Rond de wereld nr.51 Bali 28-10.08 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.51 Bali 28-10.08 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.51 Bali 28-10.08

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

28 Oktober 2008 | Indonesië, Bali

Rond de wereld
Nr.51
Bali
28-10.08

Hallo allemaal,
Vanuit een zonnig Bali,zoals jullie begrepen hebben liep ik daar 3dagen na het voorgaande bericht binnen waarvan de laatste 25 mijl met 4 mijl stroom tegen.
Zoals ik al berichtte waren daar diverse jachten van de Bluewater rally aanwezig.
Die zeilen in twee jaar de wereld rond,ik ontmoette daar ook 3 Nederlandse jachten die ik op mijn reis vanaf Cairns al ontmoet had dus dat was wel gezellig.
Probeerde eerst te ankeren maar had daar te weinig ruimte dus ben ik de marina in gegaan waar nog één box vrij was en een uurtje later zat ik op het terras van Bali marina met een pilsje in de hand.

De volgende dag werd ik ingeklaard door de douane en was vrij het land te betreden.Zo,n 15 jaar geleden was ik al eerder in Indonesié dus ook in Bali geweest met Ali en de schoonouders van Rona,Jan en An en in 1954 toen ik op de grote vaart als lichtmatroos werkte op één van de schepen van de Rotterdamse Lloyd had ik het land ook al een beetje verkend en nu met de “Sea Beryl”dus.
Na een paar dagen met een toerbus het eiland een beetje verkend en heb daar diverse tempels bezocht(er zijn er daar op het eiland zo,n 10000 van maar na twee daarvan heb je het wel gezien,daarna naar en park waar de apen vrij rond huppelde tussen de mensen door.

Verbazingwekkend is dat er zoveel scooters rondrijden,ik denk meer dan muskieten,duizenden en de verkeersregels worden daar behoorlijk overtreden.
Ik zou er eerst ééntje huren maar besloot daar maar vanaf te zien,ik voelde mij veiliger in een taxi wat weinig roepia,s koste.
Over roepia,s gesproken,je voelt je daar als rijk als je wat geld getapt had
Voor 85 euro had je een miljoen roepia,s in handen en een half uur in een taxi kostte zo,n 50.000 roepia,s dus 4.5 euro.
In het restaurant had je voor 40 a 50.000(4.5 roepia,s)een prima maaltijd maar bestel geen wijn want dan ben je 65.000 rp(5.5 euro)kwijt maar voor de rest is het met je euro,s een goedkoop land.

Aan beveiliging word veel aandacht besteed,telkens bij een doorlaatpost van een ressort of de marina word met een metaaldetector en spiegels onder elke auto gekeken of er geen verdachte dingen zoals bommen zitten,zij zijn doodsbang voor terreuraanslagen zoals een paar jaar geleden want Indonesié is een echt vakantieland.
Duizenden Japanners en anderen vliegen hier dagelijks heen en brengt veel geld in het laatje maar als er wat gebeurt zoals een bom stort het toerisme totaal voor een tijd ineen.
Hier in de Marina laten veel jachteigenaren hun schip poetsen en opknappen want dat kost niet veel,ik dacht het ook te doen maar ik lag met mijn schip naast de “Prew from Holland”en die liet zijn houten dek opnieuw rubberen en schuren en ik lag precies in zijn wind dus van poetsen op de “Sea Beryl”kwam niet veel terecht.

Een andere dag heb ik nog een toertocht gemaakt en heb een paar rijstvelden bezocht en weer een andere tempel waaromheen de apen ook zomaar rondsprongen.Ook heb ik nog een olifantenpark bezocht en heb een rondtocht op zo,n beest gemaakt maar dat gaat wel heel langzaam maar was wel leuk.
Maar op mijn volgende zeiltocht wil ik naar Kalimantan op Borneo naar Kumai voor anker en dan met een snelle Ferry naar een natuurpark waar nog gorilla,s leven en ben van plan daar vandaag of morgen aan te gaan beginnen voor een tocht van 460 mijl.
Want ik heb het al weer een beetje gezien hier en wil weer een beetje verderop en dan zal de verdere reis naar Singapore(600 mijl)gaan enz.enz.
Even over de werkijver en slimheid van de marinamensen,ik was gisteren de was aan het doen en had de waterslang vanaf de wal naar de kuip open staan en plotseling kwam er geen water meer uit,dus keek op en zag twee man met een schroevendraaier om de slangklem wat vaster aan te draaien want hij lekte wat water, maar dan zag ik dat zij met de schroevendraaier de slangklem wat verder op kraan aan het tikken waren.
Maar dat was al voor de 3e keer dat dat gebeurde deze week en daarna draaide zij de kraan weer een beetje open en zij zwaaide mij gedag en gingen heen,maar toen mijn emmer vol was stopte ik mijn tap en keek naar de aansluiting op de wal waar het water weer langs de slang lekte.

Nieuwsgierig geworden ging ik met mijn schroevendraaier naar de tap en probeerde de klem wat aan te draaien maar hij was helemaal vast geroest en dat waarschijnlijk al jaren.
Heb een nieuwe slangklem aangebracht en hij lekte niet meer,ik heb hen nooit meer terug gezien met een nieuwe klem en dat ook nooit gebeuren.
Het vervelende is dat ik hun werk uit handen heb genomen en de volgende keer komen zij voor niets met hun schroevendraaier maar vele andere lekken ook.
Het geeft wel een beeld van de mentaliteit van het land aan,zij bouwen iets en voor de rest is het over en van onderhoud hebben zij nog nooit gehoord maar de grote bedrijven zoals “Carrefour”en de “Makro”worden super gerund.
Maar de mensen zijn allerhartelijkst en behulpzaam,afijn ik heb olie getankt en water gekocht uit flessen van 20 liter want het water uit de kraan is niet te drinken,heb gisteren gewinkeld bij “Carrefour”en mijn vlees ligt al in mijn diepvries dus ik kan er weer vandoor.
Ik probeer ook nog wat foto,s te plaatsen maar de verbinding is hier nogal traag dus weet niet of het lukt en de kwaliteit van de foto,s zijn niet zo goed er mankeert wat aan het toestel en weet niet wat te doen,hier laten repareren is geen optie maar misschien in Singapore,ik zie wel.
Wel ik ga de “Sea Beryl”klaar maken voor vertrek en even kijken hoe de stroom staat tussen Bali en Lombok want als je die tegen hebt kun je het wel vergeten
De groeten allemaal en van de Gorilla,s horen jullie weer later.

PS.Allemaal bedankt voor jullie reacties

  • 28 Oktober 2008 - 15:19

    Henny Zomerdijk:

    Hallo Bertus, Sjerp,Hans en Jos zijn nu de golf v. Biskaye aan het oversteken en verwacht ik morgen iets te horen.
    Wanneer trek jij verder ik begrijp dat dat op korte termijn is? Sjerp vond het jammer maar kan niet alles tegelijk.
    Ik hou je op de hoogte en geniet vooral. grt Henny

  • 29 Oktober 2008 - 10:07

    Willem & Janine:

    Hay Bertus, lang niks van ons laten horen. Maar bij deze weer eens een berichtje. We zijn net terug van Tortola waar we een waanzinnige zeilvakantie hebben gehad. We snappen nu waar jij zo van geniet. Prachtig blauw water en schitterende eilanden met mooie natuur en ook nog perfect zeilweer.Begreep van Noorda Junior dat je alwist dat de Gouden Ruiter de Antwerprace heeft gewonnen en dat misschien een deel van dit winning team jou gaat versterken. Dat kan dan niet meer misgaan lijkt ons. Net gesproken met Adriaan zit in Turkeye met de bekende wedstrijd (Carbibean) ploeg. Mooi weer maar weinig wind. Hebben het wel naar hun zin zo te horen. Gouden Ruiter doet deze winter mee met Haringvlietwedstrijden. Te onzeker hoe het ging met het baggeren in Scheveningen. Veel plezier met het vervolg van je reis we zullen je weer beter gaan volgen. Hartelijke groeten Willem en Janine

  • 30 Oktober 2008 - 12:17

    Jn Valstar:

    bertus, mooie verhalen en veel herinneringen komen weer boven. Op Bali waren we ook , met Raspa, geruime tijd. Ook eerst geankerd wegens ruimtegebrek in de marina. Heb daar ook een bezoek gebracht aan Ubud, kunsternaarsdorp, en heb hier thuis nog steeds een daar gekocht schiderij hangen. bij vertrek uit Bali ( wij gingen overigens vanwege de piratenverhalen ) richting Zuid Afrika. Bij vertrek kregen we , op de voorpreekstoel een "offer " voor gunstige wind; daarvoor verantwoordelijk was het marine perrsoneel uit het restaurant. Mochten HADI en BUDI ARTHANA daar nog rondlopen: doe ze de groeten van de Raspa. Als je tenminste nog niet vertrokken bent richting Borneo, Groeten en goede vaart: Jan Valstar

  • 31 Oktober 2008 - 09:51

    Dick En Karin:

    Hoi Bertus,
    Weer een mooie reis achter de rug, fantastisch hoe goed het allemaal gaat en dat je er zo van kan genieten....Wanneer ben je ongeveer in Singapore? Ik ga nl samen met mijn zus mijn broer bezoeken, hij werkt en woont daar. Ik ben er vanaf de 16e november t/m 24 november. Misschien wel leuk om een kopje koffie of een biertje bij je te halen? Goede reis!
    Groetjes, Dick en Karin.

  • 01 November 2008 - 10:01

    Pim En Meta:

    Hi Bertus, Zo te lezen vermaak jij je prima in Indonesie. Wij liggen ondertussen in Santa Cruz, Tenerife, na een mooie oversteek vanaf Lagos, Portugal. Morgen vertrekken we naar Puerto de Mogan. Daar hebben we een ligplaats voor de hele maand november gereserveerd. Ik zal ze daar de groeten van je doen.

    Pim en Meta, a/b SY Linea

  • 16 November 2008 - 21:53

    Bob En Bobbie:

    hallo Bertus mooie verhalen schrijf je geweldig hoe jij schrijven kan we zouden best willen kijken hoe het daar is en wat jij allemaal ziet geweldig dat je dat doet gr bob en bobbbie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 358443

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: