Carib 9 14-08,06 - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 9 14-08,06 - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 9 14-08,06

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

16 Augustus 2006 | Spanje, Gijón

Beste allemaal, Gijon,Woensdag 16-08,06

Dat zeegat uit,daar was ik wel aan toe,vooral omdat er een duidelijke wind woei zo,n 4a5 Bft uit het Noord Westen.
De afgelopen maanden was er bijna geen traject geweest die ik lekker kon uit zeilen en moest vaak de motor uitkomst bieden en ik was toe aan lange zeiltocht,dus dit kwam goed,die 200 mijl naar de Spaanse kust.
Wel de eerste 10 mijl hoog aan de wind om het Ile D,Oleron heen en dat was behoorlijk heftig want eenmaal buiten de beschutting van Ile De Re wat hoge wal was,zit je onmiddellijk op de Atlantische Oceaan met z,n hoge deining,gelukkig genoeg had ik voor vertrek het 1e rif in het grootzeil gezet(dus kleiner) en de Genua(voorzeil) niet helemaal uitgerold.
Voor mij uit waren nog twee jachten vertrokken die ook over bakboord aan de wind lagen te hakken,zij konden dat eiland niet in 1 slag halen en moesten dus een paar keer door de wind om het te ronden.
Ik heb daar zo lang mogelijk mee gewacht en dat kwam goed uit want ik kreeg daar bij die kaap de stroom onder lijzijde en kon ineens 10 graden hoger sturen en dat ik nou net nodig,dat was kikken en daarna koers zetten naar Santander,want dat was de bedoeling maar de weersvoorspelling was een krimpende(tegen de klok in)wind voor de komende nacht en de andere ochtend dus ben behoorlijk hoog aan de wind na het ronden van die kaap blijven sturen.De koers naar Santander was 215 graden( Z.W.ten Zuiden)
En kon 225 graden voorliggen,dat ging goed en ben zodra ik op koers lag meteen haze slaapjes gaan doen om uitgerust de nacht door te komen .De Sea Beryl met z,n schipper hadden het best zo naar zin en met een volle maag ,geb.aardappelen,bloemkool en een karbonade voeren zij met een speed van 6 mijl onder begeleiding van duizenden sterren aan een donker blauwe hemel de nacht in.
Nu, met de wind generator erbij die aan de wind het beste werkt (onder de 12 knopen wind levert hij niets op)kon ik al mijn stroom vretende apparaten aan zetten dus kaartplotter(zie dan de Sea`Beryl over de kaart varen),maar vooral de radar met de alarm schaal op 1.5 mijl en word gewaarschuwd als er een schip in die zone binnen vaart.
Maar geen schepen die nacht gezien en die 2 jachten verdwenen langzaam achter mij achter de horizon.Prima de nacht door gekomen.
Maar de wind, wat voorspeld was ging steeds verder krimpen en kon de hoogte niet meer bezeilen om Santander in 1 slag te belopen,maar de windvaan stuurinrichting die met de draaiingen van de wind meegaat blijft gewoon hoog aan de wind varen en kijk in de loop van de dag wel waar we terecht komen.
Even iets over vissersschepen:later de volgende dag(Wo 2-08,),zie een schip op de radar over bakboord en zie hem als ik aan dek kom ook.Blijkt een visser te zijn.
Niets aan de hand dus, maar een peiling op de radar zegt mij dat ik ver voor hem langs voorbij zal varen als ik en hij de voorliggende koers handhaven.
Hij was op dat moment een 2 mijl van mij vandaan en heeft zijn steven naar mij gericht dus ben bijna door dat punt heen,maar wat gebeurd, nog 1 mijl van mij vandaan zijn steven nog steeds naar mij gericht,kon dat goed zien want ik was aan dek,nog een ½ mijl,steven naar mij gericht.
Ik kon veilig voor hem langs gaan omdat ik gewoon sneller bij dat punt was dan hij.
Ik liep op een1/4 mijl(mijl is 1852 mrt.)afstand voor hem langs met nog steeds met zijn steven naar mij gericht,in die periode is hij ongeveer 40a 50 graden van zijn koers afgeweken,pas toen ik hem voorbij was ging hij weer op zijn oorspronkelijke koers varen.
Natuurlijk was hij niets van plan,hij kwam gewoon even dichter bij om te kijken wat daar voer,maar als dit is gebeurd in 2000 in de OSTAR met nog 70 mijl te gaan en lag over bakboord en zou over 30 minuten na een haze slaapje aan de laatste slag over stuurboord gaan liggen en voordat ik de wekker zette heb ver over b.b en over s.b. meeliggende(de zelfde koers) vissers waar genomen en niets voor mij en binnen die 30 minuten had ik die aanvaring.
Natuurlijk heb ik voorrang te geven aan een vissende vissersschepen maar zij moeten wel koers blijven houden en een maand lang werden in alle Naftex berichten gewaarschuwd voor Solo wedstrijd jachten in die omgeving.Het is al weer lang geleden maar het kwam wel even boven toen dit bij Spanje gebeurde.
Heb een heerlijke zeiltocht gehad en lekker ingeslingerd voor de grote oversteken ,Santander kon ik over deze boeg niet meer bezeilen en met nog 25 mijl te gaan heb ik mijn koers verlegd naar Bilbao,liep daar om 1800 uur de grote baai binnen na 36 uur gezeild te hebben totale verheid 210 mijl.
Die baai is wel een hele grote en na nog 5 mijl ben ik een van de 3 havens binnengelopen en na afgemeerd te zijn eerst een glaasje wijn ,einde van de reis.
Nog even geslapen om de ogen wat rust te geven en daarna de wal op na mij wel even gemeld te hebben bij de havenmeester en voor 1 dag betaald want ik zag wat mooie plekken om achter anker te gaan de andere dag.
Ben even een stukje gaan wandelen over een prachtig rond de jachthaven aangelegde boulevard met restaurants en bars en zelfs een Mac Donald ontbrak niet en diversen watersport winkels,t,is natuurlijk vakantie tijd dus behoorlijk druk,een paar pilsjes gepakt en weer aan boord wat eten klaar gemaakt en vroeg onder de wol.
De andere dag boodschappen op de fiets gedaan en gelijk even naar de kapper om te snoeien.Daarna de haven uit en in de baai achter anker gegaan,dat scheelt een hoop geld(€ 40.00 per dag)en het is wat koeler,rubber boot en motor klaargemaakt.
Bilbao is een behoorlijk grote stad in Baskenland met een vliegveld,zelfs een Metro is aanwezig en ben er een paar keer met de fiets door heen gesjeesd en aan boord terug een grote duik in het water en s,avonds een drankje op het terras aan de haven.
Maar Zaterdag had ik het wel weer gezien dus om 9 uur anker op en met een zwakke tegenwind op de motor de haven uit,was nog geen mijl weg of het motor alarm ging af,een hete motor dus motor uit en zeilend weer terug en weer anker uit,wat nu?
Met al mijn voorbereiding in Scheveningen is de motor uiteraard niet vergeten en Marco de monteur heeft het een en ander nagekeken en zij mij,bertus als ik jou was zou ik de impeller(pompt het koelwater door de motor) ook vervangen,dat kan geen kwaad.
Dus dat ben ik zelf gaan doen,dus dekseltje er af en prutsen om dat ding uit z,n huis te krijgen,dat lukte niet en heb nog eens goed naar dat ding gekeken en zag dat hij er prima uitzag,deksel met nieuwe pakking er weer op en heb het zo gelaten.
Maar de laatste weken vond ik al dat de temperatuur al wat hoger op liep maar dacht dat het aan de buitenwater temperatuur wel zou liggen.
Dus de motorruimte ingedoken en eerst even gekeken of er bij de wierpot genoeg water binnen kwam nee daar lag het niet aan,dan toch maar de impeller er uit gepeuterd na Marco gebeld te hebben hoe ik dat ding er uit kon krijgen,met 2 schroevendraaiers een beetje wrikken en ja hoor hij kwam los en toen ik eens beter naar dat ding keek zag ik dat bijna alle schoepen doorgesleten en gescheurd waren.
Dus Marco had wel gelijk gehad,dus heb er een nieuwe ingezet en toen alles weer op z,n plek zat,de motor aan en toen lekte hij water uit een andere plaats.
Ik had`met dat wrikken met die schroevendraaiers de as van de impeller te `veel bewogen en binnen in dat huis zitten een paar afdichtringen en die had ik kennelijk beschadigd,die had ik niet aan boord dus dan tot maandag wachten tot de winkels open zijn,er is daar een Volvo Penta winkel.
Ik heb wel alles wat ik nodig heb maar er is daar maar 1 monteur en die was op vakantie,dus Marco gebeld of ik dat zelf ook kon,en zei dat ik er maar af moest blijven want er bestaat een kans dat het niet lukt en ga maar gewoon varen want dat lekken is niet zo erg en heeft niets met het koelen van de motor te maken.
Alles opgeruimd en ben later op de dag gaan proefvaren en inderdaad de temperatuur blijft goed en dat lekwater pomp ik af en toe weg.
Kom ik nog eens in een haven met een goede monteur laat ik het alsnog doen.
De andere morgen Dinsdag dus vertrokken naar Santander een 40 verderop liggende grote stad`en na een heerlijke zeiltocht een vrije boei opgezocht vlak voor de koninklijke jachtclub en met de rubberboot naar de wal en eerst een stuk gelopen om de spieren wat los te maken en daarna een soort van cafe broodjes winkel binnen gegaan,ik weet gewoon niet hoe dat heet maar de diversen soorten broodjes met de meest vreemde maar vreselijk lekkere beleg er op waren daar niet aan te slepen zo druk was het daar.(Zie foto,s)Wat voor jou Els?
Daar in het zuiden zijn de Boulevards allemaal plaatjes om zien en de hele dag door maar vooral s,avonds paraderen daar duizenden mensen groot en klein en alle restaurants zitten afgeladen.
Santander ligt aan een rivier en de hele dag door varen daar overzet ponten om de mensen naar de andere kant en terug te varen en al die boten voeren vlak langs de Sea Beryl,wel leuk maar je ligt de hele dag daar te dansen aan die boei maar ik had toch geen zin om in de jachthaven te liggen.
De laatste van de 3 dagen wilde ik toch nog in een haven overnachten dus ben wat verder de rivier op gevaren naar een moderne jachthaven en naar ik dacht wat winkels en misschien een monteur en gelijk water tanken.
Er werd mij een plek aangewezen en met wat hulp afgemeerd en mij gemeld bij het kantoor,alle papieren ingevuld en bijna betaald(€39.00)
En vraag waar de winkels en zo zijn,nou als u de fiets neemt of de bus dan bent u er zeker binnen een half uur.
Ik heb het formulier maar verscheurd en ben weer terug gevaren naar mijn boei een paar mijl terug maar die was inmiddels bezet,dan die boei daar toch,trouwens een heel gedoe in je uppie precies aan sturen schip stil leggen(stromend water 2 mijl per uur)naar voren rennen met pikhaak en boei te pakken zien te krijgen,landvast er om heen,klaar.
Dacht ik dus,ik had een boei te pakken voor een kleiner schip dus de Sea Beryl ging er met de boei vandoor,havenhulp woest in z,n rubberboot en gebarentaalde (mooi woord) mij voor straf naar een anker plaats.
Anker uit in 10 meter water maar lig prima en hoef daar geen euro voor te betalen,had ik 3dagen eerder moeten doen,weer wat geleerd.
De volgende dag anker op en weg wezen na eerst even wat boodschappen ingeslagen te hebben richting Gijon maar dat is wel 95 mijl maar op 60 mijl ligt nog wel een klein haventje,Ribadesella maar kan daar alleen naar binnen 2 uur voor hoogwater en t/m 2uur na H.W.omdat er een drempel voor ligt.
Heb eerst een paar uur gezeild maar de wind zwakte steeds verder af en ik ben toch gebonden aan de tijd H.W=19.40 –2uur=vanaf 17.40 t/m 21.40 dus motor aan(werkt weer best trouwens)en ja hoor eerst zie je alleen maar rotsen en opeens opent het gat zich en kijk tegen een prachtig strand aan en jawel bakboord uit ligt daar de tonnen lijn rood aan b.b.staan op de wandelweg en achter de groenen aan s.b.zijn de mensen aan het zwemmen zo smal is het daar maar na enige honderden meters liggen aan de kade kleine vissersscheepjes en wat jachten afgemeerd,ik vaar daar als het ware de huiskamer van een haventje met dorp binnen ongeveer 300 mrt breed en lang met daar achter een lage brug want het is een soort delta en de rivier loopt zo,n 5 mijl land inwaarts,dus het stroomt daar met de getijden behoorlijk.
Ik ben op zoek naar een ankerplekje want aan de wal gaat niet die liggen al 4 dik,heb uit de boeken dat er een getij verschil is van om en de bij 3.50 mrt.De sea Beryl liep met hoog water binnen dus gemakkelijk rekenen.
Diepgang van de Sea Beryl=2.20mrt dus ik moet een diepte vinden van minimaal 6 mrt.en vind dat dicht bij die afgemeerde jachten,anker uit precies goed,wijntje,sigaartje helemaal goed.honderden mensen planeren over het boulevardje met restaurants en alles wat er bij hoort, werkelijk een plaatje met rondom hoge bergen waar de huizen tegenaan geplakt lijken te zijn.
Dat ga ik morgen allemaal bekijken, maar terwijl ik aan mijn wijntje zit en de diepte meter in de gaten houd,want ik ga vanavond nog niet de wal op met de komende eb,komt er een prachtig en goed onderhouden houten zeiljacht van zo,n 14 meter binnen varen,die kon dan nog net over de drempel heen want het was aflopend tij,vaart slalom door al die jachten heen en ramt er een,en het word goed gepraat het waren beide Fransen dus dat scheelt.
Ik heb er geen aandacht meer voor want was mijn eten aan het bereiden,Na ongeveer 1 uur loop ik naar voren om mijn anker te controleren en zie tot mijn grote verbazing dat houten schip helemaal hoog en droog maar wel met een helling van zo,n 45 graden slagzij op een bank liggen,die heeft helemaal niet op de diepte gelet en daar achter anker gegaan.
Hij heeft nog geluk gehad want hij was over b.boord schuin gevallen met nog net met zijn romp op een meter bank en daarna 2.50 mrt. diep water,als hij 1 meter meer naar b.boord terecht was gekomen had hij met zijn romp in het water terecht gekomen en was in de haven gezonken omdat zijn kiel dan op de bank zou liggen en met het aflopend tij de romp steeds verder in het water zou komen te liggen.
De Sea Beryl had op een bepaald moment nog 40 centimeter water onder de kiel en doordat ik d.m.v.het roer het schip naar b.boord liet sturen en in dieper water terecht kwam hield ik precies 0 centimeter onder de kiel bij het laagst van het tij.
Ondanks de mooie baai en uitzichten ben ik de volgende morgen met H.W.weer vertrokken,want ik had wel een slapeloze nacht gehad,dat andere schip was toen al lang vertrokken,die wilde niet meer gezien worden bij daglicht.Ik heb hem nog wel even gesproken hier in Gijon maar wilde er weinig over kwijt,wat logisch is.
Dus Zaterdag de 12e naar Gijon gevaren ,de eerste 10 mijl aan de wind een wedstrijdje gehouden met een ander jacht die daar ook aan anker lag en moest dat afleggen,logisch achteraf want het bleek een 49 centurion te zijn.
Maar eindelijk in Gijon met zijn prachtige stranden en wandel boulevards en nog mooiere winkelstraten,het is hier een katholieke feestweek en daar doen ze dan wel iets mee,grote podia met live optredens van Spaanse bands en zangers,zelf ben ik met een paar Engelsen die naast mij liggen naar de river dansers uit Schotland gegaan,trouwens van dat Engelse echtpaar heb ik een grote moot bonita gekregen,die hadden zij uit zee vandaan opgevist en was ongeveer 1 meter lang,gisteren op de barbecue en gebakken aardappelen er bij,niks mis mee.
Gisteravond (Ma) groot vuurwerk als afsluiting en vanmorgen mijn dek schoongespoten want ik lag met de Sea Beryl net beneden de wind.
Er is een restaurant vlak aan de haven waar zo,n beetje de hele dag op de grond en op een muurtje vooral jeugd maar ook ouderen zitten te eten en vooral (veel)te drinken,er word daar een plaatselijke drank”Sidra”per literfles verkocht.(€ 2.30 5% alc)
De bedoeling is en iedereen doet daar aan mee dat je de fles zo hoog mogelijk boven je hoofd houd en je glas zo laag als je kunt en dan zo je glas vullen en drinken dan maar.Ik heb daar gisteren avond sardienen gegeten samen met Bart ,ook een solo zeiler maar eerst hebben we een fles “Sidra”om zeep gebracht(zie Foto,s).Geef mij maar een glas wijn!!
Ik zou vanmorgen weer verderop met Sea Beryl gaan maar het regent en wind uit de verkeerde hoek .Kreeg vanmorgen een SMS van Kees en Anja van de”Forga”,die liggen in La Caruna in het zelfde weer te wachten om weer verder te gaan .
Iedereen weer op de hoogte?? Mooi dan .
Groetjes Bertus.

  • 17 Augustus 2006 - 13:17

    Kim:

    Mooie avonturen beleefd weer. Ik ben net terug van vakantie, oop. Ben eerst naar Corfu gegaan en dan naar Wenen en Budapest; met de trein allemaal. Was erg leuk.
    Het is ook leuk dat ik eens een foto zie met jou erop! Je ziet er goed uit, lekker bruin! Kusjes voor jou van mij, kim

  • 19 Augustus 2006 - 06:41

    Lida Laros:

    Heb je avonturen net weer gelezen. Tjonge wat een verhalen. Ze worden ook steeds langer. Het is net of je een beetje meegaat. Hans en ik zijn twee weken terug uit Frankrijk. De Auvergne, waar we gewandeld hebben in een prachtig vulkanengebied en gezwommen in kratermeertjes. Het was heerlijk daar. Ben ook een dagje op stap geweest met Alie. Hebben een mooie trip langs de rivier de Lek gemaakt. Het was reuze gezellig. Veel plezier op je volgende reizen.

  • 21 Augustus 2006 - 07:41

    Floor:

    heey opa!!
    Wat een verhaal, veel hoor, maar wel leuk allemaal:D Ik ben net een dag thuis van een week golfsurfen in frankrijk, was helemaal top, dat ik zelfs ziek thuis ben gekomen!! maar leuke foto, opa ik mis je wel! kusjesssssss

  • 23 Augustus 2006 - 14:56

    Jaap Vrolijk:

    Hoi Bertus,
    Was zondag bij je dochter wat haring kopen en hoorde leuke verhalen over je. Nu even bijgelezen en wens je voorlopig weer veel succes!! groeten van alle Vrolijk medewerkers.

  • 24 Augustus 2006 - 06:46

    Jos En Marga:

    Mooie foto, lekker genieten, nog veel plezier en hou je goed.
    Bij deze de mailen van Sjerp/Hennie
    H.ZomerdijkGmail.com en
    S.Noorda1@prettel.nl

  • 26 Augustus 2006 - 07:14

    Marga:

    Hoi Bertus,

    Alles goed? Zo te lezen wel!!
    Het e-mailadres van Hennie is H.Zommerdijk@mail.com

  • 05 September 2006 - 08:51

    Jos:

    Hoe is het nu?

    Groet Jos

  • 08 Oktober 2006 - 09:06

    Marga:

    hoe is het nu/ WE MAKEN ONS EEN BEETJE ONGERUST LAATSTE BERICHT IS VAN 16-08, GAAT HET GOED.
    hIER BEGINNEN WE AL WEER AAN DE IJSPEGELWEDSTRIJDEN ALLEEN
    DE yACHTCLUB IS GESLOTEN DUS MOET JE EEN KOELBOX DRANK MEENEMEN, DIT IS MINDER.
    lAAT IETS VAN JE HOREN GROETJES JOS EN MARGA

  • 16 November 2006 - 11:54

    Marga:

    Hoi Bertus,
    Hoe is het en waar ben jij nu?Of heb je jouw site er maar afgeggoid?
    Laat weer eens iets horen, groetjes Jos en Marga

  • 19 April 2010 - 16:52

    Bea En Cor:

    ook jij bent weer een jaar ouder geworden,gelukkig is alles weer goed gegaan dus een dubbele felicitatie wat is het toch steeds maar weer alert blijven en wat slijt het toch snel.wij zijn blij dat je de afrikaanse kust weer hebt verlaten we hebben een dronk op je uitgebracht
    veel succes groetjes van ons beiden, bea en cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 358263

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: