Carib 6 14-07,06 - Reisverslag uit Trébeurden, Frankrijk van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 6 14-07,06 - Reisverslag uit Trébeurden, Frankrijk van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 6 14-07,06

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

15 Juli 2006 | Frankrijk, Trébeurden

Hallo,allemaal Trebeurten 14-07,06

Ik zou vanuit St.Peter port verder naar het westen trekken maar omdat er een zeilregatta die dag ging hier ging eindigen,dat werd nogal druk maar mijn stroom mee zou pas s,morgens goed uitkomen en ik had reacties van Kees en Lucie op mijn site dat Beaucette in het N.O van Guernsey zeer de moeite waard was en dat kwam goed uit voor mij.
Voordat ik koers zette naar daar,even olie tanken aan de olie ponton,ben ik ongeveer 40 meter daarvandaan zie ik de diepte meter terug lopen naar 10 centimeter onder de kiel.Hard in zijn achteruit,net op tijd en dat met vallend water.
Weer terug en wachten op genoeg water,ben ik klaar met tanken en klim naar boven om af te rekenen,liggen er onder een glasplaat van de balie wel 15 foto,s van droog gevallen dus scheef hangende schepen .Dus net ontsnapt aan groot probleem,zeg tegen die man wat doen die boten daar,ja dat zie toch zelf wel.
Ja wat stom he en heb maar snel afgerekend,na een 1.5 uur motoren lag ik voor de ingang van Beaucette te wachten op voldoende water en werd`heel deftig opgehaald,en voor mij uit varend werd ik naar binnen geloosd,maar goed ook want die ingang is maar ongeveer 20 meter en 30 centimeter onder de kiel,ik had het niet meer met links en rechts hoge en zeer puntige rotsen,na afgemeerd met hulp van de ophaler maar meteen een flinke borrel achterover geslagen.
Nog even een wandeling naar het dorp en een stuk vlees gekocht en niet al te laat naar de kooi,moest er vanwege de stroom om 7.00 uur weer uit,vanwege de stroom(wat een een leven).
Ik zou via de noord met de stroom mee links om het eiland en de meestroom daarna oppakken.In de haven zelf heb je geen gelegenheid
Om je touwen en fenders op te bergen en zeil te zetten,zo klein is het daar.Geen probleem dus dat doe ik wel even buiten maar die nacht had het nogal flink gewaaid uit het Noorden,dus met de stroom mee met een gang van z,n 6 mijl tegen de golven in.
Ik heb nog nooit zo geworsteld en na een kwartier en bakken water over me heen heb ik me gewonnen gegeven en 180 graden gedraaid om dan maar tegen de stroom maar wel met de wind mee tussen de eilanden Guernsey en Sark naar het zuiden en zo Stuurboord uit richting Brest te zeilen,maar het stroomt daar zo vreselijk hard dat met vol vermogen ik maar zo,n 2 mijl voortgang maakte en heb vanwege dat onophoud onderweg van plan veranderd en ben na een heerlijke zeiltocht met 3a4 beaufort net bezeild maar met de laatste 15 mijl op de motor van de 70 mijl Trebeurden, een Franse haven binnen gelopen.Laverend rond de rotsen en ondiepten op tijd over de hoogwater drempel gevaren.Ga je een paar uur daarna even kijken waar je gevaren hebt, zie je daar mensen lopen om krabbetjes en kokkeltjes te vergaren,wel raar maar wel leuk.
Als je daar binnen loopt zie je daar aan bakboord en rode en stuurboord een groene paal daar moet je tussen door,heel normaal zou je zeggen maar als er nog 150 centimeter water in de ingang staat gaat er automatisch tussen die palen een schuif omhoog en gaan de lichten op rood en kan er niemand meer in of uit.
Maar heb je een diepgang van zoals de Sea Beryl van 2.20 meter kan je er ondanks het groene licht niet binnenlopen,dat moet je op de omgekeerde peilschaal zelf aflezen,wel even opletten dus.
Dat deed die schipper de andere morgen met het uitvaren dus blijkbaar niet, hij had een diepgang van 1.40 meter dus wou uitvaren maar het licht stond nog rood dus de schuif was nog niet neergelaten en heb je maar 10 centimeter water boven de schuif en knalde er met een gang van 3 mijl tegenaan.
Gelukkig is de schuif steviger dan die zeilboot,anders was de hele haven met gevolg leeg gelopen,na controle bleek er aan de schuif niets te mankeren gelukkig,dat zal met die zeilboot wel niet het geval zijn.
Wil morgen weer weg als de schuif weer weg is en de wind weer wat tot bedaren is gekomen en denk dan naar l,Aberwrac,h te gaan een 45 mijl dichter bij Brest en dan na een getij stop met het Zuid West tij naar Camaret Sur Mer te varen,maar dat later want niets zo veranderlijk dan het weer.
Groeten,Bertus
P.S je Mail gelezen,Ferdi.Bedankt ik heb met een foto al uitgeprobeerd.
Heb nog wat foto,s maar zoek een mail cafe daarvoor.Sorry

  • 15 Juli 2006 - 12:52

    Willem & Janine:

    Hay Bertus,

    Weer leuk om wat van je avonturen te lezen het is net een soort vervolg verhaal. Ook nog spannend af en toe. Hier alles goed zeker met dit mooie weer. De Gouden Ruiter hebbn we naar Oud-Beijerland gebracht en nu kunnen we vanuit huis gaan varen. Wel wat makkelijker als steeds naar Scheveningen en nu jij daar niet meer ligt ook iets minder gezellig natuurlijk. Goede vaart verder en we blijven je volgen. H.Gr. Willem & janine

  • 20 Juli 2006 - 09:27

    Ton Minerva:

    Hallo Bertus.
    Van Carin mocht ik dit adres ontvangen en dus neem ik maar de vrijheid om je schrijven.
    Als je me bewust dit adres vóór vertrek niet gegeven hebt, om van mijn commentaar verschoond te blijven, moet je het maar zeggen. (geintje).

    Ik heb begrepen, dat je langs de kust naar het zuiden wil afzakken. Iedereen zegt altijd, dat er tussen La Rochelle en Biarritz geen havens zijn, maar dat heb ik in mijn boot op wielen anders ervaren. Sowieso ligt daar Carcassonne. dat is een enorme binnenzee met diverse jachthavens. Het ligt ongeveer op de helft tussen LR en Bayonne bij Biarritz.
    Ik wens je een prettige voortzetting van de reis en zal vanaf nu je dagboek blijven volgen.
    Groetjes Ton

  • 20 Juli 2006 - 15:15

    Bertus(Sea Beryl):

    Ton,het is niet gelukt het voor jouw verborgen te houden,maar door mijn toegenomen incasserings vermogen,vooruit dan maar.
    Leuk en doe Hanneke ook de Groeten.
    P.s.Heb je je E-mail adres
    op de site achtergelaten,dan krijg je vanzelf bericht.
    Bertus

  • 21 Juli 2006 - 22:39

    Marijke (Saffie):

    Hallo Bertus. je reis gevolgd tot dusver en vele havens uit je verhalen herkend. In L`Aberwrach hebben Wim en ik ook diverse malen met de Safower gelegen, heel leuk op de rivier, en er is een hele goede vishal (markt) die moet je zeker even bekijken! De aanloop er naar toe vereist wel je aandacht maar met al die goede software aan boord moet dat lukken. Met Saffie gaat het prima, ze zeilt heerlijk, het is ook zulk prachtig weer hier! Een zeilersgroet vanuit Zierikzee.

  • 22 Juli 2006 - 11:16

    Adriaan:

    Bertus.
    Vanmorgen je dagboek weer gelezen en je avonturen gevolgd.Hier gaat het dagelijkse leven zijn gangetje met werken, bezoeken aan het clubhuis,ballotage comm.
    Het lijkt wel of heel varend Nederland lid wil worden van YCS. Na een heftige Vuurschepen Race en een schitterende Noordzee Race en veel prijzen heb ik het wat rustiger aan gedaan en ben met Miep aan boord van de Century (80000 ton)van Amsterdam naar St Peterburg gevaren, via Kopenhagen, Stockholm, Helsinky en terug via Talin, Oslo naar A'dam.
    De Hermitage in St Petersburg en trouwens deze hele stad is de moeite waard om te bezoeken.Eind augustus met de Antares naar Breskens.

    Bertus hou je haaks en
    goede vaart gewenst.
    Adriaan en Miep.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1015
Totaal aantal bezoekers 358246

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: