Rond de wereld nr.74 18-08,10 Horta - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.74 18-08,10 Horta - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.74 18-08,10 Horta

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

18 Augustus 2010 | Portugal, Lissabon

Rond de wereld
Nr.74
18-08,10
Horta..Azoren

Beste allemaal,
Ja,om even terug te komen,net toen ik mijn laatste verhaal had verzonden liet de wind het zoals verwacht afweten en heb de laatst 350 mijl motorzeilend afgelegd.
Het beetje wind dat er af en toe was pal tegen maar ik had brandstof genoeg en na 22 dagen meerde ik af in Horta Marina en heb meteen mijn olie voorraad aangevuld.

Ik werd verwelkomd door Cees en Helma de Groot,hij heeft de O.S.T.A.R. 2005 gevaren net zoals ik met dit verschil dat hij hem heeft uitgevaren en ik niet dus.
In 2009 heeft hij vanwege zijn baan niet mee gedaan maar nu is hij in zijn ééntje, dus zonder wedstrijd eventjes de zelfde route naar Amerika gezeild en dat is zonder meer knap.

Zijn vriendin en kinderen hebben hem verwelkomd op de Azoren en nu op dit moment is hij richting Engeland aan,t varen na de Familie op het vliegveld uitgewuifd te hebben.
Voor mij was het leuk hem weer te ontmoeten want had meteen aanspraak en had dat wel even nodig na drie weken in je uppie.

Hier aan de marina heerst er een gezellige drukte want de haven lagen vol met solozeilers die de race les sabless-Horta gevaren hebben in éénheids boten maar die gisteren weer zijn vertrokken terug naar les Sabless,een hele onderneming want die zeiljachten zijn slechts 25 voet maar het zijn allemaal jong deelnemers.
Eén daarvan is een Nederlander Ysbrand Endt en hij ligt in zijn klasse nr.3 maar hoopt op de derde plek te eindigen na aankomst,nou succes Ysbrand.
www.shorhanded.nl geeft wat bijzonderheden.

Ik heb de laatste dagen aan de boot gewerkt,vooral aan het grootzeil waarvan de leuvers die aan de lange zeillatten genaaid zitten te herstellen want die waren allemaal losgekomen en heb ze opnieuw vastgenaaid.
Ik hou niet zo erg van dat systeem,ik heb er liever sluitings tussen maar is niet mogelijk met dat zeil van Rolly Tasker uit Thailand.Maar ik kan het wel vervangen zelfs onder de reis.
Heb ook wat reven vervangen want had daar ook slijtage van.
Heb ook geprobeerd mijn driekleuren licht in de mast aan de praat te krijgen maar denk dat de draad in de mast gebroken is net als mijn radar die het ook al niet meer doet(de “Sea beryl is moe)maar de boot zelf in goede staat en al mijn stuurapparaten werken uitstekend.
Wel jammer dat de windgenerator niet meer werkt maar mijn diepvriezer werkt weer uitstekend,er zat een lek in het sijsteem.

Heb gisteren mijn proviand gedaan met ook lekkere karbonade in de het vriesvak,morgenochtend de watertanken vullen en even uitchecken en gaat de laatste grote zeiltocht van de laatst 4 jaar beginnen,een reis naar Plymouth(Engeland) zo,n 1200 mijl.
Het weer laat zich goed aanzien maar de kans is aanwezig dat ik eerst een aantal mijlen op de motor moet doen want de Azoren liggen midden in een hoge druk maar daarna verwacht ik goede lopende westenwinden te krijgen.

Dus vanavond nog even een lekkere hap en een drankje en vroeg naar bed.

Nog even wat reacties van de laatste keer toen ik nog op zee rond dobberde:

Jan en Ruth,ja julie kijken weer uit naar de carib maar wat zijn jullie verdere plannen daar?
Ook nog even naar Cuba of nog wat verder,Panama is wel dichtbij(grapje)
Veel zeilplezier in iedergeval.
Bertus

Piet hein en Tory van de “Double Dutch”
Ja P&T het grote werk zit er bijna op en ook ik(net als jullie)zal weer even mijn draai moeten vinden maar ik heb nog een leuke kleine maand te goed.
Nee Piet het was geen slippende V-belt maar een lek maar heb het lek weer boven.
Groeten en het beste in Z-Afrika beiden
Bertus

Alex en Astrid
Ja nog even en lig weer in de box,Hou je het water in de box een beetje schoon pls.
Nou,tot spoedig ziens dus en gedraag je een beetje,ja?
Bertus

He….een Rona
Nee en nieuwe ijskast is niet nodig,Columbus had hem ook niet nodig maar als je zo,n ding hebt wil je dat hij werkt.
Alles goed met jullie en aanhang,word tijd dat we weer eens op de latten staan.
Komt er weer aan hoop ik,in ieder geval tot over een tijdje.
Groeten aan allen vanuit een aangenaam Azoren.
Bertus

Ha die Ruud en Irene,
Ja als je problemen in de mast krijg op zee is dat niet eenvoudig op te lossen. Ik bewaar alle klussen maar tot Scheveningen en zal mijn navigatie verlichting moeten gebruiken(kost wel een hoop stroom maar ik bespaar stroom want de radar werkt ook niet.
Nog veel zeilplezier.
Bertus

Dia en At Scholtens
Goh jullie liggen in Mauritius wat leuk daar,ik ben er zeker drie maanden geweest want vanwege de Piraten op de cheychellen waar ik naar onderweg was ben ik daar een paar maanden vroeger naar toe gezeild.
Maar reuze leuk en mooi daar,trouwens Reunion is eigenlijk nog mooier wat natuur aan gaat.
Nou luitjes nog veel plezier in Holland en goede reizen in het vooruitzicht dan maar.
Bertus
Iedereen nog fijne dagen en bedankt voor alle reacties.
Het is altijd jammer dat ik dat achteraf aan de wal pas kan bekijken.
Emailen kan ook maar ook mijn site zetten dan pls
Groeten allemaal
Bertus


  • 18 Augustus 2010 - 21:21

    Jurgen :

    hey Bertus,

    kom je ook nog even gezellig in Puerto de Mogán voorbij op je verdere trip "naar boven"

    groeten jurgen

  • 18 Augustus 2010 - 22:12

    Bertus V.d Sea Beryl:

    Ha die Jurgen,om naar Mogan te varen is wel een omweg geloof ik,geef positie pls.hahaha

  • 19 Augustus 2010 - 05:20

    Kim:

    Opa, heb je laura dekker nog gespot? Zeilster van 14, is een hele celebrity hier in nl;) volgens mij ging ze als eerste naar de azoren met haar vader. Kus

  • 19 Augustus 2010 - 08:35

    An En Jan :

    Nog een klein stukje Bertus en dan ben je er. En dan ga je zeker op voor het examen "klusjesma" Sukses verzekerd. Goede vaart en tot ziens.

  • 19 Augustus 2010 - 08:35

    An En Jan :

    Nog een klein stukje Bertus en dan ben je er. En dan ga je zeker op voor het examen "klusjesma" Sukses verzekerd. Goede vaart en tot ziens.

  • 19 Augustus 2010 - 09:59

    Rona:

    ja,pap we zijn van plan om weer een huis te huren voor de hele zooi,dus jij ook ,meer dan welkom!
    lekker skien!
    prettig verbijf op de Azoren en goede reis naar plymouth.xx

  • 20 Augustus 2010 - 20:20

    Lida:

    Goede vaart op het laatste grote stuk van je reis. Nu maar hopen dat alles naar behoren blijft werken. Genoeg geklust deze vier jaren. Scheveningen wacht op je. Ze hebben stevig uitgepakt om je te verwelkomen..... Hoop dat je het nog herkent!!! Denk dus niet:"Ik ben verkeerd!" Maar eerst naar Engelse bodem. Geniet van de reis en tot gauw.

  • 21 Augustus 2010 - 08:39

    Arnoud:

    he he, Bertus, eindelijk het laatste stukje, en dan kan je de komende jaren lesgeven aan potentiele rond de wereldzeilers, in elke maar denkbare situatie in en rond het zeilschip op alle wereldzeeen. Wij zijn weer heel nieuwsgierig naar al je verhalen.

  • 21 Augustus 2010 - 22:45

    Piet En Anneke:

    Ha Bertus
    We hebben begrepen dat je nu aan het laatste stuk van je wereldreis begonnen bent.
    Dan is een lang gekoesterde wens vervuld
    We wensen je behouden vaart en kijken uit naar je thuiskomst.
    Je weet het, de krentenbollen zullen (vers) voor je klaar staan
    Groetjes van uit het Haagje van Piet en Anneke

  • 22 Augustus 2010 - 11:08

    Jan En Ruth:

    Succes met het laatste gedeelte.
    Laat even weten wanneer je de thuishaven invaart.
    Komen we ook nog even.
    Kan vrl. geen plannen verwezelijken gezien allerlei nog lopende verplichtingen maar plannen zat.
    Pas op 28 sept. vertrekken wij weer naar Curacao
    gr. Jan / Ruth

  • 29 Augustus 2010 - 17:35

    Bea En Cor:

    Wensen je een zorgeloze laatste grote etappe en dan thuis nagenieten.
    Behouden vaart groetjes bea en cor

  • 30 Augustus 2010 - 08:04

    Kees De Jong:

    Hoi Bertus,

    Tegen de tijd dat jij dit leest zit de reis er al bijna op.
    De fotos van Horta brengen wel weer wat herinneringen terug, de atmosfeer 's avonds in Cafe Sport was altijd iets bijzonders.
    Als je in Scheveningen terug ben, doe dan een ieder de groeten van 'die Zuid Afrkaan van Anne M'.
    Nogmaals gefeliciteerd met deze pracht prestatie die mij toch weer een beetje trots maakt om ook Nederlander ter zijn.
    Behouden vaart en Fair Winds.

    Kees.

  • 16 November 2010 - 21:02

    Christa En Ysbrand:

    Hi Bertus, dus je bent weer veilig aangeland!!! Nou die 50kn hebben wij niet gezien, maar Ysbrand is op de terug weg wel zijn mast verloren... en daarmee die gehoopte 3e plek... Hoe was het boek?(stond in de toptien, zag ik bij terug komst) nogmaals dank voor jouw boeken... Wat wordt je volgende reis?? groet van Christa en je boeken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1327
Totaal aantal bezoekers 358058

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: