Rond de wereld nr.67 Recife Brasilie - Reisverslag uit Recife, Brazilië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.67 Recife Brasilie - Reisverslag uit Recife, Brazilië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.67 Recife Brasilie

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

06 Maart 2010 | Brazilië, Recife

Rond de wereld
Nr.67
06-03,10
Recife
Brazilié

Beste allemaal,
En dan na precies 14 dagen zeilen met een verheid van 1826 mijl op vrijdag de 26e Febr.Recife in Brazilié binnen gelopen.
Eén van de eerste volledige zeiltochten sinds lang geleden,de motor heeft alléén maar gedraaid voor de stroom levering en dus ook voor de diepvries(die op de motor draait)en die ik op St.Helena heb laten nalopen en gas laten bijvullen.
Trouwens op ST.Helena kon ik alleen maar kip producten kopen dus bij aankomst hier kon ik zelf bijna eieren leggen,in ieder geval kon ik goed kakelen zoals Fred van de “Kind of Blue”mij via de SSB vertelde,maar zei dat ik dat voorheen ook al deed maar dan zonder kop.(leuke vent).
Hij,dus Fred en Lorie en zoon Tom zijn niet naar St.Helena gegaan maar rechtstreeks naar Rio ongeveer 1000 mijl zuidelijker en trekken dan langzaam naar het Noorden dus die zie ik niet meer terug dus alweer een afscheid dus niet leuk,maar ja dat hoort er nu eenmaal bij.

De Faja Lobi van Theo en Michelle zijn nu op St.Helena zijn wat later vertrokken en komen later ook mijn kant uit maar die laten hun schip ergens op de Caribien achter voor een half jaar om de familie te zien.

Zo trekt een ieder zijn eigen plan,de mijne ziet er zo uit: nog twee plaatsen in Brazilié aandoen:Cabedela 60 mijl Noordelijker en dan Fortaleza 400 mijl verderop rond de Noordoost punt van Brazilié dan in één ruk naar Paramaribo 1200 mijl en vandaar Trinidad/Tobago 450 mijl en ben dan op de Caribién belandt en dan rustig trekkend naar het Noorden enz.enz.
Ik wilde eerst ook nog Ihla de Fernando de Noronha op de Noordoost punt van brazilié aandoen maar dat is beschermd gebied en als je daar je anker laat vallen kost je dat 100 Dollar per 24 uur en daar heb ik geen zin in.

Öók op mijn tocht langs de Braziliaanse kust zou ik de Amazone rivier aan willen doen maar sinds Peter Blake(de Wereld beroemde Australische Solo Zeiler) daar is vermoord zeil ik daar op gepaste afstand voorbij.
Maar goed nu lig ik hier op een soort kanaal/rivier of hoe dat heet.
De Hollanders kwamen hier ongeveer 400 jaar geleden aan en bleven er bijna een halve eeuw een legde langs de kust hier een dam van 2 kilometer lang en 200 meter breed en aan de noordkant daarvan bouwde zij de ingang en zo ontstond er een beschermd kustgebied en daar ontstond dan een grote stad “Recife”met nu een 2.5 miljoen inwoners met véél wolkenkrabbers.

Ze noemen het hier ook wel het Venetié van Brazilié want de stad ligt op diverse eilanden en zijn verbonden met bruggen.
Halverwege die dam ligt aan Bboord een aantal boeien en aan één daarvan ligt de “Sea beryl”en op die dam bij die boeien is een klein restaurant en het geheel heet dan een jachtclub en zo,n boei kost slechts 15 Reais(6 Euro).per dag dus is te doen.
Aan de wallekant kun je niet met je dingy afmeren dus vaar je naar de jachtclub!!! En daar vandaan brengt een roeiboot ferry je naar de overkant en je moet een afspraak maken om terug te komen want die ferryman heeft geen mobile en marifoon. Dus ik neem meestal de taxi daarvandaan terug via de andere kant.
Even 3mijl verderop de delta rivier is een echte marina en met halftij kun je daar komen maar in de marina blijft met laagwater maar 190 cm water staan dus heb daar niets aan,mijn diepgang is 220cm.
Ik ben er na enige dagen met mijn dingy naar toe gevaren en onderweg stopte mijn BB.motor en terug roeien tegen de stroom en wind was geen optie en roeien kan niet want één van mijn peddels was ik kwijtgeraakt in Thailand en heb andere houten gekocht mar die hebben geen bevestiging aan het dolboord en met één peddel is geen doen.

Gelukkig kwam er een motorjacht langs en die heeft mij een lift gegeven.
Mooie marina maar niet voor de “Sea beryl,heb daar wat gegeten en gedronken en wilde afrekenen met mijn creditcard want ik had nog geen contantgeld.Maar zij hadden daar alleen Visa maar ze vertouwde mij en zij hebben mij ook weer terug naar de “Sea beryl”gesleept(wat een service) en ben daar gisteren op mijn weg terug naar de boot in de taxi even langs gewipt voor de lunch en heb alles afgerekend.
De taxi die ik vandaar uit nam naar de boot,wist niet dat daar een weg naar toe was naar het restaurant/jachtclub en met behulp van de Manager die engels sprak ben ik toch weer terug gekomen.


Met drie jachten zijn we wezen inklaren(wat een gedoe hier),we werden van kastje naar de muur gestuurd door de stad om bij de diverse overheden de benodigde stempels te pakken te krijgen maar elke keer werden we weer naar een ander bureau gestuurd en uiteindelijk zijn we naar het vliegveld gestuurd en kregen daar een stempel.
Dat koste een hélé dag,ik en nog een ander gaven het voor gezien maar één jacht gaf het niet op en ging dus naar de emigratie in de stad maar die stuurde hen weer naar het vliegveld terug,dus die gaven het ook op.

De”Sea Beryl”lag veilig aan zijn boei,O ja???? Op één van de afgelopen avonden zat ik in de kuip aan de koffie met een brandy en zag plotseling een Zuid-Afrikaans jacht langs komen ………..Maar hij ligt aan een boei dus ik begin te schreeuwen naar het maar ik keek ook nog naar voren en daar kwam een ander jachtje op mij af.
O,het was dus de “Sea beryl”die er vandoor ging met de boei nog keurig vastgemaakt.
Gauw de motor gestart en kon nog net wegkomen van dat scheepje door achteruit te varen en heb de boei toen maar losgegooid maar die dreef gewoon weg dus het touw naar de betonblok was gebroken.
Heb verderop mijn anker laten zakken maar even later kwam de ferryman die alles gezien had naar mij toe en die heeft mij naar een andere vrije boei gebracht.

Maar hoe kwam dat het touw(niet mijn touw)gebroken was,ik denk doordat ik bij het voorluik mij cabin cooler had gehesen om frisse wind binnen te krijgen(ziet er uit als een kleine spinnaker)en lag al enige dagen een beetje heen en weer te draaien en denk daardoor het touw op de bodem bij dat betonblok is kapot geschavield.
Gelukkig was ik aan boord en kwam er zonder schade vanaf,maar anders!!!!!!!

Ja,van de stad hoef ik niet veel van te zien ,geef mij maar een klein dorpje maar heb het wel weer naar mijn zin want het boordleven gaat gewoon zijn gang en heb weer wat reparaties achter de rug.
Het relais van de startermotor werkt niet naar behoren dus af en toe moet ik met een schroevendraaier tegen de twee polen contact maken en dan loopt hij weer,hier wil ik geen reparateur aan boord hebben want bijna niemand spreekt Engels dus in de caribién hoop ik dat te laten doen.
Bij binnen lopen van een haven of anker plaats start ik de motor zeker een half uur van te voren en doet hij het niet komt de schroevendraaier er aan te pas en heb daar dan alle tijd voor
Ook mijn stuurautomaat werkte niet naar behoren tenminste de stopknop(in de cockit) werkte niet naar behoren en dat is nogal link,als hij niet uitschakeld moet ik snel naar binnen en dan kan het te laat zijn.
Maar ik heb een noodoplossing zoals je op een foto kunt zien,een kleine automaat die ik op de wind vaan gemonteerd heb en dat werkt en de stop zit daar op.dus probleem opgelost

Over een paar dagen wil ik weer vertrekken maar momenteel staat er een Noordelijke wind en daar moet ik naar toe dus wacht even af.
Nou lieve mensen,ik heb vernomen dat de lente er weer aan begint te komen in Nederland en dat is goed nieuws, dan kun je niet meer uitglijden en over het kabinet ook niet want dat doen zij zelf wel.
De allerhartelijkste groeten vanuit een héét Brasil.
Bertus a/b v.d « Sea beryl «


Ha die Kim,ja dat is wel even wennen zo zonder ferdi en ik heb begrepen dat je daar ook gaat skiien,nou in ieder geval een leuke tijd daar en de groeten aan ferdi.Ja heb het naar mijn zin.


Ha die Cor en Bea,ja het was een hele klim maar de moeite waard.
Theo waarschuwde mij omdat Napoleon daar nooit vandaan is gekomen
Maar dat is even niet waar,alleen in een kist.hahaha.
Groeten bertus

Jan en An,
Dat ik leuk schrijf vind ik aardig te horen maar dat je dat drie keer moet vertellen.
Gelukkig draag ik hier slippers anders ging ik naar mijn schoenen lopen.(maar wel leuk.
Beste en de groeten vanuit Recife

Alex en Astrid,
Het muntje is bij mij wel wat laat gevallen omdat jullie reacties mij de groeten hebt gedaan van sally en ik maar denken welke sally.
Maar ik denk de Sally die in onze club heeft gewerkt met Mieke.
Doe haar in ieder geval de groeten en een pakkerd toe en zij werkt bij jullie of heb ik dat verkeerd begrepen.Het beste met het werk en de installering van jullie nieuwe winkel.
Sterkte en
de groeten
bertus

Beste kees de Jong ik heb niet in het visiters boek gelezen of geschreven,gewoon niet gezien in ieder geval,maar ben reuze blij dat ik daar geweest ben en een mooie onder breking van de 3600 mijl. De groeten en blijf volgen.
Bertus


  • 06 Maart 2010 - 18:53

    Bertus Vd Sea Beryl:

    Ja jan en An,ik heb de twee andere reacties verwijderd,ik begon al naast mijn slippers te lopen.hahahaha
    Groeten Bertus

  • 07 Maart 2010 - 09:55

    Eugenie En Theo:

    Hallo Bertus! Met veel plezier de afl.66 en 67 gelezen, dit i.v.m. dat we net terug zijn van een maand Spanje, heerlijke tijd gehad, goed weer over het algemeen en weer veel oude bekenden en vrienden ontmoet! Ook veel paëllas gegeten! Nu weer terug in ons gewone doen, hier in Zeeuws Vl.schijnt de zon meer dan in de rest van het land, dus we mopperen niet! Fijn dat met jou alles goed is en goeie tochten hebt gemaakt! Pas je wel goed op in Brazilië? Onveilig land! Groetjes en goede vaart!

  • 08 Maart 2010 - 10:09

    Alex & Astrid:

    Ha die Bertus, Het is inderdaad de Sally die in de jachtclub heeft gewerkt en nu hier rondhuppelt (zonder bier...)Wat betreft die lente valt het wel tegen. Het land is weer gedeeltelijk wit van de sneeuw en de temperatuur is aardig fris (lees: koud) maar we blijven hopen op een schitterende lente en een nog mooiere zomer! We zijn wel aan wat zon en warmte toe na al die drukke weken van verhuizing en verbouwing. Het einde is in zicht maar het zijn lange dagen. Geniet van Brazilie en al haar schoons (...) ennuh gedraag je! Groetjes A&A

  • 08 Maart 2010 - 11:40

    Kees De Jong:

    Bertus, gefeliciteerd met nog een oceaan oversteek op je kerfstok. Ben gewoon jaloers op je, Brazil is mijn gewiltste bestemming. Ga je nog bij Cabedelo aan, je gaat er vlak langs, geniet van Brazil en houd ons op de hoogte in je fijne vertel stijl. Fair winds.

  • 08 Maart 2010 - 17:38

    Lida:

    Heb weer met veel plezier je verhaal gelezen en de foto's bekeken. Je hebt het toch maar gepresteerd de wereld rond te zeilen. Het was leuk om via jouw verhalen en foto's mee te reizen. Geniet maar van de komende maanden. Wij bibberen hier nog steeds van de kou. De winter wil maar niet ophouden....

  • 14 Maart 2010 - 23:21

    Wim En Ineke :

    na jaren in scheveningen te kijken ontdekten we vanuit turkije van de obelix dat je de wereld al rond bent goede reis verder we blijven je nu volgen het allerbeste

  • 16 Maart 2010 - 08:34

    Ruud + Ireen: Chicky:

    Hoi Bertus,
    Ja eindelijk weer een schrijven van ons. Het moest even wat langer duren omdat ik aan mijn rechterhand geopereerd ben. Ik had een complete hand uitval en dat tikt niet lekker. Ook m`n glaasje whisky gleed spontaan uit mijn hand en da`s zonde van de drank. Vadaar dat ze met een kleine ingreep mijn hand weer aan de gang gekregen hebben. En of het niet genoeg is a.s. vrijdag 19 maart gaan ze aan mijn ogen zitten snijden. Teveel vel boven mijn ogen. Ik loop de hele dag met moeite mijn ogen open te houden. Daar moet dus wat aan gedaan worden. Maar een ding vergeet ik bijna: je te feliciteren met je aankomst in Brasil. Je hebt het `m toch weer geflikt. Twee lange trajecten achter elkaar, Bertus petje af. Weer een maandje dichter bij huis (Scheveningen). We hebben natuur weer buitegewoon zitten genieten van je verhaal en je belevenissen. Kees de Jong heeft ook nog een tijdje in Cabadello gelegen en nog een paar andere havens. Hij zal er wel over gesproken hebben met je in S.A. Weet je Bertus eigelijk schrijf je zo uitvoerig over je reis dat er amper vragen zijn. Ik zit te denken wat in me op komt maar kan er nog geen vinden. O, ja toch hoe je het steeds flikt in alle rust je wachten te draaien en voor de inwendige mens te zorgen onderweg. Daar ben ik toch wel een beetje benieuwd naar. Verder is het zoals je van andere al gehoord hebt nog steeds een koud takke land hier. In 48 uur heb je 9 soorten weer: storm, regen, regen, regen, sneeuw, schraal zonnetje, vorst, even droog en weer regen. Het doet de meeste mensen geen goed. Het wordt tijd voor de zomer. Daarom zijn we hier zo stinkend jaloers op jouw als we je in korte broek en zomerhemd zien op de foto`s. Bertus nogmaals chappeau voor de prestatie, veel plezier, geniet van wat je meemaakt en natuurlijk een behouden vaart. "Home bound sailing" my friend.

    vriendelijk zeilersgroet Ireen en Ruud (sy. CHICKY)

  • 04 April 2010 - 15:21

    Rona:

    leuk boei verhaal!
    al bij gekomen van het Song-festival!!?

    goeie reis na par'bo!

    kusjes van iedereen!

  • 06 April 2010 - 18:59

    Lies Vroege:

    Hoi Bertus,
    Weer eens tijd gehad om je laatste 4verslagen te lezen. Wat een fatastisch reis ben jij aan het maken !!!
    Je schrijft zo leuk dat je jouw wel en wee helemaal meemaakt.
    Wij hebben het druk gehad met de nieuwe nieuwsbrief. Als je wilt kan ik die e-mailen naar jou in pdf
    maar misschien neemt die te veel ruimte in.
    Wij hebben een moeilijke tijd gehad want de Telegraaf vond het nodig om een heel artikel over Lisette te publiceren.
    Gelukkig gaat het nu weer beter met ons.
    Wij gaan jou weer volgen tot jouw thuiskomst !!!
    Liefs Gerrit en lies

  • 06 April 2010 - 18:59

    Lies Vroege:

    Hoi Bertus,
    Weer eens tijd gehad om je laatste 4verslagen te lezen. Wat een fatastisch reis ben jij aan het maken !!!
    Je schrijft zo leuk dat je jouw wel en wee helemaal meemaakt.
    Wij hebben het druk gehad met de nieuwe nieuwsbrief. Als je wilt kan ik die e-mailen naar jou in pdf
    maar misschien neemt die te veel ruimte in.
    Wij hebben een moeilijke tijd gehad want de Telegraaf vond het nodig om een heel artikel over Lisette te publiceren.
    Gelukkig gaat het nu weer beter met ons.
    Wij gaan jou weer volgen tot jouw thuiskomst !!!
    Liefs Gerrit en lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2751
Totaal aantal bezoekers 358125

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: