Rond de Wereld nr. 39 13/09,07 Papeete - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de Wereld nr. 39 13/09,07 Papeete - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de Wereld nr. 39 13/09,07 Papeete

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

13 September 2007 | Frans Polynesië, Papeete

Rond de wereld
Nr 39
Donderdag 13 09,07
Papeete

Ik ben na het vorige bericht zoals geschreven naar Morea gezeild,een afstand van slechts 25 mijl en heb daar 5 dagen doorgebracht met allerlei zeilvrienden en heb veel gesnorkeld waar van een buiten het rif en bevond mij daar tussen de haaien,mij was verzekerd dat zij je geen kwaad doen maar ja het was toch wel even slikken.
Maar niet alleen de haaien(2.5 meter)waren indruk wekkend maar de ontelbare andere vissen die je daar rond zie zwemmen,werkelijk prachtig.
Het voordeel om solozeiler te zijn is dat je bij veel jachten word uit genodigd om bij hun aan boord te komen eten en een drankje te nuttigen.
Vooral bij de “Bahati”die ik hier weer ontmoet heb ben ik veel aan boord geweest en heb ook wat lange wandelingen gemaakt o.a de bergen in en ben op een plek in het bos geweest waar vroeger de vijand werd afgemaakt en traditie getrouw ritueel werd afgeslacht en opgepeuzeld,nu is het een toeristische trekpleister en dat moet zo maar blijven en was blij dat ik uit dat lugubere bos weer weg was.
Rond de wereld varen is hoofdzakelijk een voor de wind geschiedenis dus toen ik weer vanuit Morea terug moest naar papeete moest dat dus aan de wind gebeuren en dat heb ik geweten:met 1 rif in grootzeil en half ingedraaide genua vertrokken voor die 20 mijl,krijg ik tussen die 2 eilanden en funneling wind van 40 knopen te verwerken dus zou gaan reven maar mijn kraanlijn was op dat moment los geschoten dus ik naar binnen om de windgenerator electrisch af te zetten en de kraanlijn verder omhoog te hijsen want anders komt hij in de propellers terecht maar te laat,met een enorme knal sloeg hij een van de propellers aan diggelen en omdat hij nu uit balans was stond die hele handel te schudden en te slaan en met de grootste moeite heb ik hem van de wind af kunnen draaien (vandaar dat touwtje wat aan de staart vast zit )
Reven ging niet meer want dan slaat de giek tegen de buiskap en is de schade niet te overzien dus heb ik het zeil in een keer naar beneden laten vallen en op de motor heb ik de laatste 10 mijl afgelegd.
Ik had een reserve propeller bij mij dus alles is weer goed gekomen.

Inmiddels had ik een lekkage aan de motor geconstateerd en bleek de olie opvoerpomp te zijn(het houd niet op)dus Ton Leenards gebeld en die heeft geregeld dat er een nieuwe naar mij toe werd gestuurd dus ben op tijd vertrokken om die op te halen bij DHL in Papeete en is inmiddels ingebouwd en lekt niet meer.
Net voor dat ik mijn anker zou laten vallen bij Marina Taina op papeete vlak bij het rif zag ik dat een ander jacht net zijn anker had gelicht en bleek dat zijn gearbox(voor en achteruit)niet werkte en dreef naar het rif toe en met nog zo,n 10 meter te gaan kon ik hem net op tijd wegslepen en naar de ankerplek terug brengen.
Dat was kantje boord,de koude pils die mij werd toegeworpen heb ik met veel genoegen opgedronken,mijn en hun dag was goed.

Maar ja,nu is wachten op de satelliet telefoon en op mijn nieuwe dingy en vooral die laatste kwam maar niet af en bleef bij de douane hangen.
Inmiddels had de`Pim`van hans en Jose een probleem met hun buitenboord motor en heb hun mijn nieuwe 4 PK die ik inmiddels had aangeschaft uitgeleend en zij hebben hem voor mij ingevaren.
Een paar dagen geleden kreeg ik te horen dat mijn dingy was gearriveerd en werd mooi bij de marina afgeleverd en die zelfde dag dreef hij en heb daar een hijs installatie aangebracht en kan hem met motor en al zo aan boord hijsen.
Hans bracht mij mijn 4 PK,dus ik blij en heb hem mijn oude 2 PK uitgeleend en zou hem ergens in Nieuw Zeeland terug krijgen als hij wat onderdelen uit Nederland had gekregen voor de zijne,tot zover alles geregeld maar de volgende dag stond er een behoorlijke bries en ik zag vanuit mijn Sea Beryl dat de”Pim`(zijn anker was wat krom)en voor de zoveelste keer aan het krabben was, dus hem opgebeld maar zij hadden het al in de gaten en met al die wind viel dat natuurlijk niet mee en in al dat geweld is hun dingy met motor en al omgeslagen en wat erger was de motor is van de bracket los geslagen en licht nu in de lagoon.
Dus domme pech,zij zijn na diverse pogingen besloten de marina binnen te varen en hebben daags daarna een nieuwe anker aangeschaft en liggen nu weer veilig achter anker,ik heb geprobeerd met een zeilvriend om de motor te lokaliseren en hem naar boven te halen maar dat is niet gelukt,we hadden geen juiste positie.
Zij wilde een nieuwe 2PK voor mij kopen en zou die dan in nieuw zeeland krijgen,maar ja dat ding is al 20 jaar oud dus dat vond ik te gek(wel hartstikke leuk en goed bedoeld )en ik vond een dineetje aan de wal met drankje al goed genoeg en zo is dat avontuur afgesloten en heb daar vrede mee.
Ik heb een heel gezellige tijd met hun door gebracht en zij blijven nog tijdje en gaan dan in 2 trajecten naar Nieuw Zeeland,althans dat is zo beetje de bedoeling maar plannen worden gemaakt en kunnen weer gewijzigd worden.
Ik kom ze daar wel weer tegen naar ik hoop.

Mijn nieuwe dingy met de motor bevalt uitstekend dus niet meer hozen en ik sjees nu pijlsnel over de lagoon.Het onderdeel van de satelliettelelefoon is gearriveerd na dat ook hij 4 dagen werd vast gehouden bij de douane en hij werkt weer dus alles is weer voor elkaar en kan eindelijk vertrekken en wil eerst weer naar Morea om de “Mustang”te ontmoeten en dan via een paar eilanden naar Borabora 130 mijl verderop en dan via wat andere eilanden naar Raratonga maar daarover later.
Na gisteren wat proviand te hebben ingeslagen ben ik vandaag,dus donderdag de 13e vertrokken en net buiten de lagoon dus op zee je geloofd het niet,had mijn zeilen al op staan doe de motor uit en kijk in de kajuit en……….vol met rook.
Schrik me lam ren naar binnen en het eerste wat ik doe de motorkamer open en pak de brandblusser en weer naar buiten,de motor was al uit en ben meteen door de wind gegaan om terug te keren want ik wist natuurlijk niet wat er aan de hand was maar de rook nam niet toe dus er was geen direct gevaar meer.

Ik ben zonder motor de lagoon weer binnen gevaren en heb hem al zeilend aan een kade kunnen afmeren,mijn werden touwen opgevangen door een Japanner die op een charterjacht aan boord was.
Inmiddels was de rook verdwenen en heb de motor weer gestart en dat bleek in orde de motor was niet warmer dan normaal maar wat dan is de oorzaak en wat bleek,mijn koel compressor die op een aparte poelie word aangedreven door de hoofdmotor was vastgelopen en de rook en stank kwam van de Vsnaar die een tijdje heeft geslipt en daarna is gebroken dus er was geen gevaar maar ja de schrik zat er wel in en heb nu geen koeling via de motor meer maar wel de gewone van 12 volt en die is pas 10 maanden oud.

De lol was er voor mij voor vandaag af en lig veilig afgemeerd midden in de stad en de ferry,s en andere grote schepen varen hier af en aan en maken dusdanige golven dat een van mijn meerlijnen is gebroken en heb een paar flinke krassen op de romp opgelopen.
De pech blijft mij wel achtervolgen en word er wel een beetje moe van maar ik ben natuurlijk niet de enigste die wat heeft,in de marina ligt een jacht en die heeft een nieuwe motor nodig dus die is ook nog niet klaar en moet waarschijnlijk een jaartje hier wachten om het hurrican seizoen door te komen.
Als het vertrouwen in schip en uitrusting weer toeneemt zal het plezier wel weer toenemen,hoop ik.

Nu wat antwoorden op reacties,in de eerste plaats wil ik Frans Winterswijk met zijn bemanning van harte geluk wensen met zijn behaalde 1e plaats in de zware klassieker “de Fastnet”,dat is er toch een van een zwaar kaliber.
En uiteraard ook van al die andere wedstrijden waarover Adriaan van Stolk mij via deze site heeft bericht.
Goed gedaan Frans,van harte.

Alex en Astrid,
Leuk dat je een fijne vakantie hebt genoten en ondanks dat rot weer zijn jullie toch een heel eind gekomen en dat vlak voor tahiti helemaal te gek man.
Had even door gevaren want die Tahitiaanse drank is niet te versmaden(hik )
En het weer is hier afzien geblazen,elke dag zo,n 30a35 graden maar ja zoals je gelezen hebt zit het niet altijd mee,maar ik blijf toch maar een beetje plakken hier op Pacific en hoop eind November in Nieuw Zeeland te zijn want het gaat dan behoorlijk waaien in deze regio,doe de groeten ook aan Jorg.

Ja Jos en Marga,
Het is behoorlijk afzien elke dag de geraniums weer water geven,maar Jos je kunt ook plastik geraniums kopen die hoef je alleen maar af te stoffen dan blijft er weer wat meer tijd over om Adriaan ze,n verhalen aan te horen en zo te lezen heeft hij behoorlijk wat mijlen gezeild dit jaar.
Trouwens heb jij nog wat gevaren dit jaar?
Ik hoop voor Willem en jullie dat de gouden ruiter weer snel de pegel kan varen dan kan marga dat afstoffen van jou overnemen.
Ik kan het bijna niet door mijn strot krijgen maar ik mis het scheveningse ondanks dat ik het naar mijn zin heb in mijn grote avontuur.
Maar als ik in December voor de feestdagen naar Holland kom kan ik het weer even opsnuiven in 3 weken.
Hoe is het met de papagaai?
De groeten,ook aan de hele pentax crew met vrouwen.
Bertus

Nog geen foto,s sorry.

  • 13 September 2007 - 10:52

    Astrid - Eindhoven:

    Ha die Bertus! Ja, dat is even geleden dat ik je site heb bezocht, maar man, man, man, wat een avonturen! Kijk je wel een beetje uit met de 13e..? Ben erg benieuwd hoe Nieuw Zeeland is, staat bij mij ook hoog op mijn verlanglijstje. Ik ga je zeker weer volgen de komende maanden. Hans en Marian van de Olle P zitten ook weer vol nieuwe (zeil)plannen en ik zelf probeer zoveel mogelijk in het kikkerlandje aan boord te hoppen bij vrienden; toch is het wel heel anders dan die mooie grote oceaan en Gran Canaria... Bertus, hele goeie reis en sorry dat ik me zolang niet gemeld heb! Liefs, Astrid

  • 13 September 2007 - 16:45

    Kim:

    Hoi opa!
    Ik heb je kaartje gehad vanuit Tahiti! Dankjewel! Ik hoop voor je dat het geluk je snel weer toelacht, kusje

  • 14 September 2007 - 08:15

    Ruth, Jan.:

    Met veel plezier je verhalen gelezen.
    Ons Azorenverhaal is vastgelopen door overlijdens(perikelen van derden) en het super slechte weer dit jaar.
    Uiteindelijk zijn we via Cork, Dublin, op Barra terechtgekomen en via Caladonian Canal weer naar huis. Nog nooit zoveel en lang m'n Musto gebruikt ook niet in beide Ostars.
    In november gaan we op Curacao kijken naar een Swan 47.
    Kan ik de Azoren overslaan en gelijk in het mooi caribisch weer varen.
    We zijn nieuwsgierig naar je volgende aflevering van je "sprookjes"
    Alles wel bij ons Ruth, Jan, Judith

  • 14 September 2007 - 11:29

    Willem & Janine:

    Hay Bertus,
    We lezen je verhalen wel steeds, maar wij hebben niet zoveel avontuurlijks te melden. Alles gaat hier gewoon door. De Gouden Ruiter staat helaas nog steeds op de kant maar er wordt nu weer opgebouwd ipv afgebroken. Het zat ook erg tegen,We blijven hoopvol. We hadden een goed seizoen, maar het weer was dit jaar inderdaad niet super. Daardoor komen veel passanten naar Oud-Beijerland is gezellig en goed voor ons. We wensen je veel sterkte met alle pech die je toch overkomt maar vooral veel plezier met al je avonturen. Blijf er maar van genieten. Wij lezen je verhalen met plezier. Liefs en groeten Willem & Janine

  • 18 September 2007 - 11:18

    Alex En Astrid:

    Hai hai, Potverdorie Bertus, 30a35 graden iedere dag. Ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, oke, ik ben wel jaloers. En we waren zo dicht bij elkaar? Helaas, volgend jaar moeten we dan maar een stukje verder doorvaren en wie weet gaan we elkaar dan ergens op een warm/tropisch plekje ontmoeten. Wij hebben ook iets op de planning: we gaan komend weekend (vrijdag t/m maandag) naar Amsterdam met drie boten (Gems, Smoooth en Buffel). Gaan we de verjaardag van Alex vieren. Karin, Henk en Jorg gaan ook mee. Dat is dan ons leven, zucht. Dan hoor je volgende keer wel de belevenissen van ons naar en in Amsterdam. Succes met je volgende etappe. Ik hoop dat deze zonder ellende verloopt. Doei.

  • 28 September 2007 - 06:45

    Bertus Vd Sea Beryl:

    Ik heb eindelijk weer wat foto,s kunnen plaatsen,maar de ondertiteling is door wat problemen niet gelukt.
    maar dat zijn foto,s van tahiti en Morea waar ik ook veel gesnorkeld heb,lig op dit moment op bora bora en hoop morgen weer te vertrekken richting Aitutaki ongeveer een 500 mijl west dus dichter bij Tonga.
    Het nieuwe bericht komt spoedig .
    In ieder geval ben ik reuze blij met alle reacties en geeft mij het gevoel niet alleen te reizen.
    maar reacties op de reacties komen in het nieuwe bericht.
    Tot schrijfs,Bertus

  • 04 Oktober 2007 - 21:36

    Ruud +Ireen" CHICKY":

    Hoi Bertus.
    We hebben je verhaal weer ademloos zitten lezen, en we hebben het idee dat we dan boven op je lip zitten, zo`n dichtbij gevoel geeft het. Ook de foto`s zijn schitterend. Het is wel jammer dat het pech duiveltje geen afscheid van je wil nemen. Het wordt langzaam aan tijd dat je nu eens een lange tijd verschoond blijft van al die pech momenten. Laat je er niet door uit het veld slaan. Afgezien van de pech zijn we natuurlijk net als alle anderen stinkend jaloers op je. Op dit moment zijn we heel voorzichtig onze reis voor volgend jaar aan het voorbereiden. Dat wordt Denemarken, Kopenhagen(ijs en weder dienende)maar als het een beetje meezit met het weer moet het wel goedkomen.
    Bertus ik bewaar nog een beetje verhaal voor de volgende keer, hou je haaks, en veel vaar genot.
    Vriendelijke groet Ireen en Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 358902

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: