Rond de Wereld nr.76 22-09,2010 Scheveningen - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de Wereld nr.76 22-09,2010 Scheveningen - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de Wereld nr.76 22-09,2010 Scheveningen

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

22 September 2010 | Nederland, Scheveningen

Rond de wereld
Nr.76
22-09.2010
Scheveningen
Nederland

Beste allemaal,
Hier ben ik dan weer maar nu in Holland, dus betekend het einde van mijn droomreis van rond de wereldzeilen in mijn trouwe “Sea beryl”.
Mijn laatste verhaal was in Plymouth en had nog slechts zo,n 375 mijl te gaan naar de thuisbasis Scheveningen en hoopte dat de wind inmiddels uit het Zuiden zou willen waaien,maar nee dus.De eerste etappe ging naar een ankerplaats genaamd “Lulworth cove”een 7mijl voorbij Weymouth bij elkaar een 100 mijl richting Holland en had de wind op de kop dus werd hoofdzakelijk al motorzeilend afgelegd in veel regen en een 3a4 bft. Wind.

Ik hoefde niet te kijken op wat meer olie gebruik want ik had genoeg gebunkerd in Plymouth dus ik heb de gashendel behoorlijk ingedrukt en zodoende kwam ik in de ochtend schemering daar aan in een druilende regen en dichterbij komend zag ik geen enkel jacht daar liggen en vlak voor de ingang van die kleine baai waar ik 4 jaar geleden bij het begin van mijn grote reis ook mijn anker heb laten zakken ben ik rechtsom keer gegaan want de wind was pal zuid en de golven liepen recht de baai in en ben een kleine 7 mijl terug gezeild naar Weymouth want had de wind van achter en liep ongeveer 10.00 uur een leuke haven binnen waar ik nog nooit geweest was dus ook weer leuk,ja toch..
Afgemeerd naast een ander jacht langs de kade op aanwijzing van de havenmeester en meteen de kooi opgezocht want een beetje slaap had ik wel.

S,avonds na een paar uur slaap een vis restaurant aangedaan en een biertje daarna in een echte Engelse pup en viel daarna weer in coma.
De weersverwachting was voor de volgende dag nog steeds wind uit het oosten dus ben daar een dag blijven liggen en heb daar mijn navigatielicht aan de voorsteven weer aan de praat gekregen want dat was ook vanwege kortsluiting uitgevallen en als ik nu het licht wil aan doen kruip ik naar voren en open het ankerluik waar ik de stroom vandaan heb gehaald maarrrrrrrrrr ik heb licht en achter heb ik een schijnwerper klaar gelegd voor achterop komend verkeer.
.
Voor de rest een beetje gewandeld in de regen en vroeg op de volgende morgen voor de reis naar Dover een 165mijl verderop en dacht de wind mee te hebben maar weer mis gerekend dus weer op de motor in de regen vertrokken voor een saaie en slapenloze nacht want je ogen dicht doen in het kanaal is er gewoon niet bij maar ik zeg altijd elke mijl is een mijl en in de namiddag van de 8e Sept Woensdag liep ik Dover binnen en ben meteen na aanmelden en betalen bij de havenmeester de stad ingegaan om wat te eten en toen naar bed en ben de volgende dag,Donderdag de 9e weer vertrokken en liep de volgende dag na een leuke zeiltocht Stellendam binnen en ben gelijk doorgevaren naar Hellevoetsluis dus had twee dagen de tijd om bij te komen en op tijd op Zondag in Scheveningen aan te komen.

Ik was Zaterdagochtend een beetje schoonschip aan,t maken toen ik bekende stemmen hoorde en dat was mijn vrouw Ali,dochter Rona en kleindochter Liza van dochter Els die mij onverwachts een bezoek brachten en dat was een heugelijk weerzien na bijna 2 jaar toen ik voor,t laatst in Holland was.
Zo kon ik mijn eerste verhalen kwijt en na de koffie en een wijntje zijn ze weer vertrokken en het gaf mij een goed gevoel om weer helemaal thuis te zijn.

Zondagmorgen een beetje te laat vertrokken na een etentje en een drankje op een terras dus de motor vol aan naar de sluis en om 11.00 uur was ik buitengaats en had de stroom tegen maar de wind was met mij en de “Sea beryl”.
Met volle zeilen en de motor aan liep ik 8 mijl over de grond maar slechts 6 mijl over de grond maar om 1300 uur passeerde ik Hoek van Holland en heb mij gemeld bij Ton Leenards via de mobiel en enige mijlen voor Scheveningen weer en zag toen ik de verte enige jachten op mij afkomen,onderweg had ik al mijn landenvlaggen in de zaling opgehangen en was klaar voor ontvangst

Er ging best wat door mij heen toen ik enige tijd daarna omringd door tal van jachten waaronder mijn volledige familie en vele vrienden Na 4 jaar en 4 maanden Scheveningen binnen liep waar in de”kom” ook TV west aan kwam varen voor een reportage en onder getoeter en geschreeuw voeren wij de vernieuwde Marina binnen en na afmeren de steiger op was het een gezellige en emotionele boel daar en na vele knuffels,zoenen en handen schudden werd ik na een interview door TV West naar Het “Spuigat”gestuwd waar mijn 4 kleindochters een groot welkomsdoek met welkomsttekst hadden gespannen werd onthaald met een heuse party met champagne en haring en hapjes.

Éénmaal binnen bemerkte ik pas goed dat ik niet allen onthaald werd door mijn vrienden uit scheveningen maar ook door mijn “Brasemermeer”vrienden”van zoveel jaren geleden waar mijn zeilroots liggen en waar wij nog steeds kontact mee hebben.
Ook kwam uit Berlijn Stefan met vriendin van de “Muline”die ik al in La Rochelle vier jaar daarvoor ontmoet heb en die ik vele malen ben tegen gekomen en ook Theo en Michelle van de “Faja Lobi”die ik sinds Simonstown Z-Afrika ken en waar ik met diverse andere Nederlanders een héél gezellige tijd heb door gebracht.

Onze voorzitter George jautze heette mij namens onze vereniging hartelijk welkom en na de speech heb ik een heuse bokaal in ontvangst mogen nemen met inscriptie en staat nu te pronken thuis en ben daar ontzettend verguld mee.
Zo mijn hartelijke dank voor dat maar niet te vergeten het hele ontvangst die mij ten deel viel en al de moeite die de medewerkers(ters) van het “Spuigat”hebben gedaan om mijn terugkeer na zo,n lange tijd tot een waar feest te maken.

Het is zo,n beetje het laatste verhaal wat ik aan,t neer tikken ben en dat vervuld mij een beetje met weemoed niet alleen dat mijn lang gekoesterde wens nu over is maar ook aan,t gemis van toch leuke reacties na mijn verhalen van vele en ik dank een ieder voor dat want ik deed het wel alléén maar voelde dat niet altijd zo.
Ik wens een iedereen het allerbeste en de groeten van:
Bertus v/d “Sea beryl »

Ik plaats nog enige foto,s op de site maar voor meer foto,s die Ronald v/d Horst genomen heeft en de video van TV West verwijs ik naar
http://www.jachtclubscheveningen.com/






  • 22 September 2010 - 08:06

    Kees De Jong:

    Welkom thuis, ik ga je vervolg verhaal missen mar ben reuze blij dat je weer veilig bij familie en vrienden ben.
    het was voor mij een voorecht en eer om je te hebben ontmoet en wens je verder veel geluk en voorspoed voor de toekomst.

    Jouw (mag ik het zeggen) vriend,
    Kees

  • 22 September 2010 - 08:22

    Eugenie En Theo:

    Bertus wat een warm welkom daar in Scheveningen, wij hadden het geluk dat we konden opstappen bij de "Jollygood" en je zo binnen konden loodsen! Daarna het weerzien in "t Spuigat, maar met enige weemoed, want we gaan je mooie reisverslagen best missen! Veel geluk en liefs van ons beiden!

  • 22 September 2010 - 08:45

    Landrotters Van DD:

    Hoi Bertus, geweldig om je ontvangst via je verslag en foto's toch een beetje mee te kunnen maken!!! We hadden er graag bij geweest, net zoals jij toen wij in Gordon's Bay aankwamen. Hoop je gauw weer op de skype te zien. Veel liefs, Tory + Piet Hein (van achter de geraniums!)

  • 23 September 2010 - 14:39

    Willem & Janine Kats:

    Beste Bertus, uiteraard van Jos al gehoord dat je (wel wat laat) maar helemaal heelhuids en super gezellig ontvangen bent in Scheveningen. Daar ik compleet geveld door hoofdpijn op bed lag, was het geen optie om naar Scheveningen te gaan.Heel jammer want we waren er graag bij geweest, maar op de foto's zag ik dat het gezellig druk was, dus je zult ons niet direct gemist hebben. We hopen je binnenkort wel ergens te ontmoeten. Geniet eerst maar weer even van de Hollandse sferen. Hartelijke groeten Willem en Janine Kats

  • 31 December 2010 - 14:33

    Jan Smith:

    Hi Bertus
    komplimenten en ik st versteld dat je zo lang bent weg geweest met achterlating van de hele handel.
    Leuk verslag. mvrgr JJS (Pepsi)

  • 21 Mei 2011 - 17:44

    Luuk:

    Hallo Bertus,

    Ik ben opzoek naar een sailmail of winlink adres van de Faja Lobi, mijn ouders zitten nu (sv present) een of twee dagen van hen af richting de azoren.

    gezien een aankomend laag zouden ze eens contact met hem willen leggen. Misschien kan jij helpen..

    grt,

    Luuk

    lucasbesten@hotmail.com

  • 30 Juni 2013 - 13:56

    SHISHCO Koopmans SY:

    Beste (Ex) Vertrekker,

    We zijn/komen dit jaar weer terug in Nederland. Thuis zijn is heel tweeslachtig. We zijn blij onze dierbaren weer om ons heen te hebben maar wat missen we de warmte, de vrijheid, de zee en nog zo ontelbaar veel mooie dingen van onze reis.

    Om zo’n reis wat prettiger af te ronden leek het ons leuk om de Ex Vertrekkers nog eens bij elkaar te krijgen. Een soort reunie in oktober of november, ergens in het midden van het land. Dan kunnen we onze reis nog eens herbeleven en oude contacten weer opfrissen.

    Als programma idee( naar keuze bij te wonen );
    ’s Morgens - Bijpraten bij de koffie
    ’s Middag - Lezing van een inspirerende zeiler o.i.d.
    ’s Avonds – Napraten bij diner en/of borrel

    Als dit je wat lijkt stuur dan z.s.m., onverplicht, je e-mail-adres naar shishco@live.nl
    omdat de weblogs e.d. in de komende tijd van internet zullen verdwijnen en we jullie dan niet meer terug zullen kunnen vinden.

    We houden je op de hoogte van de vorderingen en hopen op een grote opkomst.

    S T U U R J E M A I L A D R E S naar shishco@live.nl

    Zeilgroet
    Frans & Janny
    SHISHCO
    06-51-501059

  • 11 December 2013 - 10:27

    Laurens Van Den Hamer:

    Via Bertus(Louwe)werd ik over jullie geinformeerd,zeereizen met een zeilboot hebben mij altijd al geinteresseerd,volgens Bertus zijn jullie momenteel onderweg naar Australie waar Bertus en zijn vrouw jullie gaan ontmoeten,ik ga met mijn vriendin volgende week 6 weken naar New Sealand,Bertus woont tegenover mij op de Korte Haven in Schiedam,Jullie veel succes met de reis,Laurens van den Hamer.

  • 03 Mei 2019 - 15:45

    Cootje Briggeman:

    Beste Bert en Ali
    Eigenlijk ben ik op zoek naar Ali.
    Ik zal me eerst voorstellen.
    Ik ben Cootje Briggeman uit de nieuwenhoornse polder.
    Jij Ali was toen gezinsverzorgster bij ons,ik heb altijd hele goeie herinneringen aan je overgehouden.
    Daarom schrijf ik je nu.
    Ik heb nog een foto waar jij met mij en Ria op staan.
    Jij nam ons na je werk wel eens mee naar je ouders.
    De laatste keer dat ik je gezien hebt was bij de school in Nieuwenhoorn, jij had Els toen net gekregen.

    Ik ben getrouwd met Ad ,en heb twee kinderen .Marcel en schoondochter Evelien
    En dochter Sacha.
    We wonen sinds 1980in Lelystad.Maar eerst hebben we in Amsterdam gewoond
    Ad werkte toen bij de politie.

    Ik hoop niet dat je het vervelend vind dat ik je schrijf.
    Groeten,
    Cootje Koppenol Briggeman

    Groeten,Cootje Koppenol Briggeman

  • 31 Augustus 2020 - 14:16

    Bertus:

    Beste cootje
    Ik lees je bericht op mijn site nu pas helaas
    als je iets meer wilt weten over ons,mail mij dan op dit adres
    Bertus

  • 01 Januari 2022 - 11:07

    Dennis:

    Beste Bertus

    Het was een eer om oudjaar met zo grote wereld genieter te spenderen. De mooie verhalen zal ik nooit vergeten en waren ook de eerste herinneringen die ik had toen ik wakker werd.

    Dankje Bertus voor de mooie avond.

    Groetjes Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 23936
Totaal aantal bezoekers 358101

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: