Panama 1 10-04,07 - Reisverslag uit Colón, Panama van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Panama 1 10-04,07 - Reisverslag uit Colón, Panama van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Panama 1 10-04,07

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

10 April 2007 | Panama, Colón

Beste allemaal, Panama 1 Ma 10-04,07 (Colon)

Na een heerlijke periode op de San blas eilanden zijn we op 31 Maart vertrokken richting Colon(ingang Panama canal),onderweg nog even Isla Linton aangedaan(60 mijl)een heerlijke zeiltocht met meestal halve wind,onderweg 2 keer beet gehad aan mijn kunstvis maar zij waren te zwaar voor mijn lijn,dus die ga ik in Panama vervangen door een wat sterkere lijn want op de lange oversteken is een vers visje toch niet te versmaden.

Maar daardoor had ik tijd om over de laatste dagen terug te blikken,elke dag snorkelen en gewoon zwemmen,het zijn hoofdzakelijk eilanden met prachtige riffen dus prachtig om het onderwater leven te bewonderen en vooral de pracht van de meest exotische vissen gade te slaan.
Op een van de eilandjes Isla Chimiche werden we uitgenodigd door een daar wonende Huti familie om te komen eten en hebben dat tegen een prijs van 5 US dollar natuurlijk gedaan.
Ben s,middags met mijn dingy naar hun eiland gevaren en zag daar een oud vrouwtje 5 vissen boven een houtvuur roosteren en dat bleek ons avond maal met rijst te zijn.
Zelf hadden we wat drank meegebracht en hadden een geweldige avond daar,de gastheer sprak een beetje engels en vertaalde alles aan de rest van de familie.

Op Isla Linton aangekomen tussen de rotsen door het anker gedropt en vond mij daarna na een zwempartij bij de”Bahati”aan boord terug voor een aankomst drankje.Het zijn heel gastvrije mensen,zij zijn met z,n vieren aan boord,Nat en vrouw Betty,zoon Josua en vriend michael.
Ik werd de volgende ochtend om 06 uur wakker van een vreemd geluid,het bleek dat ik een krabbend anker had en ben tegen een ander zijn ankerketting aangedreven.
Gauw de motor aan en anker binnen gehieuwd en een ander plekje gezocht en maar wat meer ketting gegeven 40 meter op een diepte van 11 meter.
Op 1 April om 11 uur vertokken voor de laatste 25 mijl naar Colon,van veraf zag ik daar de groten schepen achter anker liggen om te wachten op hun beurt om door het kanaal te mogen gaan want er is een wachtlijst, ook voor de jachten.
Om 16.00 uur voer ik tussen de havenhoofden door(rood aan stuurboord)het omgekeerde van Europa en meerde af in een pas aangelegde marina met alle gemakken vandien.
Die marina is aangelegd op de plaats waar vroeger de Amerikanen hun huisvesting hadden voor dat het kanaal werd overgedragen aan de Panamezen(1999).
De”Bahati”had twee behoorlijke vissen gevangen 1 dorado en 1 wahoo
Dus s,avonds zaten we aan de vis en dat was voortreffelijk en werd goed weggespoeld met rum en lime en ijs.
Inklaren hoefde niet want dat hadden we al op Isla Povenir gedaan en onze agent doet de hele papierwinkel voor ons en hij wist te vertellen dat wachttijd wel wat was opgelopen en wij kunnen er pas door op 17e April,dat viel wat tegen.
Zij hebben liever de grote schepen,die brengen een 100 000 dollar per schip op en die jachten die houden te veel op dus die worden een paar keer per week doorgelaten(600 dollar).
Je moet je schip vol hangen met stootkussens en wat je te kort komt word aangevuld met autobanden.
Ook 4 landvasten van 40 meter heb je nodig,maar al die spullen worden door de agent aangeleverd,wat je ook nodig hebt is buiten je zelf als schipper is 4 lijnhandlers die de lijnen bedienen in de sluizen en je krijgt een pilot mee die aanwijzingen geeft.
Dus je probeert dus die lijnhandlers zelf te regelen bij andere jachten die er ook doorheen moeten anders ben je per man per dag 65 dollars kwijt=2 dagen is= 8 maal 65=520 dollar.
De ‘Bahati”heeft hier vele contacten dus dat komt wel goed,wij hebben een zuid Afrikaan door het kanaal geholpen en dat is een hele belevenis,de 3 jachten moesten 18.00 uur verzamelen en opstomen tot de ingang van de 3 Gatun sluizen en werden naast elkaar vast afgemeerd zodat we een geheel vormde.

Na dat een grote container schip met behulp van treintjes als eerste was binnengeloosd voeren wij als een schip naar binnen,bij het naderen van de sluis stonden links 2 en rechts 2 man(kanaal personeel)klaar en die wierpen hun”keesjes”met werplijnen naar ons en die bevestigde wij aan onze trossen waar van te voren met een paalsteek lussen in waren gelegd en zo voeren wij gedrieen de sluis in en op commando haalde het walpersoneel onze trossen binnen en belegde die op grote bolders en konden wij de 3 jachten mooi in het midden houden,vooral goed vast houden want na het dichtdraaien van de sluisdeuren kwam er golven water naar binnen en gingen een 10 meter omhoog,dus de lijnen moesten telkens binnengehaald worden maar dat ging prima.
Als binnenste jacht heb je dan uiteraard niets te doen,daarna ging de tweede sluisdeur open en herhaalde het verhaal zich en na de laatste van de 3 sluizen voeren we het gatun meer op en maakte los van elkaar en gingen na 2 mijl aan grote rubber boeien liggen en de loodsen werden daar door een pilotschip van boord gehaald.
Onze schipper had een BBQ georganiseerd en aangevuld met onze dorado en lekkere drank werd het een heel feest bij ons aan boord.

Ergens op de bank liggen pitten en om 6.30 uur meldde de nieuwe loodsen zich en 5 minuten later voeren wij in kielzog van elkaar de 27 mijl naar de volgende sluizen die ons in de Pacific zouden laten afdalen en dat werd bereikt om 12.00uur en bonden wij ons weer aan elkaar vast(wij nu in het midden,dus rust).
Op de zelfde wijze als de vorige sluizen maar dan omlaag,gingen we de Pedro Miguel sluis binnen en daar na 2 mijl opstomen naar de 2 Miraflores sluizen die wel aaneen vast zitten.

Om 1500 uur voeren we laatste sluis uit en lag de Pacific oceaan voor ons,bij ons aan boord werd een fles champagne open geknald en elkaar gefeliciteerd met de geslaagde tocht van oceaan tot oceaan.
Leuk te vermelden is toen wij de laatste sluis uit voeren stond de schipper te zwaaien naar een camcorder en hij had zijn vrouw op dat moment aan de telefoon en zijn vrouw die in Zuid Afrika thuis was zag hun schip de sluis uitkomen.

Hier het adres van de sluizen:www.pancanal.com.
Onze doorkomst zal waarschijnlijk op de 18e April s,avonds 1800 uur locale tijd beginnen(dus Nederlandse tijd 7 uur later= 0300 s,nachts.
Dan is er niets te zien,want het is hier en bij jullie donker maar de laatste 2 sluizen zullen wij ongeveer op 19 April 1200 uur locale tijd binnenvaren.
(Nederlandse tijd dus 1900 uur en is het dag en moet je ons kunnen zien.1dag van te voren als de datum beter bekend is zet ik dat op mijn seaberyl site.
En voor de rest is het een heel mooie site,de moeite waard om te bekijken.Voor de rest is het hier goed toeven,ben afgelopen zondag met een groep mensen de jungle in gegaan en heb een familie apen door de bomen slingerend de weg over zien steken,de kleinste was denk ik 25 cm,heel grappig,een krokodil van een meter of 3 zwom in een rivier rond op zoek naar een prooi.
Trouwens,in het Gatun meer zwemmen ze ook rond dus zwemmen voor ons was er niet bij en hier in de marina moet je ook maar niet te water gaan want hier komen zij ook af en toe binnen drijven.

Excuus dat het een wat lang verhaal is geworden maar ik moest het toch even kwijt.
En nog bedankt voor alle reacties:Eugenie en Theo,Een heel fijne vakantie toegewenst voor van de zomer en alle Brasem vrienden de groeten van mij.

Alex en Astrid,leuk jullie verhalen en heb je nog gewonnen die zondag of heb je het totale wedstrijd veld voor je uitgestuuwd??????????

Hennie en Sjerp,leuk al die vakantie plannen,geniet er maar goed van en feliciteer Adriaan met zijn verjaardag namens mij en de groeten aan de verdere “Pentax”vrienden.

Kees en Lucia,het moet niet gekker worden de “Smooth”met ouwe mannen rolzeilen en Ton zit te “Buffelen”in z,n” Zuipschuit 43”.
Kees maar je hebt wel gelijk voor het toerzeilen en het kan er van de winter of andere wedstrijden weer gewoon vanaf en Ton liep al heel lang rond met die plannen,dus gelijk heeft hij,feliciteer hem namens mij.
Vraag aan hem of hij een paar foto,s naar mij toe mailt:saeberyl@planet.nl,ik heb hier WiFi dus dan kan het en kost niets.
Het is genoeg zo,de`groeten vanuit de poort van de Pacific,
Bertus
Ook foto,s als het lukt

• 11 April 2007 - 06:28

Roland:

Ha Bertus,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik je verhalen heb gelezen, maar ik moest er opeens weer even aan denken. Panama-kanaal; goed man! Zeven jaar geleden begon het voor mij daar, aan boord van de Raspa van Jan Valstar... die met een flinke hechting (en twee camera's minder) het eerste glaasje rum inschonk. Dus eh... voorzichtig met dure spullen om je nek he, daar?

Hier alles goed; afgelopen zondag de laatste IJspegel van 2007 gevaren in prachtig weer; volgens mij komt de zomer eraan.

Goeie reis verder!
    Roland

• 11 April 2007 - 07:48

Alex En Astrid:

Hai Bertus, Plannetje mislukt vorige week. Het was natuurlijk zondag 1 april. Weet je wat het is? Wij varen natuurlijk iedere keer weer een ijzersterke race. Maar door die handicap denderen we door dat klassement heen naar onderen. Is niet leuk meer. Het ligt echt niet aan ons! Volgende ijspegel gaan we het anders aanpakken. Afgelopen maandag, 2e paasdag de laatste (inhaal) ijspegel gehad. Dit keer hebben we paaseitjes 'uitgedeeld' aan iedereen die te dicht in de buurt kwam. Nu op naar de zomer. Net iets anders dan bij jou. Maar over het weer hoeven we niet te klagen. Het wordt per dag warmer.
    Klinkt allemaal wel heel erg super je verhaal over het Kanaal . Nog maar 1 weekje wachten voordat je er zelf door mag. En dat voor die prijs! Bijna voor niks... Of krijg je voor die prijs wat aandelen in het Kanaal in ruil? Nou gedraag je. Doe geen rare dingen dat doen wij wel en tot de volgende keer. Hou je taai. Groetjes A&A

• 14 April 2007 - 10:35

José-maria (TRESCO):

hel leuke fotos en bericht. Heb ook de raspa geholpen om de kanaal door te varen,Jan Valstar swom in de gatun zee s'avonds met zijn hechtingen in zijn hoofd, was niet bang van de krokodilen en andere beesten. Iemand wilde cigaretten kopen, wij probeerden uit de kanaal zone te komen s'nachts, wij waren bezig met een militar , hij moeste zijn kapitaan waarschuwen wij volgden in het spaans... Herinneringen...

• 15 April 2007 - 19:47

Bertus V/dSea Beryl:

Heb de foto,s aangevuld en in de juiste volgorde geplaatst.
    Ha die Roland,kan mij voorstellen dat je daar leuke herinneringen aan hebt en dat geld dan ook voor Jose-Maria v/d(Tresco).
    Wel leuk dat je het nu weer een beetje meemaakt,zij het op een andere wijze.
    Ik hoop mijn doortocht zo goed mogelijk verwoord en Jose-Maria ik ga zeker niet zwemmen in het Gatun meer want ik heb ze zien zwemmen die krokedillentasjes.

Astrid en Alex,ik heb eens een reclame op een slagersauto zien staan:U kunt mij wel inhalen,maar nooit in kwaliteit en daar kan de rest het er maar mee doen denk ik zo.
    De doortocht gaat op 18 April beginnen en gaat dan omhoog en 19 April(Ben ik jarig)daalt de Sea Beryl af naar de Pacific.
    Op die dag 19 April dus om 1800 uur Ned.tijd te zien op WWW.Pancanal.com
    Groetjes,Bertus

• 17 April 2007 - 20:11

Lida En Hans:

Hallo Bertus,

Heb met veel plezier je belevenissen weer gelezen. Je maakt toch maar een prachtige reis!Binnenkort je doortocht naar de Pacific. Een mooier cadeau kun je je voor je verjaardag niet wensen. Alvast van harte gefeliciteerd en geniet er maar van. Wij zullen hier op je proosten.
    Groeten vanuit een warm Nederland.Ja, ook hier hebben we op het moment hoogzomerse temperaturen!!!

• 18 April 2007 - 03:27

Bertus V/d Sea Beryl:

Het ziet eruit dat we inderdaad morgen 18 April om 1800 uur(Ned.0100 19April)
    beginnen aan de eerste sluizen en overnachten dan op het Gatun meer.
    Na 27 mijl opstomen naar de sluizen om weer af te dalen naar de Pacific zullen we ongeveer 1200 uur(Ned.tijd 1900 uur)aan de laatste sluizen beginnen en dan is het hier dan daglicht,dus moet er wat te zien zijn op www.pancanal.com.
    Groeten Bertus

• 18 April 2007 - 10:07

Eugenie En Theo:

Succes Bertus met de doortocht van het Panamakanaal, ik hoop wat te zien via de website! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag op de 19e, wij zullen een extra wijntje drinken op je gezondheid en je behouden vaart!

• 19 April 2007 - 07:02

Sjerp Jr:

Hoi Bertus
    gefeliciteerd met je verjaardag,ik heb nog gekeken maar ik weet niet of jullie het waren die de sluis in gingen.
    ook gefeliciteerd van pa en henny.
    Zo te horen heb je dit leventje wel onder de knie. Ik vind de verhalen die je schrijft geweldig.

groetjes
    sjerp en veel plezier verder

• 19 April 2007 - 09:10

Piet En Anneke:

Jarige Bertus
    Van harte gefeliciteerd met je kroonjaar
    Ik neem vanavond als je door de sluizen gaat een lekker cognacje op je gezondheid !
    We zitten voor de comp. en hopen je dan te zien.En zoniet dan zwaaien we toch.
    Bertus , we wensen je een fantastisch nieuw levensjaar toe ,waarin al je wensen in vervulling mogen gaan. !
    Veel liefs van Piet en Anneke

• 19 April 2007 - 10:48

Rona&Arnoud+kids:

Van Harte gefeliciteerd pap, opa,Bertus, met je 70e verjaardag!!!! Jammer dat we niet bij je kunnen zijn, maar alsnog een fijne dag gewenst. Om 19.00 uur kijken we naar je op de camera. Kusjes Rona, Arnoud, Kim, Maaike en Floor

• 19 April 2007 - 21:12

Jacob En Mieke:

Beste Bertus. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nog vele jaren in goede gezondheid en zeker een behouden vaart en op je verjaardag een goede doortocht door het Panamakanaal gewenst.
    We hebben ook een nieuwtje voor je. We hebben een prachtig huis gekocht in Zeeland. As september gaan we daar wonen.
    Helaas kreeg ik de mail terug, want anders had je onze nieuwe aanwinst kunnen aanschouwen.
    Vriend het ga je goed en tot schrijvens of horens via skype.