Rond de wereld nr.57 31-05,09 Mauritius - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.57 31-05,09 Mauritius - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.57 31-05,09 Mauritius

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

31 Mei 2009 | Mauritius, Port Louis

Rond de wereld
Nr. 56
05-05,09
Indian oceanRond de Wereld
Nr.57
31-05,09
Grande riviére noire
Mauritius

Beste allemaal,
Even terug naar de reis naar mauritius ná dat ik de seychellen heb moeten over slaan vanwege de piraten dreiging rondom dat gebied en de aanvallen zijn alleen maar toegenomen dus was het een goede beslissing om dat over te slaan.
Na de koers wijziging naar het zuiden is de wind wat toegenomen en werd het een prima zeiltocht waar de motor niet meer nodig was en ik maakte vertrouwde afstanden van 120a 140 mijl per dag.
Maar de gribfile,s beloofde méér en méér wind oplopend tot 35 a 40 knopen en was daar niet blij mee maar de laatste 150 mijl toen de wind was gekomen bleek hij wel te krimpen dus kon ik met een knik in de schoten met 2 reven in het gootzeil en behoorlijk weg gedraaid voorzeil de laatste 24 uur afleggen met windstoten van over de 40 knopen en tegen de avond van de 15 Mei de motor starten en de baai/haven van Port Louis indraaien,maarrrrrrrrr wat nu wéér de motor sloeg af en was toen niet meer aan te krijgen.

Recht in de wind en in het donker naar binnen zeilen was geen optie dus op kanaal 16 om raad gevraagd aan de coast guard.Dat duurde nogal lang dus ben een anker plekje gaan op zoeken en besloot daar maar de nacht door te brengen.nét aan,t anker of kwam er een grote sleepboot op mij af(één die de Willem barends wel kon slepen)dus moest ik wel mee en na een half uurtje meerde zij mij keurig af aan een grote steiger en had daarna binnen enkele minuten het ontvangst comité aan boord,dus douane, emigratie gezondheidsdienst en de coast guard,maar ja aan alles komt een eind dus na een uurtje kon ik op de goede afloop een blokje bier open trekken als aankomst drankje na totaal in 18 dagen de 1720 mijl afgelegd te hebben.

De volgende morgen eerst schoonschip gemaakt en zeilhoezen aangebracht,maar ja ik moest ook nog naar de Kleine marina en wilde niet weer een sleep ,dus ging mijn motor starten en die sloeg onmiddellijk aan maar toen ik wat gas gaf sloeg hij weer af dus met stationaire motor ben ik zéér langzaam de marina binnen gevaren met het anker voor onmiddellijk gebruik gereed in geval dat.
Wat bleek het geval:na 2 nieuwe brandstoffilters aangebracht te hebben bleek het euvel verholpen,dus kennelijk zat er toch wat vuil in die filters waardoor er niet genoeg brandstof doorstroomde naar de motor.
Maar ik was wel wat bevreesd voor de sleepkosten maar omdat de helé haven gebied van de staat was viel de rekening enorm méé,slechts 30 euro omgerekend had ik te betalen.
Maar een echte tegenvaller was wel de kwaliteit van mijn rolgenua van slechts 3 jaar oud,die is gewoon uit elkaar te vallen dus dat doek is niet tegen de zon bestand en ik heb hem al 3 keer laten repareren onderweg.
Dus hagoort gebeld en wat bleek zij dachten toen ik dat zeil in Afrika bestelde dat ik de OSTAR er mee zou zeilen,ik moet zeggen dat het een prima in de winds zeil was maar rond de wereld ga je voor 95% vóór de wind.(de OSTAR was een jaar eerder dus hélemaal op de hoogte zijn zij ook niet )Maar we hebben uitstekend zaken gedaan en er word in hoog tempo nu een nieuw zeil gemaakt en opgestuurd en het oude ligt inmiddels op de vuilnisbelt en heb mijn oude genua er maar weer opgezet,die is inmiddels al 13 jaar( óók van Hagoort,dus ze kennen het wel) en heb er 2 OSTARS mee gezeild en ziet er niet uit maar doet het nog redelijk goed maar durf er toch niet mee verder over een langere afstand en zeker niet rond Z-Afrika met zijn verraderlijke winden.
Trouwens het grootzeil is na 13 jaar ook op(North sails)en ga hem ook vervangen,dus goed dat ik in Thailand een nieuw heb laten maken maar dacht dat de oude het nog wel een tijdje zou uithouden.
Dus vaar ik Mauritius uit met een gloed gloednieuwe zeilgadarobe

De 16e mei dus 2 dagen later kwamen Kim en Ferdi aan boord voor een halve dag en vlogen door naar de Seychellen voor een 4 daagse vakantie want die vliegtocht was al geboekt dus zonde als je er geen gebruik van maakt,maar daarna kon ik hen wederom verwelkomen aan boord van de “Sea beryl”.
Na dat zij een dag hadden uitgerust en héérlijk te hebben gegeten in een aardig restaurant zijn wij naar Grande Baie 15 mijl noordelijker gezeild met een behoorlijke wind en daar het anker gedropt maar het snorkelen hebben we daar maar niet gedaan vanwege de bewolking met heel weinig zicht onder water en na 2 dagen zijn we terug gevaren en in Port Louis een auto gehuurd en het halve eiland rond gereden en een waterval bezocht die je wel kon horen maar bijna niet kon zien en nog wat rond het Nationale park te hebben gewandeld terug naar de boot die in een héél leuke marina aan de wallekant lag met stroom en vers water en al de restaurantjes op steenworp afstand dus héél goed dus.

De volgende dag ben ik aan boord gebleven voor wat klusjes en zij zijn met de auto de andere kant van het eiland gaan verkennen.
Ons laatste zeiltochtje was naar waar ik nu nog lig(Grande Riviere Noire) 20 mijl zuidelijk en hebben daar goed gesnorkeld tegen het binnenrif aan en de mooiste vissen bewonderd.
Kim werd nog nagezeten door een barrakuda maar deed uiteindelijk niets en zij hebben nog een congeraal zien zwemmen,bij elkaar een mooi afscheid van hun vakantie en zijn gisteravond per taxi vertrokken naar het vliegveld.
Ik blijf hier nog even,wat héél vervelend is als je een baai binnen vaart er onmiddellijk de coast guard op je af komt en al je papieren komt controleren terwijl je allang bent ingeklaard in Port Louis,ook in deze baai werden we daar mee lastiggevallen en ook vanmorgen kwamen zij weer langs om te vragen wanneer je weer gaat vertrekken en waarheen dan wel en zij zeggen dat ik mij moet afmelden op kanaal 18.
Dat heb ik tot nu toe rond de wereld niet meegemaakt en héél indringend moet je alle vragen beantwoorden, als er één reden is om hier vandaan te gaan is dat er één.

Alle mensen die mij goede moed inspraken toen ik onverwachts naar het zuiden moest uitwijken nog van harte bedankt en dat meen ik oprecht want dan blijkt dat er vele meezeilen met mij.
Ik ga hier aan de wal vanavond een hapje eten en probeer dan ook mijn verhaal en wat foto,s mee te zenden.
De hartelijke groeten
Bertus Pos.20.21,871 Zuid/57.21,853 oost



Pos.02.45 Zuid/64.39 Oost

Beste allemaal,
Hier dobber ik dan tussen de malediven en de Seychellen een afstand van
een 1100 mijl en op dit moment nog 570 mijl te gaan dus bijna op de
helft en dat in 6 dagen.
Maar ik mag niet mopperen want de weken daar voor woei de wind uit ZW
tot West en dat is de richting waar ik heen moet,vandaar dat ik zo lang
mogelijk gewacht heb om op pad te gaan en jawel hoor,sinds mijn vertrek
op de 29e April draaide de wind(zoals het hoort hier) Zuid tot Zuid-oost
en dat is prima maar de wind is uiterst zwak tot nu toe en de stroom
staat tegen dus dat is minder mooi .
Dus in de zwakke momenten staat de motor er bij en zorg dan dat ik een
dag afstand kan halen van zo,n 80 mijl per dag en dan is mijn olie
verbruik slechts 1.25 ltr per uur maar de laatste dag tot nu toe heft de
motor niet meegeholpen en heb het punt bereikt dat ik het helemaal
motorzeilend kan bereiken en dat geeft een goed gevoel,maar dat kost mij
dan ook weer 6 dagen.

Maar ik zeg maar zo,elke mijl is er één en ik hoef niet te roeien en ik
geniet van de totale rust.
Even terug blikken:Nog van harte bedankt voor alle verjaarswensen die ik
nu eens voor het eerst alleen heb doorgebracht want twee andere jachten
waar mee ik voor anker lag in het Addoo atoll waren een dag eerder
vertrokken naar Chagos zo,n 350 mijl Zuidelijker.
Een paar dagen daarvoor ben ik naar Harethera een klein eiland in het
Atoll gevaren om daar aan,t anker te gaan om daar mijn verjaardag te
vieren maar de aanlandse wind gooide roet in,t eten en ben weer terug
gevaren(slechts 5 mijl)en ben op mijn verjaardag met een watertaxi
daarheen gevaren en heb daar een heerlijke maaltijd genoten met een
alcoholische versnapering er bij,want in héél de malediven word geen
alcohol geschonken en gedronken maar op de Ressorts mag dat wel en heb
daar dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Dat zeer smalle eiland is ongeveer 8 km lang en is eigendom van een
grote onderneming en er staan meer dan 300 vakantie bungalows daar en
diverse restaurants en zwembaden,sportzalen,internet en barretjes.

Toen ik het had gezien in Malé ben ik even zuidelijker (7 mijl)naar het
South Malé Atoll gevaren om van de drukte op Male’zelf even bij te komen
en heb daar mijn anker gedropt en ben met mijn dingy naar de wal
gemotord(met mijn nieuwe BB)en vroeg daar aan de aanleg steiger of ik
daar in het restaurant mocht gaan dineren en een pilsje aan de bar mocht
nuttigen maar dat werd geweigerd en kon weer inpakken,na 2 dgn daar wat
gesnorkeld te hebben ben ik vertokken naar een ander eilandje en werd
daar ook niet met open armen ontvangen,dus daar baalde ik hevig van.
Van vrienden had ik gehoord dat het Addoo atoll die gastvrijheid wel
aanwezig was ben ik in één ruk zo,n 300mijl zuidelijker naar toe gevaren
en dat was geen peuleschilletje want de wind nam toe met af en toe
windkracht 7 tot 8 soms en dat meestal recht in de wind en bekaf liet ik
mijn anker na 3 dagen hakken, vallen in een kleine lagoon geholpen door
de “Dubble Dutch”een Nederlands stel die in Z-Afrika wonen en die de
smalle ingang al hadden gedaan.En dus bevond ik mij meteen tussen
hollanders wauchäan boord gehadnt ook de “Touch Dutch”ook al een
Hollander was daar aangekomen uit Thailand,hij had mij nog geholpen toen
mijn Bbmotor het weer eens niet deed.
Ik ben daar niet meer weggegaan en heb daar veel gesnorkeld en naar het
uiterstkleine dorpje gewandeld voor boodschappen en een alcoholvrij
biertje,ook diverse uitnodigingen van schepen gekregen om daar een
pilsje te komen drinken en heb ook de “Dubble Duch”aanboord gehad en dan
vliegt de tijd daar als je het naar zin hebt snel voorbij en lag daar
ook op een gunstige wind te wachten maar de twee nederlandse jachten
vertrokken op een pepaald moment naar Chagos en dat ligt naar het zuiden
en zij hadden dus een goede maar naar ik vernam een uiterst zware wind
op hun tocht.
Zoals gezegd ben ik op 29-04 vertrokken uit Addoo en wat bleek bij het
uitklaren dat ik al drie dagen eerder ad moeten vertrekken,dus ik had
mij vergist dat komt doordat in mijn cruisingpermit stond dat ik daar
mocht rondzeilen tot de 28e maar dat was niet goed dus en had dat kunnen
weten want het stempel in je paspoort bij binnenkomst geld en moest ik
een verlenging van mijn visa krijgen en dat koste mij 1250 Us dollar(tel
uit je winst)maar daarna mocht ik weg en heb met gemengde gevoelens mijn
anker opgehaald en nu nog 560 mijl te gaan.
Ik hoop hun(de twee hollandse jachten) later op de Seychellen tegen te
komen en kreeg twee niet zo leuke mailtjes toegezonden gisteren en
vanmorgen.Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn de piraten ook op de
Seychellen actief en er zijn al twéé grote jachten aangevallen dus det
klinkt niet lekker,de twéé mailtjes:
Hallo Bertus

De onderstaande Piraten waarschuwing kwam gisteren van Equa Regis naar
Dutch Touch en was forwarded naar ons. Dit is heel serieus en neem dit
ter harte.

Jij vertrok op 28 April naar de Seychelles uit Addu! Dus jij bent nu 5
dagen onderweg. Neem deze waarschuwing ter harte.

Laat ons per om gaande weten waar je zit en dat je OK bent.

Natuurlijk maken wij ons zorgen.

Good luck en veilig zeilen!

groeten

Piet Hein



----- Original Message -----
From: KG6PNT@Winlink.org
To: zr3257el@sailmail.com
Subject: Fwd: Bad news to pass to others in Peros Banhos...
Date: 02 May 2009 09:53:00 -0000

----- Original Message -----
From: VMQ9114@sailmail.com
To: KG6PNT
Subject: Bad news to pass to others in Peros Banhos...
Date: 01 May 2009 10:16:00 -0000

Hi Peter,
I just had a contact in Mahe on the phone. He informed me of two last
night attacks on yachts and hostages taken 250nm east of Victoria.
Direct line from Chagos. Passed me the number of a friend at the French
Embassy who is dedicated to pirate watch there. I called him. He
recommends no trip from Chagos to Seychelles, and if too late to gao
back (our case Equa Regis, Blue Note and Thetis)) no VHF, no position
giving on SSB nets, no nav lights.
We are organising ourselves to cope with the situation the best we can
imagine... I will have a new Embassy contact tomorrow after a
Seychellois military plane surveys the areato know more.
Please tell the others. I will not talk on 8104 anymore, but will
listen.
Best to you,
Francois

----------Hoi Bertus

Bedankt voor je email
Piraten zijn ook gerapporteerd ten Oosten van Seychelles. Tot nu toe
zijn alleen maar commerciele schepen aangevallen. De Franse Marine
patrouilleert. De piraten hebben 4 moederschepen elk met 5 dochter
zodiacs met 70 pk outboard motoren en 11 man aan boord.

Luister op de net, SSB 8104 KHz om 07.00 am. Chagos/ Maldives time
(02.00 am. GMT), voor het laatste nieuws. Het Franse jacht "Equaregis"
heeft een emergency telefoon nummer in de Seychelles, wat je met je
satelliet phone moet bellen als je in de moeilijkheden zit en
bescherming nodig hebt. Je kan dat op de net vragen en als dat niet lukt
dan per email:(VMQ9114@sailmail.com), maar dat duurt langer en misschien
slechte verbinding!

Good Luck and safe sailing!!

Groeten

Piet Hein

P.S. Je krijgt de groeten van Chulugi, Tejo, die 24 April in Turkye is
aangekomen en nu samen met zijn Marleentje in NL zit om hun boerderijtje
daar op te knappen.


Hier Bertus weer,niet dat ik mij echt zorgen maak maar ik ga morgen op
het net en hoop dan dat alarmnummer te krijgen.Ik hou jullie op de
hoogte van alles.En goed op tijd zal ik aan komen op de Seychellen waar
ik dan een paar dagen daarna Kim en haar vriend als bemanning aan boord
krijg voor een paar weken en kijk daar vreselijk naar uit.Dit bericht
gaat trouwens naar Ferdi die het voor mij op mijn site zet,ik ben vanuit hier niet instaat dat te doen.

Groeten aan allen maar speciaal aan Kim en Ferdi(tot zo).

Bertus v/d “Sea Beryl »

Dinsdag 5 Mei 1800 uur tab.

Situatie totaal gewijzigd, de piraten hebben ook jachten aangevallen ook
op mijn koers,
Ik heb contact gehad met het emergency centre en men heeft mij
aangeraden om niet naar de Seychellen te komen en een andere bestemming
te kiezen.
Heb een paar mogelijkheden:
Terug naar het Addoo Atoll maar dat is stik in de wind of naar Chagos
ook in de wind en dat ongeveer 55o mijl afstand dus meer dan 700 mijl
zeilen.Ook niet aangenaam.
De laatste mogelijkheid is vanuit hier direct naar Mauritius 1150 mijl
wel aan de wind maar bezeild,voordeel dat Kim en Ferdi daar aan boord
kunnen komen want hun vliegtocht zou al via Mauritius gaan.
Dus ben ik nu op weg naar Mauritius en hoop dat ik een goede wind blijf
houden anders kom ik met voedsel in de knoei.Dus vanuit nu de broekriem
wat aangehaald maar dat geeft een probleem want ik heb niets aan en om
dan alleen een riem aan te doen lijkt mij wat overdreven.
Ik lijk vrolijk maar heb ongelofelijk er de pest in dat ik de Seychellen
moet overslaan en nu er nog eens zo,n 600 mijl verder heb te gaan dan de
bedoeling was,maar het is niet anders.

Wo 6 Mei 1300 uur t.a.b.Pos. S 04.09/E 64.03

Groetjes,bertus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 358237

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: