Rond de Wereld nr.55 2-04,09 - Reisverslag uit Malé, Malediven van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de Wereld nr.55 2-04,09 - Reisverslag uit Malé, Malediven van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de Wereld nr.55 2-04,09

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

03 April 2009 | Malediven, Malé

Rond de Wereld
Nr.55
02-04,09
Malé Malediven

Beste Allemaal,
Wéér een maandje verder en ben lekker opgeschoten,ik zou de 9e maart vertrekken maar met weer problemen met de BB motor ben ik de 11e opstap gegaan met nagenoeg geen wind en dat zou zeker de eerste dagen blijven.

De afstand van Phuket naar Malé(malediven)is 1535 mijl en de “Sea Beryl heeft voor ongeveer 700 mijl brandstof aan boord dus ik moest het goed uitsmeren over de reis maar ik kon er niet onderuit dat ik de eerste 100 mijl heb moeten moteren met gewoon geen wind. Bij nadering van de Nicobar eilanden(India)kwam er eindelijk wat wind opzetten maar dat was dan wel uit het westen dus ik kon hoog aan de wind gaan kruisen maar na in totaal 300 mijl kwam ik uit de schaduw van die eilanden uit en draaide de wind naar het N-Westen.
Maar na weer zo,n honderd mijl verderop zakte de wind weer in elkaar en met de motor er bij kon ik net koers houden en zo,n 4 mijl per uur halen en dat is een prima afstand van zo,n 100 mijl per dag.
Ik was al een beetje met de gedachten bezig om als ik geen brandstof genoeg zou hebben om Gallé aan de Z-West kust van Sri Lanka binnen te lopen,dat ligt 1000 mijl vanuit Phuket en daar opnieuw te bunkeren maar had daar niet veel zin in want je moet daar dan ook weer inklaren met al de officials.
Maar het was bij het naderen van dat eiland niet nodig want de gribfile,s gaven de eerste dagen daarna een beetje wind door en in de goede richting.NW 3 Bft.
En na 10 dagen had ik nog slechts 500 mijl te gaan en had voor ongeveer 400 mijl aan diesel aan boord dus van dat probleem was ik verlost.
Bij het passeren van Sri Lanka op ongeveer 40 mijl uit de kust zag ik in de verte een klein schip op mij afkomen,ik was net met een nieuw boek begonnen met de titel(kaping in volle zee) en dacht dat zal mij toch niet gebeuren,je weet maar nooit maar ja hij begon mij te volgen en het bleek een vissersscheepje te zijn en zij paaide mij en één van de 4 bemanningsleden stond met en grote vis te zwaaien en wat bleek zij wilde die vis ruilen voor sigaretten maar die heb ik niet en vroeg hun of ze liever geen whisky wilde,ja dus en heb een halve fles in een plastic zak gedaan en heb dat aan hun touw gebonden en vroeg aan hun of ze geen kleinere vis hadden maar dat hadden ze niet en ik hun die vis laten houden.

Ze waren helemaal door het dolle heen en ik was toch wel een beetje opgelucht dat het zo was afgelopen.
Ik heb die nacht niet zo veel kunnen slapen want er waren te veel vissersschepen in de buurt en heb er zo mijn ervaringen mee maar bij daglicht was ik dat eiland:230 mijl lang en 100 mijl breed gepasseerd en heb mijn slaap kunnen inhalen.
De volgende 3 dagen heb ik alleen maar gemotord maar had genoeg olie om het te kunnen halen,mijn gebruik is slechts 30 ltr per dag met de motor op 1000 rpm. Ik heb ongelofelijk veel plezier van mijn A.I.S gehad en werd elke keer als er een schip binnen de halve mijl in mijn buurt kwam gewekt door het alarm.

Maar de laatste 100 mijl naar Malé kwam ik weer in de vissersgebieden terecht en die hebben dat systeem niet dus van slapen kwam niet veel en maar in de ochtend van de 26e maart na 15 dagen liep ik Malé aan en liet het anker zakken in 40 meter diep water tussen veel grote zeeschepen in en ongeveer 450 meter uit de kust. Nog even vertellen dat op ongeveer 3 dagen voor aankomst op eens de motor afsloeg.

Na de eerste schrik heb ik na kontact te hebben gehad met Ton Leenards aan het onderzoeken geslagen. Eerst de aftapkraan van de tank geopend maar daar kwam brandschone olie uit en toen de leiding voor het voorste filter geopend om te kijken of er voldoende olie uit kwam en dat spoot er uit maar met het vastdraaien van die leiding zag ik luchtbelletjes uit de leiding van het 1e filter naar het 2e filter komen en dat bleek de oorzaak te zijn en heb er gelukkig geen last meer van gehad.
Na aankomst ben ik eerst even gaan slapen en daarna heb ik aan de bemanning van een groot schip doe naast mij voor anker lag gevraagd of ze mij naar de kant konden brengen want mijn Bbmotor deed het niet zoals gezegd en heb maar 1 peddel dus dat schoot ook niet op dus op de kant aangekomen ben ik op zoek gegaan naar een agent(die heb je daar nodig om door de douane en emigratie te kunnen komen)en die heb ik gevonden maar ik had wel al de papieren bij mij maar was mijn paspoort vergeten en heb afgesproken dat hij mij de volgende morgen zou ophalen met een bootje en dan samen alles te doen wat nodig was.
Terug gebracht op de Sea Beryl ben ik gaan proberen de Bbmotor zelf aan de praat te krijgen en dat lukte nog ook.

Die dingy die mij naar de wal had gebracht kwam naar mij toe met 3jongens er die mij gebracht hadden en zij wilde mijn boot wel eens bekijken en liet ze dus aan boord.
Niet goed dus,want even later kwam de kustwacht met douane langs en hadden gezien dat ik aan land was geweest en dat mag gewoon niet en ik mag ook geen mensen aan boord laten en dat wist ik wel maar dacht zij hebben mij niet gezien en dat zal wel los lopen maar zij waren daar niet zo blij mee en ik moest een verklaring zelf opstellen en ondertekenen.
Al pratende bleek dat Vrijdag en Zaterdag en Zondag alle officiële kantorn gesloten zouden zijn en kon dan pas maandag inklaren en pas van boord af.
Maar die kantoren bleken tot s,avonds 1100 uur open te zijn dus heel snel mijn agent(Adam)opgebeld en hij mocht dat zonder mij gaan regelen en de volgende dag kwam héél die ploeg mensen aan boord en handelde alle zaken voor mij af maar moest weer de zelfde verklaring maken waarom ik zonodig aan de wal ben gegaan.
Eind goed al goed.
Andere dag naar de wal met mijn eigen dingy om wat boodschappen te doen en de omgeving te verkennen,ja wat moet ik van Malé vertellen het is een eiland van 2 km bij 1 km en er leven daar 80.000 mensen en zij hebben allemaal een motorfiets dus 80.000 stuks en ongelofelijk nauwe straatjes met veel dampen.Elke straat staat vol met die dingen en het is zoeken geblazen voor een plekje en daartussen door rijden er ook nog de auto,s. Het is dus een klein eiland met veel mensen dus er is veel hoogbouw.
Het eiland is slechts 2 meter boven de waterlijn en zij hebben veel last ook gehad van de Tsunamie in 2003 alleen zijn er bijna geen slachtoffers gevallen.
Maar er is veel materiéle schade toegebracht.
Ik heb mij laten vertellen dat de regering bezig is om land in India op te kopen want als er over een aantal jaren het water vanwege de opwarming van de aarde gaat stijgen stroomt dat land over.
Op de terugweg stopte mijn Bbmotor er weer mee en heb hem hier weggebracht en de volgende dag weer opgehaald en zou dan Olie en water gaan tanken met de dingy.
Dus na 2 keer op en neer gevaren te hebben sloeg hij weer af en weer naar de zelfde dealer gebracht(kost mij veel geld aan watertaxi en gewone taxi) en heb hem gisteren terug gekregen en ga straks de kant op om gas te laten bijvullen en boodschappen te doen want ik wil hier weg en op de terugweg ga ik langs de dealer om een nieuwe motor op te halen want de oude kan ik niet meer vertrouwen.
T,is een harde beslissing maar gegeven de omstandigheden moet ik een kant op en misschien blijft de oude(2 jaar) het nu wel doen maar ik wil het risico niet lopen en wil rust hebben want ik word er een beetje moe van.
Ik stop mijn verhaal bij deze en stap straks naar een internetcafé toe omalles op de bus te doen,en iedereen bedankt voor al de reacties.
Ps.Ik ga toch nog naar de Seychellen toe want Kim en Ferdi komen daar aan boord om vakantie te houden dus ben daar heel blij mee.

Groeten aan allen, Bertus

Nog even wat van de reacties: Ja Kees ik ben nog diverse dagen even langs geweest maar ik denk dat jij het vreselijk druk hebt.word het geen tijd om te gaan varen. Ik kan het je aanraden,tot horens Bertus

Andre,Tonnie,Cor enBea,
Hee wat leuk om jullie op mijn site tegen te komen Ja ik heb heel wat pech weg te werken maar kom er steeds
Wel weer uit

Andre,nee in outlook kom je er nirt in,maar je hebt gevonden.

De hartelijke groeten allemaal
Bertus a/b v.d “Sea Beryl”

  • 04 April 2009 - 15:01

    Karin En Dick:

    Fantastisch Bertus, je gaat wel hard zeg...en elke keer weer ZELF de boel repareren dat is fijn! Veel plezier en tot de volgende keer!
    Groetjes, Karin en Dick.

  • 08 April 2009 - 13:15

    Alex En Astrid:

    Ha die Bertus,

    Ken je ons nog????
    Het is al weer lang lang geleden dat we hebben gereageerd maar we denken wel aan je hoor! Het blijft een leuk avontuur, zelfs achter de pc is het leuk... Minder zonnig weliswaar, maar toch. Hier gaat alles zijn gangetje, het is nog steeds frisjes, regent het nog steeds en zijn we hard aan wat zon toe. Afgelopen zondag meegedaan aan de Baggercup en je raadt het waarschijnlijk al... Gems is eerste geworden. Je zal wel denken 'het moet niet gekker worden' en dat klopt want dat dacht de bemanning ook! Spannend verhaal trouwens van die vermeende kaping. Toevallig dat je juist een boek daarover aan het lezen was, hoewel ze zeggen dat toeval niet bestaat. Succes met je nieuwe BBmotor en je verdere reis. Geniet ze, dan genieten wij met je mee.

    Groetjes, A&A

  • 15 April 2009 - 05:01

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Ik heb nu pas wat foto,s kunnen plaatsen,er horen div.foto,s bij het vorige verhaal maar kan dat vanaf hier niet rechtzetten. de verbinding is hier uiterst traag.
    mijn nieuwe verhaal komt er binnenkort aan,ben op dit moment op Addoo Atoll veel snorkelen en vooral luieren,tot horens.bertus

  • 19 April 2009 - 09:08

    Andre En Tonny V.d. :

    Hallo Bertus, Vandaag ben je jarig, dus van harte gefelicteerd met je verjaardag. We zullen vanavond een rum en cola drinken op je gezondheid en op een behouden terugkeer! Ben je nu in de Seychellen met Kim en Ferdi of ligt dat al weer achter je. In ieder geval een plezierige dag.
    Groetjes van Andre en Tonny.

  • 19 April 2009 - 09:20

    Lilian Lucas:

    Hi Bertus,
    vandaag vier je je 72e geboortedag en dat is een felicitatie waard. We hopen dat je reis nog steeds helemaal naar wens en op schema verloopt en dat je onderweg geen ontmoetingen met piraten zult hebben, daar staan de kranten nu bol van dus dat is iets wat in jouw vaaromgeving speelt.
    We wensen je heel veel mooie vaarbewegingen toe en een hele fijne tijd samen met Kim en Ferdy.
    Heel veel liefs, Tom en Lilian.

  • 19 April 2009 - 14:27

    Cor En Bea:

    Happy birthday to you, bertus. Denk er maar bij dat we je toezingen.Ben je nog aan het luieren of weer onderweg? Wij zijn 2 weken geleden uit holland weer in Zwitserland aangekomen en de afgelopen week waren we in Z.frankrijk, waar we weer even van de familie (ook de kleinkinderen). konden genietenFijne dag/avond/nacht nog en behouden vaart groetjes cor en bea.

  • 19 April 2009 - 16:02

    Jan En An:

    het is vandaag je verjaardag. van harte gefeliciteerd!! We hopen het volgende keer weer in Leidschendam te vieren. vanavond komen Maaike en Floor thuis we gaan even een welkom thuis bloemetje brengen.Groetjes Jan en An.

  • 26 April 2009 - 18:32

    Gerrit En Lies:

    Lieve Bertus.
    Wij hebben weer genoten van jouw verslag. Wat een gedoe met die motoren. Wel spannend allemaal Goed dat je een nieuwe gekocht hebt!!!
    Hier gaat alles z'n gangetje. De nieuwsbrief van Lisette is er weer uit dus nu maar hopen dat wij weer geld binnen krijgen.
    Het was erg leuk bij jullie begin dit jaar.Liefs en een dikke kus. Lies

  • 28 April 2009 - 18:03

    Ruud & Ireen:

    Hoi Bertus,
    Eerst ga ik onze heftige excuses aanbieden omdat we door de drukte met de boot (slopen van het teak uit de kuip)helemaal je verjaardag zijn vergeten. Da`s knap stom want ik had me voorgenomen om een stevige whisky op jouw verjaardag te drinken, heb ik dus ook gemist. Bertus het zijn weer spannende tijden als ik zo je verslag lees. Er zijn weer div. dingen die de geest geven, maar je weet het toch wel steeds te fiksen, chapeau. Het is natuurlijk wel zo dat alles wat je aan mijlen nu hebt afgelegd normaal bijna tien? jaar ouder had moeten zijn. In dat geval zou niemand er een traan over laten. Maar nu wordt die tijd in drie jaar en langer geperst, dat is dus andere koek. Mag je eigenlijk niet om treuren. Maar het blijft wel klote van de bok. Kost ook weer de nodige munten.......Bertus zoals gebruikelijk wensen we je weer een relaxt en fijn verblijf toe en voor de volgende mijlen een behouden vaart. KEEP ON SAILING AND HAVE A GOOD WATCH OUT, vooral in deze wateren.
    vriendelijke zeilersgroet Ireen & Ruud

  • 06 Mei 2009 - 21:01

    Wim:

    Hallo Bertus, Ongeveer 20 jaar geleden heb ik als werknemer van Rowi in Bruinisse de naam Sea Beryl op jouw zojuist van de med aangekomen boot geschilderd. Je vertelde me dat je in de vis zat en als ik mijn goed herinner heb je een foto van een viskraam laten zien.
    Als jachtbouwer, ex visserman en fervent watersporter kwam de ostar met een collega ter sprake, herinnerde ik mij jouw schip en de naam. Met de Standfast wilde je weer meedoen aan de ostar. Je andere boot was door aanvaring niet meer in de vaart. Inmiddels heb ik ontdekt dat je in totaal wel 5 keer hebt meegevaren. Zelf heb ik voorzichtige plannen om volgende ostar mee te willen varen. Een en ander wel afhankelijk van financieen. Wij Varen een Carribean van V D Stadt woodcore, mocht het daadwerkelijk zover komen dat de deelname een feit wordt, dan wil ik graag je ervaringen of adviezen horen.

    Veel geluk met je wereldreis, en fantastisch dat je op 72e jarige leeftyd nog zulke avonturen mag beleven.

    Wim

    Jachtbouw at zeelandnet .nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 358014

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: