Rond de wereld - Pacific Ocean - 23-06,07 nr. 35 - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld - Pacific Ocean - 23-06,07 nr. 35 - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld - Pacific Ocean - 23-06,07 nr. 35

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

25 Juni 2007 | Frans Polynesië, Papeete

Beste Allemaal,

Het zit er op, na 22 dagen en 12 uur ben ik op de 20e Juni de baai van eiland Fatu Hiva 's avonds om 0800 tab. binnen gevaren.

Dat ging trouwens niet zo eenvoudig want onderweg is mijn GPS uitgevallen, die gaf de laatste tijd al wat problemen en is nu echt stuk. Ben ik even blij dat ik in Panama een 2e laptop met handheld GPS heb aangeschaft, want door het uitvallen van mijn GPS heb ik ook geen uitlezing van mijn apparatuur en mijn hoofdcomputer krijgt ook geen gegevens, maar heb nu dan gegevens op mijn laptop maar die laat het nogal eens afweten. Dus in pikdonker toch de baai kunnen lokaliseren met harde wind die uit de hoge bergen kwam neervallen met slagregens, dus geen pretje en even dacht ik de nacht op zee door te brengen maar in het midden van de baai zag ik wat lichtjes en heb dat in het midden gehouden en langzaamaan verder getuft.

Plotseling kwam er een kleine dingy met heldere verlichting op mij afvaren, die hadden mij zien aankomen en dat bleken Rory en Ian van de catamaran San Sourcy te zijn, zijn bij mij aan boord geklauterd en hebben mij een ankerplaats gewezen en met behulp van hun lag de Sea Beryl even later aan zijn anker te rukken want met al die rukwinden van wel 25 á 30 knopen lig je daar bepaald niet rustig achter anker maar hij hield goed.

Hebben samen een biertje gedronken en moest meteen mee met hun om te souperen bij hun aan boord, dus ik had een pracht van een aankomst en kon mijn eerste verhalen kwijt en na weken tussen 9 en 10 uur naar de kooi werd het meteen 12 uur met een gezellige borrel dus afgestoft plat. Dat stel heeft mij ook geholpen in Panama om mijn laptop aan de praat te krijgen, zij hebben er trouwens 24 dagen over gedaan om hier heen te
zeilen. Ik viel trouwens met mijn neus in de boter want de andere avond was er
een gezellige en lekkere maaltijd georganiseerd door een plaatselijke
polynesisch stel die dat wel meer doet als er wat jachten in de baai liggen, zo verdienen zij ook nog wat aan die zeilers. Dat was heel gemoedelijk en een ieder moest zijn eigen drank meenemen
want dat hebben zij bijna niet op dat eilandje en ik kon ook kennis maken met de diverse zeilers die ik al meerdere malen in andere havens was tegen gekomen, maar dan alleen van hoi en dag dus dat was heel gezellig.

Ik ben de volgende dag nog niet naar de wal gegaan, want heb de Sea Beryl de eerste aandacht gegeven en dat was nodig na een 3 weken, alles gaat schimmelen dus de kastjes leeggehaald, schoongemaakt en kleine reparaties
en het nalopen van de boot in het algemeen en vandaag de buitenkant van
de boot gereinigd (of ik door de olie ben heen gevaren), daarna het onderwaterschip van kokkels en vuil ontdaan, dus ben de hele dag in touw
geweest en heb vanavond heerlijk mijn laatste portie tonijn, die ik een paar dagen geleden gevangen had gebakken en met gebakken aardappelen en doperwtjes met een glas witte wijn op gesoupeerd.

Daags na aankomst keek ik mijn ogen uit van de pracht van de hoge bergen die vol begroeid met gras en palmbomen en waar ik in de verte de klipgeiten zag razen, werkelijk een pracht gezicht, ik lig nog geen 70 meter van de steile rotsen vandaan en de branding ruist zo de kajuit in en de valwinden doen je schip heen en weer stuiteren en hoor de ankerketting over de rotsen waarop mijn anker ligt te schuren (geen prettig
gehoor maar het anker houdt).

Even terug komen over visvangen, ik heb 2 Merlins gevangen en toen dat opgegeten was weer de lijn uitgegooid maar mijn ratel werkt niet meer dus de rem een beetje verder aangehaald en ik was even binnen en hoorde het uitlopen van de lijn en voor ik kon ingrijpen ging een vis (geen kleine) er met de haak en lijn er vandoor.

Volgende lijn met kunstvis en haak het water in en heb de molen bijna geblokkeerd en zat net aan een wijntje en beet en met een roets de hele lijn uit en voor ik erbij was brak de lijn aan de hengel, dus die was nog groter maar de volgende was raak en leverde mij de tonijn van 70 centimeter en ongeveer 4 kilo op en had genoeg vis de komende dagen op het menu staan.

Morgenvroeg komt de “Muline” aan en met hun wil ik dan het eiland verkennen, is wat gezelliger met z'n drieën. Heb inmiddels bij Vrolijk een nieuwe Gps besteld en nog wat kleinigheden en wordt hopelijk op Nuku Hiva (een wat groter eiland) op tijd bezorgd.

Voor de rest was het zeilen een waar genoegen met voldoende wind meestal uit Oost zuid Oost, dus meestal over stuurboord het grootzeil en aan bakboord de genua met de spinnakerboom er tussen en dat gaat als de rook en de windpilot werkt dan optimaal. Maar als de wind teveel ruimde moest de boom eruit en dan de genua ook aan stuurboord, maar hans van Hest (ook Ostar zeiler) had mij verteld om de boom aan bakboord te fixeren en daar te laten staan en heb dat ook gedaan, dat ik dat nooit eerder heb bedacht. Het is geen gezicht als ik over stuurboord zeil, want de boom blijft
gewoon aan bakboord in de lucht prikken maar als ik weer wil uitbomen als de wind weer krimt (tegen de klok draait) rol ik de genua naar binnen en verleg mijn koers en trek hem aan bakboord weer over de boom, dus ik hoef nooit meer naar het voordek want je doet alles vanuit de kuip.

Herman Jansen, een zeer bekende oceaanzeiler uit de jaren '70 die als
eerste Nederlandse solist de wereld rond zeilde met zijn ”Sounion” (zie zijn boek 'de Horizon zeilde mee, dag na dag' - uitgever Hollandia) deed het
zelfde maar dan met 2 gefixeerde bomen met 2 voorzeilen maar met een ander doel. Er bestonden toen nog nauwelijks olzeilen zoals nu en hij gebruikte dat
systeem als er wat hardere wind kwam liet hij gewoon de schoten van zijn
genua's vieren om wat minder zeil te hebben, een grootzeil gebruikte hij
in de passaat niet, maar ik gebruik de helft van het systeem wel met grootzeil en het werkt uitstekend.

Heb een kleine 3000 mijl in ruim 20 dagen gedaan, dus een 145 mijl daags. Lang niet slecht en heb geen zwaar weer gehad wat ook wel lekker ontspannend is, heb heel veel geslapen en gelezen dus kwam totaal uitgerust aan en nu ga ik weer naar bed,

De groeten aan allemaal en zodra ik ergens een internet café tegen kom
hoop ik wat foto's te kunnen laten zien en ook jullie reacties te lezen.

Dus tot meels dan maar, 'vanuit de winderige' Baie Hanavave.

Groetjes, Bertus

  • 25 Juni 2007 - 22:17

    Marianne Van Hest:

    Ha die Bertus,

    Proficiat, goed gedaan!

    Marianne

  • 26 Juni 2007 - 00:17

    Hans En Lida:

    Hebben je verslag weer gelezen. Fijn dat je zo'n goede oversteek hebt gemaakt, gefeliciteerd! Veel plezier met het verkennen van het eiland.

  • 26 Juni 2007 - 05:02

    Floortje:

    mis je opa

  • 26 Juni 2007 - 17:14

    Natascha Verweij:

    Hoi Bertus,

    Na lange tijd een berichtje van ons. Fantastisch dat je goed naar de overkant gekomen bent. Geniet ervan daar in het mooie Polynesie. Wij lezen je verslagen met veel plezier.

    Veel groetjes van ex-Espiritu's: Stefan, Natascha en Nikki (alweer 16 maanden oud)

  • 27 Juni 2007 - 09:22

    Rona:

    geniet van je leuke,spannende verhalen.
    missen wel je gesproken verhaal, gewoon jij dus!
    kuzz rona




  • 27 Juni 2007 - 09:38

    Maaike:

    opa ik mis jouw ook , nu mag je wel weer eens terug komen:) neehoor blijf maar lekker genieten daar :) xxxx

  • 27 Juni 2007 - 12:08

    Sjerp Jr:

    hele mooie tijd neergezet bertus.
    Geniet ervan daar tussen de polynesische schonen met de rieten rokjes

    behouden vaart
    sjerp

  • 03 Juli 2007 - 11:41

    Jurgen:

    Hoi Bertus,

    Hier eens een berichtje uit Mogán.. Ziet er allemaal super uit en veel beleefd de laatste maanden wat ik allemaal zo lees..

    Groeten Jurgen

  • 09 Juli 2007 - 10:39

    Kim:

    opa, hoe gaat het?
    kus

  • 09 Juli 2007 - 22:06

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Eindelijk weer internet en kan de reacties bekijken en beantwoorden:
    Hai Marianne van Hest,waar zijn jullie of alleen Hans met de Olle P?

    Ha die Hans en lida,ja het ging lekker en redelijk snel(20 dgn)maar had goede wind andere hadden het wel wat rustiger en deden er 25a 30 dgn.over.grt.

    Rona,Arnoud,Kim,Maaike en Floor en aanhang(hou vast)leuk weer wat te lezen van jullie,het gaat voorspoedig.
    Gaan jullie en waar naar vakantie?grt.Bertus

    Natascha,Stefan en Nikki,leuk je reactie en hebben jullie al een andere jacht want ik lk lees ex-Espiritu,s groeten aan de andere Azorengangers.tot schrijfs Bertus

    Sjerp jr.het ging lekker 90% uitgeboomd en dan gaat het hard.

    Ha die Jurg groeten uit de Sea Beryl

  • 09 Juli 2007 - 23:20

    Ruud En Ireen:

    Bertus je pestatie is wederom weer van grote klasse, de verhalen steeds spannender en we veheugen ons steeds weer op het lezen van je nieuwe avonturen. Wij zij net terrug van een verwaaide en verregende vakantie, en eerlijk gezegd zijn we weer blijk dat alles verder goed is gegaan en heel is gebleven. (Behalve de windmeter iets met de software) We inmiddels gehoord dat de Forca met Kees en Anja al maanden in Sines liggen en vrieden zijn geworden van de beroemde Eddy Stiekema(de regelaar van Sines). Volgende week gaan ze weer een stukje verder varen maar opschieten doet het niet op deze manier. Hij heeft ook geen haast en wil eigelijk nooit meer naar Nederland komen dus volgens mij zoeken ze een plek om zich met de boot te seddelen. We zullen het nog wel een keer hoeren Bertus het is al een beetje dedtijd dus ik ga m1n mantje in. Ik doe je namens Ireen en mezelf de vriendelijkste goeten. SAIL WELL MY FIEND, AND BY CAREFULL OF ALL THE DANGER. SO DON`NT LOOK FOR THEM !!!!!!!
    GROETJES EN AHOY SHIPPER.

    Ruud en Ireen a.b.v.d. CHICKY

  • 10 Juli 2007 - 00:22

    Sea Beryl Met Bertus:

    Ruud net je reactie gelezen,ja ik heb inderdaad afscheid van de Forga genomen,want ik heb iets snellere plannen dan hun,lig momentueel op Nuku Hiva en vertrek binnen een paar dagen naar de Tuamotos dus ga de atollen in,erg spannend lijkt mij.
    Ik probeer wat foto,s te plaatsen van de 2 laatste edities,grt.Bertus

  • 10 Juli 2007 - 10:15

    Frans Bruyn:

    Hi Bertus! Een pracht reisverhaal. Fijn dat je goed bent aangekomen in Polynesie. Heb je de verhalen over de Hollandse Nieuwe al gehoord??? Nou...nou.. we worden weer knap in de maling genomen. Groeten van Bud van Erkelens. Hij heeft nog steeds geen PC en heeft van E-mails al helemaal geen verstand...dus doe ik het maar voor hem (maar hij kan wèl varen.) Hij was afgelopen Zondag nog bij mij aan boord - is een fijne vent. Nou Bertus, het gaat je verder bijzonder en ik kijk al uit naar je volgende bericht!
    Houdoe!
    Frans Bruyn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1070
Totaal aantal bezoekers 358924

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: