Rond de wereld nr 36 Nuku Hiva 110-07,07 - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr 36 Nuku Hiva 110-07,07 - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr 36 Nuku Hiva 110-07,07

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

11 Juli 2007 | Frans Polynesië, Papeete

Rond de wereld
Nr.36
Baie de Taiohae Nuku-Hiva
Marquises Frans Polonesie 10-07,07

Heb al verteld dat het uitzicht vanuit de baai werkelijk prachtig is met hoge steile bergen die volledig begroeid met allerlei bomen en grasvelden,het zijn vulkanische eilanden,vanuit de Sea beryl zie ik de klippengeiten hun maal bij elkaar zoeken,ze moeten trouwens wel oppassen want de plaatselijke jagers proberen ze neer te schieten als zij weer eens munitie hebben.
Dat is nogal schaars daar en komen dan bij elk binnenkomend jacht kijken of je munitie bij je hebt en rum en zelfs cocaine is een zeer geliefd ruilmiddel en aan geld hebben zij totaal geen belangstelling voor want er is daar geen handel behalve een heel klein winkeltje waar bijna niets te koop is.

Er leven op dat eiland zo,n 1500 mensen verdeeld over 2 nederzettingen en een paar auto,s heb ik daar ontdekt maar zelfs benzine is ook erg schaars dus de meeste staan stil,wel lekker rustig.
Met de dingy naar de kant en het dorp verkend,dat zijn merendeels houten” woningen”op betonnen palen gebouwd om het water vanuit de bergen er onderdoor te laten lopen,ziet er wel verzorgd uit.
Aan de kade speelt het leven zich hoofdzakelijk af en als er wat vis gevangen is word dat op de kademuur meteen schoongemaakt en word gelijk verhandeld.

Ik viel de volgende dag in de prijzen want eens per tijd als er wat nieuwe jachten binnen zijn gelopen organiseert de winkel eigenaar een etentje bij hem thuis en voor een aardig bedrag kun je daaraan deelnemen maar drank moet je zelf meenemen want dat hebben zij niet.
Dat was heel gezellig en je leert meteen wat zeilers kennen die je de afgelopen maanden al eerder gezien maar nog niet gesproken hebt.
Van een Amerikaans echtpaar heb ik een adres op Nuku-Hiva gekregen om daar mijn GPS en wat andere spullen heen te laten sturen en heb dat adres de andere dag naar Vrolijk gemaild dus afwachten maar.
Heb ook nog een waterval op een van mijn gezien wel niet zo groot,maar toch.(de foto,s heb ik inmiddels op de site nr.34 of 35 gezet met wat reacties,dus even terugkijken).
Het waait daar trouwens behoorlijk tijdens de squals en brengen veel regen mee,ik lag met de Sea beryl nogal dicht bij de rotsen maar het anker heeft het al die dagen goed gehouden.
Ik had nog wat tonijn over en ben vanaf de boot daarmee gaan vissen met 2 kleine haakjes en had binnen een half uur 4 grote vissen binnengehaald 2 voor de “Muline”die inmiddels ook was gearriveerd en de rest voor mij dus 4 dagen vis op menu.
Tijdens dat vissen heb ik de dingy naast de Sea Beryl afgemeerd en ging even naar binnen om wat te doen en er kwam weer eens zo,n squal over en kwam daarna naar buiten en bleek dat de dingy ondersteboven was gewaaid dus peddels weg en buitenboord motor met de verkeerde in het water
Snel de dingy omgekeerd en de motor er af en uit elkaar gehaald en met zoet water behoorlijk afgespoeld en laten drogen daarna bougie er uit en WD 40 in de cylinder gespoten en na afloop deed hij het weer,maar niet voor lang.
De andere dag naar Hiva-Oa gezeild 45 mijl naar het noorden om een paar peddels te kopen(Ik wilde daar al naar toe om de voorraden aan te vullen).

Maar geen peddels dus en de motor was er ook mee gestopt en dan ben je behoorlijk onthand maar heb een monteur gevonden in de bergen en met de auto van een plaatselijke winkelier dat ding na een dag opgehaald dus dat avontuur is weer goed geeindigd en een peddel heb zelf van wat hout in elkaar geprutst en hoop dat op Tahiti te kunnen aanschaffen,trouwens een paar nieuwe accu,s kan ook geen kwaad want die zijn totaal op en zijn hier op de Marquisen niet te koop.
29 Juni is een nationale feestdag voor al de Frans Poloneschise eilanden want sedert een paar jaar zijn zij politiek onafhankelijk geworden van Frankrijk.
En de vice President kwam dit eiland bezoeken om een defile af te nemen en deel te nemen aan het feest dat daarna in een grote tent werd voortgezet met allerlei dans voorstellingen door de plaatselijke bevolking,was allemaal heel gezellig en ben blij dat ik daar was en heb het een en ander op de foto gezet en ook wat video,s en heb dat op de vorige site gezet maar de video,s duurde te lang,jammer dus.

Ben daarna na Nuku-Hiva gezeild(85 Mijl) want daar zou mijn pakje moeten arriveren maar via Vrolijk wist ik al dat hij niet door de scan in Parijs was gegaan dus was zoek dus toch daarheen gegaan om op het adres mijn emailadres achter te laten als de zending ooit eens terecht zou komen ,na een prima nacht zeilen,ik wilde liefs met daglicht aankomen dropte ik het anker alweer in een prachtige baai,bootje opgeblazen motor er aan.
Maar nog even mijn mailbox geopend en zie tot mijn stomme verbazing een mail van Ben vanWatersport Vrolijk met de mededeling dat ik mijn pakje kon afhalen op het vliegveld.
Ik naar de wal en vraag bij een watersport service bedrijf om een taxi en die zegt ga naar dat en dat bedrijf en die verzorgt alles tussen hier en het vliegveld,kom daar aan en vraag aan een dame kunt u voor mij een pakje ophalen bij het vliegveld.
Vraagt zij wat is uw naam,ik zeg mijn naam en zegt zij hier is uw pakje,ik ben van schrik even gaan zitten.
Dus ik heb mijn GPS en 2 Hollandse vlaggen en weer op tijd dus DHL is gewoon heel goed ook al is het nog zo ver weg.

Ik moet het volgende verhaal ook nog even kwijt,ik ontmoet op de kade het Nederlandse echtpaar Dia en At Scholtens van de” Ängelique 2”,zij voeren met hun vorige” Ängelique”Een van der stad 43ft in de buurt van Porto Rico en maakte ineens water,het stroomde met behoorlijke vaart binnen,gauw alle afsluiters dicht gedraaid maar het bleef stromen.
Wat bleek de schroef en schroefas was uit de schroefaskoker verdwenen en daar konden zij niet bij komen dus de EPIRP aangezet en Mayday uit gezonden inmiddels de liferaft en andere dingen klaar gezet en natuurlijk alle pompen aan maar zij waren zinkende,in no time hadden zij kontact met de coastguard en er was een schip onderweg naar hun en na enige tijd verschijnt er een schip,maar het bijzondere het echtpaar uit Groningen had enige tijd in Delfzijl(?) gewoond en worden nu door een Nederlandse coaster genaamd
“de Delfzijl”uit Groningen van hun jacht geplukt.
Het jacht is eerst nog een tijdje met grote pompen van een ondergang belet maar het hielp niet en zagen zij aan boord van de coaster hun schip zinken.

Dit verhaal heeft in alle dag en weekbladen en tv alsmede in alle watersportbladen gestaan oa.ZEILEN(lees het maar na).In Florida hebben zij een Amel 52`gekocht en vervolgen dus nu hun reis,ik heb enige genoeglijke avonden met dit uiterst gezellige echtpaar doorgebracht en zullen dit verhaal ook wel lezen( alvast excuus als het niet helemaal juist overkomt)maar het zal je toch maar even overkomen.

Alle boodschappen weer gedaan en vertrek morgen naar de Tuamotu,s de Atol eilanden een 500mijl zuidwest van de marquises en hoop daar een paar atollen aan te doen en daarna naar Tahiti maar daarover later.
Ik heb wat foto,s bij de vorige afleveringen geplaatst en bedankt voor de vele reacties,doet mij goed.
Groeten van uit een zacht deinende “Sea Beryl”
Bertus

  • 11 Juli 2007 - 12:44

    Eugenie En Theo:

    Nou Bertus je ligt voor anker in een schitterend stukje Polinesië! Prachtig verhaal en we genieten een beetje met je mee! Zo te lezen gaat met jou alles goed, leuke meevaller trouwens die spullen van Vrolijk op het vliegveld! Ik heb je een mail gestuurd via skyfile, dus misschien heb je die nu ontvangen? Bedankt voor je berichtje met dat adres! Groetjes uit een nat en winderig zeeland! Eugenie en Theo

  • 14 Juli 2007 - 08:24

    George, Melanie, Puc:

    Bertus, Wat een heerlijk verhaal over die mooie eilandjes in Polynesie. WIj hebben ondertussen de Arpeggio verkocht maar dromen al weer over een nieuwe reis

    Succes en laat ons veel genieten door veel te schrijven!!!

  • 15 Juli 2007 - 17:22

    Wilfred:

    Hi Bertus,

    Ik ben op zoek naar contact gegevens van Kees en Anja van Beelen van de Forga. Ze hebben van mij een data connector voor de iridium gekocht en ik krijg nog 75 euro van ze. Ze betalen niet en het email adres zeilboot_forga@hotmail.com geeft geen reactie.
    Oftewel, totaal niet betrouwbaar en ik denk dat dit niet het enige feit is.

  • 15 Juli 2007 - 17:38

    Piet En Anneke:

    Ha Bertus,Hoe is het daar in Polynesië ?
    We lezen al je avonturen met smaak en worden natuurlijk door Alie helemaal op de hoogte gehouden. Maar onze sms-en en e-mails schijnen toch niet te lukken .
    Prachtige foto's heb je er weer bijgevoegd.
    Hier in het haagje is gelukkig alles o.k. Het weer is momenteel heel warm en afwisselend regen en donderbuien. Dat doet ook een beetje tropisch aan ,hi hi !
    We wensen je verder natuurlijk een voorspoedige vaart en hopen snel weer van je te horen en we kijken uit naar nieuwe berichten .
    Groetjes van Anneke en Piet

  • 17 Juli 2007 - 13:37

    Wiebe:

    ha die Bertus: hier in Belgie begint nu de zomervakantie. Hannie en ik blijven lekker thuis, een beetje aan de tuin en het huis werken. Zelf ga ik donderdag 19 July voor 4 dagen naar Malvern, UK, om deel te nemen aan een grote Triumph Tr bijeenkomst, waar normaal gesproken minstens 1000 TR's verschijnen, gecombinmeerd met ondewrdelenhandel, muziek, feestjes en ander amusement. Moet heel leuk zijn. jammer dta het daar op dit moemnt constant regent. Al drie weken lang. ben al gewaarschuwd dat ik laarzen mee moet brengen wegens de modder......
    verder succes met de lange weg dioe je nog te gaan hebt. Wat een mooie reis maak jij!
    All the best, Wiebe

  • 20 Juli 2007 - 04:04

    Pim2.waarbenjijnu.nl:

    he bertus, wat een prestatie zeg. gaan we je nou alweer tegenkomen.de laatste keer was in Bayona Spanje. We wachten op je in Marina Taina Tahiti. Hans en Jose Petiet S/Y Pim ook lid van de jachtclub Scheveningen. Wij gaan eind September begin Oktober in 1x keer naar New Zealand.
    Voor die tijd zien we je zeker.

  • 21 Oktober 2007 - 11:24

    Amsterdam:

    Anja van Beelen woont in Leiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 358118

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: