Rond de wereld nr.70 09-06,2010 Plymouth Dominica - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.70 09-06,2010 Plymouth Dominica - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.70 09-06,2010 Plymouth Dominica

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

09 Juni 2010 | Dominica, Roseau

Rond de wereld
Nr.70
09-06,2010
Prince Rupert Bay
Portsmouth
Dominica

Hallo allemaal,
Weer even geleden maar ik ben er nog steeds en heb enige dagen geleden mijn anker laten vallen,na een vooral motorzeiltocht vanaf Martinque een 72 mijl Zuidelijker.
Eerst bij de hoofdstad Roseau waar ik met moeite in het donker een mooring te pakken kon krijgen en na de gebruikelijke anker of mooring borrel naar bed gegaan.
De andere ochtend ben vertrokken naar de prince Rupert Bay een 20 mijl meer Noordelijk gelegen wat leukere baai met wat betere anker mogelijkheden

Eerst aan de Zuidkant van de baai waar volgens de pilot de ankerplaats wat rustiger is(minder golven) en dit klopte ook wel en tevens héél dicht bij de douane,daar aangekomen met de dingy was ik net te laat bij het kantoor maar even verderop woonde hij met zijn gezin en werd daar door verwezen en ja hoor,héél vriendelijk kwam hij naar buiten en op het terras kon ik de papieren invullen die mij gaf.
Het héél bijzondere was dat ik niet alléén kon inklaren maar tevens uitklaren als ik tenminste niet langer bleef dan 14 dagen en ook héél bijzonder was ook dat hij tevens de emigratiedienst vertegenwoordigde dus was ik binnen een 15 minuten weer buiten.

Dominica,is ongeveer 27 mijl lang en 14 mijl breed en is een prachtig eiland met nogal wat bergen waarvan de hoogste 1450 meter,dus zij hebben daar water genoeg,de plaatselijke gids(Martin) vertelde mij dat zij zo,n 265 rivieren(tjes) hebben waarvan de bekendste de Indian rivier is.
Columbus ontdekte het eiland in 1493 maar voer er toen voorbij maar in de eeuwen daarna domineerde eerst de Fransen omdat Dominica precies tussen Martinique en Guadeloupe in ligt(ook Frans)maar de Engelse pikte dat niet en het gevolg is dat daarna de Engelse in handen kregen na wat oorlogen .
In 1967 werd het onafhankelijk maar deel van de Engelse Commonwealth.
In 1979 sloeg de Hurricane David onbarmhartig toe en vernietigde véél van het eiland en de gevolgen zijn nog zichtbaar(zie de foto,s van de schepen tegen het strand)

Ik ben gisteren opgehaald door Martin en ben met hem de Indian rivier opgeroeid want het is beschermd gebied,het is vooral de flora en fauna wat indrukwekkend is maar in het verleden roeide hier de vroegere veroveraars op en neer om hun nederzettingen te bereiken.
Öók heeft het enige bekendheid gekregen vanwege de opname van de film “De piraten van de Caribieén”

Sinds Tobaco heb ik de volgende eilanden aangedaan Grenada-St.Vincent-St.Lucia en Martinique en heb daar verschillende baaien aangedaan waar ik op mijn begin na aankomst op Barbados in 2006/07 al eerder geweest ben en al over heb geschreven.
Gisteren na de tocht over de rivier(tje) een beetje wezen zwemmen en daarna aan de wal een hapje gegeten met een mooi uitzicht over de baai met ongeveer 10 jachten aan een mooring.

Vandaag,Woensdag de 19e hijs ik de zeilen weer voor een tocht van ongeveer 95 mijl naar Antiqua en ben dan nog slechts 100 mijl verwijderd van St.Maarten van waar ik aan het eind van de maand wil vertrekken naar de Azoren om op tijd uit het Hurricane seizoen te zijn want de regel is June=to soon,July=standby,August=you must.

Ik hoop bij aankomst in St.maarten een pakketje met onderdelen van mijn koel/vriescompressor over de motor te ontvangen van de firma Barco ,dan kan ik weer onderweg naar de Azoren wat vers vlees voor de tocht van 2200 mijl in slaan en heb elke dag een karbonade of een vers gevangen visje te eten ,hmhmhm.
O ja, ik heb op de Suriname rivier de “Tylsa”een héél bekend zeiljacht zien liggen.
De “Tylsa”heeft meegedaan met de eerste Withbread race rond de wereld in de jaren 1970??
Waarvan de Conny van Rietschoten als eerste aankwam en ook de volgende op zijn nam kon bij schrijven.
Het schip zag eer nog goed uit en werd gezeild als solojacht,hij is onderweg naar Nederland voor wat onderhoud en hoop hem op de Azoren nog te zien,hij vertrekt over enige dagen vanuit Martinique.
Nou beste mensen,ik hoop voor een ieder een fijne vakantie en véél voetbal kijk plezier en……………tot de volgende keer maar weer.

Nog wat reacties en bedankt,,,,,,,,,

Ha die Jan/Ruth van Donselaar,ja zeker jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben,trouwens als ik het geweten had was ik wat eerder vertrokken want ook ik ben op Union Eiland geweest,maar misschien de volgende keer?????????hahahahah.
Bertus

Ha die Leo Cusell,
De motor problemen zijn weer opgelost en heb mijn brandstoffilters vervangen en loopt weer als een zonnetje.voor de rest alles oké tot het volgende probleem (hopelijk niet).
Bertus

Dia en At Scholtens,
Leuk wat van jullie te horen,ja dat Rodrigues heb ik gemist en ook Chagos maar wie weet.
Ben er wel achter dat 4 jaar véél te kort is om alles te zien maar dat is ook als je 10 jaar onderweg bent,dus ben ik tevreden met wat ik gezien en beleefd heb.
Het allerbeste met jullie verdere tochten en hoop wat van jullie te blijven horen.
Bertus

Ha,die Alex en Astrid(A&A)
Wat een leuke verassing dat jullie mij opbelde terwijl ik aan het zeilen was naar Dominica en wat was de verbinding goed zo tussen de twee eilanden in.
Heb je nog wat gepresteerd in de NSR of alleen aan de bar???????????wat ook héél gezellig is.
Voor de rest is alles goed aan boord en verheug mij op de lange zeiltocht naar de Azoren en ben benieuwd of mijn muurschildering en nog staat op de kade.
Groetjes,Bertus

Kees de Jong,
Ja ben met je eens dat de pech altijd ongelegen komt maar alles is weer opgelost,
Maar van mijn koel/vriescompressor heb ik een bitter gevoel.
Ik liet door een ervaren monteur(die bij een bekende jachtwerf heeft gewerkt)
als zodanig mijn kleppen laten stellen op de Suriname rivier toen ik daar was.
Hij moest daardoor de poelie van de motor demonteren om zijn werk te doen en bij het terugzetten van die poelie moest hij natuurlijk ook de drijfriemen weer terugzetten.
1 van de motor naar de dynamo en 1 van de poelie van mijn compressor die over de hoofdmotor loopt en die mijn koudeaccu verzorgt.
Die compressor heeft één poelie met twee gleuven één naar de poeli van de motor en één naar een eventuele electromotor zodat je in een haven die compressor ook kunt laten draaien,maae heb daar gen ruimte voor dus die poelie is ongebruikt.

Hij had zijn werk afgerond en alles goed zou je zeggen maar na enige dagen na zeg maar 5 uren stroomdraaien moest ik weer ik de machineruimte zijn voor iets anders en zag overal roet en bij nader onderzoek van mij had hij de drijfriem van de compressor op de verkeerde gleuf gelegd en die stond natuurlijk uit het lood.

Hem laten komen en bekende hij zijn fout en heeft hem op de goede gleuf gelegd(kon dat zelf ook wel maar wilde het hem laten zien. en doen
Ëën dag voor vertrek tijdens stroomdraaien een grote knal en wat bleek,de spannerwiel van de compressor die 5 uren uit het lood heeft staan draaien is de borging van dat wiel losgeslagen,dat wiel er af geknald en heeft met zijn grote kracht de drijfriem van de hoofd motor doormidden gesneden dus ik was voor niets aan het stroom draaien en vriezen .

Hem er weer bij gehaald en hem de gevolgen van zijn eerdere fout laten zien en wat hij toen antwoordde ben ik nog misselijk van:hij zij doodleuk dat die spannerwiel aan zijn einde was en daardoor er afgeslagen was.
Einde verhaal na een reserve drijfriem om de motor poelie te hebben aangebracht mar mijn spannerwiel is kapot en een nieuwe heb ik besteld en word naar St.Maarten verstuurd.
Groeten,Bertus




  • 09 Juni 2010 - 18:03

    Reggie:

    hoi bertus : allemaal mooie en leuke en ook vervelende verhalen !
    je hebt het over de tylsa ? dat was de tielsa : heeft inderdaad meegedaan in de whitbread 77/78
    ik wens je behouden vaart naar de azoren en naar het alom bekende kroegje alwaar vele verhalen,tekeningen, anekdotes etc zijn bewaard op de diverse muren

  • 09 Juni 2010 - 19:06

    Alex & Astrid:

    Ha die Bertus,
    Was inderdaad wel grappig dat telefoongesprek. Peter zat bij ons aan boord en had het erover dat hij jou wel weer eens wilde spreken, waarop Alex zei 'nou dan bel ik toch even.' Twee tellen later komt hij weer naar buiten met jou aan de lijn! Techniek staat voor niets. Het leek inderdaad of je een dorpje verderop zat. Gems is overall 5de geworden in de NSR. Jammer dat er niet zoveel wind stond. Het was af en toe dobberen naar de finish. Dat is dan het nadeel van een varende caravan. Maar het weer was, over het algemeen goed met een lekker zonnetje. De muziek/live optredens waren ook weer errug gezellig (o.a. Kid Creole and the Coconuts)De heren gingen vooral voor de -hoe kan het ook anders- the Coconuts. En ja, ik moet het toegeven, aan de bar was het ook best wel gezellig... Geniet nog even van het vaste land voordat je aan je volgende tripje begint. En wie weet tot bellens!

    Groetjes A&A

  • 11 Juni 2010 - 09:35

    Jan Venema:

    Hallo Bertus, lees elke keer met verbazing je reisverslagen, wat heb jij een wonderlijk rijk en avontuurlijk leven. Ben een beetje jaloers op al die belevenissen. Doe voorzichtig en geniet maar, ik drink een biertje op je. groetjes, Jan Venema

  • 28 Juni 2010 - 08:37

    Kees De Jong:

    Hey Bertus,
    Zo te horen heb jij wel jouw portie narigheid gehad, eigenaardig dat al jouw problemen meganies waren op een zeiljacht, laat maar weer zien dat er niets boven wind kracht gaat, alhoewel ik toegeef dat het moeilijk is een diepvries met een zeiltje aan te drijven. Ik geniet van al jouw verhalen en beschrijvingen alsof ik naast je in de kuip zit,zelfs plekken waar ik niet geweest ben zie ik in mijn geestesoog alsof ik er zelf geweest ben.
    Als je op de Azoren bij Horta aandoet, zou ik het leuk vinden als jij mijn boodschap/beschildering op de muur kon vinden onder de naam van "Anne M", het is alweer zeventien jaar geleden dat wij daar waren.
    Bertus, tot een volgende keer, geniet er van en Fair Winds,
    Kees

  • 01 Juli 2010 - 15:03

    Kim :

    opa, ik wilde even zeggen dat ik aan je denk. Ik kom net terug van een reis naar
    Amerika (california, arizona, utah en nevada) van 4,5 week met vrienden. Was echt fantastisch. Dan te bedenken dat jij constant aan het reizen bent! Ik ben jaloers... love you xx

  • 04 Juli 2010 - 03:50

    Dia En At Scholtens:

    Ha die Bertus. Dezelfde Martin heeft ons destijds ook de Indian rivier opgeroeid. Geweldig mooi! Maar je zult inmiddels al wel weer vertrokken zijn en op St. Maarten aangekomen? Wij liggen nog in Mauritius.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1077
Totaal aantal bezoekers 358216

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: