Carib28 18-03,07 Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib28 18-03,07 Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib28 18-03,07 Curacao

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

18 Maart 2007 | Nederland, Amsterdam

Beste Allemaal, Carib,Zo 18-03,07 Spaanse water/curacao

Ik lig hier al weer 20 dagen aan,t anker en ben behoorlijk bijgekomen en mijn rug klachten zijn langzaamaan naar de achtergrond verdrongen.
Afgelopen maandag zoals afgesproken naar de specialist geweest en hij was het met mij eens dat ik geen scan onderzoek meer nodig heb en raadde aan even rustig aan te doen,nou ja dat is niet zo moeilijk hier,heb hier mijn satelliet telefoon weg gebracht want hij deed het niet meer,maar gelukkig was het alleen de antennekabel,dus die heb ik vervangen en werkt weer prima.

Ook hier is het weer het zelfde,hoe langer je blijft hoe moeilijker het is om te vertrekken want je doet steeds meer kennissen op,dat komt ook doordat iedereen wel eens met dat busje mee moet voor de boodschappen.
Dus het word steeds gezelliger ook mede door het happy hour op maandag en donderdag,ik ben door de vrienden van Pim/ Hans en Marian van de ”sol” overal mee naar toe gesleept zij liggen hier al jaren en hebben een auto hier en hun zoon zit hier op school dus zij zijn hier ingeburgerd.
Afgelopen woensdag was het wel even schrikken,ik kwam om 11.30 terug van de supermarkt en zou de boodschappen naar de boot brengen en daarna met de stadsbus naar Willemstad om naar de douane en de immigratie dienst te gaan om uit te klaren want ik wil er wel weer eens van door.
Dus vaar in mijn dingy naar de Sea Beryl en zie tot mijn schrik dat de beryl achterste voren tegen een ander schip aan ligt en zie 2 man aan boord het een en ander doen.
Eerst denk je aan een krabbend anker,maar na 20 dagen is dat niet voor te stellen,start onmiddellijk de motor en ga de anker ketting elektrisch binnen halen en wat blijkt er zat geen anker meer aan.
De 2 dingy,s van die Amerikaan en Engelsman met zware motoren hebben mijn boeg in de wind gedraaid en kon toen weer vrij komen van de boeg spriet van dat andere jacht,die boeg spriet stak precies door de 2 benen van mijn wind pilot(stuurapperaat),die was en is zo sterk dat mijn hele schip daaraan hing en dat ook nog zonder schade aan beide boten.
Op de motor naar mijn ankerplek gevaren en heb daar mijn reserve anker laten vallen maar die is iets lichter dan mijn hoofdanker en we begonnen onmiddellijk te krabben dus ben maar aan een boei gaan liggen die daar in de buurt lag en het gevaar was in ieder geval geweken.
Maar nu mijn anker weer vinden en weer aan boord zien te krijgen was de volgende klus,maar daar had ik alle tijd voor.
Mijn duikspullen gepakt en aangetrokken en met de dingy van de”Sol”Met Hans zijn Vrouw Marian(,Hans zelf was met een ander jacht van zijn vriend Nico naar Venezuela om inkopen te doen,onder andere dieselolie voor een prijs van slechts 2 eurocent de liter)
Op de plek waar hij ongeveer zou moeten liggen een ankertje laten vallen en langs die ankerlijn naar beneden met een andere lijn van ongeveer 20 meter die ik met een lus om de ankerlijn heb gebonden,bij de bodem(7 meter)laat je de lijn na iedere cirkel die je dan hebt gezwommen laat je lijn weer een paar meter vieren en je slaat dan geen stukje over en na de 3e cirkel had ik hem te pakken,eigenlijk zag ik de sleepsporen die de ankerketting had achtergelaten,de lijn aan de neuring ring geknoopt en weer omhoog en in de boot geklommen en met z,n tweeen getracht hem omhoog te trekken maar dat lukte niet,toen de lijn aan een Duits jacht dat dicht bij lag en op zijn lier moest dat vast lukken,op gevaar dat de lijn zou breken hebben we dat gestaakt.De Duitser had een kleine paraplu anker en met een andere dikkere lijn van mij de Sol ben ik naar beneden gegaan en heb de paraplu anker vast gebonden aan de schacht van mijn anker en de dikkere lijn ook want ik geloofde het verhaal van de Duitser niet zo erg.
Voor ik weer naar boven ging heb ik lucht uit mijn duikfles in de paraplu laten lopen en die stond na 20 seconden als een luchtballon aan het anker te trekken.
Ben bezig naar binnen te klimmen en opeens achter mij met veel watergeraas schoot de ballon met anker aan het wateroppervlak.
Ongelofelijk wat een kracht daar in zit want ik heb behoorlijk staan trekken aan het anker op de bodem staand en er was geen beweging in te krijgen.
Dus dat avontuur was`ook goed afgelopen,wat bleek tussen de ankerketting en het anker zit een draaibare connector maar die zat met schroef draad aan elkaar en die is gewoon er uit gedraaid en dat is niet de bedoeling,hij moet vrijelijk kunnen draaien zonder dat hij los kan,ik heb een andere van de Ölle P”gekregen maar wel een betere dus alles is weer opgelost.
Ik hoop morgen eindelijk te vertrekken richting Panama maar misschien doe ik Cartagena wel aan, dat ligt een beetje in de richting.
Ik heb olie en water`getankt en ben uitgeklaard en heb ook geproviandeerd de zeilhoezen zijn er af alleen de dingy morgen ochtend binnen halen en dan er vandoor het nieuwe avontuur tegemoet met hopelijk weinig problemen.
Bob de Koning,Dick en Karin,Floor,Lida Laros,Bart v/dOrca(waar ben jij),Alex en Astrid en Joukje Aardema(maar wie ben jij?) bedankt voor al jullie reacties de groeten aan alle bezoekers van de Site,tot de volgende keer.
Bertus

PS.De Foto,s komen wat later

• 18 Maart 2007 - 19:20

Bart Van De Orca:

Ha Bertus,
    Dat klinkt allemaal al veel beter. Veel succes.
    OP dit moment ben ik nog in Grenada, maar morgen zeil ik noordwaarts.
    bart

• 19 Maart 2007 - 07:47

Dennis:

Bertus, goeie vaart naar Panama!

• 19 Maart 2007 - 08:14

Bart Jan IJzerman:

Nou Bertus, ik hoop nog eens achter je aan te varen. goede vaart en succes in het kanaal, lijkt me spannend.. Groeten Bart

• 19 Maart 2007 - 09:27

Frank Smith:

Beste Bertus,
    via deze weg wil ik je succes wensen met de koers naar Panama !
    h.gr. van je "ouwe" zeilmaat.

• 19 Maart 2007 - 14:24

Rinus Danielse:

Hallo Bertus. Ik ben de collega en vismaat van Jacob Hoogenboom. Joukje is mijn partner en zeer geinteresseerd in zeilen. Jacob heeft ervoor gezorgd dat ze jouw avonturen kan volgen. Hartelijke groet en behouden vaart. Rinus.

• 21 Maart 2007 - 23:26

Ruud " CHICKY":

Hoi Bertus, het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb laten horen druk, druk,druk,aan het verbouwen thuis. Daarna de boot en dan op vakantie.
    4 juni vertrek richting La Rochelle. We hopen dat we net zo mooi weer krijgen als jij. Maar je weet het, het is hier altijd ijs en weder dienede. Bertus we wensen je een behouden vaart naar, en door het Panamakanaal."watch the watchtowers en your ankergear man" Vriend het ga je goed.

vriendelijke groet Ireen + Ruud

• 23 Maart 2007 - 08:26

Sjerp Jr:

Hoi Bertus

mooie verhalen weer hoor

ik hoop dat je weer een goede vaart hebt gehad nog veel plezier daar in Panama.

groetjes van sr en Hennie

sjerp

• 24 Maart 2007 - 08:49

Lida Laros:

Gelukkig dat het is meegevallen met je rug. Wat een avontuur weer met dat anker. Je ziet maar weer, met een boot hoef je je nooit te vervelen. Nu op naar Panama. Veel succes en plezier.