Rond de wereld nr. 65 28-01,10 S-Atlantic - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr. 65 28-01,10 S-Atlantic - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr. 65 28-01,10 S-Atlantic

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

28 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Rond de wereld
Nr.65
28-01,10
S-Atlantic
Naar st.Helena

Beste allemaal,
Het is er eindelijk van gekomen,afgelopen week de 21e Jan.heb ik de
touwen los gegooid met behulp van diverse vrienden Zoals:Fred en lorie
en zoon Tom van de “Kind of Blue,Theo en Michelle v/d “Faja Lobi”en met
een stevige Zo wind die recht de baai in waait met gereefde zeilen hoog
aan de wind kruisend de 15 mijl die mij rond de Kaap de goede Hoop
bracht.
Véél water over gehad maar dat veranderde toen ik de schoten kon laten
vieren op koers kon gaan liggen 228gr Magnetisch en verheid 1760 mijl en
dat beviel beter.
Heb een wijntje geproost met mij zelf vanwege de ronding van de beroemde
kaap en Tafelberg.
En tevens een afscheid van een fantastisch mooi land met zijn prachtige
natuur en “Wild live”maar vooral ook van die gastvrije bevolking.
Ik ben daar 3 Maanden geweest en had voor mij véél langer mogen duren
maar de reis gaat verder en de tijd verstrijkt en mijn blik is naar de
horizon gericht,naar St.Helena.

.Ben wel blij dat ik niet in de Fishbaai nabij Simon,s Town ben wezen
zwemmen want 2 weken geleden is er een man die als zovele andere daar
aan,t zwemmen was door een haai aangevallen en opgepeuzeld er is niets
meer van hem terug gevonden.hij zwom daar in 2 meter diep water tussen
vele anderen.
Zijn vrouw kwam wat later op het strand aan en vroeg zich af wat er aan
de hand was omdat er zo,n paniek was en hoorde toen dat verhaal en later
bleek het haar man te zijn,vreselijk

Ik heb van het ronden van de kaap geen foto,s,teveel bewolking maar op
één van de afgelopen dagen daar ben ik met de ferry naar Robben eilanden
gevaren waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten en daarna de
eerste gekleurde President van zijn volk werd.
Het eiland,waar wij +150 andere gedropt werden is slecht 12 km lang en
wij stapte daar over in bussen en werden wij rond de belangrijkste
plaatsen gereden waar hij een véle andere gevangenen gewoond en gewerkt
hebben.
Héél indrukwekkend en op de terug tocht in de middag heb ik diverse
foto,s genomen van de tafelberg en ook van het eiland zelf(Robben heb ik
daar niet gezien,wel Pinquins)..Ben op de zelfde dag ook nog in een
prachtige Aquarium geweest en rond gewandeld op het waterfront van Cape
Town waar ik ook de jaarwisseling heb gevierd.Heb natuurlijk afscheid
moeten van diverse zeilvrienden :Double Dutch”van _Piet en Tory hun
wereldreis zit er op na 7 jaar en wonen in Z-Afrika.”Kind of Blue”van
Fred en Lory,zeilen 2 dagen achter mij maar zij gaan naar Rio in Brasil
en blijven nog jaren rond de wereld zeiloen en”Faja Lobi”van Theo en
Michelle die een héél rustig tempo hebben.Met hun allen heb ik een
geweldige tijd gehad met vele kleine feestjes en braaien(BBQ).Ook leuk
was een ontmoeting met Kees de Jong een vriend van Ruud en Irene van de
“Chiky”.met hem een leuk gesprek gehad en daarna een lunch in een klein
restaurant.Op de valreep heb ik ook Frans Otten ontmoet een oud clublid
van scheveningen en woont een half jaar in holland en een half jaar in
Simon,s Town Z-Afrika
Maar vanaf nu moet ik het weer alleen doen ,maar misschien ontmoet ik
wel weer wat andere leuke mensen op mijn reis en verblijf
elders.Vertrokken met een wind Bft 4a5 dus dat schoot lekker op maar na
twee dagen zakte de wind in elkaar wat ik al op de gribfile,s gezien had
dus in de volgende dagen met af en toe de motor aan en een beetje
Noorderlijker gaan vren waar ik de wind wat eerder kon oppakken en jawel
hoor de verwachte 15 knopen wind heb ik nu en met uitgeboomde genua en
grootzeil over stuurboord heb ik een snelheid van 5a6 knopen.Op moment
van schrijven zit ik bijna op de helft dus 880 v/d 1760 mijl in één week
dus over 6a7dagen moet ik toch aardig in de buurt zijn van St Helena.
Wat leuk is,Mijn Positie is nu:25.49 S en 06.27 E,dus morgen kom ik op
04gr 15 E en dat is de zelfde lengte graad van Scheveningen.Hé maar dan
ben ik dus rond de wereld gezeild alleen ben ik dan in de Zuid
Atlantisch Oceaan, maar ik ben rond de wereld en heb dan de zelfde tijd
van Nederland en een paar graden warmer +25gr.hier en warmer.Hemelsbreed
ben ik 4677 mijl verwijderd van Scheveningen .
Ik ga er weer mee stoppen en hoop dat dit bericht via Ferdi en kim weer
geplaatst kan
worden,ook de reden dat er geen foto,s bij zijn en kan dat hopelijk op
St.Helena doen .Ik wens een ieder een héél fijne winterse periode toe in
Holland en bedankt voor alle leuke reacties(die ik zonder internet
verbinding hier niet kan bekijken).
Bertus a/b v/d « Sea Beryl

  • 29 Januari 2010 - 14:59

    Alex & Astrid:

    Ha die Bertus,

    Ten eerste krijg je de groetjes en dikke zoenen van Sally. Inmiddels met een Griek getrouwd (werkt hier ook) en twee kindjes van 5 en 3 jaar jong. Zij werkt sinds september bij SL Design als winkelmuts en volgt nu ook jouw intrigerende reisverhalen. Wij zijn benieuwd naar je foto's van Robbeneiland en de rest natuurlijk. Wat een verhaal weer van die haai, bizar hoor. Verder is het hier koud en nat. Geen lol aan. Veel plezier, geniet ze en rustig aan!

    Groetjes,
    A&A en Sally

  • 31 Januari 2010 - 20:35

    Sjerp Jr:

    hoi Bertus

    Gefeliciteerd met je circumnavigatie van de globe.
    geniet er heel veel van

    groeten sjerp jr sjerp sr

  • 01 Februari 2010 - 05:44

    Kees De Jong:

    Hoi Bertus,
    Ben bly te horen dat je al flink opschiet. Neem er een voor mij bij Anne's Place op St.Helena.Goede vaart, Kees

  • 02 Februari 2010 - 16:37

    Ruud + Ireen: Chicky:

    Hoi Bertus,

    Zo te lezen schiet je al lekker op. 1760 nml.:6= 293:24=12.22 dagen.
    Dat zou niet slecht zijn.
    Je zou dus binnen de twee weken aan de neut zitten aangeboden door Kees de Jong. Weet je wat neem er van mij ook maar een, of een paar, doe ik het ook. We kunnen helaas niet met je proosten, maar wel -op- je proosten vanwegen je rond de wereld zeil prestatie. Bertus je bent geografisch de wereld rond gezeild. Een jongens droom is uitgekomen. Van broer Piet heb ik eens gehoord dat je op school al een keer had gezegd "ooit ga ik deze aardbol eens rondzeilen" Ze moesten toen wel gedacht hebben die jongen is gek.
    Maar voorlopig heb je het nu wel geflikt. En dat dwingt respect af. Ik denk dat iedereen bewondering heeft voor je doorzettings vermogen.
    Solo ouwe da`s niet niks. We kijken weer uit naar je volgende belevenissen.
    "Homeward Bound"
    Vriendelijke zeilersgroet Ruud en Ireen (CHICKY)

  • 05 Februari 2010 - 20:17

    Bertus Buys:

    Hier bertus van de "Sea beryl"
    Ben op dit moment op St.Helena en heb hier de foto,s geplaatst tot en met Zuid Afrika.
    Verhaal volgt.
    Bertus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 358071

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: