Carib 8 4-08,06 Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 8 4-08,06 Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 8 4-08,06 Bilbao

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

04 Augustus 2006 | Spanje, Bilbao

Beste allemaal, Bilbao (Spanje)Vrij 4-08,06

Die dag op de fiets op het eiland Ile de Groix was er ook een,de fietsen zijn van een bijzondere goede kwaliteit en voorzien van wel 12 versnellingen.
Ik vroeg aan die man is dat wel nodig,ja want je hebt hier nogal wat heuvels en heb je dat nodig,kreeg er een kaart bij en ben op pad gegaan.
Het eiland is ongeveer 10 bij 4 kilometer groot,ik dacht dat word een makkie,de natuur is er prachtig en er zijn niet al teveel autowegen aangelegd maar die hoefde ik niet te nemen,maar waren de fietspaden die wij gewend zijn?Ik zag op de kaart wel wat streepjes staan maar dat waren bospaden van ongeveer 1.50 meter en minder met in het midden een 30 centimeter smalle platgeslagen strook stenen.Dat was wel anders dan wat wij gewend zijn maar een beetje beweging is wel goed als je zo lang aan boord bent,dus lekker op pad naar het uiteinde van het eiland waar een vuurtoren de wacht houd.Dat was een ritje van zo,n 6 kilometer vaak lopend zo steil was het af en toe en dan die berg weer af met gevaar voor eigen leven.Bekaf was ik en na 5 minuten rijden had ik er 5 nodig om het er kalmpjes aan te doen,dus na 2uur had ik die 5 kilometer onder de pendalen door laten gaan,maar de gehuchtjes die je passeerde waren zo klein dat er geen terrasje was om wat te drinken en ik had niets meegenomen,lekker slim dus.Ik heb er nog een 10 kilometer uit geperst en had het toen wel gezien,dat fietsen maar heb wel van de omgeving genoten.Veel bloemen pracht en ben een keer naar beneden aan de kust gegaan om een mooie baai te bekijken,heel mooi dus maar was wel vergeten dat ik ook terug moest.
Bij elkaar een prachtige dag met aan het einde toch een terrasje voor een koele pils.Weet nu waarschijnlijk waar al die stukgeslagen stenen vandaan kwamen.Aan deze kusten speelde geloof ik het verhaal af van Asterix en Obelisk.Die menhirs hebben ze later stuk geslagen.
De 23e Naar Palais op Bell Ile zo,n 25 verder Zuid-Oost met weinig wind dus heb er een uur of 6 overgedaan maar kon dan ook wel uitrusten van de dag ervoor.Palais is een nogal drukke haven waar veel toeristen met de Ferry,s vanaf de wal gedropt worden,ik ben aan een ankerboei gaan liggen want in de warme jachthaven had ik geen trek,daar even naar de wal geroeid wat boodschappen gedaan en een drankje op een zeer druk terras genoten.
De volgende dag Naar Joinville op Ile D,Yeu 50 mijl verder de Golf van Biscay in en steeds toch dichter naar La Rochelle.
Aanvankelijk weinig wind dus eerst met zeil op maar de motor bij om toch nog wat speed te maken maar wel prachtige zonnige dag en met nog een 25 mijl te gaan trok de wind lekker aan uit het Oosten dus met een speed van 6 Mijl zonder motor de laatste 4 uur echt genoten.
Joinville kende ik al van de terugreis van de Scheveningen-La Rochelle zeilrace en rally.Na die race waar een beetje half Scheveningen bij meedeed ben ik Solo met de” Sea Beryl” samen met Ton Lenards met zijn schip de “ Anpassant”naar Scheveningen gemotorzeild en hebben Ile D,Yeu aangedaan waar dus die vloot Scheveningers al lag want ik had door pech aan de motor wat vertraging.Heel leuke haven met een levendige boulevard tot in de kleine uurtjes toe,heb Jean Mari (achternaam vergeten) ontmoet een Fransman die vanaf 1977 lid geweest van de W.S.V.Scheveningen en die de zelfde wereldreis heeft gedaan in delen als Jan Valstar in zijn Zeiljacht de”Raspa”,hebben een heel gezellige avond gehad aan boord van zijn in Cuba gekochte zeiljacht met zijn huidige vrouw en 2 kinderen,alle 3 opgedaan ook in Cuba(ja,als je er toch bent)en zijn 2 dagen daarna vertrokken naar Les Sables D,Olonne nadat ik er eerst een fietstocht wederom heb ondernomen(had de smaak te pakken).Hij was voor mij uitgegaan en heb hem toch nog weten in te halen(het bloed kruipt).
Ik vond het daar wat massaal en was blij dat ik mijn vouwfiets bij mij had om die afstanden te overbruggen,2 nachten daar gelegen en had het weer gezien en ben vertrokken naar La Rochelle,wat voor mij het eind is van de kust van Frankrijk want daar,heb ik mij laten vertellen en kon ik zelf natuurlijk ook zien in de Pilots,zijn wat minder jachthavens en ik was weer toe aan en nieuw avontuur.
De zeiltocht naar La Rochelle een 38 mijl werd voor het eerst zeildag zonder motor,een straffe wind van 5 Bft uit het N.Westen,dus pal voor de wind met uitgeboomd voorzeil stoof de Sea Beryl er vandoor niet om het” Ile De Re” maar tussen het eiland en de vaste wal door wat zo,n 6 mijl korter is en dan kom je onder een immense brug door van een lengte van 3 kilometer en 30 meter hoge doorgang,met mijn 18.50 Mrt.alleen dat is al enerverend om met een snelheid van 7.5 mijl met behoorlijke golven er onderdoor te stuiven.
Daarna bakboord uit en kom je ineens in de luwte van de wal om de laatste 4 mijl in rustiger vaarwater je schip klaar te maken om in een van de 4 jachthavens af te meren.
Ik heb gekozen voor de gezelligste,namelijk Vieux Port,dan lig je midden in het centrum en heel dicht bij alle kroegen en restaurantjes.
Om een voorbeeld te geven de “Sea Beryl”heb ik kunnen afmeren een 50 meter van het bij de scheveningers en duizenden anderen bekende Restaurant “Andrê”en gezelliger kan haast niet.
Het bekende tafereel als toen met al die artiesten die daar hun stunten uitvoeren en met al die kramen met uitstallingen van eenvoudige tekeningen tot professionele schilderijen en de duizenden mensen die daar doorheen schuifelen.
Vlak aan het uiteinde van de steiger stond een omgebouwde kleine vissersboot als uitgifte met een professionele grill die met tafels en stoeltjes direct aan de kade een compleet restaurant vormde die uitsluitend gegrilde schaaldieren aan de man bracht,ik heb het door mij bestelde mee naar de boot genomen.
Maar wel de eerste dag Andrê aangedaan,Fruits de Mer en toebehoren en goede wijn hoeft geen krans bij Andrê.
Maar het kade restaurant(ik weet geen naam)heb ik de eerste keer gegrilde sardienen en op de grill gekookte mosselen.
DE porties mosselen liggen ingepakt in de folie met 8 soorten kruiden en schijfjes citroen in de vitrine van die schuit gekoeld al klaar en worden op bestelling op de grillplaat gezet en is binnen 5a6 minuten klaar,de mosselen zijn wel wat kleiner dan bij ons in de Nederlanden,maar heel erg lekker.Tafel uitgeklapt aan boord een goed glas wijn en onder de zonnetent,wat nog meer.
Op de dag ben ik er met de fiets op uit geweest,heb alle haven complexen gezien daar alleen ben je een tijd mee bezig vooral Port des Minimes aan stuurboord als je binnen komt varen.
Daarna de hele stad rond gefietst en als laatste zou ik naar het aquarium en het maritiem Museum gaan.Maar het was Zondag dus dat kon ik wel vergeten midden in de vakantie periode,of ik zou uren in de rij moeten staan.
Dus mijn vertrek maar een dag uitgesteld en s,morgens de andere dag dat maar gedaan,Het aquarium in Scheveningen is mooi maar in verhouding met deze is scheveningen maar een groot uitgevallen viskom,werkelijk heel groot en je ziet daar het zeeleven van heel de wereld aan je voorbij gaan,werkelijk prachtig.
Als laatste ben ik naar het maritiem museum gegaan in een oud weerstation schip,ook een belevenis.
Maar de andere dag even boodschappen om de hoek gedaan en weg want het was prachtig zeilweer dus trossen los en met vol tuig weg uit de Franse kust want die heb ik nu wel genoeg gezien en op weg naar de Noord kust van Spanje.
Dit verhaal zit ik te schrijven in Bilbao,ja Spanje.
Maar daarover later meer.Hartelijke groeten aan allen die mij volgen en ik wil ook even kwijt dat ik het heel erg leuk vind van al diegene die af en toe een berichtje terug sturen,maar alleen lezen en volgen van al diegene die zich hebben op de mailinglijst hebben geplaatst is ook prima en er komen er steeds meer bij.nu 42 adressen
Op mailinglijst
Groeten uit een mooi maar somber Bilbao aan de Noord Spaanse kust.
P.S een paar Foto,s

  • 04 Augustus 2006 - 18:03

    Willem & Janine:

    Hay Bertus,
    heb je avonturen net zitten lezen. Gezellig hoor net een boek waar je steeds een hoofdstuk uit leest. Dat jij zo'n fietser bent, maar volgens mij nog meer genietend van de lavenis daarna. Wij hopen de 12e ofzo ook even te gaan varen maar verder als zeeland zullen we niet komen vrees ik. We waren afgelopen woensdag bij Jos Auf... op z'n verjaardag uiteraard was de vaste ploeg aanwezig dus gezellig zeilers onder elkaar, dat mis je nu wel natuurlijk. Maar wat jij beleefd is wel veel spannender. Geniet weer verder van je reis en we blijven met plezier je verhalen lezen

  • 05 Augustus 2006 - 13:09

    Eugenie En Theo:

    Hola Bertus! Leuk dat je in Bilbao bent aangekomen, misschien ga je daar het beroemde en prachtige Guggenheim museum eens bekijken! De buitenkant is al zeer de moeite waard! De noordwest kust van Spanje is erg mooi,genieten maar! We zijn zeer benieuwd naar de volgende aflevering! Groetjes Eugenie en Theo

  • 05 Augustus 2006 - 23:54

    Ruud En Ireen:

    Hoi Bertus. We zitten je verhaal te lezen en verbazen ons hoe geweldig leuk je kunt schrijven. Dat je fantastisch kan praten wisten we al. Ga zo door beste vriend we genieten ervan.
    Nu je zo dicht bij Santander bent lijkt het me leuk ook deze plaats waar wij heel goede herinneringen aan hebben aan te lopen. Zeker niet vergeten om ook even te kijken in Gijon. Let daar vooral op hoe ze de sidra inschenken. Wij hebben een paar dagen aan de meldponton gelegen. Lekker rustig, dicht bij de douches en bij de boulevard. Vanuit je kuip zie een stel jonge lui die op de stenen rand van een terras de sidra in een glas gieten van een meter afstand van boven af. Ook op het plein en het binnenplein staan jongens en meiden met een grote fles sidra te gochelen om zonder te morsen een glas te vullen van een meter afstand. Wij vinden dit nog steeds helemaal te gek. Laat mij maar eens weten hoe jij dat daar beleefd. En koop een paar flessen voor onderweg ze kosten maar +/- 2.= euri voor een liter. De eerst slok is net paardepis de tweede is al beter en bij de derde slok weet je van geen ophouden. Heel goeie stuf.
    Bertus goede vaart en tot schrijvens.
    P.S Ik begin er nu een beetje last en spijt van te krijgen dat ik niet door gevaren ben.
    vr. gr. Ruud en Ireen a.b. van de CHICKY

  • 06 Augustus 2006 - 09:47

    Ardo De Graaf, SY Gollandskij Kapitan:

    Beste Bertus,

    Het is maar een dagje varen naar San-Sebastian, een ‘dream come true’ om in de baai de zon te zien ondergaan en je ‘s avonds tegoed te doen aan de beste tapas van heel Spanje.
    Verzamel lege waterflessen om deze in onooglijke winkeltjes (cava) af te vullen met de Baskische wijn, welke beter en goedkoper is dan elke gemiddelde Bordeaux.

    Veel plezier, ik ben stikjaloers maar misgun het je niet.

    Hartelijke groet,
    S/Y Gollandskij Kapitan.

  • 07 Augustus 2006 - 07:53

    Piet En Anneke:

    Hallo Bertus,
    Even een berichtje van ons. Wij volgen je natuurlijk via de web. Wat jij allemaal onderweg aan zeilvrienden ontmoet !Dat is fantastisch. We volgen je van haven naar haven en van land naar land.En dit is nog maar het begin.
    En alle reacties die je krijgt.Je hebt een flink thuisfront en er komen er steeds meer bij. Zit je nog in Bilbao of ben je al verder ?
    We houden het in de gaten.
    Groetjes ,hou je haaks !
    Piet en Anneke

  • 07 Augustus 2006 - 20:53

    Pim En Meta:

    Hallo Bertus,

    We waren op Alderney, waar jij 20 liter whiskey hebt gekocht??? Wij waren met z'n 2-en kregen maar 2 flessen sterke drank mee (tax free). Hoeveel mensen heb jij aan boord?

    Groeten en goede vaart!

    Pim en Meta

    sy Linea

  • 08 Augustus 2006 - 10:23

    Jan En An:

    Hallo Bertus, Wat schrijf jij een gezellig reisverslag. Het is heel leuk om te lezen wat je allemaal ziet en doet.We blijven je berichtjes lezen. Rona en Arnoud zijn ook weer terug. Hebben het leuk gehad.Groeten en geniet van je boot, de zee en de haventjes. Jan en An

  • 08 Augustus 2006 - 20:30

    Bob En Bobbie:

    wat kan jij goed schrijven dat je kan kletsen dat wist ik al als je terug bent moet je naar een uitgever gaan ,met foto,s en al dat wordt zeker uitgegeven hier is alles weer wat rustiger ik weet zeker dat heel veel mensen jouw missen het is maar goed dat je deze site heb dan kunnen veel mensen jouw en de sea beryl volgen zelf blijven wij jouw volgen groetjes en veel liefs bob en bobbie

  • 11 Augustus 2006 - 05:42

    RUUD (CHICKY):

    Goede morgen Bertus.
    Wij hebben natuurlijk deze trip andersom gevaren, maar we hebben er een complete nachtrit van gemaakt. Op dat traject hadden we veel last van kustmist dus er was aan de kust toch weinig te zien vandaar. Als jij beter zicht hebt mag je ons schrijven hoe mooi dat het er is.
    Als je in Gijon bij het standbeeld staat en je kijkt naar het plein dan zie een gebouw met een houten uitbouw aan de gevel, even links daarvan zijn een paar restaurantjes, bij het achterste restaurantje hebben we heerlijk op het terras zitten eten en voor het eerst sidra gedronken. De halve stad ruikt ernaar omdat ze eerst een beetje uit de fles kieperen voordat ze gaan inschenken. En het laatste beetje knikkeren ze zo op straat. Dan is het weer tijd voor een volle fles en begint het ritueel van voren af aan
    Door de weeks is het wat rustig maar in het weekend weet je niet wat je ziet. Gezellig druk.
    Bertus je zal het wel meemaken.
    Veel plezier een behouden vaart en tot schrijvens.
    Ruud a/b van de CHICKY

  • 17 September 2006 - 20:09

    Cor Visser:

    Hallo Bertus,
    Nooit geweten van dat blog van de Sea Beryl. Toevallig raak ik er verzeild(toepasselijke term). Leny en ik zwerven de laatste jaren in dezelfde Franse wateren en volgens mijn logboekgegevens zijn we elkaar mischien net misgelopen. Het ga je goed, groeten aan Hans als je hem ziet en ik volg je belevenissen voortaan regelmatig.

    Cor Visser
    Zierikzee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 358502

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: