Carib 29 28-03,07 Island San Blas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 29 28-03,07 Island San Blas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 29 28-03,07 Island San Blas

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

29 Maart 2007 | Nederland, Amsterdam

Panama

Beste allemaal in Nederland,

Heb mijn anker inderdaad maandag de 19e maart gelicht en er vandoor gegaan, de weersomstandigheden waren goed en dan moet het maar gebeuren.

De koers uitgezet naar Panama 725 mijl, met 2 reven in grootzeil en uitgeboomde genua en had al gauw een speed van zo'n 6,5 mijl te pakken en na een dag klokte ik 165 mijl in de juiste richting. 2e dag begon de wind aan te wakkeren tot Bft. 7 á 8 en na 42 knopen (Bft 9) heb ik het grootzeil maar gestreken en doorgegaan met alleen de genua en dat beviel uitstekend, want ik ben niet met een race bezig.

Wat mij niet los liet al die verhalen over, je doet toch wel de San Blas eilanden aan want dat mag je echt niet missen dus na de 3e dag met weer een 150 mijl op de teller heb ik mijn koers gewijzigd naar de San Blas eilanden, moest daardoor wel mijn snelheid wat verminderen anders zou ik daar midden in de nacht aankomen en daar had ik geen zin in want die eilanden (380 in totaal) wil ik wel bij daglicht verkennen en aan komen.

Ik heb voor dat gebied niet alle detail kaarten aan boord behalve de plotter kaarten op de computer maar daar wil ik niet blind op varen en heb verstaan gekregen dat daar vooral eyeball navigatie van toepassing is dus dan maar overdag en dat lukte prima, ik had mijn koers uitgezet naar de Holandes Cays(positie N 09.35.91/W 78.46.75) en de laatste 25 mijl had ik nog een Amerikaans jacht in mijn kielzog en samen dropte wij het anker om 08.30 na 5 dagen zeilen het anker, vond ik de Oost Cariben al mooi, maar dat slaat alles, goudgele stranden met een pracht van veel palmbomen, en vooral geen charter of cruiseschepen, dus een volmaakte rust en lag daar al gauw te snorkelen, ook om de vermoeidheid van de laatste nacht weg te werken want slapen was met het naderende land in zicht niet mogelijk (je zal maar niet op tijd wakker worden).

Na een paar uur geslapen te hebben werd ik gewekt door een praam met Huti indianen die hun koopwaar kwijt wilde, dat was aan mij niet besteed, want ik had geen US dollars bij mij, maar na wat marsrepen voor de kleine bambino's kwam alles weer goed.

Op dat kleine eiland leven maar drie families in hutten van palmbladeren
en houden zich in leven met het verzamelen van kokosnoten en worden
verkocht aan handelaren die vanuit het vaste land (5 mijl afstand) komen
met hun snelle pramen.

Heb kennis gemaakt met het Amerikaanse jacht de 'Habiti' en wat blijkt zij
gaan ongeveer hetzelfde rondje varen als ik van plan ben alleen zij zijn vertrokken uit Main (Noord Amerikaanse Oostkust) en willen ook in 2009 weer terug zijn en hebben afgesproken om samen door het Panama kanaal te gaan en hij (Nad - de schipper) heeft een agent benaderd om ons te begeleiden door de papierwinkel en al het gedoe er omheen en dat is heel wat.

Dat bleek vandaag al, we zijn met 2 schepen vertrokken naar Isla Poverir
om een permit te bemachtigen om in die wateren te mogen varen en naar Colon(ingang Panama) te mogen varen en dat kostte een halve dag en 85 US dollar (dat heeft Nad voorgeschoten).

Dat eilandje heeft een vliegtuig landingsstrip en die strip is langer
dan het hele eiland dus je moet op tijd bukken anders gaat het niet goed. Ik dacht hier geld uit de muur te kunnen trekken maar dat kan niet, ook een mobiele telefoon verbinding is niet mogelijk. Ben vanmorgen snorkelend naar het strand gegaan en kwam tot mijn grote verbazing een grote Manta zeerog tegen van zeker 100 cm en een staart van zeker een meter tegen.

Na het inklaren in Poverir zijn we naar weer een prachtig eilandje gevaren (4 mijl afstand) en liggen daar nu achter anker met nog een tiental andere jachten waarvan de meeste Amerikaanse, zij hoeven geen Oceaan over te steken, het is hun achtertuin en Nederlanders kom ik niet meer tegen, wel jammer. Begin april worden wij verwacht in Colon om onze doorgang te gaan starten, de wacht periode schijnt ongeveer 6 dagen te zijn, daarna wil ik de Sea Beryl op het drogen hebben om het onderwater schip een verfbehandeling en een poetsbeurt te geven en dan de Pacific oceaan op.

Weer even bijgepraat en zoals jullie begrijpen, zonder mobiele telefoon kan ik niet op internet maar kan dit bericht wel verzenden via Skyfile en ben ik te bereiken via: seaberyl@skyfile.com.

De hartelijke groeten vanuit de Sea Beryl,

Bertus.

  • 29 Maart 2007 - 14:25

    Eugenie:

    Hallo Bertus!
    Wat heb je mooie tochten gemaakt en nu het grote avontuur om door het Panamakanaal de Pacific op te gaan, schitterend! We leven erg met je mee en hopen van harte dat alles voorspoedig mag verlopen! Hier is alles prima, hebben net Theo's 80e verjaardag gevierd en wij maken ons weer maar eens op om de caravan in te ruimen. We hebben plannen om in september naar Sint Petersburg te gaan met stops in Stockholm en Finland. In januari 2008 hebben we een maand een appartement gehuurd in het zuiden van Tenerife, dus leuke plannen! Het ga je goed, we blijven je volgen! Groetjes Eugenie en Theo

  • 30 Maart 2007 - 11:31

    Alex En Astrid:

    Hai Bertus, Ben benieuwd naar je foto's van de (super)San Blas eilanden.
    Ach, hier is het ook niet slecht toeven hoor. Er schijnt een soort van waterig zonnetje beetje heiig met een fris windje. Zaterdagavond weer gezellig een drankje of twee in het Spuigat drinken met aansluitend eventueel een kort bezoek aan het Snuitje voor de echte 'die hards'. Zondag ijspegelen met een temperatuurtje van een graad of 17 (hebben ze beloofd) en zon. Het kan niet op! Verder weinig spectaculairs te melden, behalve dat de Gems zondag gaat winnen!!! We hebben de boot leeggetrokken, al het overbodige van boord gehaald. Zo moet het toch een keer lukken. Zondag wordt een topdag voor de Gems. Wordt vervolgd. Groetjes en veel zeilplezier, A&A

  • 30 Maart 2007 - 14:26

    Henny En Sjerp:

    Wat goed Bertus dat je dit avontuur doorgezet hebt en nu zulke prachtige trips maakt, we blijven je volgen.
    In Rottrdam en de rest van Ned. ontluikt de natuur weer met een noodgang en is een temperatuurtje van 14 tot 16 graden niet verkeerd ( over jou zullen we dan maar niet praten).
    Na een weekje skieen weer nieuwe plannen voor vakanties aan t verzinnen, o.a. zeiltocht van Glascow - Caladonian Canal -Ned. met onze vriendin Nelleke.
    Verder de oude platen-collectie van Sjerp en my op de PC en op CD gebrand, erg tijdrovend werk maar nu een uitgebreide collectie verschillende soorten muziek in de kast.
    We hebben vorige week Adriaan z n 75ste verjaardag gevierd en dat was een leuk feest hij werd natuurlijk in het zonnetje gezet maar daar is Adriaan gek op zoals je wel weet!
    We missen jou wel op dit soort feestjes maar je kunt niet alles hebben! Verder is het met de vrienden van de Pentax en de Seaberyl allemaal goed.
    Bertus behouden vaart en geniet 200 %

    vrijdag 30 mrt 07

  • 02 April 2007 - 16:29

    Kees En Lucia:

    Ha die Bertus,
    Het is al even geleden dat ik je site hebt bezocht maar werd op de hoogte gehouden door Anneke.Gelukkig gaat het weer prima met je.Ik heb je wel wat te melden hoor,de smooth heeft een rolgenua!
    Kees heeft er echt over na moeten denken
    want dat kost hoogte als je aan de wind vaart en ook al zijn we met vakantie,we willen altijd optimaal varen.Maar het zal een stuk makkelijker worden zeker met veel wind.Het voorzeil laten zakken,vastbinden (anders waait het overboord) in een vliegende storm zoals in de vakantie vorig jaar is geen feest.
    Voorzeil wisselen,vouwen....doei allemaal verleden tijd.En als we wedstrijd varen dan kan alsnog de gewone genua erop.Het nieuwe voorzeil laat nog even op zich wachten. North Sails heeft het druk maar eind april moet hij er toch zijn.Misschien heb je het al gehoord,Ton Lucht heeft een motorboot gekocht en neemt (toch met pijn in zijn hart) afscheid van de En Passant.
    Stoer en apart schip met op de boeg de letters ZL 43 en hoe noemen wij die boot? Juist de zuiplap 43 ondanks dat Ton hem de Buffel heeft genoemd.
    Helaas voor hem,voor ons blijft het de Zuiplap. Bertus het gaat je verder goed en wij hopen dat je een schitterende reis voor de boeg hebt.
    Groetjes Kees en Lucia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 358257

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: