Rond de wereld - Pacific Ocean - 09-06,07 nr. 34 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld - Pacific Ocean - 09-06,07 nr. 34 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld - Pacific Ocean - 09-06,07 nr. 34

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

10 Juni 2007 | Nederland, Amsterdam

Beste allemaal,

Hier ben ik dan weer, maar dan op de grote of stille Oceaan, de Pacific wel te verstaan.

Ben de 30e Mei vertrokken en heb eerst nog even Isla Isabela aangedaan, dat ligt op de route en daar schijnen pinquins te leven en wilde dat ook toch zien en wierp na wat moeite met het aanlopen (het was donker) er het anker uit. Maar een paar behulpzame medezeilers wezen mij de weg naar een andere plek en lag daar minder te rollen. Had later contact met de 'Muline' en die wist te vertellen dat je daar 100 Dollar voor 3 nachten moest betalen en tijdens de ochtend koffie zag ik warempel 3 Pinquins voorbij zwemmen, niet groot zo'n 40 centimeter, dus ik had ze gezien en ben daarna vertrokken, ik had daar weer moeten in en uit klaren en had daar geen zin in. Ik had eenmaal mijn verse levensmiddelen aan boord en zou dan weer opnieuw moeten beginnen.

De grote reis naar de Marquises een 3000 mijl verderop liggende Frans Polynesians eilanden groep was begonnen. Na bestudering van de Gribfiles was het beter de eerste 200 mijl wat zuidelijker te sturen om daar de passaat winden op te pakken en wat meer wind, dus heb dat gedaan met af en toe de motor bij. Na 2 dagen kwam ik in de passaat terecht.

Aan het eind van de 1e dag hoorde ik ineens iets op het dek vallen en dat komt meestal van boven uit de mast, met schijnwerper het dek afgezocht en daar vond ik een deel van een as en had al gauw door dat hij niet uit de mast kwam, maar het was de lummelbout (de verbinding tussen de mast en giek) die gebroken was. Heb onmiddellijk het zeil gestreken en heb met daglicht er een andere bout in weten te krijgen en die houdt het wel uit, zeilen bij en er weer
vandoor.

De zelfde dag 2 enorme walvissen gezien, vrij dichtbij, gauw de camera erbij maar toen zij weer boven kwamen was het te ver voor een plaatje, jammer. De passaat waait voornamelijk uit het zuidoosten dus meestal zeilend over stuurboord (de koers is West ten zuiden 260 graden) en af en toe als de wind te veel ruimt de genua over bakboord met de spinnakerboom ertussen en dat is comfortabel varen en het daggemiddelde ligt zo'n beetje tussen de 125 en 140 mijl per dag, heb er zelfs na een dag 162 mijl opzitten, dus het gaat voorspoedig.

Even terug komen op de 'Challenger', kwam de schipper (Stuart) aan de bar
tegen en werd uitgenodigd die avond voor een party aan boord, ik zou komen maar had die dag een excursie en kwam daar nogal laat vandaan en moest nog eten dus ben niet gegaan.

's Anderdaags kwam ik hem weer tegen aan dezelfde bar en bood mijn excuus aan en hij en zij komen vanavond even langs, drinken we wat en kun je het schip bekijken, dus prompt om 1800 uur kwam ik in mijn dingy aan en werd aan boord geholpen door een van die militairen(crew) hij was als enige aan boord als wacht en zei hem dat ik een afspraak had met de schipper maar die was er duidelijk nog niet. Ik kreeg een rondleiding door het schip en was onder de indruk en kreeg ook nog een pilsje, even later kwamen er nog wat bemanningsleden met een jong Nederlands stel aan boord met de watertaxi ook om de boot te bewonderen maar wie niet kwam, Stuart.

Dus besloot er weer vandoor te gaan en nam en passant die ene knul mee en bracht hem aan wal en ik ging een hapje eten en daarna naar bed. De andere morgen zat ik aan de koffie op de Sea Beryl en wie kwam daar langs varen in een watertaxi en zwaaide naar mij en aan zijn ogen te zien kwam hij regelrecht uit de kroeg en was ladderzat. 's Avonds na wat eten aan de wal nog even wezen lopen en kwam het Nederlandse stel tegen die ergens aan de tap zaten en kletsten wat, even later kwam een van de bemanningsleden er bij zitten en vroegen hem, waarom zijn jullie niet uitgevaren zoals plan vanmorgen?

Dat zit zo, hij kwam vanochtend dronken aan boord en zij dat hij ontslag had genomen en dus gaan wij door met feesten en de een na de ander kwam daar binnen druppelen en allemaal aan het bier.

Op een gegeven moment gingen zij over op de tequila en dat ging zo: op de ene muis van je handpalm een beetje zout, in die zelfde hand tussen duim en wijsvinger een schijfje citroen en in de ander hand een glas tequila allemaal op een rij aan de bar en op bevel eerst zout likken, glas achterover en daarna citroen in je mond leegzuigen. Ik moest ook meedoen en na een tijd van ja en nee had ik er 3 naar binnen geslagen en ben daar mee gestopt. Een van de knullen ging even weg naar het hotel vlak om de hoek (daar overnachtten zij) en kwam even later terug met om zijn middel een beddenlaken en daarna over zijn schouder gelagen en voor de rest niets, alleen een short, dat duurde niet lang en de hele bemanning (tussen de 16 en zo'n 22 jaar oud) liep daar half naakt door die bar heen te hossen en de tequila vloeide maar door.

En de een na de andere vrouwelijke schonen kwamen daar die bar binnen
want zo veel schoons hadden ze nog nooit bij elkaar gezien, op een gegeven moment liepen zij in polonaise op straat te hossen, wat een lol hadden zij daar. Hoe het allemaal is afgelopen weet ik niet want ik ben er vandoor gegaan want had een afspraak met de douane om uit te klaren en wilde daar niet dronken aan de balie verschijnen.

De andere dag laat in de middag zijn zij toch vertrokken richting Panama. Ik moest dat verhaal even kwijt, mooi toch? Een dag later ben ik vertrokken.

Na 9 dagen varen heb er 1250 mijl op zitten en dus nog zo'n kleine 1700 mijl
te gaan. Aankomst durf ik niet te voorspellen, maar alles loopt naar wens
en heb het naar m'n zin, heb dagelijks contact via de SSB en loop langzaam op
hem in, hij vertrok 1,5 dag eerder dus is voor mij, lag gisteren nog 110
mijl achter hem.

Heb enige dagen geleden een lekkere vis gevangen een 5 pond dacht ik, ik
heb een paar foto's van en krijgen jullie te zien als ik weer aan wal ben. Hij is gestorven voor een goed doel en smaakte heerlijk. De reacties van het vorige verhaal en deze lees ik wel als ik weer aan wal ben.

Mijn emailadres is jullie al bekend maar toch nog even seaberyl@skyfile.com. Dit bericht wordt door Ferdi (vriend van Kim) doorgezonden naar de site.

Tot kijk allen en hele fijne vakanties toegewenst vanaf de Sea Beryl. Positie is Zaterdag 23.00 uur Ned.tijd:

Zuid 07.04
West 110.30

Groetjes, Bertus

  • 10 Juni 2007 - 15:16

    Eugenie:

    bovenstaand emailadres werkt niet, dus waar sturen we een bericht heen?

  • 11 Juni 2007 - 15:39

    Willem & Janine:

    Het blijft één en al avontuur hè Bertus. Fijn dat je zo geniet. We hadden hier een haringparty met heerlijke verse haring van Miech Pronk. En prompt hadden we het over jouw haring vorig jaar?( of al weer 2 zomers terug) Die haring was zwak op de staart en verdween in je schoen, weet je dat nog?? De haring is trouwens voortreffelijk dit jaar. Mis je die niet?? Veel moois maar weer verder op je reis we blijven je volgen liefs en groeten Willem en Janine

  • 12 Juni 2007 - 10:08

    Alex En Astrid:

    Hee Bertus, doe je nog mee met de Kortste Nacht? Groetjes, A&A

  • 13 Juni 2007 - 18:38

    Henny En Sjerp:

    Inderdaad Bertus de haringen zijn om te zoenen(even jaloers maken) maar de vis uit jou oceaan krijgen wij nooit te proeven! Hier in R-dam gaat t goed en hebben we al verschillende weekenden gecaravand.
    Van al je avonturen Bertus die je nu beleeft kun je een later een boek samenstellen en mogen wij vast een optie op de eerste druk vastleggen? We volgen met interesse het vervolg van de reis en nogmaals behouden vaart. Vlek

  • 13 Juni 2007 - 19:00

    Dennis:

    Hallo Bertus, even je website bekeken , hardstikke leuk de reis die je aan het ondernemen bent, heel veel succes daarbij en als wij bij Vizada je kunnen helpen horen we het van je !
    Is alles nog gelukt met de voicemail?

  • 21 Juni 2007 - 10:37

    Kim:

    hee opa, ik blijf je volgen hoor! kus kim

  • 10 Juli 2007 - 00:55

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Eugenie,ik krijg diverse E-mails op dat adres,bel anders je provider er zijn er bij waaraan je eerst toestemming moet verlenen om via satellieten te E-mailen,ik zie het wel gebeuren,grt.Bertus

    Willem en janine
    Het is zeker een heel avontuur gelukkig alles in de hand maar word steeds handiger om alles op te lossen en de haring mis ik zeker maar compenseer dat met rum,lemon en ijs.
    Is goed uit te houden,doe svp aan alle Pentaxxers zeilers de hartelijke groeten.
    Bertus.

    Alex en Astrid
    Na zo,n oversteek van zo,n 20 dgn.wil ik voorlopig geen korte nachten maar lange nachten in mijn kooi.
    Veel zeil pleizier nog,gaan jullie nog weg met de GEMS of ben je al weer terug?
    Groeten ook aan het Scheveningse.
    Bertus

    Henn en Sjerp,
    Leuk dat julie er bij blijven(bij de site bedoel ik);
    Een boek schrijven is toch wel een hele onderneming maar wie weet,groetjes ook aan sjerp jr.
    Bertus

    Hoi Dennis van Vizada(voorheen Glocall)
    Nee is niet gelukt maar ik dacht dat jij met de oplossing zou komen maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen,ik bel je binnenkort nog wel even,groeten daar aan een ieder.
    Bedankt voor je reactie.
    Bertus

    Lieve Kim
    gelukkig zie de hele reis jullie foto,s dus reis je de hele reis mee met mij,gauw tot ziens ook Ferdi de groeten.
    Opa

  • 10 Juli 2007 - 00:57

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Eugenie,ik krijg diverse E-mails op dat adres,bel anders je provider er zijn er bij waaraan je eerst toestemming moet verlenen om via satellieten te E-mailen,ik zie het wel gebeuren,grt.Bertus

    Willem en janine
    Het is zeker een heel avontuur gelukkig alles in de hand maar word steeds handiger om alles op te lossen en de haring mis ik zeker maar compenseer dat met rum,lemon en ijs.
    Is goed uit te houden,doe svp aan alle Pentaxxers zeilers de hartelijke groeten.
    Bertus.

    Alex en Astrid
    Na zo,n oversteek van zo,n 20 dgn.wil ik voorlopig geen korte nachten maar lange nachten in mijn kooi.
    Veel zeil pleizier nog,gaan jullie nog weg met de GEMS of ben je al weer terug?
    Groeten ook aan het Scheveningse.
    Bertus

    Henn en Sjerp,
    Leuk dat julie er bij blijven(bij de site bedoel ik);
    Een boek schrijven is toch wel een hele onderneming maar wie weet,groetjes ook aan sjerp jr.
    Bertus

    Hoi Dennis van Vizada(voorheen Glocall)
    Nee is niet gelukt maar ik dacht dat jij met de oplossing zou komen maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen,ik bel je binnenkort nog wel even,groeten daar aan een ieder.
    Bedankt voor je reactie.
    Bertus

    Lieve Kim
    gelukkig zie de hele reis jullie foto,s dus reis je de hele reis mee met mij,gauw tot ziens ook Ferdi de groeten.
    Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 358502

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: