Rond de wereld nr 54 - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr 54 - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr 54

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

08 Maart 2009 | Thailand, Phuket

Rond de wereld
Nr. 54
08-03,09
Phuket Thailand

Ik durf mij bijna niet meer te melden na zo,n lange tijd dus sla ik dat maar over.
Op 14 December voer ik de baai van Ao Chaling binnen en na het anker te laten vallen in de zanderige bodem,dingy opgeblazen en naar de kant om in te klaren en dat ging vrij vlot en op de terug weg kwam ik de bemanning tegen van de “Muline “met hun vrienden en we realiseerde dat wij elkaar niet meer tegen zouden komen dus hebben in een knus restaurantje afscheid van elkaar genomen,zij gaan door het Suez kanaal richting Europa en ik naar het Zuiden naar Z-Afrika.
De volgende dag naar de Marina Boat Lagoon gevaren en dacht daar gemakkelijk tussen de mangrove door de rivier op te varen maar wegens laag water moest ik dat de volgende dag met hoog water dus het anker gedropt en een heerlijke nachtrust gehad.

De volgende dag werd ik door 6 man opgewacht en een uur later stond ik op de kant om het één en het ander te laten doen aan de boot onderwaterverf had ik nog van Panama dus heb een paar kerels bij elkaar gescharreld om te schuren en te verven.
Ik had inmiddels contact gelegd met een Volvo-Penta bedrijf en zij gingen onder andere de in Nw.Zeeland aangebrachte “Galand”te laten vervangen door mijn oude want de nieuwe lekte behoorlijk dus dat was weggegooid geld,ook de gerepareerde waterpomp kon weer uit elkaar en hier deden zij het een beetje beter en goedkoper.
De AIS watchmate hier laten repareren en mijn Autohelm de ik op de Windstuurmachine gebruik met te weinig wind moest ook gerepareerd worden(alles kwam uit Nw.Zeeland vandaan dus dat was geen succes)
Maar na alles goed georganiseerd te hebben ben ik naar Holland gevlogen
Na een vliegtocht van zo,n 17 uur in totaal kwam ik met jet lag aan in een koud Holland,dus in één dag tijd van 35 + naar –6a7.maar tegen de kou kun je je kleden maar in de kajuit met temperaturen van 40+ is niets aan te doen.
Leuk is dat ik weer eens op het ijs stond en na wat voorzichtig gekrabbel ging het een beetje en ben de andere dag naar Hoogmaden gegaan en heb daar een kleine 10 km geschaatst en toen was het weer afgelopen maar ik ben wel met mijn neus in de boter gevallen.
De Kerst dagen kwamen er aan en dat was weer als van oudst een waar feest met het gezin maar zonder Maaike en Floor (mijn kleindochters)die in Oostenrijk een ski instructeur opleiding volgen.
Na enige dagen hebben we ook een dineetje gegeven met mijn broer Piet en Anneke en Ruud en Irene waren ook van de partij en de heerlijke maaltijd werd behoorlijk weggespoeld met wat drank en heel gezellig.
Ik ben dus wezen schaatsen bij Hoogmaden want daar liggen mijn zeilroots en als er wat te schaatsen valt ben ik daar van de partij,waarom schrijf ik dit,we hebben daar veel vrienden opgedaan toen ik daar een BM gekocht had en dus regelmatig op het brasemermeer rond doolde en met die vrienden hebben we nog steeds een heel goede band en eens of meerdere keren per jaar ontmoeten we elkaar om weer wat bij te praten dus hadden we hun natuurlijk ook te gast om onder een lekker drankje en maaltijd weer bij te praten dus Heeeeeeeel gezellig.

Uiteraard ook diverse keren in de jachtclub mijn drankje genuttigd en heel fijn om weer met deze vrienden wat te kunnen babbelen
Ja, en dan werd het tijd om de ski,s onder te binden en met mijn nieuwe auto van 14 jaar oud ben ik op pad gegaan en met het hele gezin van Arnoud en Rona en Hun kids met aanhang hebben we in het skigebied van Fiss met prachtige sneeuw een fantastiche week gehad.
Het bijzondere van deze week was dat we daar Maaike en Floor ontmoette die daar inmiddels skileraar waren geworden en ieder een klasje onder zich hadden,Jammer was wel dat Rens, de vriend van Floor
een ervaren snowboader, heel goed kon djumpen en heel hoog kon springen maar het landen nog niet helemaal onder de knie had en dus in het hospitaal belandde en na enige dagen per ambulance naar huis werd vervoerd,maar achteraf viel gelukkig nogal mee na dat eerst van een ernstige rug blessure sprake was en hij zou er weinig van overhouden gelukkig.
Toen alles dus toch mee zou vallen hebben wij ons pleizier weer opgepakt en in de disco waar we meer gedanst hebben dan in de sneeuw geskied(Dat is een beetje overdreven,maat toch?)Bij elkaar een prachtige week.

Éénmaal terug in holland hebben we een heel gezellige dag gehad met het hele gezin om weer afscheid van mij te nemen en de andere dag heeft Ali mij naar schiphol gebracht en vond ik mij de volgende dag weer terug in de kajuit van de “Sea beryl”met 38 graden +,wel even wennen.
De boot stond nog op de kant maar na een paar dagen op Vrijdag ging hij weer te water en heb alles geïnspecteerd op alles wat was gedaan aan de boot.
De drijfriem van de motor had ik ook laten vervangen want hij slipte te veel door en was nu prima.
De volgende dagen de A.I.S weer ingebouwd en werkte weer almede het versterkte alarm wat mij moet wekken als er een schip op ramkoers ligt terwijl ik ligt te slapen.
De impellerpomp lekte eindelijk ook niet meer dus kon ik mij opmaken om te gaan provianderen en voor te bereiden om de reis weer voort te zetten.
Elke dag liet ik de motor enige uren proefdraaien en groot was mijn schrik toen ik na controle er achter kwam dat er geen water in de warmte wisselaar meer zat en na een kleine 20 jaar heb ik dat voor eerst moeten bijvullen en weer de motor gestart.
De andere morgen weer wat water weg en de monteur er bij gehaald en zagen waar hij lekte.
De pomp van de inboord koeling lekte dus moest gerepareerd worden maar toen dat ding er uitgesleuteld was bleek dat niet meer mogelijk wegens slijtage van de lopende delen daarin.

Dat viel behoorlijk tegen en met wat navraag bleek dat hij hier niet leverbaar was dus Mulder van Volvo-Penta in Holland gebeld en ja hoor zij hadden zo,n oud ding nog op voorraad te hebben en werd dus opgestuurd.
Dat ging een week duren dus had ik de tijd om een uitstapje te maken naar één van de eilanden hier en na een busreisje van 1 uur werd ik gedropt in het noorden van Phuket en stapte daar over in een rondvaart boot met een kleine tachtig andere passagiers en werd koers gezet naar James Bond eiland.
Dat eiland werd gebruikt bij wat opnamen van één van de James bond films en daar aangekomen ging het anker er uit en stapte we over in Longtail boten,dat zijn de boten waar je in heel ondiep water mee kunt varen.
Maar ja er waren nog behoorlijk veel andere schepen op dat eilandje aangekomen en het wemelde daar van toeristen en overal kraampjes met souvenirs er was een begaanbaar pad gemaakt zodat je naar de andere kant kon klauteren tussen al de mensen door en toen weer terug.
Hééél interessant en we hadden in half uur de tijd voor dat geklauter en voeren we naar een ander eilandje waar de zeekano,s over boord werden gezet en werd iederéén bij tweeën naar dat eiland gepeddeld en voeren we de grotten in kwamen uit in een soort meertje en met ongeveer 100 andere kano,s dreven we daar wat rond want we konden niet gelijk terug want door de ingang van die opening kon maar één boot tegelijk dus toen iederéén binnen was konden wij er met ze,n allen weer uit en werden terug gepeddeld naar ons schip en dat liep niet altijd droog af want er was nogal wat deining dus sloegen er nogal wat om maar je bent zo weer droog met die hitte.
Gelukkig heb ik een onderwatercamera want ik kwam er ook niet totaal droog aan.
En op weg naar het volgende eiland kregen we een gratis lopend buffet lunch aangeboden en dat smaakte wel met al die ontberingen en na een lekker Heineken pils ging het anker er weer uit en mochten we gaan zwemmen dus lag de helé meute te water.
Hééél érg interessant maar op de terugreis naar de bus ging de héle bemanning voor ons zeg maar discodansen en was wel leuk,ook ik deed mee aan de polonaise en vlak voor het aanlanden werd er een fooiendoos op tafel gezet,dus was dat dansen niet hélemaal gratis.
Al met al een héél gezellige dag maar ik heb mij toch maar beperkt tot dat uitstapje en hoop zulk soort dingen maar met mijn “Sea beryl”te doen.

Maar de pomp werd door DHL afgeleverd en de volgende dag werd hij ingebouwd maar intussen was er wel zo,n 10 dagen verlopen en moest wel wat haast maken dus afgelopen Maandag ben ik uit Boot Lagoon vertrokken naar AO chalong 20 mijl naar het zuiden om uit te klaren maar toen de wind het liet afweten wilde ik de motor starten maar die gaf geen antwoord,dus grote schrik anker klaargemaakt want je weet maar nooit.
Stuurautomaat aan en kwam er na wat zoeken achter dat er een zekering was door gebrand dus startte hij weer dus mijn anker er uit in AO Chalong,alles goed dus maar ja waarom een zekering doorgebrand?
De andere dag wilde ik de motor starten om da accu,s op peil te houden en de diepvries te laten werken maar de motor wilde hélémaal niet reageren dus na pogingen ondernomen te hebben heb ik Leon van de Volvo Penta in Boot Lagoon gebeld en die kwam de volgende morgen met een speedboot aanstormen.
Het bleek een elektrisch probleem te zijn en na wat draden en connecties te hebben aan gebracht(het één en ander was verroest)
Liep hij weer als een zonnetje maar ja ik wilde wel zekerheid hebben en besloot om nog één dag te wachten want op mijn reis naar Z-Afrika kom ik niet véél jachthavens tegen.
Dus in mijn dingy gestapt en na 5 minuten gaf ook hij er de brui aan gelukkig dreef ik naar een ander jacht en kon mij daaraan vastmaken en dacht misschien zit er geen brandstof meer in wat ik betwijfelde.
Maar ik kreeg de 2 jaar nieuwe Yamaha niet meer aan de praat en wilde mijn peddels pakken maar ik miste er één kwam ik tot mijn schrik achter er was geen wind geweest de afgelopen dagen dus kon hij er niet uitgewaaid zijn dus iemand heeft er één uitgehaald of zo iets.

Peddelen met één peddel kun je vergeten in een dingy maar een andere dingy zag mijn probleem en nam mij op sleeptouw en bracht mij naar mijn schip terug en na wat gesleutel deed hij het gewoon niet meer en dat probleem had ik in Darwin al eens gehad kreeg hem daar weer aan de praat.
Ik kon dus niet meer van de boot af en een watertaxi kon ik niet meer bereiken voor die dag maar de volgende dag lukte het mij om met een watertaxi naar de wal te komen met mijn outboord bij mij en heb hem weg gebracht en werd daar opgetuigd en na drie rukken aan het touwtje kreeg de man hem gewoon aan de praat,ik probeerde hem uit te leggen dat hij hem helemaal moest na kijken maar ik spreek geen Thai,s en zij geen woord Engels en ben met de Taxi weer terug gegaan en op mijn ritje vanuit de Sea Beryl naar de wal moest ik de laatste 10 meters weer peddelen.
Ik ben maar gaan lunchen en op mijn weg terug kwam ik een kleine buitenboord motor bedrijf tegen en de baas sprak Engels en een uur later lag hij daar en ik zij hem niet te gaan starten(was bang dat hij het weer zou doen) maar hem een totale beurt te geven.
Gistermorgen werd hij weer afgeleverd wat bleek het filter van de benzine tank was totaal vervuild,ook dat weer goed afgelopen.
Met die peddel ben ik nog niet klaar mee want die hoort speciaal op deze dingy met een speciale bevestiging van de peddels.
Ik heb nog twee andere peddels maar die kan ik op deze dingy niet gebruiken alléén om te peddelen maar dat gaat alléén als je met z,n tweeën bent.

Maar morgen dacht ik:ik kan weg dus startte ik de motor om alles nog even te laten werken,gaat na ongeveer 5 minuten het alarm af,verd.
Wat nu weer of de motor héét of een waterprobleem.
Genoeg olie en genoeg water na metingen en de motor niet heet dus weer gebeld en de volgende dag had ik een elektronicus aan boord en die heeft wat kabeltjes en plugjes verwisseld maar hij heeft het probleem niet kunnen vinden om dat het alarm gewoon niet meer afging dus zo,n zelfde verhaal als met de BB.motor.
Betaald en weer van boord en na een uur later ging het alarm weer af maar stopte na 5 sec.
Heb kees Spui in Holland gebeld en heb hem alles verteld en hij denkt dat het misschien in de sensor kan zitten en ik heb besloten om morgen dus Maandag de 9e Maart er vandoor te gaan want ik ben het gewoon zat en wegens tijd gebrek ga ik de seychellen waarschijnlijk overslaan want ik moet half Mei op Mauritius zijn waar ik Kim en Ferdi aan boord krijg.
Het is een slap excuus maar als je dit verhaal leest begrijp je misschien waarom ik een beetje laat met mijn verhaal op de proppen kom.
De groeten allemaal en tot de Malediven 1600 mijl verderop.

Bertus






  • 09 Maart 2009 - 12:54

    C.den Heijer:

    bertus heel jammer dat ik je gemist heb op scheveningen,wens je gezondheid ,en de hartelijke groeten ,kees

  • 10 Maart 2009 - 21:10

    Tony Vd Akker:

    Hallo Bertus, je nieuwsbrief hebben we via outlook expres niet kunnen openen, wel via
    Internet Explorer, dit ter info.
    Zo te lezen, heb je je de laatste tijd niet verveeld. We hopen, dat je nu weer zonder mankementen van je verdere reis kunt genieten. We kijken uit naar je vervolgverhalen.
    Geniet van de mooie waterwereld en de zonsondergangen en een behouden vaart.

  • 26 Maart 2009 - 20:02

    Cor Lubken:

    Ali heeft ons het goede adres gegeven en dus hebben we je wetenswaardigheden zelf kunnen lezen,Natuurlijk hadden we al over alle motorproblemen gehoord, maar je hebt er een leuk verslag van gemaakt. En we weten nu je site te vinden. We wensen je een paar prettige dagen aan de wal(Hoe lang?)
    .Tot een volgende keer Groetjes en veel succes met de voortzetting van je tocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 358181

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: