Rond de wereld nr. 50 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr. 50 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr. 50

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

17 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Rond de wereld
Nr.50
Motorzeilend langs indonesié
Onder Zuid west Timor
Richting Bali
1000 mijl
Do 16-10,08

Loom heb ik mij uitgestrekt vanmorgen om 0800 uur op het voordek om van
Het geluid van de motor even verlost te zijn en van de vroege zon te
genieten en zie in de verte(10 mijl)het eilandje Paula Roti (ten westen
van West-Timor) langzaam naar de achtergrond verdwijnen.
Ja,de motor staat aan want er staat hier normaal gesproken nooit veel
wind in dit jaargetijden.
Toen ik 5 dagen verleden vertrok uit Darwin had ik het weerbeeld een
week nauwkeurig via de gribfile,s bekeken maar er lag een uitgestrekt
hoge druk boven de hele Timorzee dus wachten had geen zin,ik moest er
doorheen.
Voldoende geproviandeerd en ook vooral dieselolie(330 liter)ben ik met
een zacht lopend briesje vertrokken naar Bali zo,n 960 mijl verderop.
En aanvankelijk kon ik met gemak een 5 mijl goed maken maar na een halve
dag toen ik los kwam van het land zakte de wind inéén en ging de motor
bij.

Pech is ook dat ik aan de zuidkant van het hoge druk sijsteem mij bevond
en had dus tegenwind en af en toe halve wind maar zo matig dat ik zonder
motor er nooit zou komen.
Maar ja dus de motor afgesteld op 1000 RPM(omwentelingen)en met een
gangetje van tegen de 4 mijl kroop ik verder.
Ik heb toen besloten om mijn koers wat meer naar stuurboord te verleggen
en zo richting Timor te varen want als ik Bali op deze wijze niet zou
kunnen halen kon ik uitwijken naar Kupang(west Timor) wat slechts 500
mijl varen was en kon ik mij daar laten inklaren en met voldoende
brandstof weer verder gaan.

Maar liefst niet want in Kupang bestaat er de mogelijkheid dat ik 10
procent van de waarde van mijn schip zou moeten betalen en krijg je weer
terug als je Indonesié verlaat maar dat moet je maar afwachten.
Maar na 3 dagen motorzeilen kwam ik er achter dat mijn brandstof gebruik
zo laag was(1.5 ltr.per uur)dat ik dat met gemak kon halen dus 100 mijl
voor Kupang heb ik besloten om door te gaan naar Bali en lig dus nu op
koers.
Doordat ik meer Noord ben gegaan heb ik mij wel aan de bovenkant van het
hoge druk genesteld en sinds vanmorgen heb een licht briesje van achter
en maak 4 mijl door het water en met de stroom mee tegen de 5 mijl,niet
gek dus.

Even terug naar Darwin die ik de laatste 125 mijl ook al op de motor
moest afleggen en dat tussen de eilanden dus van slaap kwam niets
terecht en heb 35 mijl voor aankomst een ankerplek gevonden en viel
meteen in coma en kwam de volgende dag aan en vond in de Fanny bay prima
ankergrond en was gearriveerd.
Had tevoren een plekje via de telefoon in de marina gereserveerd en de
volgende dag riep ik de lockmaster op(de marina ligt achter een
sluisdeur) en die stuurde mij naar een ankerplek vlak bij de marina en
daar kwam een klein bootje aanvaren met een duiker aan boord want wat is
het geval de afgelopen tijd worden tal van havens geteisterd door drie
soorten vergiftige mosselen die zo snel groeien dat het veel schade
toebrengt niet alleen de visserij maar aan schepen inlaten ook van
watergemalen en veel andere zaken.
Die duiker gaat onder je boot en spuit in de inlaten(daar nestelen die
soorten mosselen) van je schip een soort vloeistof dat die in 14 uur de
larven doet afsterven en mag je pas de haven in en in tussentijd mag je
de motor en toilet niet gebruiken.
Dus de volgende dag kreeg ik een mooie plek na het passeren van de
sluizen toe gewezen.

Meteen na aankomst naar de watersportwinkel gegaan die tevens een kleine
sleephelling beheerd en daar een afspraak gemaakt om op de kant te gaan
en dat zou aanvankelijk de andere week kunnen maar door omstandigheden
gebeurde dat de week daarna.
Zoals verteld had ik wat problemen met de propeller die veel trillingen
en geluid veroorzaakte en ik had inmiddels een nieuwe watergesmeerd
lager besteld alsmede een nieuwe waterpomp voor de motor die weer was
gaan lekken na reparatie in Opua(NZ).
Tijdens het wachten heb ik ook een koelmonteur aan boord gehad die 2
lekken in de leiding van mijn koelcompressor heeft ontdekt en
gerepareerd en doet het na maanden ook weer 100 procent en heb nu ook
ijsblokjes in de rum-coca en bevroren vlees voor de reis.

Gelukkig heb ik mijn vouwfiets bij mij want het stadje in ongeveer 3
kilometer verwijderd van de marina en deed de boodschappen en na afloop
een biertje op een terras met de fiets.
Één van de dagen ben ik met een bus naar een krokodillen park geweest om
toch nog even wat anders te zien dan de marina en stad.
Ja wat moet ik daarvan vertellen, veel krokodillen in gevangenschap
diversen in een grote vijver maar ook vele in kleine poelen die zo hun
leven slijten en als je één crock hebt gezien enz.enz. maar ook andere
levende beesten zoals Emu,s en kangeroe,s en vele andere beesten kon ik
daar bewonderen,dus aardig.

Trouwens het is maar goed dat ik niet ben gaan zwemmen op het GBR.want
vlak bij mijn ankerplek bij Coocktown is de week daarna een man vermist
die samen met zijn zwager was gaan vissen en na een duik om wat
lobsterpotten op te duiken is hij vermist en vermoedelijk is hij de
prooi geworden van een crock.
Ook zag ik een foto in de courant waar je een crock zie zwemmen met zijn
geopende bek vast in een rubber autoband. Als hoofd stond er:En hoe vond
je de rest van de car, crock?

Na het vorige weekend kon ik eindelijk de kant op en de monteur stond
ook klaar en die heeft de as met schroef er afgehaald en meteen de
nieuwe watergesmeerde lager aangebracht want die was in nog geen 135 uur
totaal uitgesleten.
Enige uren daarna was de as weer recht gemaakt in de werkplaats en met
het inschuiven van de as bleek dat de motor totaal uit lijn
was,onbegrijpelijk want in Opua was hij al uitgelijnd na dat ik er 4
nieuwe motorsteunen had laten plaatsen.
Nadat alles weer was geplaatst en proefgedraaid is hij begonnen aan mijn
waterpomp die al 2 jaar lekte,na demontage(waar ik bij was)bleek dat de
monteur in opua de keerringen er achterstevoren in had gezet en er was
al een beetje water in mijn carter gekomen dus ik ben ontsnapt aan een
hoop ellende.
Nu,na bijna 100 uren motoren is alles nog steeds prima in orde.
Dus al het geld wat ik in Opua heb uitgegeven is gewoon voor niets
geweest.

17-10.08
Tijdens het typen van dit bericht stak de wind op en kon de motor uit
dus kon mijn lol niet op,want fijn als alles goed werkt maar zalig als
de wind de taak van de motor over neemt en tijdens de maaltijd met een
lekker stukje vlees uit de diepvries kreeg ik beet aan de hengel maar
tijdens het lieren sprong hij er vanaf.
Op dit moment heb ik nog 323 mijl te gaan met een positie van 10.48 Zuid
en 120.16 Oost.
Ik neem weer even afscheid van jullie want ik moet gewoon weer naar
buiten want het is hier binnen 38 graden,dus gauw met een koud glas
witte wijn met ijsblokjes naar buiten.
De hartelijke groeten vanuit bijna Bali.
Bertus

  • 17 Oktober 2008 - 13:28

    Eugenie En Theo:

    Fijn weer wat van je te horen Bertus! We volgen je avonturen steeds met grote belangstelling en genieten zo een beetje mee! Hier is alles prima, we verliezen wat centjes, maar dat mag de pret niet drukken! Al het goede van ons twee! Eugenie en Theo

  • 18 Oktober 2008 - 09:56

    Lida:

    Ha die Bertus! Fijn, om te horen dat het nog steeds goed met je gaat. Ook aan boord kom je niets te kort, zo te lezen. Maar goed dat je niet bent gaan zwemmen, want krokodillen houden van goed gevulde hapjes....
    Nu op weg naar Bali!!! Dat wordt zeker weer genieten van lekker eten en schitterende belevenissen. Kon ik maar even meegenieten, want Indonesië heb ik diep in mijn hart gesloten. Maar ja, er zijn mensen die voorlopig nog moeten werken. Mijn tijd komt hopelijk nog. Moet jij maar voor mij mee genieten. Veel plezier!!!

  • 22 Oktober 2008 - 17:16

    Jan En An:

    ga je nog even rondkijken op bali als je er bent, of blijf je er niet.Wat hebben we toen een mooie reis gehad door Indonesie.Je geniet wel,denk ik. Je verhalen lezen we met plezier.groeten Jan en An

  • 27 Oktober 2008 - 11:23

    JanRuth VanDonselaar:

    Wederom genoten van je verhaaltje, zittend op ons balkon op Curacao.
    QoH gaat morgen te water en dan op weg naar Aruba.
    Verder alles gezond behalve de financien.
    Jan en Ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 358122

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: