carib 13 03-10,06 - Reisverslag uit Sines, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu carib 13 03-10,06 - Reisverslag uit Sines, Portugal van Bertus Buys - WaarBenJij.nu

carib 13 03-10,06

Door: Bertus Buys

Blijf op de hoogte en volg Bertus

03 Oktober 2006 | Portugal, Sines

Beste allen, Sines(Portugal)Di 03-10,06

Na een nacht aan anker in Leixoes te hebben gehangen de volgende dag naar Aveiro gemotorzeild, 35 mijl verderop.
Kwam daar binnen terwijl er daar een groot feest aan de gang was en voer langs boten groot en klein allemaal versierd en vol met mensen en zij waren op dat moment aan het admiraal varen(allemaal achter elkaar langs het admiraal schip varen en de groet brengen),wat een drukte maar wel leuk om te zien.
Daarna het anker uit in een beschutte baai en de andere dag in potdichte mist en geen wind weer vertrokken naar Figueira da foz weer een verheid van slechts 35 mijl,zolang er geen duidelijke wind staat vaar ik korte dag afstanden want dat motoren word je wel gestoord van.Heb daar wat boodschappen gedaan en de volgende morgen weer verderop naar Nazare een leuke en drukke vissershaven met een kleine jachthaven die gerund word door een Iers echtpaar.In de pilot staat hij beschreven als Mike,s jachthaven.Heel gemoedelijk maar je moet je boot wel behoorlijk afmeren anders krijg je met hem te doen.
Hier in Nazare ben ik vanwege Hurrican”Helena”6 dagen blijven liggen en heb hier mijn ankerlier, GPS en mijn Log weer aan de praat weten te krijgen dus alles werkt weer naar behoren.
Veel met de fiets er opuit geweest vanwege de afstand naar het stadje en ben met een kabelbaan de berg opgeweest en kom dan weer in een ander dorp uit.De visafslag lag op tientallen meters van de jachthaven vandaan ,s,morgens vertrokken de dagvissers en kwamen tegen de avond weer hun verse vis weer lossen wat een gezellige drukte is met veel bekijks,Je mag daar maar 3 mijl der uur varen maar die vissers scheuren door de haven met zo,n 5a6 mijl dus erg rustig lag ik daar niet,maar ook dat hoort er bij.de 25e September weer weg,nu naar Peniche,ben daar in 1979 met Els en Wim v/d Zwan binnen gelopen en hebben daar aan t,anker gelegen,daar werden toen de vissersboten voor onderhoud het strand opgetrokken door er ossen voor te spannen.
Is nu een heel modern geheel geworden waar uiteraard voor die nostalgie geen plaats meer is,maar er is wel een jachthaven verrezen maar door het drukke haven verkeer heb ik nou bepaald geen rustige nacht gehad.
Nog even daar de wal op geweest voor een wijntje op een terrasje en de volgende morgen met een lopende wind weer aan mijn stutten getrokken en op(zee)pad gegaan naar Cascais een stukje van een 47 mijl.Cascais ligt in de monding van de Taag waar Lissabon aan gelegen is,toen ik daar nog in 1982 voorbij zeilde was er nog geen jachthaven,alleen ankerplekken,ben daar toen niet geweest maar doorgezeild naar Lissabon.
Nu Cascais in met een super jachthaven van wel 400 schepen gelegen aan de Taag, ben daar 3 dagen gebleven, een gezellige stad met veel kleine en leuke straatjes Barretjes en veel bezienswaardigheden.
Ik ontdekte daar een grote Jumbo supermarkt en ben daar een beetje aan het provianderen geslagen want de grote overtochten gaan zich een beetje aankondigen,dus ben daar diverse keren met de fiets naar toe gesjeesd en met volle rugzak en links en rechts aan het stuur plastik
Zakken vol met voer en toebehoren terug naar de Sea Beryl door het drukke verkeer geslingerd.Je bent in Portugal aan je lot overgelaten als fietser want van fietspaden hebben ze nog nooit van gehoord maar heb het weer overleefd.Ik wilde hier vandaan naar madeira of de Canaries vertrekken maar er kwam weer een lage druk op mij af dus dat feest ging nog niet door en ben de volgende dag en ben voor dat laag uit weer het zeegat uitgemotord en daarna met vol tuig naar Sesimbra gezeild en daar het anker naast een andere Nederlander uitgeworpen.
Ik heb hem al diverse keren meer gezien en vergeet de naam van dat mooie blauwe zeiljacht nooit meer nl:”Blue Merlin”Dat is een van de mooiste vissen van de oceaan en heb er een gevangen op mijn zeiltocht van verleden jaar vanaf de Azoren naar Bayona,en heb hem daarna weer terug gezet,hij was te mooi om slachten voor een lekkerbek en heb s,avonds bij de borrel een blik sardienen open getrokken en dat met goed gevoel met toast opgegeten en geproost op de “Merlin”.
Ben daar niet de wal op geweest en heb die mensen van afstand gegroet en s,anderdaags met lopende wind er vandoor naar”Sines”35 mijl verderop,ben hier in 1982 ook geweest en lag toen voor anker met noordelijke wind ook omdat er geen jachthaven was,dat is nu heel anders. Inmiddels is er een jachthaven van wel 230 schepen aangelegd in 1996 en er stond een zuidelijke wind en dan staat er te veel deining.
Trouwens de liggelden zijn hier nu wel te betalen nu het wintertarief sedert 1 Oktober geld,in Cascais nog € 35 hier in Sines € 18.75 per nacht.
In deze zuidelijke haven liggen zeker wel 10 jachten die verder naar het zuiden trekken waarvan er een paar gaan overwinteren in de Algarve en andere verder de Middellandse`zee intrekken maar de meeste net als ik zuidelijker gaan en de oversteek naar de Carib maken.
Nu Dinsdag 3 Okt.is het lage druk ons voorbij gegaan en is de wind gedraaid er staat nu een noordelijke wind en ga ik er als het goed is er morgen vandoor,heb het meeste proviand aan boord voor zeker 10 dagen want ik weet nog niet waar naar toe.
Als er onderweg toch te weinig wind gaat komen dan wijk ik uit naar Lagos dat is Oost na het ronden van het zuidelijkste punt van Portugal
Nl:Cabo de sao vicente.
Naar Madeira ga ik waarschijnlijk niet vanwege dat daar toch wat minder wind staat en als er weer een lage druk aan komt ik moet gaan kruisen en heb daar niet veel zin in.
De koers word waarschijnlijk naar de Canaries wat meer aan de kust ligt en wat meer kans op goede wind geeft,zoals het er nu uit ziet.
En zal dan denk ik Isla Graciosa aanlopen 575 mijl vanuit Sines.
Met de haven autoriteiten heb ik al afgerekend en de laatste proviand zoals vlees en brood sla ik morgen ochtend in en even olie tanken voor de Sea Beryl en dan weg.
Door omstandigheden kan ik vanaf de Sea Beryl via de satelliettelefoon wel emailleen, maar kan mijn weblog niet bedienen,er word nog aan gewerkt en of dat gaat lukken weet ik niet.Mijn E-mail adres is op zee trouwens ook anders nl:seaberyl@skyfile.com
Een zeilers groet vanaf de Sea Beryl.
Ps.misschien wat foto,s maar zeker weten doe ik niet.

  • 04 Oktober 2006 - 09:55

    Meta:

    Bertus, zo te horen heb je het erg naar je zin. Ik blijf je verslag volgen. Ben benieuwd waar je volgende stop wordt. Groetjes Meta

  • 04 Oktober 2006 - 13:08

    Willem & Janine:

    Hay Bertus het blijft hoppen, maar nu toch misschien het echte werk. Ben benieuwd naar welk canarisch eiland je gaat.
    Als je naar Tenerife gaat en langer blijft zal ik mijn vriendin die daar woont, melden dat je er ligt. Hier alles onder controle, het wordt herfst, met alle bijbehorende weer types uiteraard. Bernard is uit de jachtclub weg, helaas failliet gegaan. Misschien al van een ander gehoord.
    Ik vind het toch wel triest voor hem.Hij heeft zoveel geld verloren, dat gun je niemand. Willem heeft meegedaan met de ONK in IJmuiden met de Gouden Ruiter samen met Jos, Sjerp sr. & Sjerpjr. en Piet Krul. Spannende wedstrijd maar nog niet zulke goede resultaten. Volgende keer beter. Veel zeilersgeluk onderweg en we hopen weer van je te lezen. Liefs en groeten Janine

  • 04 Oktober 2006 - 13:12

    Rita:

    Hallo Bertus,
    Alle verhalen gevolgd, je bent al een heel end he. Hoop dat de weer(wind)goden je een beetje gezind blijven. Email adres genoteerd , dus als we te lang niets meer te lezen krijgen van je avonturen dan gaan we je mailen. Zeil ze verder.Liefs Rita

  • 06 Oktober 2006 - 10:06

    Dick En Karin:

    Hoi Bertus,
    Eindelijk een keer je reis verslag gelezen! Erg leuk om te lezen trouwens. Ik heb van Janine je weblog gekregen.
    Je gaat nu lekker aan de langere tochten beginnen, het grote water! Dat is toch datgene wat je echt leuk vind, het grote werk. Wij wensen jou en de Seaberyl vanuit een regenachtig nederland een goede oversteek en blijven je volgen! Veel zeilplezier! Karin.

  • 06 Oktober 2006 - 12:53

    Ruud En Ireen:

    Hoi Bertus we hebben net gehoord over dat gedoe met je voorzeil. Echt een shit situatie. Maar gelukkig heb jij voor hetere vuren gestaan dus je komt wel tot een oplossing. Bertus je hebt toch niet een pechkoers uitgezet met al die problemen? Ik hoop het niet want als er een kan navigeren dan ben jij het wel. Nw. e-mail is ook genoteerd. Bertus blijf de moed er in houden. In Zuid-Afrika zeggen ze "het zal alles weer goed kom" En reken maar van yes dat dat ook zo is. Vriend het ga je goed en hopelijk voor de wind. Behouden vaart en tot schrijvens.
    Zeilersgroet Ruud en Ireen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Rondje Atlantic Bertus vertelt over zijn reis over de Atlantische Oceaan. Op zijn weblog houdt hij bij waar hij is en hoe het met hem gaat. Al zeilende vond hij dat hij toch verder wilde en vanaf nu zeilt hij rond de wereld in zijn Standfast 40 een Frans Maas jacht. De eerste winter stop wil hij maken in Nieuw zealand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 358241

Voorgaande reizen:

28 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: