Rond de wereld nr.43 Opua 16-02,08 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.43 Opua 16-02,08 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.43 Opua 16-02,08

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

17 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Rond de wereld
Nr.43
16 Febr,2008
Opua, Bay of Islands.
New Zealand

Beste allemaal,
Hier dan weer eens een bericht van de “Sea Beryl”en zijn crew(ik dus).
Zoals de vorige keer gezegd ben ik 19 Dec,2007 naar Holland gevlogen maar eerst de dag daarvoor de “Sea beryl”uit het water laten takelen voor wat reparaties.
Op de 18eDec. Vertrokken met mijn purple MG Naar Auckland waar de “Bahati”van Nat en Betsy en waar ik nacht heb door gebracht,maar ben eerst samen met hen en andere vrienden naar een opera van de “messias”geweest en ware belevenis wat ik nog nooit eerder in Holland heb gezien.Vanuit hun Marina zie je in de verte de skyline van Auckland en met de auto zijn we naar de opera gegaan.
De andere dag heeft Nat mij met mijn auto weggebracht en hij mocht van mij in de purple car 3 weken rondrijden.

De vlucht verliep vlot maar wel wat lang maar de bediening was super en elke stoel had zijn eigen TV met een uitgebreide keus aan films en dergelijke.
Heel vreemd is dat ik 18 maanden onderweg ben om in New zealand te belanden en dan in 36 uur ineens op Schiphol sta met mijn rugzak en reistas.
Dan is zo,n moment als ik na de douane ineens oog in oog sta met dochter Rona en man Arnoud en kids Kim,maaike,Floor en liza(dochter van Els)best wel een beetje emotioneel na zo,n lange tijd.
Na de verwelkoming zo snel mogelijk in de warme auto want ik kreeg het een beetje koud na 18 maanden in de warmte en korte tijd daarna in leidschendam aangekomen te zijn werd ik verenigd met de Ali en Els en zat ik ineens bij de open haard met een glas cognac tussen mijn gezin en kon ik eindelijk al de cadeautjes en souveniertjes die ik op mijn reis verzameld had uitdelen en laten uitpakken en iedereen was er blij mee en na enige tijd is iedereen naar huis gegaan en kon ik weer eens in een normaal bed mijn slaap inhalen.

2 dagen daarna op zaterdag was er door Ali een party georganiseerd met lopend buffet waar ik broer Piet en vrouw Anneke en mijn verdere familie en vrienden en kennissen kon verwelkomen en dat werd een heel feest van zo,n 30 man tot in de kleine uurtjes en had natuurlijk heel wat te vertellen en aan te horen.
Fijn om iedereen weer gezien te hebben en Ali bedankt voor deze ontvangst.
En om met de kerst weer thuis te zijn en dat met de lichte vorst op dat tijdstip.
Dus veel foto,s gemaakt rondom het huis en ouderwets pakjes onder de kerstboom en het hele gezin aanwezig,geweldig gezellig zoals altijd.2e kerstdag in de “stroper”wezen dineren met z,n tweeén om het even rustig aan te doen.
Oudejaarsavond zijn Arnoud en Rona geweest om met champagne het nieuw jaar in te drinken en zij zijn daarna naar vrienden gegaan om verder te feesten.

Eén van de eerste nieuwjaars dagen hebben we ook voor de zogenaamde “Brasemvrienden”een avond georganiseerd.
Op het brasemermeer liggen mijn zeilroets met de BM en heb daar een aantal vrienden van over gehouden die we regelmatig ontmoeten en dit was een goede gelegenheid om weer eens bij te praten na zo,n lange periode.
Dus André,Tonnie,Martien,Julia,Gerrit en Lies,leuke en gezellige avond geweest.
De nieuwjaars receptie van de scheveningse jachtclub was zoals altijd weer heel fijn om weer eens bij te zijn met na afloop een diner met een aantal vrienden van de club.
Ook een heel gezellige avond bij Arnoud zijn ouders Piet en An gehad en via deze avond kwam ik er achter dat mijn rijbewijs in April ging verlopen,dus de laatste dag snel naar CBR,formulier meegenomen,dokter gebeld voor een keuring,2 uur was ik gekeurd daarna het formulier weer bij het CBR afgeleverd met pasfoto.Zij hebben het meteen door gemaild naar het stadhuis en de andere ochtend zelf naar het stadhuis en daar lagen al mijn gegevens op mij te wachten,heb daar de légesgelden betaald,maar als ik een dag eerder was geweest zou ik het al meegenomen kunnen hebben.
Nu word het meegenomen door de ouders van Martin van de “Dingo”die vandaag naar Opua komen voor vakantie,dus alles is nog net op tijd geregeld door Ali die het net op tijd kon versturen samen met mijn vaarbewijs die ook ging verlopen.
En zo kwam dan weer de dag dat ik weer eens moest gaan vertrekken naar “Down under”.Met de taxi s,morgens om 0400 uur vroeg vertrokken(kan iedereen blijven slapen)en nu in omgekeerde richting via frankfurt,Londen en los Angeles en na 36 uur stond ik weer in Auckland waar Nat op mij stond te wachten en na een kort ritje was ik weer bij de “Bahati”.
Ben die dag daar gebleven en zijn met z,n tweeén met de pont naar Auckland gevaren om een bezoek aan het maritieme museum te brengen allemaal te veel om te vertellen wat je daar allemaal te zien krijgt,vooral het zeilen voert de hoofdtoon zelfs hele video,s van beroemde race,s worden daar doorlopend vertoond.
De andere dag weer van het echtpaar genomen,in Maart zie ik hun weer terug,zij varen dan naar Opua om hier de kant op te gaan voor onderhoud.

Na een 4 uur rijden stond ik aan dek van de “Sea Beryl”die nog steeds op het droge stond en kon ik mijn nieuwe buiskap bewonderen en de giek was ook uitstekend gerepareerd,de nieuwe as van de motor zat ook op zijn plek maar op de nieuwe glandafdichting(waar de as het schip binnenkomt en die het water tegen houd moest ik nog even wachten.
Ik heb mij zelf verwend om alle oude verflagen die in de afgelopen 17 jaar zijn aangebracht er door de schilders er af te laten schrabben en nieuwe anti fouling er op te laten aanbrengen en dat was echt nodig dus zelf had ik een makkie en kon met mijn eigen klusjes beginnen en dat waren er genoeg.
Onder andere heb ik een paar nieuwe afsluiters gemonteerd die er slecht uitzagen, de lekkage van de diepte meter verholpen.
Grootzeil laten repareren en tevens een nieuwe zeilhuik laten maken,een hijskraantje voor de buitenboord motor laten maken want mijn nieuwe bb.motor is behoorlijk zwaar en alle 10 de lieren een grondige onderhoud beurt gegeven.
Ook ontdekte ik bij toeval dat de diverse segmenten van het genua rolsysteem los zaten,dus die waren slecht in elkaar gezet op de Canarische eilanden na mijn aanvaring in Marokko,waarschijnlijk slechte loctite(Lijm) dus de hele voorstag op de steiger laten zakken en alles nagelopen en verbeterd vastgezet tevens zwaardere verbindings sluitingen voor de bevestiging van het geheel.Inmiddels was de motor klaar en verleden week ging de verjongde “Sea Beryl”te water en tot op heden heb ik geen lekkages ontdekt.
Tussen door ben ik naar de Haruru watervallen gegaan die hier kort vandaan zijn,verleden week een verjaardags party bij de “Pim”van Hans en José. Zij(José)was jarig en met mijn BBQ werd ik tot kok gebombardeerd en met de klanken van de gitaar van Hans v/d “Happy Monster”en de uitstekende verzorging van Hans en José op hun Amel werd het een heel feest met nog meer aan boord: Martin en Dilma met zoontje Boaz v/d”Dingo” en natuurlijk Dorie v/d “Happy Monster”en de hele haven heeft weer mee kunnen genieten maar de buren waren van te voren gewaarschuwd.
De “PIM”is ook op de site te vinden nl: pim2.waarbenjij.nu

Nu de “Sea Beryl”klaar is hoop ik over enige tijd met de MG een beetje rond te toeren om wat meer van het land te zien,maar daarover later.

Ps Ruud,na de te watertelating v/d “Sea beryl”ging jouw sigaar in rook op.
Iedereen bedankt voor de reacties en sorry voor het wat laten bericht,ik zal mijn leven beteren.
Bertus










  • 17 Februari 2008 - 03:55

    Hans En Jose :

    Heeee Bertus voor je weer foto's van ons
    maakt, wil je dan even waarschuwen dan gaan we er iets beter voor staan.

    gr. jose

  • 17 Februari 2008 - 08:07

    Eugenie En Theo:

    Hoi Bertus!
    Heerlijk om weer wat van je te horen! Jammer dat we niet op het Braassemfeest konden zijn, maar we hebben een maand uitbundig genoten op Tenerife! Voor herhaling vatbaar, gewoon zomer daar en dat de hele maand januari! Veel plezier in Nieuw Zeeland, moet volgens mij één van de mooiste stukjes op aarde zijn! Misschien komt het er ooit eens van om daar heen te gaan!
    Veel liefs van ons twee!

  • 17 Februari 2008 - 11:29

    Floor:

    opa, dat is floor en rens:D Die jongen met de krullen is rens en ik ben met donker haar!! xx floor

  • 16 Maart 2008 - 16:48

    C. Den Heijer:

    Beste Bertus, hier een berichtje van je garnalenvriendje uit Scheveningen. Ik heb met enorm veel plezier naar je reisverslagen gekeken, en ik wens je verder een behouden vaart. Ik hoop nog een bericht te ontvangen, mijn emailadres is cdenheijer@planet.nl.

  • 17 Maart 2008 - 00:43

    Gerard En Corrie(Nu :

    Niet op reageren,Lena! in de U.S.ofA.)Leuk dat we de eer hadden je in perrsoon te ontmoeten.Wensen je zee in de rug en kalme zee. Tot horens.

  • 25 Maart 2008 - 15:48

    Ruud + Ireen(CHICKY):

    Hoi Bertus, Het begint er volgens mij weer een beetje om te spannen. Het loopt immers tegen April en dat betekend voor zover ik me kan herinneren dat je dan weer vertrek plannen had. Ik hoop dat het een en ander in orde is en dat je de boot verder -in en out-, spic en span voor elkaar hebt voor de volgende trajecten. Zover ik je ken heb je er alles aangedaan om de averij te beperken tot o,ooooooo%. Daarom wensen wij je uit een koud en besneeuwt Nederland een behouden vaart voor de volgende trajecten. En lezen graag je verhalen hoe die trajecten dan verlopen.
    Bertus we blijven graag op de hoogte en volgen je op de "voet" (per mijl)

    vriendelijke zeilersgroet Ruud + Ireen

  • 30 Maart 2008 - 19:59

    Joost En Ilse:

    Ha Bertus,

    Hoe is 't? Al terug van vakantie? Wij staan op de kant in Whangarei (Norsand). Huidige status: dek gestraald (jawel) met pas twee lagen verf en de boegspriet ligt op de grond (expres hoor, we maken er een van RVS). Wat zijn jouw zeilplannen?

    groetjes Hafskip

  • 12 April 2008 - 08:47

    Sjerp Jr:

    Hoi Bertus

    lekker genieten hoor daar in NZ
    ik ben benieuwd naar je volgende verhalen

    groetjes
    sjerp sjerp en hennie

  • 12 April 2008 - 12:51

    Kim:

    Hee opa, ik wacht op je nieuwe bericht! Wanneer kan ik je het beste komen opzoeken met ferdi? Ik zat te denken aan oktober ofzo, waar ben je dan?
    Ik hoor het wel hopelijk, kus voor jou opa! Ik hou van je, x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 358594

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: