carib 26 20-02,07 Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu carib 26 20-02,07 Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

carib 26 20-02,07 Bonaire

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

20 Februari 2007 | Nederland, Amsterdam

Beste allemaal, Carib 26 Di 20-02,07 Bonaire (Antillen)

Was gebleven bij Grenada in de Lagoon een prachtige baai dicht bij het stadje en heb van daar een toer gemaakt met een paar Amerikanen met gids in een busje,dat was een goed plan want Grenada is een heel mooi eiland met prachtig natuurschoon.
We zijn hoog de bergen door de regenwouden gereden en kwamen bij een natuurlijke bron uit waar volgens de gids geneeskrachtige werking vanuit ging dus in no time lagen die lui daar in te spartelen,na afloop zag ik geen verschil maar hield dat maar wijselijk voor me.
Al met al een geslaagde tocht, maar na 5 dagen voor anker en alle bijzonderheden gezien te hebben en een aantal keren door krabbend anker onrustige nachten gehad te hebben ben ik naar Prickly bay 7 mijl verderop en dat was wat rustiger want heb daar aan een boei gelegen en heb daar het onderwater schip van alle kokkels en andere aangroei schoongedoken en dat was nodig.
S,Avonds vond ik mij zelf terug aan de bar van een restaurantje met een glas rum-coke in de hand en heb daar ook een barbecue meegemaakt en dat vlak aan het strand.

Ik heb er meteen mijn reserve genua laten repareren,de lijken gingen een beetje rafelen op de overtocht vanuit de`Canaries naar de Carib ,mijn nieuwe zeil heb ik nog even gespaard maar nu ligt de gerepareerde genua weer in zijn mandje,hij is inmiddels ongeveer 10 jaar oud en heeft 2 Ostars dienst gedaan,dus zijn rust is gegund .

Onderweg naar grenada heb ik een mooi eilandje op de kaart zien liggen”Sandy island”en na 4 dagen aan de boei ben daar heen vertrokken een aan de windse rak van 45 mijl,dat was even wennen na maanden voor de lap weer aan de wind,maar ja de temperaturen en de constante Oostelijke wind zorgen voor een prachtige zeiltocht en aan het eind van de middag liet ik het anker vallen achter een klein vlak eilandje van een 200 meter(zie foto) lang met een wit strand en heb daar de rest van de dag snorkelend doorgebracht en ben tegen de avond een stukje doorgevaren naar Hillsborough waar ik mij heb laten uitklaren bij de douane,want de andere dag ben ik weer een 8 mijl noordelijker gevaren naar clifton Bay op Union eiland(St.Vincent) en dat is weer een ander land,dus weer naar de douane maar daar raak je aangewend en is een onderdeel van het rond trekken,
Ik pikte een boei op geholpen door de verhuurder van de boeien en lag op een prachtige plek vlak achter het rif waar de golven op stuk liepen en waar de schepen veilig achter lagen,maar als de wind zou draaien heb je wel een probleem want dan lig ik en andere aan de grond maar de wind is altijd oost en dat was ook nu het geval.

Rubber bootje opgeblazen en motor er aangehangen en naar de wal om in te klaren,deze keer bij het kleine vliegveld die de verbindingen onderhoud tussen de eilanden en na afloop een pilsje op een terras aan het strand met uitzicht over de baai met binnenkomende jachten en komt er een aan dan varen de snelle boten van de exploitanten van de boeien er met een gang naar toe om de weg naar hun boei aan te prijzen.
Je kunt er ook ankeren ,maar ze overdonderen je als je aan komt varen,dus ik ook maar het kost maar € 10 en je ligt wel rustig dus had daar geen probleem mee.
De andere dag uitgebreid gesnorkeld rond het schip en meer naar het rif en ben elke keer weer verbaasd over de pracht van onder water,niet alleen van de vissen maar ook van het coral waar je wel af moet blijven,maar toch?
Nog even het dorp bekeken die uit een straatje bestaat met vooral veel restaurants en barretjes en kleine supers.
De andere dag naar een heel klein opgebouwd eilandbarretje gevaren en daar wat gedronken,het leuke is je kunt er alleen met je bijboot komen (zie Foto)
Heel leuk allemaal maar ben na 2 dagen weer vertrokken verder naar het noorden richting Rodney bay(St .Lucia)waar ik Ben Taylor hoop te ontmoeten waar ik op Sinus(Portugal)afscheid van heb genomen en die hier op de kant zijn schip een grote onderwaterbeurt aan het geven is want van hieruit vertrekt hij naar Panama om de aardbol rond te zeilen,hij dacht dat met zijn vriendin te doen maar toen ik in Rodney bay arriveerde bleek zij het voor gezien te houden en is huiswaarts gevlogen(letterlijk en figuurlijk)dus ook hij is Solo.

Na wat borrels samen heb ik wederom afscheid van hem genomen na 3 dagen en nadat ik de Sea beryl van voldoende olie en water en proviand voor de schipper heb voorzien ben ik vertrokken naar Bonaire(is dat ook niet richting Panama?)waar Alie voor 2 weken aan boord vakantie komt houden.
Op Zo 28-01,07 borg ik mijn stootkussens en lijnen op en na een fantastische zeiltocht van 450 mijl en vele dolfijnen later en hier en daar een blazende walvis voer ik na 3 dagen(150 per dag)de Harbour Village Marina in op Bonaire de Nederlandse Antillen.
De Marina is niet groot maar is een resort dus de kern is een hotel en veel appartementen omgeven door restauranten,veelal Amerikanen hebben hier hun vaste ligplaats er zijn er die al meer dan 10 jaar op hun boot wonen

Bonaire is een prachtig eiland met vooral veel duikstekken en daar word veel gebruik van gemaakt,voornamelijk duikers komen hier naar toe en vooral Nederlanders,het leuke is ook dat hier de ouderwetse Nederlandse munteenheid nog in gebruik is,dus een juut en geeltje en meier.
De economie word hier behoorlijk ondersteund door Nederlanders,zo niet het belangrijkste deel.

Maar over de natuur,we hebben de zoutpannen van het eiland bezocht,een paar honderd jaar geleden waren de geimporteerde slaven die het zware werk moesten doen en sliepen zij na afloop in kleine hutten aan de zeekant(zie foto,s).
In het weekend mochten zij naar hun dorp Rincon(5 uur lopen).
Maar tegenwoordig is het een modern bedrijf met veranderde werkwijze.
Het gebied ligt aan de zuidkant van het eiland en beslaat een oppervlakte van 5 bij 3 kilometer en bestaat uit grote kavels die door dijkjes met doorlaatsluizen met elkaar verbonden zijn en liggen op zeeniveau en hebben 2a3 openingen naar de zee.
Het water word daar binnen gelaten tot alle kavels onderwater staan,in het centrum van de kavels word als het zout rijp is geoogst .
Dat rijpen doet de zon natuurlijk,als al het water van dat kavel is verdampt groeit het zout uit naar kristallen en word van de bodem afgeschraapt(die bodem van die kavel is keiharde zoutbodem anders zou dat schrapen met veel vuil gepaard gaan.
Inmiddels worden de andere kavels doormiddels van sluisjes open zetten allemaal van buiten naar binnen gevoerd en de buitenste worden met hoog water weer onderwater gezet en gaat het proces continu door.
Grappig is te zien dat de buitenste kavels van de kleur van zeewater verlopen naar binnen toe naar een soort roze en steeds minder vloeibaar word.
Na de regentijd eind Februari beginnen zij te oogsten en is een belangrijke inkomsten voor het land.
Ook hebben we het goto meer in de bergen bezocht waar honderden flamingo,s in het ondiepe water rond scharrelen,het bijzondere aan die vogels is dat zij roze van kleur zijn en het verhaal gaat doordat zij veel garnalen eten zij zo roze zijn.
Het carnaval is hier inmiddels los gebarsten afgelopen zondag en is de gebeurtenis van het jaar en leuk om te zien.
Inmiddels weer alleen aan boord en heb gas ingeslagen en veel proviand,morgen bezoek ik nog een halve dag aan het nationale Park de slagbaai in het noorden van het land en de dag daarna dus Woensdag hoop ik te vertrekken naar Panama,dus Bertus is niet voor donker thuis.
Groetjes Bertus
Ps.Ik heb ook video,s geplaatst .bb

  • 20 Februari 2007 - 21:08

    Frans Bruyn:

    Bertus...goeie reis en kom heelhuids aan!
    Groetjes van Frans uit Den Haag(vriend van Bud v. Erkelens)

  • 21 Februari 2007 - 06:48

    Henk En Carin:

    Hoi Bertus

    Eindelijk weer een bericht van je.
    Het ziet er allemaal fantastisch uit!!
    Een beetje jaloers zijn we wel.
    Geniet van de prachtige onder en boven waterwereld.
    xx

  • 21 Februari 2007 - 12:46

    Willem & Janine:

    beste bertus,
    we waren je site een beetje kwijt door wat computerprobleempjes. maar nu weer helemaal bij. Mooie foto's en een gebied waar Willem ook diverse keren heeft gevaren bij Grenada enzo. Nu naar het panamakanaal Ik ben daar in 1981 doorgevaren, maar met een vrachtschip. Prachtig. ik denk dat je het ook geweldig vindt. we lezen er wel weer over als je er doorheen bent.
    Groeten Willem & Janine

  • 21 Februari 2007 - 18:06

    Roland:

    Ha Bertus,

    Afgelopen zondag eindelijk weer eens een IJspegel gevaren op de Lucifer; was wel even wennen, qua maat :-) Prachtig windje gehad, dat wel, maar als ik naar die zonovergoten stranden van jou kijk weet ik wel waar ik mijn weekenden beter kan vertoeven... in mijn tshirt... Affijn, wel weer de warmste winter ooit hier in Nederland, las ik in de krant. Die pakken ze me niet meer af.

    Groet!
    Roland

  • 22 Februari 2007 - 13:14

    Wiebe:

    het ziet er allemaal weer heerlijk uit Bertus. wat een leven !!!Had je dat maar eerder gedaan zul je nu misschien zeggen. geniet er maar weer van....
    tot ziens, h. groet, Wiebe en Hannie

  • 23 Februari 2007 - 20:37

    Serge & Willeke:

    Hoi Bertus,
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wij hebben carnaval gevierd op curacao.. Als we hadden geweten dat je op bonaire was, dan hadden we je zeker even opgezocht!!! Goeie reis verder en geniet er maar van!!
    Groetjes Serge en Willeke (Nada)

  • 24 Februari 2007 - 10:48

    Jacob En Mieke:

    Leuke verhalen Bert. We zijn terug van Wintersport. Ook een van jouw geliefde bezigheden. Gelet op de fotos en videos is het bij jou nog warmer als in het wintersportgebied.
    Hou je haaks en een goede trip naar Panama. Het is vandaag 24 februari, dus gefeliciteerd met Ali.
    Tot lezens

  • 24 Februari 2007 - 16:24

    Piet En Anneke:

    Ha Bertus, Fijn dat je het zo naar je zin hebt. We hopen vanavond nog meer te horen. Welgefeliciteerd met Ali, Geniet van alles en wat je verder ook onderneemt: Goede reis !
    Liefs en groeten van anneke en piet

  • 25 Februari 2007 - 21:08

    Bertus V.d Sea Beryl:

    De reis naar Panama even uitgesteld,ben wat kennissen uit Mogan tegen gekomen dus blijf nog even hangen.bedankt voor alle reacties en goede wensen.
    Bertus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 14403
Totaal aantal bezoekers 358241

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: