)en buig dan af naar het N.O tot N 39 gr.bij elkaar dus 1500
mijl en dan Oost tot de Azoren.
Waar je het meest over wakker ligt, kom ik windstiltes terecht en voor
hoe lang.
Ik heb 320 liter diesel bij me en heb voor het op peil houden van de
accu,s voor 25 dgn ongeveer 80 ltr.nodig.
Die andere 240 kan ik gebruiken voor windstiltes en kan dan zo,n 5a 600
mijl motoren dus moet mijn motor zuinigjes aan gebruiken want nabij de
Azoren ligt meestal een groot hogedruk gebied van honderden mijlen.

Na een paar dagen varen was het zo ver en moest de motor echt aan,dus
geen wind maar na 10 uur kwam er een briesje opzetten en die dag sloot
ik af met slechts 90 mijl (bij elkaar 600 mijl).
De wind was wel niet zo krachtig omdat ik steeds een beetje naar het
oosten schoof dus meer naar de Hogedruk zone,s maar kon de 5 a 6
volgende dgn.een 100 mijl halen,daarna steeds een beetje vlotter met
verheden van 120 a 130 mijl daags,lang niet slecht met prachtig weer en
meestal een vrij vlakke oceaan.
Elke dag krijg ik mijn grib file,s binnen met de laatste weersituatie en
die laat al een paar dagen een hogedruk zone zien die ik vanavond zal
bereiken en zo,n 100 mijl zal de motor zij werk moeten doen,daarna de
laatste 200 mijl krijg ik tegenwind maar niet zo krachtig en hoop daarin
te kunnen zeilen.

Maar alles werkt perfect behalve de wind generator is er mee gestopt
dwz,ik heb hem vastgebonden met een touw en kan niet meer draaien.
Een drie jaar terug bij tahiti is in een harde windvlaag de kraanlijn
los geschoten en waaide tegen de rotor en is één wiek afgebroken en in
die wind heeft hij zwaar staan schudden aan zijn paal en de héle boot
trilde daar behoorlijk van,sindsdien trilde hij lichtjes maar werkte
prima nadat ik een reserve wiek heb geplaatst.
Maar toen ik op weg ging vanuit Prickly Pear kwam ik weer een hevige
wind van 45 knopen terecht en dat was kennelijk de doodsteek van de wind
generator want sindsdien maakte hij een herrie en stond te schudden,ik
denk dat de lagers er uit liggen en hij gaf geen stroom meer dus heb ik
hem op een kalme dag stil weten te zetten.
En twee uur geleden is mijn diepvries die over de motor loopt er mee
gestopt kou te geven dus zit er ergens een lek maar met slechts drie
dagen te varen is dat geen ramp.

De oceaan hier is zeer eenzaam en heb slechts drie schepen gezien dus
slapen doe ik dus gerust en word gewekt door mijn A.I.S systeem.
Terwijl ik zit te typen moet ik echt af en toe op de nav,meters kijken
want de Sea beryl zeilt zo rustig door het water met 10 knopen wind en
bijna geen golven dat het lijkt of ik voor anker lig,maar we maken een
snelheid van 5.5 mijl =,lang niet slecht.

Nou lieve mensen ik hoop over drie dagen,dus de 10 e Augustus aan te
komen als alles zo blijft gaan en dan is het weer even welletjes na 22
dgn.en ren dan zo snel mogelijk naar Café Pieter Sport voor een koud tap
pilsje.

Allemaal de hartelijke groeten vanaf een prachtige oceaan en vanuit de
“Sea beryl”
Bertus

  • 07 Augustus 2010 - 18:19

    Jan Van Donselaar:

    Beste Bertus, altijd leuk weer op de hoogte te zijn. Wij zitten momenteel weer in kikkerland (nat en koud) en ik tel de dagen af tot eind september als we weer terug gaan naar onze Queen of Hearts die op de kant ligt bij Curacao Marine.
    Verder natuurlijk goed vaart en tot ziens.
    Jan/Ruth

  • 07 Augustus 2010 - 19:17

    Piet Hein En Tory:

    Bravo Bertus. Je eerste etappe naar de Azoren zit er alweer bijna op. Well done!! Jammer dat je diep vriezer het weer heeft opgegeven. Is het weer de slippende Veesnaar?
    Groeten PH + Tory

  • 09 Augustus 2010 - 09:54

    Alex & Astrid:

    Ha die Bertus, Inmiddels is het 9 augustus, dus morgen staat dat koude biertje op je te wachten. Goed vooruitzicht na al die tijd nuchter (?) op zee. Wat zal die smaken!

    Groetjes, A&A

  • 09 Augustus 2010 - 12:46

    Rona:

    ijskoud biertje zal je zeker smaken! niet vanuit je eigen koelkast...,koop toch een nieuwe! cheers alvast! vanuit het ziekenhuis,
    groet,
    Rona

  • 09 Augustus 2010 - 17:31

    Leo Cusell.:

    Bertus, op de 10e augustus kom je aan, is dit op de azoren? ik hoop dat je voldoende brandstof bij je heefd.
    wat is de volgende reis- planning. misschien kom je laura dekker met haar guppie wel tegen.
    groetjes leo cusell.
    tot de volgende keer.

  • 11 Augustus 2010 - 16:08

    Ruud + Ireen: Chicky:

    Hoi Bertus, Als je ETA 10 aug. is dan ben je nu op Horta. Lekker de benen strekken naar cafè Pieter sport voor een koud tappertje. Weer een geweldige prestatie na al die pech. Maar je ziet de aanhouder wint. Nog een "klein stukkie" en je ligt weer op Scheveningen. Voor zover ik het zie staat de wind al een tijdje ZW. dus het moet te doen zijn om "voor de Kerst" thuis te zijn........geintje!!!!!
    Het Het is hier een beetje hollen of stil staan met het weer, Maar gemiddeld is het niet slecht. Gisteren goot het nog wel heftig maar vandaag is het weer zonnig met een lopend windje. Als jij dit weer ook hebt dan ga je als de rook. Bertus kijk de boel weer goed na als je verder vaart en laat je niet foppen door weer pech. Ik heb net mijn genua naar de zeilmaker gebracht, die kwam spontaan afgelopen Maandag naar beneden zetten. Stiksel van de bovenlus door UV straling naar de knoppen. De shiffel zit nog boven. Zoek nog een slachtoffer om de mast in te gaan. Dit had ik dus liever niet op volle zee. Het gebeurde 4 mijl van de haven. Dus je ziet ik leef wederom met je mee. Ik weet nu wat het is genua naar beneden en de shiffel nog in de top van de mast een "shit" gevoel. Bertus vermaak je verder en tot weder schrijven.

    Ruud s/y. CHICKY


  • 13 Augustus 2010 - 17:37

    Dia En At Scholtens:

    Weer een prima prestatie geleverd. De aanhouder wint. Drink een lekker biertje bij cafe Sport. Wij zijn momenteel in NL en vliegen 31/8 terug naar de boot in Mauritius
    Groeten van Dia en At

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1348
Totaal aantal bezoekers 358117

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: