Rond de wereld nr.31 21-04,07 - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Rond de wereld nr.31 21-04,07 - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Rond de wereld nr.31 21-04,07

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

21 April 2007 | Panama, Panama-stad

Rond de Wereld
Nr.31

Beste allemaal, Panama Za 21-04,07

Maar meteen de titel van mijn reis veranderd nu de teerling is geworpen en ik aan de Pacific kant van Panama achter anker lig.
Kijk,ik heb alle kaarten en boeken voor de hele wereld voor een prikje overgenomen nemen van Jan Valstar(Raspa)maar wist niet of ik het zou doen en heb lang getwijfeld.
Een van die redenen was dat ik dan niet op tijd terug zou zijn voor de volgende OSTAR in 2009 of ik moest het in 2 jaar doen maar dan ben ik aan het racen en sla dan teveel mooie dingen over,maar toen ik mijn beslissing eenmaal genomen had kreeg ik er steeds meer zin in en ga er 100% voor.
Zoals ik al had aangekondigd ben ik op 18 April begonnen aan het eerste deel van de passage door het Canal en is prima verlopen mede door een stel goede linehandlers waar je 4 voor aan boord moet hebben buiten mij zelf en dan heb je ook een pilot voor ieder jacht.
Ik had allemaal Amerikanen aan boord: 3 van de “Turn one”een S&S ontwerp een 47ft Hylas Glenn en Laura en een vriendin van hun en als vierde de vrouw van de “Bahati”,Betty en dat ging van een leien dakje en ik had zelf al ervaring opgedaan met die Zuid-Afrikaan waar ik als linehandler aan boord door het Canal ben geweest.
De Nacht door gebracht aan grote meerboei waar wij met z,n tweee:Bahati en Sea Beryl aan een en het derde schip(een Belg) aan een andere boei.

Betty had chily con carne voor 10 man klaar gemaakt en onder genot van een drankje aan boord van de Sea Beryl lieten we dat goed smaken en werd tevens mijn verjaardag gevierd want vanaf 0500uur lokale tijd was ik al jarig dus was het een ander soort feest dan ik gewend was,maar ook gezellig en bijzonder met als achtergrond het gebrul van de apen en hier en daar een krokodil.

S,Morgens de 19e om 0730 uur de motor aan en de tocht van 27 mijl naar de Miraflores sluizen begonnen in een prachtig weer vol zon genoten van de schitterende natuur tussen de bergen door.
Hier en daar zie je al de werkzaamheden om het canal te verbreden en uit te diepen,wat je kunt bekijken op www.pancanal.com.
Ben benieuwd of jullie nog het een en ander hebt kunnen zien van de doortocht door de laatste 2 sluizen,wat ik gehoord heb waren wij maar 2 keer te zien van afstand maar toch bijzonder vanaf zo ver de Sea Beryl te kunnen zien.

Zonder problemen en beschadigingen om ongeveer 1400uur zwaaide de laatste sluisdeur open en voeren de drie schepen de sluis uit en de Pacific lag voor de boeg van de Sea Beryl en het geluid van de champagne kurk echode tussen de bergen en een hoofdstuk werd daarmee afgesloten en nieuwe avonturen lagen voor de boeg van de Sea Beryl .
De “Muline”van Stefan en Martine die ik al vanaf La rochelle hier en daar ben tegen gekomen is een dag na mij na,met wat uitgestelde data hier gearriveerd en ligt aan een boei bij de Balbao jachtclub.
Wij liggen aan anker een 2 mijl verderop bij” Isla Flamingo”
Nog even wat inkopen en hoop Maandag of Dinsdag te vertrekken naar Eilanden groep “Las Perlas”een 50 mijl en daar het weer af te wachten en kijken hoe” de Doldrums”(Wind stille Gebied)zich ontwikkeld
Als je pech hebt moet je er dwars doorheen maar als de Noordelijke Peru stroom zich goed ontwikkeld begeeft het gebied zich wat noordelijk en kun je er onderdoor richting Galapos eilanden,ik hou jullie op de hoogte.

Wat minder leuk is dat mijn satelliet telefoon waarschijnlijk hier en daar geen verbinding kan hebben en kan dan onderweg geen berichten verzenden.
Straks naar internet cafe voor dit te versturen kijken naar de reacties van de vorige berichten want heb hier geen WIFI en KPN werkt hier niet.
Genoeg voor deze keer en tot de volgende,
De hartelijke groeten allemaal
bertus

  • 21 April 2007 - 20:27

    Bertus V/d Sea Beryl:

    Heb in internetcafe alle reacties gelezen van vorig bericht en bedankt>ook de wensen"Jacob en Mieke ook gefeliciteerd met jullie aankoop
    Lida en Hans,heb een glas ook op jullie genomen.

    Tjerp jr.Groeten ook aan de rest en tot lezens en meels.
    Arnoud en Rona en de kids en aanhang
    bedanktn voor jullie mail en wensen,denk aan jullie.

    Piet en Anneke,misschien niet goed kunnen zien in de sluis,maar toch zo ver weg en dan toch iets kunnen zien,wel leuk en emotioneel,

    Groeten allemaal Bertus

  • 22 April 2007 - 07:32

    Esther En Danny:

    Hoi Bertus,gefeliciteerd met je verjaardag, mooie plek om te vieren.Heb je nog wel bastogne koeken om te tracteren? Het is bijna niet te geloven maar de Gems heeft samen met de Smoes en de Elan de lente team wedstrijd gewonnen!Alleen beetje jammer dat Alex en Astrid er deze keer niet bij waren.
    Het is hier ook prachtig weer.De Gems ligt nu op de kant om het onderwaterschip te behandelen en dan gaan we weer op naar de North Sea Regatta. Nou Bertus, veel plezier en ik lees gauw weer hoe het je vergaat.
    groetjes Esther en Danny

  • 22 April 2007 - 11:07

    Maaike:

    Nog gefelciteerd met je verjaardag opa!! ik hoop dat je het nog steeds naar je zin heb , zo te horen wel :) was even gezellig op skype...om je even te horen... ik mis je wel hoor opa dikke kus maaikex

  • 22 April 2007 - 14:55

    Floor:

    Ja opa, nog gefeliciteerd met je verjaardig:D Ik hoop dat je het nog steeds leuk vind, maar zo te zien aan de fotos wel:D Ik mis je kusss floortje

  • 22 April 2007 - 18:10

    Eugenie En Theo:

    Hoi Bertus! Wat een groot nieuws, een tocht rond de wereld! Weet je nog dat we met rooie oortjes zaten te luisteren naar die andere BERTUS!Lang geleden is dat! Ik heb 3 zeilschepen in de verte zien liggen voor of achter de sluizen, een breed schip in 't midden en 2 kleinere ernaast. Kon niet zien wie wie was! Groetjes Eugenie en Theo

  • 23 April 2007 - 16:25

    Rinus.:

    Bertus. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en het succes tot nu toe van je wereldreis. Ik volg je belevenissen met belangstelling en wens je goede vaart.
    Groet Rinus. (vriend van Jacob en partner van Joukje.)

  • 24 April 2007 - 05:36

    Henk En Carin:

    Gefeliciteerd!!
    Geniet van je schitterende reis.
    Wij hopen dat je ook de kans krijgt om af en toe onder water naar de prachtige natuur te kijken.
    Wij genieten van je verhalen en de foto's.

  • 27 April 2007 - 18:10

    Bertus V.d Sea Beryl:

    Heb gisteren laatste proviand ingeslagen maar vooral dieselolie want de wind is voor mijn tocht naar de Galaposeilanden behoorlijk zwak en pal tegen,als dat het geval blijkt te zijn doe ik Las Perlas aan,een 50 mijl en wacht daar verder de juiste wind af.

    Bedankt voor alle reacties,ik vertrek morgen, dus zaterdag.
    Groeten ,Bertus

  • 28 April 2007 - 08:55

    Ruud " CHICKY":

    Hoi Bertus.
    Allereerst gefeliciteerd met het doorvaren van het Panamakanaal. Je hebt een grandiose beslissing genomen om toch door te zetten en de andere kant van de wereld te gaan bekijken, en te bezeilen. Die Ostar heb je al vaker gevaren, maar dit is weer een nieuwe uitdaging. Harstikke TOP.
    Sorry dat we je verjaardag vergeten zijn. Komt door alle comotie rond het wegbrengen van de boot van Klaas van der Roest(inmiddels verkocht).Dus bij deze nog van harte gefeliciteerd, "ouwe jongen". Bertus ga ook van dit stuk oceaan een mooie reis maken met prachtige verhalen en foto`s. We volgen je op de voet, en de verhalen zijn een levendig voorbeeld van je belevenissen, dus die worden door ons verslonden.
    Bertus KEEP ON SAILING en KEEP ON WRITING. Geniet zoveel als je kunt en tot schrijvens.

    Ruud en Ireen

  • 02 Mei 2007 - 07:41

    Sjerp En Henny:

    Geweldig een wereldreis,ook ooit is van gedroomd maar jij Bertus doet het toch maar!! Nog een late felicitatie en een knuffel. Genieten doe je met volle teugen dat lees ik en hou de boel heel.
    Jou icoon op mijn voorblad heb ik nu maar in een Wereldbol veranderd.
    Hier alles goed en de groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 358102

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: