Carib 15 10-10,06 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Bertus Buys - WaarBenJij.nu Carib 15 10-10,06 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

Carib 15 10-10,06

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

10 Oktober 2006 | Marokko, Essaouira

Beste allen, di 10-10,06 Essaouira,Marocco

Wat ik al vreesde het zeil is totaal kapot geslagen in die harde wind waarin het zeil twee dagen heeft geklapperd en ben al blij dat de voorstag het heeft gehouden op een kardeel na en de voorstag word vervangen in Magon (cran canaria)daar ligt een vriend met zijn schip al diverse jaren en weet de weg daar, hij gaat begin November even naar Nederland en neemt op de terugweg een nieuw zeil mee die ik besteld heb bij Hagoort.
Ik heb zo,n zelfde ellende gehad in een van de Ostars maar ben er toen in geslaagd het na uren voor elkaar te krijgen wat nu niet lukte.
Dat ik ook nog een keer in Marokko zou komen had ik nooit verwacht,heel vreemd dat je daar je pasport en scheepspapieren moet afgeven en krijgt ze pas terug als je weer weg gaat en dat duurt ook weer uren. Safi is een grote handels en vissers haven en heeft geen marina dus lag een paar dagen tegen een grote zeesleper,ben een van de dagen even het stadje ingelopen maar dat is toch wel even wennen als je uit het Europa komt met al zijn luxe en rijkdom.In een paar dagen zeilen beland je ineens in de moslimwereld met z,n cultuur.
Een pilsje of wijntje op een terrasje is er even niet bij en alles is er stoffig en slecht onderhouden althans daar.Ik wilde Zondag al weer weg nadat ik alles weer op orde had en mijn reserve zeil er op zat.
Maar dat gaat niet want het havenkantoor waar de papieren liggen was dus gesloten en ben maandag vertrokken naar een haven verderop aan de kust want er was geen wind en dan wil ik de afstand kort houden,heb natuurlijk geen zin om 280 mijl naar de canaries te motoren en lig nu in Essaouira 60 mijl zuidelijker ,ben hier na een dag in de mist gevaren te hebben om 12.00 uur vlak aan het strand voor anker gegaan en de volgende morgen de haven binnengelopen .
De zelfde papieren rompslomp maar mocht ze wel weer meenemen dus kan dan wel op tijd vertrekken.
Olie reeds getankt,met de taxi naar een benzine station vanmiddag even de stad in geweest,een echt Arabische gebeuren met heel nauwe leuke steegjes en marinetten met veel toeristen vooral uit Frankrijk en heel veel Marokkanen spreken die taal ook.
Moet gezegd maar het is een heel bereidwillig en beleefd volk maar ze houden wel graag de hand op voor als je er iets gedaan wilt hebben maar ja dat gaat dan ook zo in die landen.
Maar zal wel blij zijn als ik op de Canaries ben en hoop ook op wat mooier weer want de korte broek is verruild voor een lange .
Nog 230 mijl en is het zover.
Groeten,Bertus

  • 10 Oktober 2006 - 19:19

    Bertus V.d Sea Beryl:

    heb 4 foto,s van de zeilen geplaatst maar zijn wat moeilijk te vinden

  • 10 Oktober 2006 - 19:27

    Pim:

    Sterkte Betus, nog even doorzetten. Hoe lang ben je op de Canarische eilanden en op welke? Ik wil nog een paar weekjes met vakantie, misschien kom ik wel langs. Als je het leuk vind natuurlijk.
    Ik kan dan eventueel nog dingen voor je meenemen.

    Behouden vaart,

    Pim

  • 13 Oktober 2006 - 08:19

    Meta:

    Hallo Bertus, Je maakt heel wat mee, maar ziet dus ook heel veel. Ik word bijna jaloers op je. Je kan beter daar zitten met je lange broek aan dan hier. Goede reis naar de Canaries. Meta

  • 15 Oktober 2006 - 13:45

    Kim:

    hee oop, wel leuk om een keer in een andere wereld te komen. Het is ook leuk als je ergens per ongeluk terecht komt, waar je zelf nooit op gerekend had. Ik leef nog steeds het leven waarop ik gerekend had, dus bij mij niet veel verassingen, maar ik ben er wel blij mee. Het ga je goed! kus kim

  • 15 Oktober 2006 - 13:50

    Kim:

    hee oop, zolang je wacht op een nieuw zeil, kun je dan geen tochtje naar het binnenland maken 'Marrakech' ofzo? Lijkt mij wel interesssant. Nou ik ga weer, x

  • 16 Oktober 2006 - 05:14

    Czf:

    Hoi Bertus,
    een goed idee van je kleindochter,misschien kan je een kameel huren heb je een woestijnschip,
    groetjes
    czf

  • 13 December 2006 - 08:22

    Wiebe:

    dag Bertus, je doet blijkbaar nu wat je ons jarenlang hebt voorspeld...eindelijk die mooie reis. Lijkt me een heel avontuur en ik wens je een behouden vaart en vooral heel veel plezier. Al the best from Bruxelles, waar ze ook Frans spreken..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 358116

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: