Carib 12 17-09,06 Leixoes - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 12 17-09,06 Leixoes - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 12 17-09,06 Leixoes

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

17 September 2006 | Portugal, Lissabon

Daar zijn we weer, Leixoes(Portugal)16-09,06 Za.

In eens schiet het lekker op en lig ik aan anker in Leixoes,een heerlijke zeildag gehad zo,n 35 mijl vanaf Viana do Castelo,dat ligt net over de grens van Spanje dus in Portugal.
Ik ben dus nu mijlen pal naar het zuiden aan het maken met stroom en wind mee.
Een beetje snelheid kan geen kwaad want met al die pech die ik heb gehad ben ik zeker 3 weken kwijt(……..).
En als je in Spanje zoveel Ria,s heb aan gedaan is de portugaalse kust niet zo inspirerend en ben daar al eerder geweest dus plankgas.Nadat ik Muras achter mij heb gelaten ben ik richting Vigo gegaan en zou daar eerst mijn anker uit gooien om daar het weekend door te brengen alvorens naar Vigo voor de EPIRB.te gaan maar de wind stond daar totaal verkeerd dus te veel deining en ben naar Cangas recht tegenover Vigo gezeild,dus anker uit en met de bijboot naar de wal,stap daar op het strand maar een onverwachte golf gaf mij een zet en daar lag ik ineens op mijn rug in het water met de bijboot boven op mij.
Luid gelach in het Spaans van de badgasten en ben nog nooit zo snel in de boot geklauterd en terug naar de Sea Beryl voor droge kleren,maar mijn mobieltje heeft wel het loodje gelegd na eerst in zoet water afgespoeld te hebben en te drogen in de zon te hebben gelegd.Hij heeft het nog 2 dagen gedaan maar toen was het gedaan met hem.
Zondag naar Vigo en kon keus maken uit 3 jachthavens en koos diegene waar ik op een van de loodsen Volvo Penta zag staan want ik had nog steeds last van een te heet wordende motor en kon alleen maar halve kracht varen ondanks de vervangen impeller en ja hoor, succes de Davila sport marina met een Hollander als manager bleek mijn warmte wisselaar te kunnen ontkalken en de andere dag heb ik hem er uitgesloopt en bleek vol met kalk te zitten,vandaar en weg gebracht en ben daarna naar vigo getogen om mijn EPIRB.te laten repareren maar dat was mis want dat kunnen ze alleen in Engeland en dat duurt zeker een maand en zonder`dat ding ga ik de grote reis niet aan dus nu heb ik er daar maar een nieuwe gekocht en dat hakt er in,maar ja wat moet je anders?
Maar het goede nieuws,de andere dag de als nieuw uitziende warmte wisselaar gemonteerd,proef gedraaid en dat euvel is ook weer verholpen.Die jachthaven is 2 jaar geleden geopend en kan ongeveer 200 schepen herbergen maar er liggen er maar een stuk of 50 en in die 4 dagen dat ik er lag was ik de enigste passant die daar binnen liep.
Die jachthaven ligt tussen diversen vis verwerkende bedrijven en dat trekt nogal wat meeuwen aan en een ploeg van 3 man doen het hele jaar niets anders dan met hoge druk waterspuiters de steigers schoonmaken van wat die meeuwen achterlaten en de haven is 4a 5 kilometer van het centrum verwijderd en geen bus verbinding dus passanten doen die haven niet gauw aan.
De andere dag met vol gas weer vertrokken en ben naar het 10 mijl terug liggende Bayona gemotord en de warmte wisselaar doet het weer uitstekend en zoals gewoonlijk bij mij aan boord gebruikelijk is voordat een klus geklaard is dient zich een volgende aan,met het ankerop gaan in Camarina weigerde de ankerlier het anker op te halen(een draadbreuk) dus heb weer wat te doen en op weg naar Viana do Castelo begaf mijn log het en ben voordat ik hierheen naar Leixoes vertrok nog even het water in gegaan om onder het schip te kijken of er daar wat aan de hand is maar niets gevonden dus ik vermoet ook een draadbreuk.
Beste Ruud, ik ben nu dus een beetje op weg naar Sines waar jij een vriend Ed hebt die een kroeg heeft gehad dus hij weet het een en ander over drank en dat is het gene wat ik nodig heb namelijk een sterke neut. Heeft die Suncaost van Ed ook nog een naam,laat het even weten.Op deze site of e-mail,kijk maar.
En Floor,dat jij mij en andere mij missen begrijp ik best wel en het omgekeerde is natuurlijk ook waar,dat besef je zeker wel,maar het is een lang gekoesterde wens om dat te doen waar ik nu mee bezig ben en dat doet hier en daar wel wat pijn,ook bij mij, maar jullie zeilen wel met z,n allen met mij mee(in gedachten).
Ik hoop aan het eind van de maand als het een beetje mee zit in zuid Portugal aan te komen en me dan voor te bereiden op de eerste oversteek naar de Eilanden groep MADEIRA.
Ps.Mijn Spaanse telefoon werkt hier niet dus moet eens de wal op om een Portugees nummer aan te schaffen.
Hoop morgen in Fiquera da Foz aan te komen,dat is ongeveer 100 mijl voor Lissabon.
Ik stuur dit bericht vanaf de Sea beryl,dus geen foto,s,komt later wel.
De hartelijke groeten vanaf de Sea Beryl,
Bertus

  • 17 September 2006 - 10:48

    Liza:

    hoi opa
    leuke fotos zeg allenmaal
    en wat een verhalen weer
    hier gaat alles goed mooie weer en weer de kermis.morgen weer naar school verder gaat alles goed met mij nou veel plezier nog opa hele dikke kus van liza

  • 18 September 2006 - 16:34

    Kees En Lucia:

    Ha die Bertus,daar zijn we weer.Zoals ik je de laatste keer melde zijn we "even" op vakantie geweest,precies 14 dagen dus.We hebben zulk slecht weer gehad,regen,onweer storm en de berichten uit Bretagne,waar wij dus naartoe wilden,waren ook alleen maar slecht.Ja... wat doe je dan! Omkeren maar.Ook de stroom cyclus zat tegen en 50 mijl tegenstrooms met de wind op de neus en constant regen is geen feest.We zijn dus niet verder gekomen dan Boulogne.We hebben het nog wel geprobeerd hoor,om naar Dieppe te komen,want zo gauw geven we het niet op maar als de golven van plm 1.7 meter hoog plat slaan van de regen en het water gewoon door je zeilpak naar binnen sijpelt is de lol er toch gauw af.Ook de meeste zeilers,ook vakantiegangers dus,
    hadden danig de pest erin.We waren dus niet de enigen en we denken maar volgend jaar beter.Toen je ons gisteren(zo 17 sept) belde,waren we op de Stedemagt,de zeilschoener die op het ijsselmeer vlak bij Muiderzand voor anker lag.We zijn daar met een x-46 van Rob Schutrups naar toe gevaren,best een gezellig dagje en natuurlijk geen zon.Is het probleem waar je over belde ook opgelost? We kijken uit naar jouw volgende bericht Groetjes
    Kees en Lucia.


  • 21 September 2006 - 09:23

    Kim:

    hee opa, alles gaat kapot aan jouw schip lijkt het wel.
    Vandaag ga ik naar mijn spaans les. Want ja ik ben spaans aan het leren. Kan ik het mooi toepassen als jij een keer in de Caribs aan komt!
    Kusjes en ik hou van je! kim

  • 27 September 2006 - 14:52

    Ruud + Ireen:

    Hoi Bertus, Het is jammer maar Ed is op dit moment in Nederland dus hij kan je niet helpen, maar er is nog iemand ander die daar heel heel goed de weg weet. Zijn naam is Martin en komt uit Wales.Via de e-mail heb ik je al het een en ander verteld. Dus als je die ontvangen hebt ben je waarschijnlijk al op hoogte. Bertus doe relaxt aan en forceer de boel niet. Heb ik ook niet gedaan tijdens een rondje IJselmeer. Een beetje pech gehad met het filterhuis van de diesel, maar in Lemmer heb er er een nw. opgezet. Dus geen lekkage meer. Dachtik. Maar nu lekt de aanvoerpomp een beetje na het ontluchten. Komen we ook wel weer over heen. Je ziet je bent niet de enige met een probleem. Helaas kost een oplossing wel altijd net iets meer dan je verwacht. O ja, ik ben naar de Hiswa te water geweest met de boot, en wat denk je, daar vaart een of andere krotenkoker bij een draaimanouvre precies terhoogte van de verstaging m`n voetrail aan barrels. Kassa. Gelukkig lag ik geparkeerd aan een andere boot anders heb je nog een probleem wie de schuldige is. Ik niet dus. Zo zie je maar je vaart 2500 nm. zonder kleerscheuren, en thuis varen ze bijna in tween. Bertus je bent weer op de hoogte van ons, behouden vaart vriend en tot schrijvens. Ruud a/b/ Chicky

  • 29 September 2006 - 12:48

    Ed Stiekema:

    Heb via Ruud van je gehoord. Ik zit alleen op Texel tot half Januari. De naam van de Sucoast is "Ruthless Queen" en ligt op het einde van de tweede steiger. De Nederlandse vlag ben ik vergeten naar beneden te halen. Als je hulp of info nodig heb vraag Georgina en Carlos van de Crisflow (ligt in de hoek) of Martin (kleine boot naast me) uit Wales. Vaak zitten ze om de koffie rond 11.00 en 16,30 bij de koffiebar boven naast het havengebouw (0.50 €c een cafe grande solo).
    Anders mail je maar. Voor internet is er een gratis hotspot op de dijk van de Marina (Semcabo) Je moet jezelf alleen maar even registreren.Anders is het moderne bibliotheek een andere gratis oplossing (koffie was gratis) Wil je ankerplaatsen om de hoek, mail even Ik zou je graag willen helpen, alleen ik ben er niet

    Veel genoegen, Ed

  • 01 Oktober 2006 - 10:20

    Nick:

    dag ,bertus leuke foto's, je zal nu wel mooi weer hebben. ik heb je e-mail adres niet meer. zal die door kunnen geven groetjes nick en deborah

  • 01 Oktober 2006 - 13:54

    Loes:

    he he bertus eindelijk heb ik deze site gevonden ik volg alle verhalen wel hoor ik ben jaloers op je maar morgen vliegen we even een weekje naar spanje dat is ook leuk hoor.
    ik stuur dit bericht gewoon vanaf de olieberg.
    dag bertus pas goed op jezelf bay bay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 358251

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: