Rond De Wereld nr.52 Singapore 19-11,08 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond De Wereld nr.52 Singapore 19-11,08 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond De Wereld nr.52 Singapore 19-11,08

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

19 November 2008 | Singapore, Singapore

Rond de wereld
Nr.52
Singapore
19-11.08

Beste allemaal,
Hier weer eens bericht van de Sea beryl waar hij al zo rond hangt.
Maar ja bij de aankondiging zie je het al”Singapore”en dat houd in dat ik Indonesië al achter mij gelaten hebt.
Even terug blikkend,zoals gezegd in laatste bericht ben ik met héél weinig wind uit Bali vertrokken voor het eiland Borneo waar aan de Z-west kant Kumai ligt een 500 mijl motorzeilen vanwege erg weinig wind wat voor mij solozeiler niet zo eenvoudig is omdat vanwege het motorgeronk mijn waarschuwing alarmen bijna niet te horen zijn dus de wekker moet mij wakker maken en heb dan meestal een alarmzone ingesteld van 4 a 5 mijl,dus voor ik probeer te rusten(slapen)kijk ik goed rondom mij heen en ook op de radar.
Zodra de wekker(die dicht bij mijn oor ligt)mij wekt kijk ik weer om mij heen en ga als alles goed is weer te bed.
Maar er zijn nogal wat vissersschepen hier en die hebben of geen radar of hebben hem niet aanstaan,dus vaak komt van slapen niet veel terecht.

Maar de grote schepen die hier rond varen en dat zijn er nogal wat kan ik goed lokaliseren want in Opua(N-Z)heb ik het sijsteem AIS(Automatic Identification System) gekocht en dat werkt uitstekend,voor diegene die niet weten wat dat voor systeem is en korte uitleg:
Alle schepen groter dan 300 ton hebben verplicht aan boord een zender/ontvanger(AIS)en die staat constant aan en die zend uit:
De naam van het schip: zijn Positie/koers/snelheid/waar hij naar toe gaat/het soort schip(tanker of vracht of sleep of anders)/MMSI(een soort telefoonnr).
Dat zelfde schip heeft uiteraard de ontvanger ook aanstaan en ontvangt dan ook alle bijzonderheden van andere schepen,dus schepen die geen zender/ontvanger hebben maar alleen de ontvanger zoals de “Sea Beryl”en vele andere jachten die ontvangen al die berichten ook.
Die ontvanger(AIS)rekent onmiddellijk uit hoe ver dat schip bij jou vandaan is en de richting(Bearing)en ook op wat voor afstand hij jouw passeert(CPA) als beide schepen de zelfde koers en snelheid blijven volgen alsmede de tijd dat hij bij dat punt arriveerd(TCPA).

Ieder schip kan zijn eigen profiel bepalen op wat voor een afstand er een alarm afgaat,ga ik te kooi heb ik hem meestal op 6 mijl staan en word dan gewaarschuwd,ook de nadering verheid kan ik instellen, bij mij meestal 2 mijl afhankelijk van de situatie.
Als ik zo,n melding krijg zet ik de radar aan en kan hem dan zien en hoef mij dan niet af te vragen of ik van koers moet veranderen of niet,het word keurig uitgezonden.
Elk schip word gerapporteerd en diegene die het dichts bij is of de CPA het kleinst komt boven aan de lijst te staan enz.enz.
Speciaal voor mij als solo zeiler is dat een geweldige aanvulling van veiligheid maar de vissersschepen onder de 300 ton hoeven dat systeem niet te hebben,zij varen natuurlijk veel wisselende koersen en snelheden,dus het blijft uitkijken geblazen.

Maar goed al met al ben ik na 5 dagen motorzeilend aangekomen op bij het plaatsje Kumai en net voor donker kon ik mijn anker laten vallen.
Het anker lag nog niet of een speedboot kwam op mij af en daar zaten en paar mannen in en vroegen of ik voor de urang-uta,s kwam en op mijn ja kon hij mij een snelle tocht aanbieden van één dag(60 KM héén en terug(60 KM).
Ik kon ook op een soort cruise bootje gaan maar dat kost mij dan 3 dagen en in een speedboot met een snelheid van zo,n 60 km per uur is ook wel eens leuk.

Maar eerst ben ik de volgende dag op gehaald door hem en ben achterop een motor van een vriend naar een wat groter stadje gegaan om wat roepia,s uit de muur te trekken want hij wou alles contant hebben en mijn lege olie containers had ik mee gegeven en die had hij bij mijn terugkeer gevuld en na het dorp nog even te hebben bekeken ben ik weer terug gebracht.
De volgende dag kwam hij(Adi)met een vriend en de stuurman mij om 7.30 ophalen een met een bloedvaart stoven wij er vandoor met een gang van 50a60 Kpm.
Op die rivier die niet zo heel erg breed was laveerde hij tussen takken en boomstammen en andere rotzooi heen en af en toe even stoppen om wat troep uit de schroef te halen al met al en enerverende tocht daar na toe,we zijn op twéé verschillende posten geweest waar zich veel van die urangutang,s rond zwierven maar omdat zij(parkwachters)op verschillende locatie in het oerwoud platforms hadden getimmerd en op gezette tijden daar bananen en ander soort voedsel neer legde kwamen zij daar op af en konden wij(de toeristen)dat van héél dichtbij bekijken en wat foto,s maken(zend ik mee).
Daarna een half uurtje verder de rivier op en kregen wij het zelfde te zien.Een Nederlands stel vond het niets leuk dat zij zo tam waren en dat die apen tussen ons door sprongen en steeds weer terug kwamen voor wat ander voedsel.
Ik zij als zij wild waren geweest hadden jullie als voedsel gediend dus wat wil je(vonden zij niet leuk).

Op de terug tocht zagen wij een dode krokodil ondersteboven drijven en zijn achter kant was verdwenen,op mijn vraag aan Adi zij hij dat hij waarschijnlijk is gevangen en gedood en zijn penis hebben afgehakt en meegenomen want daar zit(word beweerd)in stof in die je seksualiteit omhoog stuwt.Nou ja zeg!!
Na afloop hebben zij bij mij aan boord een biertje gedronken en was ik gereed om de volgende dag weer verder te gaan en nu naar het eiland Batam dat is nog net Indonesië en ligt zo,n 10 mijl van Singapore vandaan de afstand is een kleine 600 mijl.
De derde dag in de namiddag zag ik toch wel wat héél bijzonders in het water drijven nl:een stuk losgeraakt van een rivier: mangrove bos(je)met boompjes en struiken er op die de zee is opgedreven,maar wel enige meters breed en lang(zie foto,s),ik voer er zo,n 50a60 meter afstand langs maar als ik daar op gevaren had weet ik niet precies wat er dan gebeurd zou zijn,ik weet niet wat er onder zit,in elk geval had ik geluk dat ik hem niet geraakt heb.

Je staat dan meteen weer op scherp want je kunt niet héél de tijd op uitkijk blijven staan en het probleem is dat mijn radar hem wel gezien heeft maar het externe alarmsysteem werkt niet dus word ik daar niet wakker van.
Afijn ik heb er niet nog meer gezien,wel boomstammen en grote takken.
Ik ben na 6dagen aan gekomen bij dat eland maar omdat het midden in de nachtwas en de ingang volgens de pilot bij nacht een beetje moeilijk is heb ik een ankerplekje even buiten de Marina en na een zeer hobbelige nacht ben ik de volgende dag de Nongsa point marina binnengevaren.
De marina is een onderdeel van het ressort en omgeven met prachtige villa,s en appartementen en een heerlijk zwembad waar ik elke morgen in te vinden was.
De blue water-rally was die morgen net vertrokken op 3 jachten na en hebben gezamenlijk daar wat gegeten en de laatste avond zat ik alleen in het restaurant te dineren en liepen en zo,n 6 man voor mij op en neer te hollen,wel lux maar niet gezellig.
De andere dag na het uitklaren bij de autoriteiten die daar aanwezig zijn vertrokken richting Singapore,ik had een e-mail verstuurd naar de one degree fifteen marina club en werd verwacht daar.
Maar op mijn site had ik gelezen dat Karin van de “Jolly Good’’met haar zuster hun broer in Singapore gingen bezoeken en die vroegen of het misschien leuk was om elkaar in de Republic of Singapore yachtclub te ontmoeten want van daar uit werkt Erik hun broer die daar een visfarm exploiteert en met een bootje elke dag daar heen vaart,dus ben ik wat verderop gevaren en lig nu te klotsen en stampen in een box.
Er varen zoveel schepen hier rond dat je constant golfslag hebt maar de marina is heel modern met een prachtig clubhuis met restaurant en bar waar het goed toeven is.
Vroeger heette het de Royal singapore yachtclub maar sinds zij (Singapore)zich hebben afgescheiden van Malaysia zijn zij een republiek en dus geen koninkrijk meer.

S,avonds met Karin,Nicole en Erik een leuke avond in de club gehad en daarna op de “Sea Beryl”een biertje gedronken dus eigenlijk zat ik midden in een familie reünie.
Ik had op mijn site al eerder vermeld dat mijn camera kuren vertoonde en Erik had pas een nieuwe gekocht en Karin en har zus hebben hem voor mij in de stad gekocht en gisteren heb ik hem in ontvangst genomenDe foto,s van de urang-utan,s waren helemaal mislukt maar gelukkig heb ik een reportage van één van de blue water-rally jachten gehad en worden meegezonden.
Ook van de vorige site staan er al foto,s te pronken dus even terug bladeren.
Toen ik hier in 1954 al eerder hier ben geweest toen ik enige jaren op de koopvaardij heb gevaren en ook Indonesië en de Filippijnen ben geweest heb ik wederom de tiger balm garden bezocht dat is opgericht zover ik het weet door deze firma en verhaald de geschiedenis van het China in een soort sprookjes vorm en ook wat je te wachten staat als je later naar de hel gaat.
Dat hebben zij goed uitgebeeld en heet “the ten courts of the hell”
Leuk om te zien en leuk om dat ik daar al eerder ben geweest.
Op de fiets een andere dag wat boodschappen gedaan en gisteren naar de city gegaan per taxi,wel een heel mooie stad en erg rein en prachtige warenhuizen en al wat daar bij hoort maar één dezer dagen zal ik toch de trossen losgooien om verderop te gaan om de laatste 550 mijl naar Phuket(Thailand)al hoppend af te leggen maar voorlopig lig ik elke dag in het prachtige zwembad mijn rondjes te draaien dus heb weer moeite te vertrekken.

En nu de reacties:
Ja Henny,die jongens zijn lekker aan het varen gelijk hebben ze,zo kom je mooi door de winter heen.
Doe ze de groeten als je ze contact,Bertus

Willem en Janine
Ja dat is weer een tijdje geleden maar dat geeft niet want ik heb mijn verhalen en vind het reuze leuk om af en toe wat te horen maar begrijp dat je niet elk verhaal beantwoord. Dat is een mooie prestatie de Antwerpen race en dat baggeren,dat moet nu éénmaal gebeuren dus kun je liever uit Scheveningen vandaan blijven en dat meevaren moeten we het nog over hebben want ik ben bijna zoals je kunt lezen in Phuket en vlieg dan huiswaarts en zullen we elkaar best wel zien.
Doe ze allen de groeten en gauw tot ziens.
Bertus
Jan Valstar ,
Nou Jan dat offer heb ik niet mee gekregen maar ik heb denk ik zo,n 500 mijl echt gezeild en de rest de motor er zacht pruttelend er bij zodat ik niet meer dan 1.5 liter diesel per uur gebruik en loop dan zonder wind zo,n 4 mijl per uur,dus zo scharrel ik dan die plas over,overigens ben ik van plan om net als jij rond Zuid Afrika te gaan maar dat heeft niets met piraten te maken want dat stond al lang in mijn balboekje.
De groeten kon ik niet doen in Bali want ik was inderdaad al vertrokken.
Groetjes Jan,
Bertus

Dick en Karin,
Ja Dick,als jij dit leest heb ik al een paar leuke avonden met Karin,Nicole en Erik gehad en hoop ze nog te ontmoeten voor ik vertrek.
De groeten Dick
Bertus

Pim en Meta,
Ja het gaat bij julie ook goed lees ik op je site,jammer dat Ruud niet meegegaan is maar dat zal wel zijn reden hebben en trouwens met ze,n tweeën gaat het best wel lijkt mij zo.
Ja doe ze daar in Mogan de groeten van mij lijkt mij leuk.
Goede reis verder,
Bertus

Bob en bobbie?

Nou in ieder geval ben ik niet echt een schrijver maar het is wel leuk om te doen en de verhalen komen wel vanzelf op je af en dan even in het juiste vaatje gieten en even roeren maar aan de reacties te lezen(horen) komt het wel goed over.
De groetjes,
Bertus

Het is Borreltijd dus stop er mee,ik hoop dat jullie weer een beetje van mijn verhalen genieten dan geniet ik mee.
Tot schrijfs en tot ziens allen.
Bertus




  • 19 November 2008 - 15:50

    Maaike :

    heey opa.. volgens mij gaat het allemaal super goed daarzooo ... fijn :) floor en ik gaan over een weekje of 2. naar oosterrijk voor 5 maanden om daar les te geven ... we hebben er zin in.. en we missen je heel erg dikke kuss maaike xxx

  • 20 November 2008 - 13:53

    Nicole, Erik & Karin:

    Beste Bertus, het was onwijs gezellig, mijn broer en zus vonden het ook erg leuk je te hebben leren kennen. Wij wensen jou een hele fijne kerst en een hele goede vaart! Veel groetjes van Nicole, Erik en Karin.

  • 01 December 2008 - 14:10

    Reg:

    he bertus,

    als jij in phuket aankomt , neem dan ook eens kontakt op met chris jongerius : hij runt daar de andaman sea club

    behouden vaart
    reggie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 358225

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: