Rond de wereld 28'05,07 Nr.33 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld 28'05,07 Nr.33 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld 28'05,07 Nr.33

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

28 Mei 2007 | Ecuador, Quito

Rond de wereld
Nr.33 28-05,07

Beste allemaal, Pto.Ayora,Santa Cruz Galapagos Equator

De tijd vliegt voorbij,al weer 19 dagen geleden dat ik hier aankwam maar sta op punt om weer verder te trekken,word wel tijd maar heb toch enige tijd vertraging opgelopen door de problemen aan mijn motor.
De olie lekkage was toch werkelijkheid en bleek de volgende dag toen ik weer een laag olie ontdekte in de bilge en na goed zoeken bleek het lek in de olie koeler te zitten.
Na een gesprek met Ton Leenards(had ooit de zelfde motor) gaf ik de schuld aan een kapotte O ring en ben op zoek gegaan naar een nieuwe en heb de kop van de koeler er afgedraaid,maar het koelerhuis bleek door corrosie te zijn aangetast en de randen brokkelde af en was dus verloren.
Via Ton een nieuwe besteld bij Mulder,die nog een gebruikte had liggen,en werd direct opgehaald door Ton maar terug in den Haag bleek dat zij 2 verkeerde filters er bij hadden gedaan,die zijn hier niet te krijgen zijn.Dus Ton weer terug en de goede filters meegekregen.
De volgende dag lag het pakje goed ingepakt en afgeleverd door Ton z,n Dochter Haya bij DHL en die vervoerd inderdaad goed en snel.
Dag 1 lag het al in Bonaire,dag 2 in Panama en dag 3 in Equator op het vaste land bij de douane en daar ontstond vertraging want ik moest invoerrechten betalen en zij hadden mijn satelliet-telefoonnummer gekregen maar dat werkte niet bij hen,maar na betaald te hebben via DHL op Santa Cruz had ik het pakje in 6 dagen aan boord van de Sea Beryl liggen.

Ik had inmiddels niet stil gezeten en was aan het demonteren gegaan en van de drie bouten kon ik met geen mogelijkheid de onderste bereiken en moest daardoor de hele startmotor ook verwijderen en dat allemaal via het keukenkastje waarvan ik het linker schot er uit had geschroefd.
Na 4 dagen en diverse telefoontjes met Ton en Kees voor goede raad want het lukte voor geen meter heb ik een steeksleutel door midden gezaagd en in een 90 graden hoek aan elkaar te lassen en toen gaf hij zich gewonnen.en kon ik eindelijk eens om mij heen kijken wat hier al zo al te beleven en te zien is.
Tussendoor had ik met Stefan en Martina v/d”Muline”al Het Nationale park van charles Darwin bewonderd,dat ligt tegen de baai aan en hebben we hoofdzakelijk lopend en een stukje met een taxi gedaan.
Daar zie je hoofdzakelijk tortois(landschilpadden)en Iguanes een soort groot uitgevallen hagedissen.
Die schildpadden zijn wel van een behoorlijke afmeting en leven in gevangenschap,dus eigenlijk een vorm van een dierentuin met alleen die 2 soorten dieren.Een daar van heeft de naam van”Lonely Cheorge”en moet zo,n 200 jaar zijn en zij proberen daar om een vrouwtje te vinden om voor nakomelingen te zorgen anders sterft dat ras uit,maar het wil maar niet lukken(wat wil je op zo,n leeftijd).
We hebben ook een range bezocht waar zij in het wild leven en er moeten er wel 2000 rond huppelen.
Wij hebben er maar 5 gezien en een toeristen groep onder begeleiding van een gids hebben er ook maar 5 gezien en zij hadden voor die dag 50 Dollar neergeteld,wij niet dus maar het was wel indruk wekkend die beesten op je pad tegen te komen.
Ik ben ook nog alleen er opuit geweest naar een baai waar je zeeschildpadden(Turtles) zou kunnen zien zwemmen en ook wat Pelikanen,heb alleen een Pelikaan gezien dus ben daar wel wezen zwemmen.

Die baai waar ik voor anker lag kwamen elke dag diversen cruise schepen aan van andere eilanden en die dropte daar toeristen af voor de diverse rondleidingen en konden dan ook souvenirs kopen van wat er zoal te bewonderen viel(net Volendam dus).
Het stadje zelf ligt direct aan de baai en met de watertaxi waar er zo,n 25 van rond varen kon je voor slechts 0.50 Dollar cents,s,avonds 1 Dollar op en neer naar de wal en dat geeft een gezellige drukte in de baai.
Elke dag komt daar minstens 1 kustvaarder van het moederland aan om de eiland bewoners van het nodige te voorzien en gaat dan voor anker en met scheepjes met buitenboordmotor worden die schepen dan gelost.
Bij inklaren krijg je horen dat je hier maar 20 dagen mag verblijven en je mag niet naar de andere eilanden varen,alleen met die cruise schepen dus maar dat heb ik maar niet gedaan.
Een paar dagen geleden ben ik wel met een scheepje met toeristen mee geweest naar een klein eilandje vlak voor de kust en kon daar Zeehonden zien rond dartelen en daarna wat zij noemen de tunnel der liefde waar wat haaien zouden rond zwemmen maar die waren ook niet te zien maar het was wel een leuke middag.
Trouwens in de baai zelf heb ik wel kleine haaien gezien en heel veel Zeehonden en vooral naar vis duikende pelikanen en diversen andere vogels zoals de blauwe voet Boobies en vele andere.
Het leven is hier niet duur en ik heb hier niet gekookt want voor 6 Dollar(5 euro)kun je hier heel lekker eten en daar hoort ook nog een grote fles bier bij.
Ben gisteren op een 67 ft.jacht de “challenger”geweest,dat is een van de 12 jachten die chy blight heeft laten bouwen en tegen de heersende winden rond de wereld zijn geracet.
Hij is nu bemand met Engelse militairen die in Afganistan hebben gediend en krijgen dan een 7 weken durende zeiltocht aangeboden door de regering en hebben veel eilanden op de Pacific bezocht en varen een dezer dagen naar Panama en worden daar afgelost door een nieuwe groep.
Groot schip dus,heel indrukwekkend en alles met de hand dus en geen rolsystemen aan boord.
Heb vanmorgen water aan boord laten brengen en dat kost 0.10 euro cent de liter(in Venezuela kost de dieselolie slechts 0.02 eurocent de liter),maar ja water heb je ook nodig dus niet getreurd dus.
Binnen een paar dagen trek ik weer verder en dan zal waarschijnlijk mijn satelliettelefoon niet meer werken,vaar dan buiten het bereik daar van en zal dan via mijn SSB.zender contact proberen te onderhouden,de volgende bestemming is de Marquesen een 3000 mijl durende zeiltocht tevens de langste van mijn wereldreis.
Ik wens iedereen een prettige vakantie die zo langzamerhand gaat beginnen en tot schrijfs dan maar.
Het internet is hier langzamer dan de Turtles dus of de foto,s overkomen weet ik niet,ik doe mijn best.
Alex en astrid,henny,wie je ook bent,misschien van sjerp.Frans de Bruin,Hans en Lida,Astrid uit Eindhoven en mogan en ik remember en pim en Linea,sterkte jullie.
bedankt voor alle reacties.

De groeten allemaal van:
Bertus a/b v/d Sea Beryl

Ps.heb bij vorig bericht nog wat foto,s geplaatst

Ps.2 Als ik vertrek plaats ik het op dit bericht als reactie

  • 29 Mei 2007 - 06:18

    Roland:

    Ha Bertus,

    Brings back memories, die plaatjes van de galapagos...
    Vanuit Den Haag een hele goeie overtocht gewenst richting Marquesas! Geniet van de verse tonijn onderweg :-)

  • 29 Mei 2007 - 10:58

    Floor:

    Opa, wat een mooie foto heb je gemaakt, ik word best wel jaloers! Het is daar toch mooi:D Nou nog veel plezier!! kusjess

  • 30 Mei 2007 - 02:14

    Bertus V D Sea Beryl:

    Hier de aankondiging van mijn vertrek.
    Morgen de 30e mei gaat de grote reis beginnen, een 3000 mijlen durende zeiltocht,vol met brandstof en water en proviand en vooral met goede zin voor lekker uitwaaien met een goede herinnering ondanks wat tegenslagen aan de Galagapos,tot horens.
    Bertus

  • 30 Mei 2007 - 14:45

    Alex En Astrid:

    Hai die Bertus, Lees net pas je bericht. Op dit moment zal je wel al uuuuuren aan het dobberen zijn maar ja dan heb je wat te lezen over 3000 mijl.... Ik ben weer helemaal gerust nu ik weet dat je Bastogne koeken hebt weten te scoren. Anders zou het toch wel heel erg zwaar zijn geworden. Niks zo lekker als een knapperige koekje als je je zit te vervelen op dat grote water! NSR was leuk. Redelijk tot goed weer gehad. Zitten qua eind resultaat net niet bij de eerste drie (of zo iets). Maar het was erg gezellig. Met de wedstrijden voor de kust hebben we zeer goed weer gehad, behalve de laatste dag. Vrijwel geen wind. Eerst een paar uur rondjes gevaren totdat de wedstrijd werd afgeblazen. Maar overall zeer geslaagd. Zijn 7e van de 21 geworden in het eindklassement. En dat met een dns die niet klopt! Die Gems wordt steeds sneller.
    Geinig hoor die foto's van die schildpadden. Eind vorig jaar was ik in Costa Rica en heb daar een nest van zo'n 100 schilpadjes zien uitkomen. Al die kleintjes die over de zandhobbeltjes naar zee rennen, bijzonder grappig om te zien. Bertus, hoop dat je een goede 3000 mijl hebt gehad zonder ellende en ben benieuwd naar je volgende verslag en foto's.
    Groetjes A&A

  • 01 Juni 2007 - 18:59

    Qui En OLaf:

    Een gezellige toga avond met dronken engelse army gasten, tequila en sigaren op de Galapagos, wat wil je nog meer. Een hele goede basis voor een lekker stukkie zeilen, veel plezier Bert Reynolds.
    www.quienolaf.waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 358859

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: