Rond de wereld nr 44 opua NZ - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr 44 opua NZ - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr 44 opua NZ

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

18 April 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Rond de wereld
Nr.44
Opua New Zealand
18-04,08

beste allemaal,
Het heeft weer eventjes geduurd voor het volgende verhaal maar ja als ik weer aan het zeilen ben raak je weer vanzelf in het ritme van het schrijven en heb je ook meer te vertellen.
Maar zoals gezegd in de vorige berichtgeving ben ik ná de te waterlating van de `Sea Beryl` met mijn Purple MG een tocht over de eilanden gaan maken van ongeveer 3 weken.
Het autorijden hier is een ontspannende manier van reizen en heb daar echt van genoten.
Ben de eerste dag naar Auckland gereden (zo,n 250 KM richting Zuid)en heb daar overnacht bij mijn vrienden van de “Bahati”die daar met hun jacht liggen.vanuit hun ligplaats kijk je naar de skyline van Auckland t,is net New York met zijn vele wolkenkrabbers.
De totale bevolking van heel New Zealand is ongeveer 4 miljoen waarvan 900.000 in Auckland dus het is daar zo druk dat ik dat heb overgeslagen.
Die andere 3 miljoen hebben dus alle ruimte in een land die ongeveer 4 a 5 keer groter is dan Nederland.
Om een voorbeeld te geven,op mijn reis van ongeveer 4500 km ben ik slecht 10 of iets meer stoplichten tegen gekomen.
De volgende dag zo,n 350 km verder zuid gereden en het is vooral de prachtige vergezichten van uit de bergen waar van ik het meest heb genoten en tegen de avond ben ik in Taihane gestopt na het passeren van Taupo Lake waar ik voor de lunch gestopt ben.

Heb daar na veel zoeken een motel gevonden die nog net één kamer vrij had,want er word daar wat afgereisd dus alles was al vol en dacht na een klein restaurantje bezocht te hebben heerlijk te kunnen slapen maar mijn kamer lag pal aan de snelweg tegen een heuvel op dus die vrachtwagens maken een behoorlijke herrie in hun hoogste versnelling,dus van een goede nachtrust kwam niet veel terecht.
De volgende dag in één ruk naar Wellington gereden dat is het zuiden van het Noord Eiland en had er toen al 1100 km op zitten en had die zelfde dag al de Ferry naar het Zuid eiland.
Die overtocht duurde ongeveer 4 uur met alle gemakken van moderne ferry,s dus TV en diverse barretjes en restaurants maar wel in de stromende regen.

Na aankomst daar ben ik naar Nelson gereden,een leuk klein stadje en heb de fout gemaakt om eerst een restaurant te bezoeken en pas tegen 9 uur een motel te gaan zoeken,heb zeker 10 motels bezocht maar allen vol en ben na uren er in geslaagd om op een camping een klein tentje te huren en heb daar in de stromende regen maar binnen in droog de nacht doorgebracht.
Wel een leuke ervaring maar het is toch niet mijn eerste keuze en de volgende keren heb ik het anders gedaan:onderweg naar een volgende bestemming bij een stadje stoppen en daar naar de plaatselijke VVV een kamer gaan bestellen voor het eind van die dag en na betaald te hebben ga je relax verder naar die bestemming.
Ben daar in Nelson 2dagen blijven hangen om wat bij te komen en via Blenheim naar Kaikoura waar ik de nacht heb doorgebracht in een verbouwde oude school.

Maar het meest ging ik toch uitzien naar Christchurch,dat is de hoofdstad niet om daar te stoppen want de drukte zocht ik niet op,ik heb daar wel geluncht en heb in het centrum een soort aquarium bezocht niet om wat vissen te bewonderen maar een aantal ingevangenschap levende KIWI,S(vogels) te zien.maar het was daar pikdonker en mocht daar geen foto,s maken en ben daar op pad gegaan om dwars door de bergen vanuit Christchurch (Oost van het eiland) naar Greymouth (West ),dat was zo,n prachtige belevenis met al zijn mooie vergezichten,ja ik heb wat foto,s genomen maar dat geeft niet weer van wat je ziet,heb daar in de bergen overnacht in een prachtig motel met restaurant en de volgende dag ben ik onderweg in een oude goudmijn stadje terecht gekomen en ben daar de rest van de dag gebleven (zie foto,s).

Die avond heb ik overnacht in een holiday ressort wat ongeveer een kruising is van een camping en motel,heel comfortabel daar met in het midden een gebouw met toilet en douches en TV ruimte en wasmachines en keukens maar ook en recreatie zaal met daarin een poolbiljart.
S,Avonds na het eten in een gezellig restaurant daar in de buurt ben ik buiten die poolbiljart ruimte een pijp gestopt (want je mag nergens binnen roken) en een wijntje er bij (heb altijd een fles bij me ),binnen waren 4 Amerikaanse mannen van plus minus 35 jaar aan het poolen en één daarvan kwam naar buiten om ook even te roken en daar ontstaat altijd een gesprek van,zij waren met hun vieren met een camper rond de eilanden gereisd en zouden de volgende dag met een vliegtuig vertrekken naar Australié dus moesten zij al hun drank opmaken en waren behoorlijk gevorderd daarin en ik moest natuurlijk meedoen dat begreep ik al gauw.
Na een tijdje vonden zij nog een fles whisky(de stemming zat er al behoorlijk in) en vroegen aan mij of ik wilde helpen die ook soldaat te maken en antwoordde dat ik niet zo van whisky hield maar omdat jullie ons hebt geholpen in de laatste oorlog help ik jullie daar mee ook al doe ik het met tegenzin.ha ha ha.
Werd uitgenodigd voor een partijtje pool,daar ken ik geen hout van maar ik won wel en mocht de rest van de whisky houden.

Of zij nog zijn vertrokken de andere dag weet ik niet maar ik had geen vroegertje.
Maar toch weer verderop naar het noorden kwam ik in Westport terecht waar ik de pancakerotsen heb bewonderd (zie foto,s).
Na nog diverse dagen in het zuiden heb doorgebracht ben ik weer naar het Noordeiland gevaren met de Ferry en ben naar Paraparaumu gereden 50 km verderop en daar de kippenfarm bezocht van Walter de Ruiter,hij is zo,n 50 jaar geleden naar NZ geémigreerd en is daar een kippen farm begonnen tot op heden.
Ik heb Walter ontmoet in de jaren 1975 toen hij vakantie kwam bij zijn zuster Ria en haar te vroeg overleden man Frits Nieuwenhuis (mijn vriend).
Ik heb hem beloofd als ik eens rond de wereld ga zeilen kom ik bij je langs om wat bij te praten en het heeft een 30 jaar geduurd dat ik die belofte heb waargemaakt en dat precies op zijn verjaardag.
Héél imposant die kippenfarm hij houd er zo,n 10000 van die kakelaars en iedere ochtend liggen er tussen de 8a9000 eieren te wachten en alles gaat automatisch
.grote silo,s voer wordt over de transportband naar binnen vervoerd alsmede water en het afval gaat ook automatisch,eieren komen de lopende band af gesorteerd en wel.
Ik heb 2 dagen bij Walter en Hennie doorgebracht in hun prachtige huis tegen de bergen en dat was heel gezellig samen met wat familieleden.
Maar ik ging een beetje heimwee naar mijn “Sea beryl”te krijgen en was binnen enkele dagen weer terug aan boord.
Ik moet ook nog even kwijt dat ik voor die vakantie heb meegedaan aan een lokale clubwedstrijd en na eerst te hebben geoefend met Martin v/d “Dingo”,Hans v/d “Pim”en Hans en Dorie v/d “Happy Monster”hebben we met de schoongepoetste “Sea Beryl”de derde plaats in onze klasse weten te bezetten en hebben dus zo,n 20 Kiwi,s achter ons gelaten ,best kikken.

Inmiddels heb ik besloten om er nog één jaar langer er over te doen om terug te keren want nu ik hier ben wil ik nog wat langer in de Indische oceaan te blijven en zoals het er nu uitziet wil ik via Tonga,Fiji,Vanuatu,Cairns Great barrier reef (NO Australié)Indonesié naar Thailand en dan volgend jaar via via via richting Zuid Afrika maar plannen worden gemaakt om ze ook weer te wijzigen maar ga daar niet vanuit.
Iedereen bedankt voor alle reacties en voor alle zeilers een goed zeilseizoen gewenst.
Ik hoop met de “Sea beryl”binnen enkele weken te vertrekken maar morgen is er een feest hier in de club als afsluiting van het vaarseizoen(het word hier winter)en dat valt gelijk met mijn verjaardag dus dat vier ik hier op maandag.
Verleden jaar vierde ik mijn verjaardag op het Gatun lake tussen de grote sluizen van het Panamacanal.

Beste groeten aan allen,
Bertus
Ps.de foto,s staan niet in de juiste volgorde,de computer is wat in de war dus puzzelen maar,sorry

  • 18 April 2008 - 06:03

    Henk En Carin:

    Hoi Bertus
    alvast gefeliciteerd.
    Nog een jaar langer weg.Spannend hoor.
    Hier is het nog steeds geen lente, maar het schijnt volgende week beter te worden.
    Heel veel zeilplezier en we blijven je volgen!

  • 18 April 2008 - 08:49

    Lilian Lucas:

    Hi Bertus, we willen je alvast een fijne verjaardag wensen morgen. We zullen op je klinken hoor. Zo te lezen is er van verveling geen sprake, vandaar dat een jaar erbij zeker geen straf zal zijn. Groetjes, Tom en Lilian.

  • 18 April 2008 - 09:31

    Eugenie En Theo:

    Hoi Bertus!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dat zal best gezellig worden denk ik zo! Je verslag met grote interesse gelezen en bevestigt ons vermoeden dat N.Z. zéér de moeite waard is. Onze neef Thijs reist daar momenteel ook rond als backpacker, die bezetten dus al die motels!
    Fijne dag morgen, groetjes Eugenie en Theo

  • 18 April 2008 - 18:47

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Henk en Carin,Ton en Lilian en Eugenie en Theo,bedankt voor jullie snelle reacties en wensen.doet mij goed,voel mij dan minder alleen.Vanavond proost ik op jullie.

  • 18 April 2008 - 20:20

    Jacob En Mieke:

    Beste Bert,
    Op het moment dat we dit schrijven ben je in Nederland nog niet jarig, maar in het verre New Zealand ben je inmiddels weer een jaar ouder. Bertus van harte gefeliciteerd. Op je verjaardag kan ik niet samen met jou het glas heffen, dus dan maar van de nood een deugd gemaakt. Ik hef nu mijn whiskyglas en laat me deze goede malt prima smaken. Proost op de nog vele jaren en een goede vaart.

    Ik geef je nog een wijsheid mee.

    "Mensen die in de schoonheid van hun dromen geloven, hebben een toekomst" want "Voor mij persoonlijk betekend geluk iets ondernemen"

    Het ga je goed zwager.

  • 18 April 2008 - 23:07

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Jacob en mieke ook op jullier gezondheid hef ik vanavond het glas en wat een wijsheid en dat midden in de nacht.groet bertus

  • 19 April 2008 - 10:44

    Lida:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Vandaag zullen Hans en ik op je proosten.
    Wat heb je een mooie reis gemaakt in Nieuw-Zeeland.Ik heb genoten van je foto's. Wat een geweldig land! Ik hoop dat ik ook nog eens de kans krijg er naartoe te gaan. Dat is wel een van mijn wensen.
    Binnenkort weer zeilen met ook weer mooie belevenissen voor de boeg. Veel plezier en geniet ervan...
    Groeten van mij en natuurlijk ook van Hans.

  • 19 April 2008 - 11:50

    Jan En An:

    Beste Bertus.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Prachtig reisverslag.Wat leuk dat je je belofte om Walter de Ruiter te bezoeken waar hebt kunnen maken.Om de wereld te ontdekken heb je een jaar extra nodig. Een nieuw besluit.

  • 19 April 2008 - 20:28

    Andre En Tonny:

    Hallo Bertus, Nederlandse tijd ben je nu jarig, vanuit Giethoorn van harte gefeliciteerd! Van je verhaal en bijbehorende foto's hebben we genoten.
    Verrassend waren ook de foto's bij je vorige nieuwsbrief van Els, Rona, Arnoud en de kleinkinderen gemaakt tijdens je verblijf met de feestdagen in Holland.
    Leef gelukkig en blijf gezond.
    Andre en Tonny.


  • 20 April 2008 - 19:52

    Sjerp Jr:

    van harte gefeliciteerd .

    groetjes sjerp , sjerp en hennie

  • 21 April 2008 - 01:29

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Inderdaad Lida,het is een geweldig land met al zijn diversiteiten en uiterst vriendelijke mensen.
    Dromen moet je wel omzetten in plannen en dan go go go!!!
    Ook ik drink een borrel op jullie want mijn party aan boord is Maandagavond(tab)
    Groeten aan Hans.
    Bertus
    Jan en An,bedankt ook voor jullie reactie en voor de email en inderdaad word het je niet altijd gegeven om beloften,s waar te maken en het gaf mij een goed gevoel.
    Groeten Bertus

    Hoi Andre en Tonny,
    Ja er zitten zeker wat aardige foto,s bij maar ik ben er niet in geslaagd om ze in de juiste volgorde van het verhaal te zetten en zal dat zeker nog doen.
    Op jullie proost ik vanavond ook,ik krijg zeker 15 man aan boord en heb mijn regentent op om ze allemaal te herbergen.
    Groeten ook aan andere brasemers.Bertus

    Sjerp,Sjerp en Hennie
    Vanavond komt er ook een gitaar en hamonica aan te pas en er is ook iemand die aardig kan zingen,ik heb alle buren al gewaarschuwd,bedankt voor je wensen en tot schrijfs
    Beste groeten uit Opua hoop wel binnenkort te vertrekken maar het weer laat zich nog niet van de goede zien.
    Bertus

  • 21 April 2008 - 08:58

    Alex & Astrid:

    Ik ben dan natuurlijk weer net te laat maar ja, ik wil je toch nog even feliciteren met je verjaardag. Heb je het een beetje overleefd? (je lever dan bedoel ik...) Was weer leuk een reisverslag van je te lezen, en dan die puzzelfoto's, heel apart...) Hier is het inmiddels een soort van lente aan het worden. Het zonnetje schijnt en het is iets van 17 graden. Errug warm.... Nu even een kort berichtje, volgende keer meer. Het gaat u goed! Liefs A&A

  • 22 April 2008 - 23:06

    Ruud En Ireen:

    Hoi Bertus. Ik moet me eigelijk een beetje schamen maar door alle drukte en feestjes om ons heen zijn we jouw verjaardag een beetje vergeten. We komen nu weer in rustig waarwater en heb je fantastische verhaal met bij behorende foto`s gelezen, en gezien. werkelijk schitterend. En zodoende ondekte we dat jij inmiddels ook een dagje ouder geworden ben. Daarom ven mij en Ireen een wat late felicitatie, dus van harte, en plak er werderom weer vele mijlen aan. Ook waanzinnige vergezichten en ander natuur geweld zijn prachtig om te beleven.In ieder geval scheur je heet wat af om het een en ander te gaan bekijken, top man. Inmiddels ben ik ook niet stil blijven zitten en heb er 4 april weer een jaartje bij laten schrijven (65) geworden. En ik voel het wel, oud, stram, half versleten, de borrel gaat er maar moeilijk in en een uurtje langer uitpitten, Mag toch wel ?? Even geen dolle het gaat redelijke goed met mij, maar bij het bedenken dat as. vrijdag de boot voor groot onderhoud de kant op gaat dan zinkt de moed me in de schoen van al het werk dat er moet gebeuren. Maar goed, het is maar voor een paar dagen en dan ben ik er weer voor de eerst 4 jaar van af. Aan jouw hoef ik niet te vragen hoe het gaat, dat blijkt wel uit je heel entousiaste schrijven en de fijne belevingen met anderen zeilers. Bertus ouwe makker geniet er maar weer van en "take it easy"
    Tot de volgende keer.

    Zeilersgroet Ireen en Ruud (CHICKY)

  • 08 Mei 2008 - 18:09

    Kees En Lucia:

    Ha die Bertus,
    Je weet,slakken moeten ook leven en deze slak gaat je nu pas feliciteren met je verjaardag die je weer op een uitzonderlijke plaats hebt gevierd.Nou man, je gaat op naar de volgende verjaardag en hoop voor jou dat het weer een hele bijzondere zal zijn.Ik weet zeker dat je dit niet had willen ruilen voor een verjaardag "op de bank".
    Morgen barst hier de North Sea Regatta los. Weersvoorspelling? 23 tot 25 graden
    windje oost 3-5. Onbewolkt.Het belooft dus in alle opzichten een geweldig zeilfestijn te worden met s'avonds feest
    en daar drinken we alsnog EEN biertje op jou (of 10)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 358099

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: