Rond de wereld nr69 15-05,20 - Reisverslag uit Port of Spain, Trinidad en Tobago van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr69 15-05,20 - Reisverslag uit Port of Spain, Trinidad en Tobago van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr69 15-05,20

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

15 Mei 2010 | Trinidad en Tobago, Port of Spain

13 –05,2010
Charlotteville
Nr. 69

(Man of war bay)
Tobago

Hallo allemaal,
Weer even geleden sinds Suriname waar mijn verjaardag niet vergeten werd,vooral niet in Nederland gezien de vele reacties waar voor mijn hartelijke dank aan iedereen die op mijn verjaardag geproost hebben.
Bij Rita,s eethuis had ik een bescheiden feestje met wat plaatselijke Hollanders en enige zeilers van diverse Nationaliteiten dus het werd wat laat en wat wankel heb ik mijn Sea beryl met de dingy bereikt.
Ik had gedacht hier 1 week te blijven maar het was gezellig mede ook omdat het een Nederlands gevoel gaf en heb wat uitnodigingen gehad om te komen eten of drinken en op Koninginnedag zijn we met drie auto,s naar een Hotel in Paramaribo gegaan om een concert van de “Dijk”bij te wonen die hier erg populair zijn.Entree gratis dus mooi meegenomen.
Op één van de dagen hier ben ik met een Zweeds echtpaar van de “SeaQwest”met een busje de binnenlanden in getrokken om een waterval te bewonderen en er een duik in te nemen.

Ben ook naar Fort Zeelandia in Paramaribo geweest waar lang geleden een Hollander voor het eerst voet aan wal zette en hier een nederzetting stichtte(zie foto,s)
Maar de dagen darna moest ik ook nog wat problemen oplossen aan de motor want de laatste tijd had ik wat startproblemen met de Volvo waardoor mijn accu,s behoorlijk te lijden hadden maar hier op de rivier lag ook een tot jacht omgebouwde botter met Tom en Karina .
Hij heeft een lange tijd bij “Jongert Yachting”gewerkt als monteur en heeft mijn startmotor helemaal na gekeken en schoongemaakt en doet het weer uitstekend.

Ook had ik weer accu problemen en wilde dat hier óók voor elkaar krijgen.
Al die jaren moest ik de motor starten met behulp van de verzorging accu,s want de start accu kon dat niet aan.
Op Mauritius had ik nieuwe accu,s gekocht en in Brazilien waren zij al weer op en dat in 10 maanden tijd en heb daar twee nieuwe gekocht maar in 1 maand tijd na 25ahp zakte de voltmeter al na 11.8 volt dus niet goed.
Volvo Nederland gebeld en die vertelde mij dat ik minimaal 120 amp.startaccu moest hebben dus heb ik er een startaccu bij gekocht van 105 amp en had toen bij elkaar 185 amp.
Tevens heb ik alle startkabels vernieuwd en na 20 jaar kon ik mijn motor starten met alleen de startaccu,s en heb daarna 2 nieuwe verzorgingaccu,s gekocht en hoop van al die problemen af te zijn.
Tom had ook mijn kleppen gesteld en had daarvoor een poelie van de motor gehaald om hem rond te tornen en daarna weer terug geplaatst,dus oké zou je zeggen.
Na enige uren stroomdraaien en tijdens de kabels vernieuwen zag ik véél roet in de machine kamer en wat bleek,Tom had dus de V-snaren er afgehaald en teruggeplaatst maar ook de V-snaar van de diepvries compressor en had hem op verkeerde poelie teruggelegd,hij heeft hem daarna goed geplaatst maar de volgende dag bij opladen van de accu,s een grote knal,wat bleek het wiel van de spanner van de compressor was van zijn as afgeslagen en had ook de V-snaar van de motor in tweeén gebroken.

Dus een nieuwe V-snaar aangebracht maar de compressor werkt niet meer dus geen diepvries meer en heb een nieuwe lagers nodig en hoop dat in grenada te kopen.
Inmiddels werd het toch wel tijd er van door te gaan en op 3 Mei ben ik uitgeklaard in Paramaribo en de andere dag met de stroom mee uitgevaren,de eerste 20 mijl op motor de rivier af samen met de Zweedse vrienden van de SeaQwest en kwam onderweg nog de Faja Lobi tegen die ik in Z-Afrika voor het laatst gezien had.
Even wat bij gepraat maar toen de zeilen op en terug kijkende was dat een héél snelle overtocht van in totaal 490 mijl in precies drie dagen,dus 163 mijl per dag maar werd geholpen door de stroom mee.

Na aankomst het anker uit en eerst een koele duik in de baai met eindelijk helder water.
Dat was ongeveer een jaar geleden in Mauritius dat ik heb gezwommen dus was er wel aan toe.
Tobago is het kleinste eiland van Trinidad/Tobago(dus één land)en werd onafhankelijk in 1963 van Engeland en heeft een groeiende economie.
Ik ben van plan hier één week te blijven en dan door te stomen naar grenada ongeveer 90 mijl dus een kleine dag varen .de Man of War bay is een kleine nederzetting met een paar restaurantjes en supermarktje en véél kleine vissersbootjes waar zij véélal tonijn mee vangen dus elke dag vis op het menu.met een goed glas wijn.Ook een dag met de bus naar Scarborough gegaan,de hoofdstad van het eiland maar was snel uitgekeken daar.In de baai de andere dag heerlijk wezen snorkelen en dat was weer genieten.
Elke dag komen hier jachten binnen en vertrekken er andere,het bijzondere is vanaf nu dat dat meestal jachten zijn die in de caribieén zeilen en waarvan je niet weet of zij rond de wereld gaan of geweest zijn en dat zal alléén maar toenemen verder naar het Noorden..Ik ga er weer mee stoppen,tijd voor een drankje aan de wal .
Nogmaals bedankt allemaal voor de felicitaties en reacties en …………..tot de volgende keer .
Groeten vanuit de “Sea Beryl”
Bertus

  • 15 Mei 2010 - 16:56

    Jan Van Donselaar:

    Leuk om te lezen dat je weer veilig op Tobaggo bent.
    Wij zijn 4 dagen geleden vertrokken vanuit Union Island/Grenada naar Bonaire waar Ruth morgen weer naar N.L. vertrekt.
    Ik vaar dan terug naar Curacao waar het schip bij Curacao Marine op de kant wordt gezet,
    Zelf moet ik 3 juni weer naar N.L. toe.
    Was leuk geweest elkaar ergens in de Caribe te ontmoeten.
    Vr. gr. Jan/Ruth van Donselaar

  • 15 Mei 2010 - 17:03

    Leo Cusell.:

    Hallo Bertus, zo te zien op de foto smaakte de taart goed.
    maar van onze kant ook de felicitaties, beter laat dan nooit,aan je verhaal te lezen zit het niet mee met de techniek.
    wat nu dus weer is opgelost. ik zou zeggen berus een goede voortzetting van je reis.
    hou alles heel, en goed weer toegezecht. leo en jeannette cusell.

  • 19 Mei 2010 - 08:14

    Dia En At Scholtens:

    Mooi verhaal over je verjaardag in Paramaribo. Daar waren wij in 2004 op onze uitreis. Lekkere Pabo bier en zoute soep met ei bij VAT. Nog gefeliciteerd. Angelique II ligt geankerd op Rodrigues na 2 maanden op de onbewoonde eilanden Chagos. Goede vaart gewenst.

  • 19 Mei 2010 - 17:07

    Alex & Astrid:

    Ha die Bertus, Verjaardag op goede Hollandse manier gevierd zie ik -taart en wijn-. Hier zitten we weer in de NSR fase. Vrijdag gaan ze weer los! Volgens de voorspellingen schijnt het zonnetje, zal er ongetwijfeld een windje waaien en qua muziek zal het weer een gezellig feest worden. Alex vaart mee, Astrid mag (...) werken. Geniet van Trinidad/Tobago en maak je niet te druk over je motor problemen. Makkelijk gezegd, ik weet het maar als alles van een leien dakje zou gaan zou het zo saai worden voor je, toch?
    Denk aan je boek!
    Tot de volgende keer.
    Groetjes A&A

  • 23 Mei 2010 - 16:07

    Kees De Jong:

    Ziezo, die zit er ook weer op Bertus,ik leef met je mee op je avonturen, wat rot die pech met jouw motor, niet leuk ik weet er alles van, die stinkpot laat je altijd in de steek wanneer je hem het meest nodig heb.
    Bertus, geniet er van net zoals ik er van geniet om je reis te volgen.
    Fair winds,
    Kees.

  • 15 Juni 2010 - 16:27

    Rona:

    hoi,hou van je
    dag lieve pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 970
Totaal aantal bezoekers 358053

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: