Rond de wereld nr.71 04-07,2010 St.Maarten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.71 04-07,2010 St.Maarten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.71 04-07,2010 St.Maarten

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

04 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Rond de wereld nr.71
04-07,10
Simpson bay,
St.Maarten

Eigenlijk hoor ik nu al 5 dagen op de oceaan richting Azoren te zijn maar de pech heeft wederom toegeslagen,wat dan?????????
Bij het vertrek uit St.maarten,de 29e vond ik al dat de genua die op de “profurl”(mijn rolsysteem)zit wat traag uitrolde maar dacht dat er nog geen druk van de wind op was,ik had hem half uitgerold en 2 reven in het grootzeil en dat bleef zo de komende dag maar toen ik hem wilde inrollen bij wat méér wind kreeg ik hem met moeite binnen en ik hoorde een schurend/slepend geluid.
Ik liet hem weer een beetje uitrollen en hoorde weer dat geluid,daarna de tuiger Hans Jansen gebeld in Nederland en die adviseerde mij terug te keren want er bestaat een kans dat je hem op een gegeven moment niet meer kunt rollen om dat de lagers na 16 jaar aan het einde waren door lekkende afdichtingen en er water is binnen gekomen in het systeem en als je de genua niet meer binnen kunt rollen verkeer je in ernstige moeilijkheden.Dus na 135mijl omgedraaid en de terug gevaren.

Dus lig ik weer hier in de Simpson bay marina waar ik al eerder lag en ben hier naar een tuiger/rigger gegaan en die zij mij hetzelfde wat Hans Jansen zij,niet repareren dat oude ding maar een nieuwe aanschaffen.Een “Profurl hadden zij niet op de plank liggen en zou zeker 10 dagen duren dus heb ik maar een”furlex”(als de naam goed is)aangeschaft die wel op voorraad was en Maandag of Dinsdag word hij geplaatst.
Toen ik hier voor de tweede keer lag te wachten voor de brug(lijkt Holland wel)hoorde ik een vreselijk hard lawaai,ik had eerder vernomen dat Holland 0-1 achter stond tegen Brasil dus begreep onmiddellijk dat Holland een doelpunt maakte en na afgemeerd te zijn en onderweg naar de douane ben ik een barretje”Topper”binnengelopen waar iedereen dronken aan,t worden was want Nederland had gewonnen.

Als de genua roller maandag geplaatst word ben ik Dinsdag onderweg maar als het Dinsdag gaat gebeuren ga ik de volgende wedstrijd in het “Holland huis” bekijken in Philipsburg want St.maarten staat bol van de Oranje fans dus wil daar ook naar toe.
St.Maarten is best een leuk eiland,half frans(St.Martin)en half Nederlands en als belangrijke gebeurtenis is de Heineken regatta ééns per jaar en dan moet het behoorlijk druk zijn in al de restaurants en Hotels en barretjes,nu is het wat rustiger maar nog steeds héél gezellig,ik ben meestal te vinden in Lee,s road grill restaurant met elke dag muziek en goed voer en vooral heineken bier.
Ik weet niet hoe het normaal is als er geen voetbal is maar nu is het elke dag feest en de auto,s rijden hier luid toeterend rond als nederland weer een wedstrijd gewonnen heeft..

Even terug naar de reis,mijn diepvries werkt weer,de onderdelen zijn op tijd hier gearriveerd en in nog geen uur later draaide alles weer voor 2 dagen,want wat bleek,het onderdeel (het spanwiel) was niet diegene die ik moest hebben en hij sleet dwars uit maar de koelmonteur die het gas had aangevuld had een goede oplossing en hij heeft een kleinere v-snaar opgezocht op het eiland en die over 2 poelie,s laten lopen en dat werkt prima.
Nog geen 100 meter hier vandaan is een goede supermarkt waar ik wederom mijn verse groente enz.enz. moet kopen maar mijn vlees ligt alvast veilig in de diepvries.

De reis naar de Azoren is een 2200 mijl maar dat is rechtstreeks en dat gaat niet want de kern van het hoge druk(Azorenhoog)ligt ongeveer even hoog dus moet ik ongeveer 1700 mijl een méér Noordelijker koers aanhouden dus links van het hoge druk(heb dan de wind mee) om daarna in een grote boog daar omheen te zeilen want als ik midden in het hoge druk terecht kom moet ik de motor gebruiken,maar de juiste koersen moet ik onderweg natuurlijk bijstellen als het hoge druk zich verplaatst,hopelijk naar het zuiden,dan kan ik eerder afbuigen,dus ik moet de weersituatie goed in de gaten houden.Ik denk dat de héle reis ongeveer 2500 mijl gaat worden wat een behoorlijk stuk is,de langste oversteek was van de Galapagos naar de Marquise,3000 mijl maar met de wind in de rug en deed dat in 20 dagen,maar deze reis zal zeker boven de 20 dagen uitkomen.

Heb ook nog een week op Antigua voor anker gelegen wat best wel een verademing was want daar kon ik weer wat snorkelen.
Dat eiland staat helemaal bol van de Antigua sailing week en dat is te zien aan de vele restaurantjes en barretjes waarvan de meeste gesloten zijn,alleen de Antigua yachtclub met Nederlandse eigenaar draait goed en heb daar ook wat voetbal bekeken op enorme grote schermen.
Het fort zelf is een oude vestiging van de Engelsen die het eiland moest beschermen tegen de vijand maar dat nu is omgetoverd tot een nationaal park die het beheer heeft van de gehele baai en word daarom goed bij gehouden maar was ook zeer rustig maar fraai.

Een ieder de hartelijke groeten uit een feestvierend St.maarten.
Bertus a/b v.d »Sea Beryl”

Nog even wat reacties,
Ja Reggie,het was de Tielsa en geen Tylsa,dat gele dockhouse heeft hij er zelf op gezet en staat best leuk,maar aan onderhoud heeft hij nog wel wat te doen.
En ja,ik verheug mij op de Azoren en ga dan onmiddellijk naar café Pieter sport waar de tonijn geweldig smaakt en dan ook mijn muur schildering bekijken die ik in 2005 daar gemaakt heb.
Groet,Bertus

Ha die A&A,
Ja die gezelligheid v.d. N.S.R moet ik nog een jaartje voor wachten maar de winter is ook wel weer aardig na zo lang weg.
Geniet van de zomer met véél zeilgenoegen samen.
Groeten,bertus

Jan venema,
Leuk dat je nog steeds mijn verhalen leest en dat je daardoor eigenlijk mee verplaatst.
Dat biertje zullen we zeker nog eens samen drinken.
Groet,bertus

Ha die Kees de Jong,
Ik zal zeker je boodschap/beschildering opzoeken van Änne M”.
Leg even uit waar ik dat ongeveer kan vinden als het nog te vinden is want je weet dat als het niet meer leesbaar is er een ander een nieuwe tekening/schildering opzet want het is daar behoorlijk vol.
Groeten,Bertus

Heeeeeeeeeeee,die lieve Kim,
Nou dat is dan ook een behoorlijke reis,als ik weer terug ben kunnen we dan véél ervaringen en foto,s/uitwisslen/ bekijken.
Misschien wel niet zo lang jou reis maar voorlopig heb je het toch maar gedaan .
Proficiat
Groeten,ook aan iedereen in huize Walma,
Bertus

Ha die Dia en At Scholtens,
Leuk weer eens wat van jullie te horen,Mauritius vond ik best een leuke stop vooral aan de waterfront met zijn vele winkels en niet te vergeten de open markt even buiten het front.
Blijven jullie daar ook wachten om naar Z-Afrika te gaan en hoe dan verder.
Nog op de seychellen geweest of is het nog steeds een no go zone vanwege de piraten?
Nog een leuke tijd daar in Mauritius.
Bertus




  • 04 Juli 2010 - 19:24

    Bertus V.d Sea Beryl:

    Ik heb nog wat foto,s van de Azoren geplaatst en van wat vrienden die ik daar ontmoet heb die zojuist een rondje Atlantic gedaan hadden.
    Bertus

  • 06 Juli 2010 - 10:19

    Ruud + Ireen: Chicky:

    Hoi Bertus, het zit even niet mee zolals ik net lees. Wij zijn net van van vakantie thuisgekomen. Naar Noord Duitsland geweest. Ook div. techn. problemen gehad met de boot dus ik begrijp hoe je je voeld. Het is wederom jammmer dat er weer wat kapot gaat. Maar je moet maar denken na al die mijlen die je gemaakt hebt in die ruim drie jaar zou een ander 15 jaar verder zijn om tegen de zelfde problemen op te lopen, en niet dat meegemaakt te hebben wat jij beleeft hebt. Als je het dus van de zonnige kant bekijkt valt het misschien achteraf nog niet zo tegen. Je hebt weer een boeiend verhaal geschreven en ik heb de vorige keer, en deze keer weer buitegewoon genoten van je heldere schrijfstijl. Ik ben daarom ook behoorlijk jaloers dat ik niet even om een hoekje bij je kan kijken. Je maakt bijzondere dingen mee en geniet van de verschillende culturen. Dat is waar het om gaat. Die kapotte dingen zijn wel te overzien. Bertus geniet nog even van het voetbal en ga dan weer fris en monter op weg. Behouden vaart en tot de volgende keer.

    vriendelijke zeilersgroet Ireen & Ruud
    s/y. CHICKY

  • 06 Juli 2010 - 18:21

    Alex & Astrid:

    Ha die Bertus, Antigua..., "een geweldig eiland" volgens Alex. Hij is daar een keer geweest met Frans W. uit DH(je weet wel, vergeten we de portier niet... en het liedje oh oh Den Haag). Affijn, zij hebben daar een geweldige tijd meegemaakt. Na 's avonds onschuldig te hebben gegeten met FW, wat schetste hun verbazing: er zaten nog wat bekende luitjes aan de bar: Richard Brandson, Liza Stansfield, Eric Clapton en wat opkomende artiesten. Het was een zwoele avond (met FW), je voelt hem al aankomen, iedereen kwam los. Sessie avond met muziek en zang. Helemaal super en geweldig. Echt genoten. Nadeel: de rijen bij de wc waren errug lang! Circa 50 man aanwezig die helemaal uit hun dak gingen. Alex ging op zijn knieen naar de boot. Op zich niks nieuws maar dit keer met een goed verhaal. Kortom, Antigua GEWELDIG!
    Nu moeten we ergens naar toe om naar Nederand-Urugay te gaan kijken. (zitten nog op de zaak 20.15 uur, wedstrijd begint zometeen)PS de nieuwe haring is niet zo lekker als vorig jaar. Jammer.
    PPS Gedraag je (verzoek van Alex) en je mist hier niets.
    Geniet en tot de volgende keer.
    Groetjes, A&A

  • 07 Juli 2010 - 15:13

    Bertus V.dSea Beryl:

    Ben vanochtend 07-07,10 opnieuw vertrokken,de profurll is gerepareerd dat kon dus.
    hij was voor de rest in goede conditie en ik ook dus tot............de Azoren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 358081

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: