Rond de wereld nr.66 James town St.Helena 11-02,10 - Reisverslag uit Jamestown, Sint Helena van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.66 James town St.Helena 11-02,10 - Reisverslag uit Jamestown, Sint Helena van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.66 James town St.Helena 11-02,10

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

11 Februari 2010 | Sint Helena, Jamestown

Rond de Wereld
Nr.66
11-02,10
St.Helena


Beste allemaal,
De laatste 880 mijl is prima verlopen met een matige wind en afstanden van 130 a140 mijl per dag en ben gearriveerd de 4 e Febr.dus precies 14 dagen maar heb de laatste nacht wat zeil geminderd om bij daglicht aan te komen.
Om 10.00uur locale tijd(ook ned.tijd)liet ik het anker vallen in 25 meter water,dus heb mijn hele ketting gegeven,75 meter.
Heb de laatste nacht uitstekend geslapen en ben meteen de wal opgegaan in een kleine Ferry want met je eigen dingy is dat niet mogelijk want het water is aan de werf behoorlijk wild(lagerwal).
Dus meteen naar de douane en emigratie dus daar was ik al snel vanaf ook omdat er maar weinig jachten hier aankomen.Er lagen hier 14 jachten dus wel zo gezellig.
James Town(het enigste stadjevan het eiland)heeft één hoofdstraat van ongeveer200 meter lang en daarom héél knus met wat kleine supermarktjes en slager(diepvries) en diverse andere winkels.
Heb diverse malen op het terras van een klein hotel mijn wijntje gedronken en ook het eten was er uitstekend.

Halverwege de straat is een kasteeltuin en daar in bevind zich Ann,s place een bekend restaurant met bar waar de meeste jachies wel eens binnen lopen en waar zo,n beetje al de vlaggen van de wereld hangen,dus maritiem.
St.Helena heeft geen vliegveld dus alles word over het water aangeleverd en dat geeft een gezellige drukte aan de werf.Één dag na mijn aankomst kwam het schip de” St.Helena”aan en met kleine boten werd hij dan in 3 a 4 dagen gelost en de héle week daarna word alles over het eiland bezorgt en dat is nogal wat werk want er wonen daar ongeveer 4500 mensen.
Dat schip komt van Kaap stad en neemt dan gelijk toeristen mee en vaart dan eerst naar Walvisbaai(Namibia)waar ook toeristen aan boord komen en naar St.Helena en daarna naar Ascention eiland en dan terug naar St.Helena en verder naar Kaap stad.

Het eiland was onbewoond tot de Engelse in 1659 het in bezit namen maar in 1673 gooide de Hollanders de Engelse er uit maar 4 maanden later werden de Hollanders er weer uit geknikkerd.
Nogal wat beroemde mensen hebben het eiland aangedaan,dus niet alleen Napoleon die er in 1815 de rest van zijn leven daar als gevangene doorbracht en die in 1821 daar overleed.
Zijn stoffelijk overschot werd in een tombe bijgezet maar in 1840 kreeg de Franse regering toestemming om hem op te halen en ligt hij dan nu in Parijs ergens.
Edmund Halley heeft daar aan sterrenkunde gedaan in 1677,Captain Cook in1775 en in 1836 Charles Darwin.
Véél schepen hebben het eiland in de eeuwen aangedaan maar sinds het Suez- canal in 1869 is geopend was dat voorbij en zakte de economie in elkaar.

Toen ik de volgende dag behoorlijk ben gaan shoppen voor de boot gaf ik mijn credit card aan de jonge dame achter de kassa maar dat hebben zij op het eiland niet en de bank was al gesloten dus heb ik de héle handel daar gelaten.Er is ook geen mobiltelefoon netwerk alléén vaste lijn..
En zij vinden het prima daar en maar weinige willen dat wel.
Een paar dagen geladen ben ik met een klein reisgezelschap in een busje de bergen ingetrokken en heb als hoofdpunt de mansion van Napoleon en zijn Tombe bezocht(foto,,s)
Hij heeft daar wel als gevangene geleefd maar had daar bepaald geen klein optrekje.
Hij kon vrij over het eiland bewegen,maar wel met bewaking dus maar dat is logisch anders zou hij weer ontsnappen.Hij woonde daar ook niet alleen,zijn vrouw en kinderen waren daar ook en wat generaals en andere trouwen aanhangers,bij elkaar 27 personen maar dat waren geen gevangenen.

Ik heb óók natuurlijk de bekende “Jacobs Ladder beklommen”met 699 treden de langste ter wereld en die leidt naar wat woningen en winkels maar die uiteraard ook met de auto bereikbaar zijn,maar vroeger niet dus.
Het record is van een hier bekende sportvrouw die er héén en terug 5 minuten over doet,ik dus 45 minuten en afgepeigerd, maar ik heb het gedaan en op een verkeerd tijdstip namelijk in de zon,niet zo snugger dus.
Bij elkaar een aardige week gehad daar maar vandaag of morgenochtend ga ik weer op pad naar een andere bestemming,ik twijfel nog een beetje:of het word Salvador of Recife,war meer Noordelijker.
Ik heb eigenlijk geen voorkeur maar Salvador is 1920 mijl en daarna naar het Noorden langs de kust naar Recife 400 mijl=2300 mijl totaal.
Rechtstreeks naar Recife=1800 mijl dus het ligt voor de hand omdat ik eigenlijk geen voorkeur heb.Ik zie wel..
Bij aankomst hier heb ik wat foto,s geplaatst van de vorige aflevering,dus kijken(dat n Robbeneiland viel foto technisch gezien een beetje tegen maar ik ben wel op een stukje historie geweest en dat telt voor mij.)

Alex en Astrid,
Sjerp Jr,
Kees de Jong
En Ruud en Irene,
Bedankt voor jullie reacties,

Een ieder de meest hartelijke groeten vanuit Napoleoneiland.

Bertus a/b v.d « Sea beryl «

  • 11 Februari 2010 - 23:56

    S/Y Pim:

    Hey hey Bertus,

    Gefeliciteerd je bent weer goed aangekomen. Wij liggen inmiddels in Puerto Galero Filipijnen.
    liefs
    Hans en Jose

  • 12 Februari 2010 - 15:07

    Kim:

    Leuke foto's opa! Ferdi zit nu in Los Angeles voor 5 maanden om te studeren. Ik ben gewoon nog in den haag hoor. Ik ga hem eind maart opzoeken, zodat we elkaar niet zo lang hoeven te missen. Hoop dat jij het ook nog naar je zin hebt daar, maar aan de foto's te zien zit dat wel goed! liefs kim

  • 13 Februari 2010 - 20:52

    Cor En Bea:

    Bedankt voor het ophalen van de geschiedenis!!Zo te zien en te lezen gaat het je goed en bravo voor het nemen van alle trappen. We wensen je weer voor je verdere trip een behouden vaart. Groetjes cor en bea

  • 14 Februari 2010 - 14:16

    An En Jan:

    wat is afrika prachtig.je schrijft er ook zo leuk over. Hou je taai, het weer is er aangenamer dan hier,vanmorgen sneeuwde het hier weer. Groetjes an en jan

  • 17 Februari 2010 - 16:44

    Alex & Astrid:

    Hai hai, leuk optrekje had die Napoleon. Alleen dat trappetje ziet er wel heftig uit. Is dan ook wel aan je te zien...
    Wij zijn inmiddels verhuisd met de zaak. Het bloemstuk van jou en Alie is aangekomen. Bedankt, het is een mooi stuk. Kom je nog kijken van de week?
    Ga nu weer verder, het is nog een beetje hectisch hier met al die dozen die nog uitgepakt moeten worden. Maar het is wel een mooie winkel geworden. Tot de volgende keer. Geniet ze!
    Groetjes A&A

  • 19 Februari 2010 - 21:04

    Kees De Jong:

    Bertus, toen ik je fotos van St.Helena bekeek, was het net of ik er zelf weer was, vooral de fotos van Anne's Place waar ik menig uurtje heb zitten schrijven.
    Ik ben benieuwt of jij nog naar de "visitors boeken"heb gekeken die zij daar aanhouden voor de laatste vijftig jaar als het niet langer is.
    Bertus ik wens je goede reis naar Recife en verder, groeten van Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 5305
Totaal aantal bezoekers 358076

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: