Carib 7 23-07,06 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 7 23-07,06 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 7 23-07,06

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

23 Juli 2006 | Frankrijk, Parijs

Meerde af in Trebeurden,mijn touwtjes werden aangepakt door een Nederlands Echtpaar Joost en Christine van de Great Shearwater,die met hun Freedom(ongestaagde mast) aan hun wereldreis van zo,n 7 a 8 jaar begonnen zijn,dus dat was meteen die avond gezellig bij hun aan boord onze plannen besproken.Doordat zij er zo lang over gaan doen nemen zij overal zeer ruim de tijd voor om van elk haven die zij aandoen uitgebreid alles te bekijken.
Bij mij ligt dit toch iets anders,ik zie mij toch niet gauw in elke stad of haven alles te gaan bewonderen.De andere dag elkaar wat adviezen uitgewisseld en ben naar de supermarkt gestrompeld,de stad ligt boven op een behoorlijke heuvel en heb mij na afloop bij de havenmeester aangemeld om 2 overnachtingen te betalen,€ 30 per nacht en bij 3 overnachtingen in totaal €72.
Heb ik eigenwijs niet gedaan,had ik nou maar eerst de weersverwachtingen maar even doorgenomen.Niet dus.Toen de wind weer wat tot bedaren was gekomen ben ik weer vertrokken met een voordewindse zeiltocht van aanvankelijk 3 a 4 bft.met een blauwe lucht en goede temperatuur.De`afstand 43 Mijl,dat was genieten dus maar later trok de wind aan tot zo,n 6 a 7 bft.en reven voorde wind had ik natuurlijk geen zin in,dus een speed van 8 knopen en over de grond(stroom mee)10 mijl was geen uitzondering en ik moest ook nog door die rotsen laveren en elke keer met die wind gijpen(voor de niet zeilers,Gijpen is voor de wind overstag gaan een klus dus).
Maar alles prima dus en zo de rivier opgestormd en daar een boei opgezocht er was daar maar een ponton met wat ligplaatsen maar die waren allemaal bezet,logisch dus,met slecht weer lopen havens vol en bijna niemand vaart uit.Alle boeien bezet en meerde langszij af naast een bekende van mij.Ene Dik Geurts vaart de ijspegel mee met de Happy van John v/d Starre,maar ook ken ik hem van de 200 Mijls solo.Hij steekt de andere dag de Golf van Biscay over en gaat dan verder naar het zuiden langs de Portugese kust en weer terug.
Hoe dat gegaan is weet ik niet maar mijn volle fles whisky had na afloop de geest gegeven.
Maar toch op tijd met de juiste stroom mee vertrokken om door de beruchte Chenal du four( berucht vanwege zijn felle stromingen)maar vanwege de maanstand heb ik niet meer gemeten dan 2 mijl en dat is wel eens 5 a 6 mijl dus als je dat tegen hebt kom je gewoon niet vooruit.
Dus dat liep allemaal prima en eenmaal daar voorbij koers gezet naar Camaret Sur Mer,totale verheid die dag 43 Mijl.Ben niet de haven binnen gegaan maar ben weer aan boei buiten gaan liggen.Vanwege de hitte is het daar wat frisser en ook goedkoper dan in de haven.€ 11.40 per nacht.Na vast gemaakt te hebben,met hulp van een andere jachtsman,een grote plons in het zilte nat en daarna een glas zeer koude witte wijn.
Dacht s,morgens lekker uit te slapen,om 8 uur geklop op de boot,de havenmeester voor de het havengeld,weer naar bed.Na 10 minuten weer geklop en geroep Sea Beryl dus weer uit de veren.Twee kerels in rubber boot ,Engelsen
Maar een ken ik,blijkt het mijn gastheer van verleden jaar van de Ostar 2005 te zijn.Alle deelnemers in elke Ostar krijgen een gastheer(Host)toegewezen.Dat zijn natuurlijk de leden R.W.Y.C .van Plymouth.Zo,n Host helpt met alles wat naar voren komt in de week voorafgaand aan de race,bijvoorbeeld proviandering
En het vervoer daar van want je hebt daar geen eigen vervoer.
Ik ben lid van die vereniging en krijg altijd een speciale host toegewezen.
Verleden jaar was dat een mond vol:oud voorzitter Vice Admiral Sir Robert Gerken.Zo,n kerel en heeft mij onder andere geholpen een zeilmaker te vinden en te regelen voor de problemen met mijn nieuwe voorzeil en heleboel andere dingen.
Hij was als gast met zijn vriend op een op een 47 voets……..een paar weken aan het zeilen,en ik werd meteen uitgenodigd om 18.00 uur een drankje te komen nuttigen.Heb na het ontbijt de rubber boot opgeblazen en met de pruttelende buitenboord motor naar de wal en boodschappen gedaan.
Veel gezwommen die dag en op tijd voor de borrel bij hun aan boord en ik kon er ook niet aan ontkomen om daar te blijven mee-eten,heel gezellig
En heb moeten beloven na terugkeer van mijn reis langs de R.W.Y.C.te komen om daar verslag te doen.
Na nog een nacht achter de boei ben ik weer vertrokken om weer een belangrijk stuk te overbruggen namelijk weer zo,n stroomgat de Raz de Sein te nemen.
Dat is een doorgang tussen de vaste wal en Ile de Sein,ook om wel op tijd daar te zijn anders kan je het wel vergeten.
In 2003 op de terugreis van de race Schev-La Rochelle ben ik Solo maar samen met Ton van de An Passant die ook Solo was door die zelfde straat terug gegaan.Door wat problemen met mijn stuurautomaat kwam ik een half na Ton daar`aan.Ton net op tijd en ik heb over zo,n 5 mijl 3 uur met vol motorvermogen tegen de stroom moeten worstelen.
Maar ik was nu uiteraard wel op tijd en ben daar doorheen gespoeld en ben hoofdzakelijk motorend naar Audierne gegaan zo,n 30 mijl verderop.Ben daar niet van boord geweest dan alleen zwemmen er is daar geen haven wel allemaal boeien dus dat kwam voor mij wel goed uit.Prachtige stranden rondom die baai maar de volgende dag weer vertrokken aanvankelijk met een bezeild windje maar die viel later weer weg,ja ik zit in het zelfde weer als Holland warm en geen wind.
Vanwege het motoren wat niet bepaald altijd even leuk is hou ik de afstanden een beetje kort en ben na 33 mijl Benodet binnengelopen met 2 grote jachthavens en honderde boeien en een was er natuurlijk weer voor mij en heb daar een klein foutje meegemaakt,ik ben blijkbaar aan een prive boei gaan liggen en heb daarom geen havenmeester gezien,heb mij wel gemeld en heb gewezen waar ik lag maar niemand spreekt daar een woord Engels,die man begreep mij niet maar hij heeft wel mijn zakje met afval deftig aangepakt en na olie en water getankt te hebben ben ik met stille trom vertrokken.
Dat was Vrijdag de 21e Juli en ben weer op de motor naar het 30 mijl verderop liggende haven Port Tudy op Ile de Groix getufd.Onderweg natuurlijk heerlijk zonnen en regelmatig met de 2 aangelegde kranen met buiten en binnenwater mezelf koelgehouden,en een glas koele witte wijn natuurlijk
Zie daar in de verte een groot douaneschip varen en zet dat even op de foto en ga daarna even de kajuit in om de koers even bij te stellen,had nog enige mijlen te doen,kom buiten en zie een rubber boot met 3 kerels langs mijn schip meevaren en moest mijn snelheid minderen en klauterde 2 man van die douaneboot aan boord van de Sea Beryl
Alle papieren te voorschijn en alles controleren,maar ja alles is in het Engels en Nederlands dus je kan geven wat je wilt,ze snappen er niets van,het laatst had hij mijn wapenvergunning in z,n handen en vroeg wat dat was en ik had geen zin omdat allemaal uit te leggen en dat alarmpistool te pakken en zei dat zijn de papieren voor de rubberboot die aan het dek ligt en hij vond het prima.
Het zijn zeer beleefde mensen vooral als alles goed is aan boord,daarna inspectie binnen in de boot door de jongste van het stel een goed uitziende veertiger en kwam even later terug(z,n gouden tand blonk nog meer toen hij naar buiten kwam)en vroeg al wijzend op de foto,s van mijn kleindochters
Uw dochters ,nee mijn kleindochters. De bewegingen van zijn hand zwaaiend voor z,n mond is taalloos,hij vond ze prachtig.Dat was mijn redding want de tax-free 20 liter Cognac en Whisky gekocht in Alderney die recht onder zijn voeten lagen is hij niet meer aan toegekomen.
Alles goed aan boord van de Sea Beryl en beleefd zijn zij weer weggevaren en aan boord van hun schip de verhalen van de ,, gouden tand,, nog even moeten aanhoren.
Weer aan een moorring in een heel drukke maar een o zo gezellige haven.Het eilandje ligt ongeveer 5 mijl uit de kust van het vaste land en is dus zeer geliefd in het weekend maar ik lig nu met 5 boten aan een boei en de fransen zijn druk aan het feest vieren,ik heb vandaag een fiets gehuurd en ben het eiland rond gesjeesd.Morgen weer verderop.Doei!!
Bertus

  • 23 Juli 2006 - 10:51

    Henk En Carin:

    Hoi Bertus
    Zo te lezen vermaak je je prima.
    Lekker weer, beetje zwemmen, op zijn tijd een drankje, klinkt allemaal goed.
    In de club is het een beetje uitgestorven.
    Vanmiddag gaan we lekker zeilen met Kees en Lucia. Het weer is hie nog altijd tropisch! Genieten hoor.
    dikke kus!

  • 23 Juli 2006 - 12:46

    Eugenie En Theo:

    Hallo Bertus!
    Dat is genieten al die mooie reisverslagen van je avonturen te lezen, we zeilen regelmatig met je mee! In gedachten dan! We blijven je volgen, behouden vaart en geniet ervan! Wij hebben
    inmiddels al 2 paëllas gemaakt, o.a. voor de zeilvrienden jou welbekend! Groetjes Eugenie en Theo

  • 24 Juli 2006 - 19:11

    Kees En Lucia:

    Hoi Bertus,
    Je hebt het allemaal meegemaakt,Beaucette, leuk he! Durf je een volgende keer weer? In elk geval heb je de borrel verdient na dat binnenvaren.De stroom rond die kanaaleilanden giert maar voorstrooms en wind tegen is geen feest.
    Zoals iedere zeiler weet is de Race of Alderney een heksenketel,daar kan je niet anders dan met de stroom mee varen. Je bent inmiddels al een stuk verder,heb je bij Benodet nog een stuk rivier opgevaren? Mocht je er de tijd voor hebben,de Golf de Morbihan is net het Veerse Meer(maar dan met tij) en vaar dan naar Vannes.Daar kan je ook alleen naar binnen met hoog water. De brug ervoor gaat ook niet open als je te vroeg ben.Als je daar moet wachten dan vaar je vanzelf vast in de modder,rustig blijven liggen het tij zorgt er wel voor dat je weer loskomt.Vannes is een ontzettend leuk stadje en

  • 24 Juli 2006 - 19:16

    Kees En Lucia:

    Daar ben ik weer,Vannes is een ontzettend leuk stadje,dat moet je zien maar het kost je wel twee dagen! Eind deze week gooien wij de trossen los en gaan achter jou aan.
    Nog veel plezier Bertus en tot over een paar weken! Groetjes.

  • 28 Juli 2006 - 20:33

    Kim En Ferdi:

    hee oop, we zitten nu bij een internetpunt op Elba. Het is hier heel relaxed allemaal. Heb jij even geluk gehad met die douane! Ik moest er erg om lachen, die foto brengt gewoon geluk. Het gaat je goed!! groetjes kim en ferdi

  • 31 Juli 2006 - 17:14

    Tom Lucas:

    Hallo Bertus,

    Het zijn prachtige verhalen en belevenissen die je zo meemaakt aan boord van de Sea Berryl.
    Hier gaat alles goed, zijn op het moment bezig met een gehele renovatie van de beneden verdieping.
    Als je thuiskomt weet je niet wat je ziet.
    Ik wil ook nog even doorgeven dat mijn e-mailadres is gewijzigd. Het oude was tomlucas@wanadoo.nl maar het nieuwe is tomlucasster@gmail.com
    Bertus de hartelijke groeten van ons en een behouden vaart.

    Tom en Lilian

  • 02 Augustus 2006 - 08:16

    Ruud En Ireen:

    Hallo Bertus,
    Zo te lezen ben je inmiddels lekker opgeschoten na ons rendevous op Guernsy. Het is leuk om te lezen dat jij alle plaatsen aan doet waar wij ook geweest zijn. Het geeft een band en alle herinneringen komen weer bij ons boven drijven. Geeft wel een lekker gevoel. Ik hoop dat je ook nog wat hebt aan de Bloc Maritime met al die mooie detail kaartjes. Volgens mij staat dat toch niet zo uitgebreid in de Reeds en die andere voordelige Pilot. Als we volgend jaar weer die kant opgaan zal ik er zeker weer een in Frankrijk gaan scoren. Top pilot. Bertus nog een ding, ik hoop dat je meer wind hebt dan wij gehad hebben maar ook weer niet te veel. Moet wel komfortabel. Wij hebben totaal 1993 nm. gevaren waarvan 80% absoluut geen wind, en je weet zelf je moet op tijd, op stroom en tegen de klok varen om ergens met verhoogt water binnen te komen dus doe je best en behouden vaart. "we keep in touch" !!!! vr.gr. Ruud en Ireen a/b van de CHICKY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 358284

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: